AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #81 Skrevet 17. oktober 2013 Mine foreldre er skilt. Min far krevde i sin tid at vi alle skulle ha hans etternavn, så jeg har hans etternavn. Når de skilte seg tok mamma sitt pikenavn. Vil ikke si at jeg og mamma har tatt noe skade av å ikke ha felles etternavn, så å bytte etternavn har ikke vært aktuelt for min del når jeg vokste opp Selvfølgelig har dere ikke tatt noen skade av det. Hvorfor trodde du jeg mente det? Jeg snakket om når mor begynner å vil bytte navn på barnet etter skilsmissen. Og foreldrene krangler om dette. Det er en situasjon man bør unngå. Anonymous poster hash: bc446...776
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #82 Skrevet 17. oktober 2013 Skal det bli navneendring på barna, må både mor og far skrive under. Anonymous poster hash: 4e6a6...cd0 Nettopp. Derfor finner man et navn som fungerer først som sist, så slipper man å krige om også dette temaet ved et evt samlivsbrudd. Anonymous poster hash: bc446...776
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #83 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg vil ikke ta damas navn fordi jeg er en av 5 i Norge med mitt navn ;-) Min identitet, min unge = mitt etternavn? Har ingen argumenter for dette bortsett fra at jeg vil ha det slik. Helt enig med det om 3-4 etternavn. som sagt tidligere har man bare 1 etternavn, alt annet er mellomnavn i mitt hode. Enig med deg at det er den med mest sjelden etternavn som bør være det som blir fellesnavn. Har sagt det samme hele veien selv, og siden jeg nå var "dum nok" til å finne en gutt med enda sjeldnere navn enn meg 20 vs 50 blir det hans navn vi går for. Anonymous poster hash: 1d177...f77
Gjest bustyvel Skrevet 19. oktober 2013 #84 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg skal bytte til hans, beholder nok mitt som mellomnavn.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #86 Skrevet 19. oktober 2013 Hvorfor gir kvinnene i denne tråden, som beholder sitt etternavn, inntrykk av at de ser ned på det motsatte valget ang valg av etternavn? Veldig barnslig holdning. Enkelte innlegg ytrer også at de er ovenpå, "fordi de ikke gir etter for en mann". Er rystet. Tror den artikkelen har gått til hodet på enkelte... Jeg valgte mannens fordi det var finere, og det til tross for at mitt etternavn har færre enn 200 brukere. Hans er i bruk av overkant 2000. At jeg valgte slik klassifiseres ikke til at jeg er uintelligent og hjernevasket light...Anonymous poster hash: a0f1f...0cb 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #87 Skrevet 19. oktober 2013 Hvorfor gir kvinnene i denne tråden, som beholder sitt etternavn, inntrykk av at de ser ned på det motsatte valget ang valg av etternavn? Jeg må ærlig innrømme at ja, jeg ser ned på kvinner som tar mannens etternavn. Akkurat som at jeg ser ned på kvinner som tar alt husarbeidet og kun ber mannen "hjelpe til". Og kvinner som lar mannen styre økonomien. Osv osv. Hva er barnslig med å mene at dette er idiotiske ting å gjøre? Anonymous poster hash: bc446...776 2
floppesopp Skrevet 19. oktober 2013 #88 Skrevet 19. oktober 2013 Vi har begge to ganske sjeldne etternavn, så om det blir til at vi gifter oss, vil vi bytte med hverandre, slik at han får mitt som mellomnavn. Selv har jeg to etternavn, og det siste er veldig vanlig, så jeg kommer til å ta hans som det siste etternavnet, og beholde det andre etternavnet jeg har. Om vi får barn, vil de også få begge navnene, fordi det er ikke så mange igjen til å bære videre det etternavnet jeg har, iallefall ikke i mitt slektsledd.
Gjest Naria Skrevet 20. oktober 2013 #89 Skrevet 20. oktober 2013 Her er planen at han beholder mellomnavnet sitt og tar mitt etternavn. Jeg bytter ut mellomnavnet mitt med hans.
Chloe- Skrevet 20. oktober 2013 #90 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg må ærlig innrømme at ja, jeg ser ned på kvinner som tar mannens etternavn. Akkurat som at jeg ser ned på kvinner som tar alt husarbeidet og kun ber mannen "hjelpe til". Og kvinner som lar mannen styre økonomien. Osv osv. Hva er barnslig med å mene at dette er idiotiske ting å gjøre? Anonymous poster hash: bc446...776 Men det er helt ok om han tar hennes navm? 1
Aquarelles Skrevet 20. oktober 2013 #91 Skrevet 20. oktober 2013 Vi har begge to ganske sjeldne etternavn, så om det blir til at vi gifter oss, vil vi bytte med hverandre, slik at han får mitt som mellomnavn. Selv har jeg to etternavn, og det siste er veldig vanlig, så jeg kommer til å ta hans som det siste etternavnet, og beholde det andre etternavnet jeg har. Om vi får barn, vil de også få begge navnene, fordi det er ikke så mange igjen til å bære videre det etternavnet jeg har, iallefall ikke i mitt slektsledd. Her er planen at han beholder mellomnavnet sitt og tar mitt etternavn. Jeg bytter ut mellomnavnet mitt med hans. Ja, det er flere og flere som kombinerer etternavnene og får dobbelt etternavn, og det kan vere en fin ordning for begge. Det gir og et enda sterkere signal om at man hører til hverandre. Er jo heller ikke alle som husker på etternavnet til ektefellen i tilfeller hvor hun bare tar hans navn - så viss man roter bort tlf. og adresse da blir jo hun vanskelig å finne igjen.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #92 Skrevet 20. oktober 2013 Men det er helt ok om han tar hennes navm? Det skjer nesten ikke. Dessuten er det ikke noen "norm" som presses på en, om dette er noe man vil velge. Dersom det at han tok hennes navn var like vanlig som at hun tar hans, ville jeg ikke brydd meg om dette fenomenet i det hele tatt (dog, jeg fremdeles ville syntes det var mest naturlig å ikke bytte likevel). Men nå er dette altså svært skjevt kjønnsmessig, og utgjør derfor en del av de normene som undergraver kvinners posisjon i samfunnet. Selvfølgelig ikke i seg selv, men som en del av en "pakke av normer" som gjør kvinner mindre viktige enn menn. Folk antar ting på bakgrunn av kjønn som overhodet ikke har noe med de naturgitte forskjellene mellom kjønnene. Dersom man antar en passiv holdning til disse tingene, er man med på å opprettholde en situasjon der kvinners plass i samfunnet forblir noe "mindreverdig" i forhold til menn. Anonymous poster hash: bc446...776 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #93 Skrevet 20. oktober 2013 Når jeg gifter meg kommer jeg til å ta hans etternavn i tillegg til mitt og gi barna begge. Dropper mitt mellomnavn ettersom navnet da blir for langt. Anonymous poster hash: c2b7e...3bf
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #94 Skrevet 20. oktober 2013 Hvorfor gir kvinnene i denne tråden, som beholder sitt etternavn, inntrykk av at de ser ned på det motsatte valget ang valg av etternavn? Veldig barnslig holdning. Enkelte innlegg ytrer også at de er ovenpå, "fordi de ikke gir etter for en mann". Er rystet. Tror den artikkelen har gått til hodet på enkelte... Jeg valgte mannens fordi det var finere, og det til tross for at mitt etternavn har færre enn 200 brukere. Hans er i bruk av overkant 2000. At jeg valgte slik klassifiseres ikke til at jeg er uintelligent og hjernevasket light...Anonymous poster hash: a0f1f...0cb Det er norsk feminisme. Alle holdninger som ikke utstråler at deres mann er overflødig er derfor "underlegne". Synes synd på menn som gifter seg med slike gneldrer. Anonymous poster hash: c2b7e...3bf
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #95 Skrevet 20. oktober 2013 Det er norsk feminisme. Alle holdninger som ikke utstråler at deres mann er overflødig er derfor "underlegne". Synes synd på menn som gifter seg med slike gneldrer. Mener man at mannen er OVERFLØDIG dersom man beholder sitt eget navn? Jeg har da virkelig ikke en mann for å skaffe meg et etternavn Men jeg holder sammen med ham likevel -sjokkerende nok åpenbart Anonymous poster hash: bc446...776 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #96 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg skal gifte meg neste sommer og har ikke bestemt meg. Jeg har allerede 4 navn og skal uansett fjerne mellomnavnet mitt (som er min Mors etternavn) som jeg ikke har brukt siden barneskolen. Står mellom å enten ta hans etternavn eller å ikke bytte i det hele tatt Anonymous poster hash: 84954...82f
mnyc92 Skrevet 21. oktober 2013 #97 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg skal beholde mitt eget! Hva han gjør vet jeg faktisk ikke! Han må gjerne få ta mitt. Jeg har ett veldig sjeldent etternavn som jeg er utrolig stolt av, så det skal også mine fremtidige barn hete!! Mine foreldre ble enige om at vi søsknene skulle få mammas etternavn fordi hun har det sjeldne familienavnet mens pappa har ett vanlig -sen navn. Det har aldri vært ett problem for dem. Husker da jeg var 7-8 år og syntes så fryktelig synd på pappa fordi vi ikke hørte til han, haha! Jeg gikk rundt i to år og brukte begge etternavnene og vurderte sterkt å bytte til dobbeltnavn i tenårene. Men nå er jeg glad jeg ikke gjorde det!
Jeaanet Skrevet 22. oktober 2013 #98 Skrevet 22. oktober 2013 Jeg gifter meg om fire måneder, vi setter sammen etternavnene våre med bindestrek. Dermed vil begge to og fremtidige barn hete det samme Hans navn vil stå til slutt. Jeg er suuupert fornøyd med løsningen vår!
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #99 Skrevet 24. oktober 2013 Ingen av oss byttet etternavn. Navnet mitt er en del av identiteten min, ville vært veldig kunstig og sårt for meg å gi det opp. Ungen har fått mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Anonymous poster hash: dd0ff...f91
Gjest Doh Skrevet 25. oktober 2013 #100 Skrevet 25. oktober 2013 Skjønner ikke helt de som sier "jeg skal beholde mitt etternavn og det skal mine fremtidige barn få også". Har ikke mannen noe han skulle sagt når det gjelder barnas navn, eller er disse svarene bare dårlig formulert? Og du som ser ned på oss som velger å ta mannens etternavn, kan du si hvorfor? Hadde vært interessant å høre bare 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå