Gå til innhold

Fibromyalgi og smertestillende

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har Fibromyalgi og sliter med sterke smerter i leggene og tidvis hoftene. Har prøvd Sarotex i flere omganger, men jeg blir veldig dårlig av de. Fastlegen sier at det er den eneste smertestillende for fibeomyalgi. Jeg gikk på fysio, men jeg ble dårligere og de turte ikke lenger behandle meg, men hun som jeg gikk til søkte om rullestol til meg og sajeg må bruke den istedetfor å gå siden jeg blir verre av det. Det hjelper litt, men jeg får fortsatt vondt. Fastlegen mener jeg må hvile meg frisk/ventepå at det brenner ut.

Jeg orker ikke å ha så sterke smerter hele tiden! Finnes det virkelig ikke andre smertestillende?

Anonymous poster hash: 74959...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mild trenging, som svømming skal hjelpe mot smertene, men det er så individuelt.

Her er en side om fibromyalgi, er en fagartikkel så kanskje litt vanskelig å forstå alt. http://tidsskriftet.no/article/1385037/

Kroniske smerter er vanskelig, man er forsiktig med mye av de vanlige smertestillende pga bivirkniger.

Men har du fått noe informasjon om smerteklinikk? Det er mange metoder om avspenning, mestring osv mot kroniske smerter, høres kanskje ikke så fristende ut, men det er ofte effektivt.

Anonymous poster hash: 7edf7...800
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, NSAID' som f eks Voltaren, eventuelt i kombinasjon med vanlig Paracet. Ingen av dem er avhengighetsdannende. Violtaren er både betennelsesdempende og smertestillende. Det virker godt på mine nakkesmerter i alle fall. Har gått på dem i årevis.

Anonymous poster hash: 37627...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, NSAID' som f eks Voltaren, eventuelt i kombinasjon med vanlig Paracet. Ingen av dem er avhengighetsdannende. Violtaren er både betennelsesdempende og smertestillende. Det virker godt på mine nakkesmerter i alle fall. Har gått på dem i årevis.

Problemet er jo at bivirkningene av NSAIDS er bla magesår, det er ikke noe særlig å få. Ja, man kan få Napren-E, det er bedre for magen, men gir fortsatt mye bivirkninger etterhvert. De fleste leger gir ikke NSAID fast. Men det er verdt et forsøk, enig i det. Så får man heller gi seg om bivirkningene blir for store.

Jeg mener fortsatt at du bør sendes til en smerteklinikk, det finnes flere måter å takle kroniske smerter på, og det skal tas på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er jo at bivirkningene av NSAIDS er bla magesår, det er ikke noe særlig å få. Ja, man kan få Napren-E, det er bedre for magen, men gir fortsatt mye bivirkninger etterhvert. De fleste leger gir ikke NSAID fast. Men det er verdt et forsøk, enig i det. Så får man heller gi seg om bivirkningene blir for store. Jeg mener fortsatt at du bør sendes til en smerteklinikk, det finnes flere måter å takle kroniske smerter på, og det skal tas på alvor. Anonymous poster hash: 7edf7...800

Jeg har fått det fast over ca 6 år. Har ikke fått magesår. Tror det er individuelle faktorer som virker inn også. Det finnes NSAID's som ikke er så harde mot magen. Av og til har man kun valget mellom flere onder, og da må man sammen med legen velge det som lindrer mest, om man skulle få magesår, så er det jo bare å slutte med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått det fast over ca 6 år. Har ikke fått magesår. Tror det er individuelle faktorer som virker inn også. Det finnes NSAID's som ikke er så harde mot magen. Av og til har man kun valget mellom flere onder, og da må man sammen med legen velge det som lindrer mest, om man skulle få magesår, så er det jo bare å slutte med dette.

Jeg er helt enig i at man må velge det beste av to onder, å gå å ha smerter hver eneste dag er ikke bra det heller.

Synes egentlig det er rart at TS ikke har fått tilbud om NSAIDS.

Vimovo inneholder naproxen og syrepumpehemmer, det kan være et alternativ om man skal gå på det lenge. Det finnes flere varianter også selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at bivirkningene av NSAIDS er bla magesår, det er ikke noe særlig å få. Ja, man kan få Napren-E, det er bedre for magen, men gir fortsatt mye bivirkninger etterhvert. De fleste leger gir ikke NSAID fast. Men det er verdt et forsøk, enig i det. Så får man heller gi seg om bivirkningene blir for store. Jeg mener fortsatt at du bør sendes til en smerteklinikk, det finnes flere måter å takle kroniske smerter på, og det skal tas på alvor. Anonymous poster hash: 7edf7...800

Ikke alle får magesår. Jeg har ikke merket noe til det, og jeg vet ikke hvordan jeg skulle holdt ut smertene uten Voltaren. Da må man jo gå over til opiater, og da kommer avhengighetsfare og heftelser i fht bilkjøring inn. Det kan være en god hjelp for mange med NSAID's. Den smertestillende effekten er veldig stor.

Ved magesår, bør bruken av Voltaren om mulig avsluttes. Magesåret vil da oftest heles av seg selv. Er det ikke mulig å avslutte behandlingen, brukes en medisin som hemmer utskillelsen av syre i magesekken, for eksempel Losec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du gjør ts ikke start på nobligan/tramadol, lyrica og amdre slike type piller. Jeg har fibromyalgi og ble et pillevrak pga smerter og dårlig lege. 6 år av livet mitt ble nrukt til isolasjon og soving siden det er den effekten disse har. Ble veldig avhengig og måtte lyve og trygle legen om medisin siden jeg dobblet dosene selv og ikke fikk de til å gå rundt hver mnd. Var på randen til å kjøpe ulovlige stoffer på slutten.

Smertene ble også 100 ganger verre pga missbruket.

Var helt i bunnen av hva man kan være og følte meg bare død og ødelagt.

Startet med selvskading og planla selvmord mot slutten.

Følte livet var helt ødelagt.

Klarte å komme meg av alt av medisiner til slutt. Helt på egenhånd og på dagen.

Det var en helvetes reise i seg selv.

Smerter i kroppen og verste følelsen jeg har hatt som varte i flere mnd.

De første fire dagene av avrusningen var et helvete. Og denne avrusningen kan sammenlignes med de som avruses fra Heroin. Noen av de som har prøvd heroin sier også at morfinpreparater er verre å komme av.

Nå er jeg 5-6 mnd rusfri og livet er startet på nytt.

Ja jeg har ennå sterke smerter og sliter ennå med sykdom, men jeg er meg selv igjen.

Og hva som fungerer best for meg er å holde meg i aktivitet.

Trene iallefall 3 ganger i uken og ut å gå en tur hver dag.

Skaff deg en hund (om du kan). Da er man tvunget til å bevege seg, samt at de er stor psykisk hjelp i hverdagen.

Spis sunt og godt.

Ikke synk sammen i dit hjem med smertestillende. Det er ikke et liv jeg unner noen.

Lykke til!

Anonymous poster hash: fc647...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv LDN! Jeg har leddgikt og fibromyalgi. Har gått på LDN (lav dose naltrekson) (se ldn.no) siden april. FM smertene er helt borte og energien er tilbake! Fibrotåken er også borte og jeg har fått tilbake hukommelsen og konsentrasjonsevnen min. Anbefaler å prøve det.

En kan også prøve depot tabletter som varer hele døgnet. Jeg bruker Brufen Retard (ibux 1600 mg) hver kveld og har fått god hjelp av denne (for leddgikten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dere LDN av legen? Jeg får ikke av min, hun sier det er for lite forskning på LDN i Norge, og at det vil være uansvarlig å gi det til pasienter. Jeg vurderer nå å bytte lege.

Anonymous poster hash: 52fa9...cb0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann! Jeg vil bare nevne det som hjelper meg hver dag. Fibromyalgi skaper masse syre i kroppen, og det lager smerte. Jeg drikker ett glass vann med en halv ts natron i tre-fire ganger for dagen. Det nøytraliserer syren i hele kroppen etter en tid, og smertene letter enormt.

http://tjomlid.com/2013/04/12/hvorfor-ph-dietter-og-natronkurer-ikke-virker/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dere LDN av legen? Jeg får ikke av min, hun sier det er for lite forskning på LDN i Norge, og at det vil være uansvarlig å gi det til pasienter. Jeg vurderer nå å bytte lege.

Anonymous poster hash: 52fa9...cb0

Jeg fikk ikke av første fastlegen fordi hun mente det ikke var forsket nok på det og at det mest sannsynlig bare var tull. (hun himlet med øynene når jeg spurte om det)

Så jeg gikk til privatlege. Han fortalte meg at han har skrevet det ut i mange mange år nå, og veldig mange med FM har fått god hjelp av denne medisinen. Men han hadde ikke hørt om noen god effekt på leddgikt. Det var også mye ny forskning på LDN og FM på vei, som var veldig positiv.

Jeg har fått fantastisk god effekt. Jeg var på det nivået at jeg måtte hvile meg etter en dusj. Hadde ikke krefter til å gjøre mer enn en ting per dag. Var langtidssykmeldt.

Nå er det noe helt annet! På vei tilbake til jobb snart og mye energi i kroppen! Om jeg dropper tablettene en kveld så straffer det seg med mye mye smerter i kroppen i flere dager etterpå. Alle FM punktene har også forsvunnet.

Jeg vet at revmatologene på sykehuset mitt nå har begynt å anbefale denne. Spesielt til de med FM. Så om de skriver det ut og faktisk foreslår medisinen til pasientene sine, så må det jo kunne gå an å få en fastlege til å skrive den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du gjør ts ikke start på nobligan/tramadol, lyrica og amdre slike type piller. Jeg har fibromyalgi og ble et pillevrak pga smerter og dårlig lege. 6 år av livet mitt ble nrukt til isolasjon og soving siden det er den effekten disse har. Ble veldig avhengig og måtte lyve og trygle legen om medisin siden jeg dobblet dosene selv og ikke fikk de til å gå rundt hver mnd. Var på randen til å kjøpe ulovlige stoffer på slutten.

Smertene ble også 100 ganger verre pga missbruket.

Var helt i bunnen av hva man kan være og følte meg bare død og ødelagt.

Startet med selvskading og planla selvmord mot slutten.

Følte livet var helt ødelagt.

Klarte å komme meg av alt av medisiner til slutt. Helt på egenhånd og på dagen.

Det var en helvetes reise i seg selv.

Smerter i kroppen og verste følelsen jeg har hatt som varte i flere mnd.

De første fire dagene av avrusningen var et helvete. Og denne avrusningen kan sammenlignes med de som avruses fra Heroin. Noen av de som har prøvd heroin sier også at morfinpreparater er verre å komme av.

Nå er jeg 5-6 mnd rusfri og livet er startet på nytt.

Ja jeg har ennå sterke smerter og sliter ennå med sykdom, men jeg er meg selv igjen.

Og hva som fungerer best for meg er å holde meg i aktivitet.

Trene iallefall 3 ganger i uken og ut å gå en tur hver dag.

Skaff deg en hund (om du kan). Da er man tvunget til å bevege seg, samt at de er stor psykisk hjelp i hverdagen.

Spis sunt og godt.

Ikke synk sammen i dit hjem med smertestillende. Det er ikke et liv jeg unner noen.

Lykke til!Anonymous poster hash: fc647...adc

Det er derfor jeg anbefaler NSAID's (bl.a Voltaren). Det har ikke noen avhengighetsdannende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Funky Punk

Har hatt god erfaring med tramadol forresten.

Den tar den aller verste smerten når jeg har det som verst.

Paralgin osv hadde ingen effekt på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hvis du ikke har lyst å ta smertestillende kan du bruke naturlig kosttilskudd. F.eks kollagen. Har du prøvd det?

Mange med fibromyalgi har hatt gode resultater med dette :)

Anonymous poster hash: 27228...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...