AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #1 Skrevet 11. september 2013 Beholdt du etternavnet ditt, tilføyde du hans etternavn, eller skiftet du ut etternavnet ditt med hans? Nå skal ikke jeg gifte meg i nærmeste fremtid, men jeg er ikke sånn kjempebegeistret for mitt etternavn, og om jeg noengang gifter meg med kjæresten min, så tenker jeg å skifte ut etternavnet mitt med hans. Men ja. Hva med dere? Anonymous poster hash: 220e1...940
CathFoto Skrevet 11. september 2013 #2 Skrevet 11. september 2013 Beholder mitt etternavn, han beholder sitt.
Gjest Geesus Skrevet 11. september 2013 #3 Skrevet 11. september 2013 Jeg beholdt mitt, han beholdt sitt.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #4 Skrevet 11. september 2013 Skifter til hans. For oss er det viktig å ha samme etternavn. Litt sånn nå er vi familien Larsen. Anonymous poster hash: 417b4...5f8 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #5 Skrevet 11. september 2013 Byttet. Anonymous poster hash: bb25f...82a 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #6 Skrevet 11. september 2013 Skifter til hans. For oss er det viktig å ha samme etternavn. Litt sånn nå er vi familien Larsen. Anonymous poster hash: 417b4...5f8 Det er ikke etternavnet som avgjør om man er familie eller ei.Anonymous poster hash: 270c8...4b8 9
Blod Skrevet 11. september 2013 #7 Skrevet 11. september 2013 (endret) Jeg er lei av at folk sier "hæ?" og at jeg må stave etternavnet mitt. Jeg har alltid ønsket å ha et enkelt, fint etternavn. Jeg synes det blir rart og upassende å skrive hele navnet mitt på sosiale sider, så jeg bruker bare fornavn. Hvis jeg gifter meg med min kjære vil jeg klart ha hans etternavn. Det er jo også koseligere å ha samme etternavn som barna(Om jeg en dag får barn) Endret 11. september 2013 av Blod
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #8 Skrevet 11. september 2013 Tar mitt og hans, samme som barna våre også har fått siden det er færre enn 100 i Norge som har mitt etternavn. Og her vi bor heter mange hans etternavn. Nå blir vi liksom litt mer unike. Isteden for f.eks bare Hansen, heter vi Borge Hansen. Da er liksom Borge Hansen "oss" siden ingen andre har denne kombinasjonen Skulle ønske sambo også ville gjøre dette, men han har allerede ett mellomnavn, og han er litt gammeldags her og mener mannen ikke skal bytte Men det er greit, jeg kan leve med det Anonymous poster hash: 1151a...510
Anglofil Skrevet 11. september 2013 #9 Skrevet 11. september 2013 Vi beholdt våre etternavn og har ikke byttet. Mvh Yvonne 1
Residensfruen Skrevet 11. september 2013 #10 Skrevet 11. september 2013 Formelt har jeg både mitt mellomnavn og etternavn+ mannens etternavn. I praksis bruker jeg kun mannens etternavn slik at vi alle inkl barna har felles navn. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #11 Skrevet 11. september 2013 Det er ikke etternavnet som avgjør om man er familie eller ei.Anonymous poster hash: 270c8...4b8 Er fullstendig klar over det, men for oss var det viktig å gjøre det på den måten. Og at vi har sammenavn så føles det mer ut som vi er en enhet. foreldrene,besteforeldre,tanter og onkler har samme etternavn på begge sider. Som sagt for oss var det viktig. Nå er vi gift og er vår egen familie. Det betyr ikke at andre familier ikke er likefullt en familie. Trenger ikke være så hårsår. Anonymous poster hash: 417b4...5f8 4
MissEi Skrevet 11. september 2013 #12 Skrevet 11. september 2013 Vi skal ha felles etternavn, for oss er det viktig Kjekt når vi får barn å alle heter det samme 1
