Gå til innhold

Etternavn

AnonymBruker

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Bytter ikke de navn? Hva slags navn får barna?

Det er veldig veldig kulturelt betinget.

Jeg og min mor har ikke samme etternavn, men jeg føler meg ikke "mindre" i slekt med henne for det om. Hun tok aldri min fars navn, og for meg var det het utenkelig å bytte navn da jeg giftet meg. Fordi sånn har jeg vokst opp.

Det er nettopp det at det er kulturelt betinget, det er ikke noen indre urkraft eller noe sånt som får quinden til at søge ly i mandens navnefavn.

I Nederland vet jeg ikke hva slags mekanismer som slår inn på valg barnas etternavn, men jeg kan prøve å forklare Spanias vane:

Far Felipe García Ruiz og mor Ana Torres Delgado får en datter. Ingen av dem bytter noe navn når de gifter seg. Datteren får navnet Maria García Torres.

Så blir Maria García Torres stor og får seg type, Rafael Moreno Martín, de gifter seg og ingen av dem bytter navn, og så får de en sønn. Sønnen får navnet José Moreno García.

Mønsteret er altså at barn får fars hoved-etternavn som sitt hoved-etternavn, som står først av etternavnene, og mors hoved-etternavn som sitt andre etternavn. Begge er fullverdige etternavn uten bindestrek som vi er vant med. Hoved-etternavnet følger farslinjen, antagelig ut fra at mor vet man alltid hvem er men far tydeliggjøres med navnetilknytning, som er den logiske forklaringen for at etter- og familienavn følger far i mange kulturer.

Endret av Karmosin
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamma og pappa har hatt hvert sitt etternavn, og da jeg vokste opp fikk jeg hele tiden spørsmål om foreldrene mine ikke var gift, eller om de var skilt. De var de eneste jeg visste om som hadde hvert sitt etternavn og fortsatt var gift. Nå er det jo mer vanlig så tviler sterkt på at det hadde kommet noen spørsmål i dag :)

Jeg og kjæresten har to etternavn hver (det blir vel egentlig ett mellomnavn og ett etternavn - ett fra hver foreldre uten bindestrek: Hansen Larsen og Olsen Gustavson feks).

Hvordan vi skal ordne oss er et mysterium. Vi syns begge det er fint å felles etternavn, men er samtidig glad i etternavnene våre. Men så mange som 8 etternavn kan vi jo ikke ha. Alternativet er å feks kutte ut mellomnavnene, men jeg syns det er sårt - vi har jo fått mellomnavnet fra en av foreldrene våre.

Barna våre skal i hvertfall ha like etternavn, men hva er vi heller ikke sikre på.

Vi har nok en liten utfordring om vi skal få alle ønsker oppfylt :)

Skrevet

jeg vil ta hans etternavn. Det er utenlandsk.

Mitt fornavn og hans etternavn.

Skrevet

Jeg har et -sen etternavn og et mellomnavn jeg ikke bruker. Tar min fars mellomnavn og mannens etternavn med bindestrek. Husker vi planla dette nøye når vi fikk barn.

Han har 2 fornavn og 2 etternavn, men fjerner det ene fornavnet og etternavnet, da han ikke bruker, eller folk ikke vet om, de andre. Selv kunne jeg gjerne tenkt meg det etternavnet han fjerner, det er utenlandsk og vanvittig kult, men han har ikke brukt det navnet på 15 år, så det blir kanskje litt dumt ;)

Skrevet

Ektefellen er utlending og hadde et navn som er veldig vanlig i hjemlandet, og det er faktisk flere med hans etternavn enn med mitt. Så ektefellen tok mitt navn i tillegg til sitt eget (dobbelt etternavn), mens jeg ikke gjorde noen endringer. Vi har dermed ikke samme etternavn selv om vi har et etternavn felles.

Anonymous poster hash: c5523...1b3

Glemte si at dersom vi får barn, vil de få mannens doble etternavn siden det viser begges familietilknytning. Dvs. en jente vil få et litt annerledes navn siden hans navn som ugift varierer med kjønn. Vi vil beholde denne tradisjonen fra hans hjemland. Vi har også i dag mannens etternavn på postkasse og ringeklokke.

• Liker 1
Skrevet

Mamma og pappa har hatt hvert sitt etternavn, og da jeg vokste opp fikk jeg hele tiden spørsmål om foreldrene mine ikke var gift, eller om de var skilt. De var de eneste jeg visste om som hadde hvert sitt etternavn og fortsatt var gift. Nå er det jo mer vanlig så tviler sterkt på at det hadde kommet noen spørsmål i dag :)

Jeg og kjæresten har to etternavn hver (det blir vel egentlig ett mellomnavn og ett etternavn - ett fra hver foreldre uten bindestrek: Hansen Larsen og Olsen Gustavson feks).

Hvordan vi skal ordne oss er et mysterium. Vi syns begge det er fint å felles etternavn, men er samtidig glad i etternavnene våre. Men så mange som 8 etternavn kan vi jo ikke ha. Alternativet er å feks kutte ut mellomnavnene, men jeg syns det er sårt - vi har jo fått mellomnavnet fra en av foreldrene våre.

Barna våre skal i hvertfall ha like etternavn, men hva er vi heller ikke sikre på.

Vi har nok en liten utfordring om vi skal få alle ønsker oppfylt :)

Dere kan ikke ha 8 etternavn, nei, men dere kan ha dobbelt mellomnavn og dobbelt etternavn, feks. Hansen-Olsen Larsen-Gustavson eller Olsen-Hansen Gustavson-Larsen.

Problemet blir nok størst når deres Hansen-Olsen Gustavson-Larsen gifter seg med en Nilsen-Danielsen Henriksen-Jensen og de skal velge navn til sine barn.

• Liker 1
Skrevet

Ikke gitt, men det er vel "standard". Hvorfor gifte seg hvis man ikke skal følge tradisjonene? Da er jo ekteskapet bare "halvveis".

Et ekteskap har da ingenting med hvorvidt man deler etternavn eller ikke! Faktisk så leste jeg en artikkel om dette med ekteskap og etternavn og at dette var noe som ble vanlig på 1900-tallet og at før dette så var det faktisk vanlig at ektefeller hadde sine egne etternavn.

Jeg har beholdt mitt etternavn. Det er ikke norsk og jeg har sterk tilknytning til navnet mitt. Mannen min føler tilknytning til sitt etternavn. Vi er ikke noe mindre gift av den grunn, og barna våre år mannen min sitt etternavn.

• Liker 2
Skrevet

Et ekteskap har da ingenting med hvorvidt man deler etternavn eller ikke! Faktisk så leste jeg en artikkel om dette med ekteskap og etternavn og at dette var noe som ble vanlig på 1900-tallet og at før dette så var det faktisk vanlig at ektefeller hadde sine egne etternavn.

Jeg har beholdt mitt etternavn. Det er ikke norsk og jeg har sterk tilknytning til navnet mitt. Mannen min føler tilknytning til sitt etternavn. Vi er ikke noe mindre gift av den grunn, og barna våre år mannen min sitt etternavn.

Og hvis det funker for deg så er det bare kjekt. Men synes du ikke det er litt dumt at ungen din ikke kommer til å ha ditt etternavn? Jeg hadde ikke latt det komme i veien for et ekteskap om dama ville beholdt sitt etternavn, men hadde nok irritert meg litt der og da :)

Skrevet

Og hvis det funker for deg så er det bare kjekt. Men synes du ikke det er litt dumt at ungen din ikke kommer til å ha ditt etternavn? Jeg hadde ikke latt det komme i veien for et ekteskap om dama ville beholdt sitt etternavn, men hadde nok irritert meg litt der og da :)

Hvorfor skulle det være dumt at ungen ikke har samme etternavn som meg? Mitt etternavn er en del av MIN identitet ikke ungens. Det har ingenting å si for min relasjon med ungen eller for oss som familie. Skjønner ikke hvorfor du skulle irritere deg over at ikke dama ville ha ditt etternavn. Du kan jo ta hennes. Synes ikke det er gitt at det nødvendigvis er mannens etternavn man skal ta. Synes det er mye teitere når man skal gi ungene både to og tre og fire etternavn. Det vil ikke jeg gjøre mor våre barn.

Skrevet

Vi er begge enige om å ta hverandres etternavn med bindestrek. Tungvint? Jepp. Men det er viktig for oss å hete det samme og at barna heter det samme som både mor og far. Kall oss gjerne teite, men vi kommer fra så oppløste familier begge to at vi trenger dette symbolet på tilhørighet. Det betyr ikke at jeg mener at man ikke har tilhørighet dersom man ikke heter det samme. Bare en forklaring på hvorfor vi har valgt som vi har gjort :)

Skrevet

Hvorfor skulle det være dumt at ungen ikke har samme etternavn som meg? Mitt etternavn er en del av MIN identitet ikke ungens. Det har ingenting å si for min relasjon med ungen eller for oss som familie. Skjønner ikke hvorfor du skulle irritere deg over at ikke dama ville ha ditt etternavn. Du kan jo ta hennes. Synes ikke det er gitt at det nødvendigvis er mannens etternavn man skal ta. Synes det er mye teitere når man skal gi ungene både to og tre og fire etternavn. Det vil ikke jeg gjøre mor våre barn.

Jeg vil ikke ta damas navn fordi jeg er en av 5 i Norge med mitt navn ;-) Min identitet, min unge = mitt etternavn? Har ingen argumenter for dette bortsett fra at jeg vil ha det slik.

Helt enig med det om 3-4 etternavn. som sagt tidligere har man bare 1 etternavn, alt annet er mellomnavn i mitt hode.

Skrevet

Jeg vil ikke ta damas navn fordi jeg er en av 5 i Norge med mitt navn ;-) Min identitet, min unge = mitt etternavn? Har ingen argumenter for dette bortsett fra at jeg vil ha det slik.

Helt enig med det om 3-4 etternavn. som sagt tidligere har man bare 1 etternavn, alt annet er mellomnavn i mitt hode.

Det er jo faktisk ikke bare DIN unge. Man må faktisk være to for å lage et barn og jeg synes ikke det er gitt at det er fars navn som skal gjelde. Dette er jo noe man må bli enige om. Er ikke sånt man bare kan bestemme uten videre.

Skrevet

Det er jo faktisk ikke bare DIN unge. Man må faktisk være to for å lage et barn og jeg synes ikke det er gitt at det er fars navn som skal gjelde. Dette er jo noe man må bli enige om. Er ikke sånt man bare kan bestemme uten videre.

Flott at du leste innleggene som førte fram til det forrige. Det jeg har sagt er at JEG synes at par som er gift skal ha samme etternavn, defor får også ungen mitt etternavn, uansett om det er det jeg har nå, eller et jeg tar. Men som jeg også har sagt et mitt navn ganske unikt, og har derfor ikke planer om endre så får jeg bare håpe at hun ikke er like fastlåst som mange av dere damer her inne. Jeg har aldri sagt at fars navn skal gjelde, jeg har bare sagt at i mitt hode passer det best hvis barnet har samme navn som foreldrene, og da må foreldrene ha samme navn. =D

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har både mellomnavn og etternavn. Ungene har fått mitt mellomnavn og hans etternavn så da gjør jeg det samme. Slik at alle deler samme etternavn.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er riktignok en stund til vi gifter oss enda, men samboeren har allerede sagt at han vil ta mitt etternavn. Og kvitte seg med sitt vanlige .....sen navn :)

noe jeg setter stor pris på! Ikke grusomt mang menn som sier det helt av seg selv :)

Skrevet

Jeg kommer ikke til å ta hans navn og ikke f@'# om mine barn skal ha et -sen navn, så de får mitt etternavn de og. Har et sjeldent etternavn og bor på gården navnet kommer fra.

Anonymous poster hash: 19acd...1be
Skrevet

Husk på å velge en navneløsning som også vi fungere dersom dere går fra hverandre, da. Har vært en del tråder her inne om folk som vil endre navn på barna etter samlivsbrudd. Det bør barn få slippe! Bytt gjerne frem og tilbake i vildens sky selv, men la barna få det navnet de skal ha -uavhengig av hva foreldrene måtte finne på videre.

Anonymous poster hash: bc446...776
Gjest Daenerys
Skrevet

Husk på å velge en navneløsning som også vi fungere dersom dere går fra hverandre, da. Har vært en del tråder her inne om folk som vil endre navn på barna etter samlivsbrudd. Det bør barn få slippe! Bytt gjerne frem og tilbake i vildens sky selv, men la barna få det navnet de skal ha -uavhengig av hva foreldrene måtte finne på videre.

Mine foreldre er skilt. Min far krevde i sin tid at vi alle skulle ha hans etternavn, så jeg har hans etternavn. Når de skilte seg tok mamma sitt pikenavn. Vil ikke si at jeg og mamma har tatt noe skade av å ikke ha felles etternavn, så å bytte etternavn har ikke vært aktuelt for min del når jeg vokste opp :)

Gjest Miranda2011
Skrevet

Det er ikke etternavnet som avgjør om man er familie eller ei.

Anonymous poster hash: 270c8...4b8

Det er nok alle klar over, men for noen av oss "føler" vi oss mer sammensveiset som familie hvis vi har samme etternavn. Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt.

Skrevet

Skal det bli navneendring på barna, må både mor og far skrive under.

Anonymous poster hash: 4e6a6...cd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...