Gjest Ahs Skrevet 11. september 2013 #13 Skrevet 11. september 2013 Tar hans som mellomnavn, og han tar mitt som mellomnavn. Ingen av oss vil skifte etternavn. For min del blir det kronglete ift jobben å pluselig hete noe nytt, dessuten er etternavnet mitt en del av meg og min identitet. Fremtidige felles barn- det får vi "krangle" om. 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #14 Skrevet 11. september 2013 Jeg er lei av at folk sier "hæ?" og at jeg må stave etternavnet mitt. Jeg har alltid ønsket å ha et enkelt, fint etternavn. Jeg synes det blir rart og upassende å skrive hele navnet mitt på sosiale sider, så jeg bruker bare fornavn. Hvis jeg gifter meg med min kjære vil jeg klart ha hans etternavn. Det er jo også koseligere å ha samme etternavn som barna(Om jeg en dag får barn) Er jo ikke gitt at barn skal ha farens etternavn.Anonymous poster hash: 270c8...4b8 9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #15 Skrevet 11. september 2013 Ektefellen er utlending og hadde et navn som er veldig vanlig i hjemlandet, og det er faktisk flere med hans etternavn enn med mitt. Så ektefellen tok mitt navn i tillegg til sitt eget (dobbelt etternavn), mens jeg ikke gjorde noen endringer. Vi har dermed ikke samme etternavn selv om vi har et etternavn felles. Anonymous poster hash: c5523...1b3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #16 Skrevet 11. september 2013 Er fullstendig klar over det, men for oss var det viktig å gjøre det på den måten. Og at vi har sammenavn så føles det mer ut som vi er en enhet. foreldrene,besteforeldre,tanter og onkler har samme etternavn på begge sider. Som sagt for oss var det viktig. Nå er vi gift og er vår egen familie. Det betyr ikke at andre familier ikke er likefullt en familie. Trenger ikke være så hårsår. Anonymous poster hash: 417b4...5f8 Ikke hårsår, det jeg reagerer på er at det virker som enkelte mener at det er den eneste løsningen.Anonymous poster hash: 270c8...4b8 1
Purple Basil Skrevet 11. september 2013 #17 Skrevet 11. september 2013 Jeg skal bytte til hans, beholder kanskje mitt som mellomnavn.
Gjest Izabella Skrevet 11. september 2013 #18 Skrevet 11. september 2013 Synes det er litt tricky, har et mellomnavn og et etternavn som passer godt sammen. Dessuten jobber jeg i en bransje med stort fokus på navn, og mange vet hvem jeg er på grunn av navnet mitt. Jeg vurderer enten å slå mellom og etternavnet jeg nå har sammen som mellomnav, og ta hans etternavn som siste etternavn eller å bare beholde etternavnet mitt som mellomnavn. Uansett blir det en eller annen form for navnebytte. Skulle ønske han ville ta mitt etternavn som mellomnavn, men han liker navnet sitt godt, og mener tydeligvis at det kun er kvinnen som eventuelt skal bytte navn. En ting jeg ikke skal gjøre er å gi fremtidige barn mellomnavn og etternavn iallfall, ser jo selv hvor vanskelig det er å kvitte seg med et av dem.
Gjest Ahs Skrevet 12. september 2013 #19 Skrevet 12. september 2013 Synes det er litt tricky, har et mellomnavn og et etternavn som passer godt sammen. Dessuten jobber jeg i en bransje med stort fokus på navn, og mange vet hvem jeg er på grunn av navnet mitt. Jeg vurderer enten å slå mellom og etternavnet jeg nå har sammen som mellomnav, og ta hans etternavn som siste etternavn eller å bare beholde etternavnet mitt som mellomnavn. Uansett blir det en eller annen form for navnebytte. Skulle ønske han ville ta mitt etternavn som mellomnavn, men han liker navnet sitt godt, og mener tydeligvis at det kun er kvinnen som eventuelt skal bytte navn. En ting jeg ikke skal gjøre er å gi fremtidige barn mellomnavn og etternavn iallfall, ser jo selv hvor vanskelig det er å kvitte seg med et av dem. Hvorfor kan du ikke bare hete det du heter? Hvis du, som meg, tenker på karrieren kan forskning fortelle dette: kvinner som tar mannens etternavn blir sett på som mindre intelligente, kompetente og ambisiøse. (En studie innenfor psykologi så ta det med en klype salt, men kanskje ligger det noe i det.) Det symbolske ved å ta mannens etternavn, og at han mener at det bare er kvinnen som kan bytte navn, hva signaliserer det..ja, .. No way for min del. http://www.dn.no/karriere/article1893125.ece
Vulcan Skrevet 12. september 2013 #20 Skrevet 12. september 2013 Er jo ikke gitt at barn skal ha farens etternavn.Anonymous poster hash: 270c8...4b8 Ikke gitt, men det er vel "standard". Hvorfor gifte seg hvis man ikke skal følge tradisjonene? Da er jo ekteskapet bare "halvveis". 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå