AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #1 Skrevet 11. september 2013 Hvordan blir det med pappaperm når mamma er atbeidsledig eller går på skole? Har han fortsatt pappaperm, og kan han ta ut den perioden mor skulle hatt? Anonymous poster hash: 82649...06e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #2 Skrevet 11. september 2013 Hvordan blir det med pappaperm når mamma er atbeidsledig eller går på skole? Har han fortsatt pappaperm, og kan han ta ut den perioden mor skulle hatt? Anonymous poster hash: 82649...06e https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote Dersom fødselen eller datoen for omsorgsovertakelsen skjedde 1. juli 2010 og senere, må både mor og far ha rett til foreldrepenger, det vil si ha vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene. Med andre ord dere vil få ingenting om ikke begge har tjent nok minst 6 av de siste 10 mnd før permisjonen til mor starter. Jeg vet ingenting om skole og foreldrepermisjon. Anonymous poster hash: a1607...d36
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #3 Skrevet 11. september 2013 Ta kontakt med NAV på facebook, de svarer fort på dagtid. De har en side som heter "foreldrepenger", du kan sende en privat mld der. Anonymous poster hash: a1607...d36
lykkelige.meg Skrevet 11. september 2013 #4 Skrevet 11. september 2013 (endret) https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote Dersom fødselen eller datoen for omsorgsovertakelsen skjedde 1. juli 2010 og senere, må både mor og far ha rett til foreldrepenger, det vil si ha vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene. Med andre ord dere vil få ingenting om ikke begge har tjent nok minst 6 av de siste 10 mnd før permisjonen til mor starter. Jeg vet ingenting om skole og foreldrepermisjon.Anonymous poster hash: a1607...d36 I vårt tilfelle stemmer ikke dette. Jeg var student til like før fødsel og hadde ikke opptjent foreldrepenger. Jeg fikk utbetalt engangsstønad, mannen fikk foreldrepenger da jeg begynte å jobbe. Endret 11. september 2013 av lykkelige.meg
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #5 Skrevet 11. september 2013 I vårt tilfelle stemmer ikke dette. Jeg var student til like før fødsel og hadde ikke opptjent foreldrepenger. Jeg fikk utbetalt engangsstønad, mannen fikk foreldrepenger da jeg begynte å jobbe. Det kan være fordi du er student. Som jeg skrev jeg vet ikke noe om hvordan det er når man går skole. Anonymous poster hash: a1607...d36
Gjest Offensive Pie Skrevet 11. september 2013 #6 Skrevet 11. september 2013 I vårt tilfelle stemmer ikke dette. Jeg var student til like før fødsel og hadde ikke opptjent foreldrepenger. Jeg fikk utbetalt engangsstønad, mannen fikk foreldrepenger da jeg begynte å jobbe. Studier regnes av en eller annen grunn ikke som arbeid av NAV.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #7 Skrevet 11. september 2013 Studier regnes av en eller annen grunn ikke som arbeid av NAV. Det er noen egne regler for studenter, men som jeg skrev jeg vet ikke noe om det. Kanskje det er at mor får engangsutbetalingen mens far får foreldrepenger om han har tjent nok. Anonymous poster hash: a1607...d36
Sushi Skrevet 11. september 2013 #8 Skrevet 11. september 2013 https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote Dersom fødselen eller datoen for omsorgsovertakelsen skjedde 1. juli 2010 og senere, må både mor og far ha rett til foreldrepenger, det vil si ha vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene. Med andre ord dere vil få ingenting om ikke begge har tjent nok minst 6 av de siste 10 mnd før permisjonen til mor starter. Jeg vet ingenting om skole og foreldrepermisjon. Anonymous poster hash: a1607...d36 Dette stemmer IKKE. Fedrekvota faller bort, men hele fellesdelen kan fortsatt tas ut av far (i alle fall hvis du studerer). I tillegg får du engangsstønad. Jeg anbefaler deg å snakke med NAV på Facebook som anbefalt over her. Det er mye feilinformasjon ute og går på forumet her, og jeg har heller ikke pugget reglene til punkt og prikke. Det er bedre å få hjelp fra de som kan dette.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #9 Skrevet 11. september 2013 Dette stemmer IKKE. Fedrekvota faller bort, men hele fellesdelen kan fortsatt tas ut av far (i alle fall hvis du studerer). I tillegg får du engangsstønad. Jeg anbefaler deg å snakke med NAV på Facebook som anbefalt over her. Det er mye feilinformasjon ute og går på forumet her, og jeg har heller ikke pugget reglene til punkt og prikke. Det er bedre å få hjelp fra de som kan dette. Så NAV.no lyver? Ok. Anonymous poster hash: a1607...d36
Sushi Skrevet 11. september 2013 #10 Skrevet 11. september 2013 Så NAV.no lyver? Ok. Anonymous poster hash: a1607...d36 Som sagt så gjelder det du linket til kun fedrekvota. Fra spørsmål og svar på NAV sine sider: Ektefellen min har ikke hatt inntektsgivende arbeid de siste årene. Nå venter vi barn. Har jeg rett til fedrekvote? Svar: Når det gjelder fedrekvote, er det et vilkår at begge foreldrene har opparbeidet rett til foreldrepenger. Dersom du ikke har rett til foreldrepenger, får ikke ektefellen din fedrekvote. Derimot har han i utgangspunktet krav på foreldrepenger som ikke er fedrekvote, men da er det et vilkår at du går ut i arbeid eller tar utdanning. Utdanningen må være på heltid.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #11 Skrevet 11. september 2013 Som sagt så gjelder det du linket til kun fedrekvota. Fra spørsmål og svar på NAV sine sider: Og som jeg har sagt flere ganger så har jeg ikke peiling når det gjelder utdannelse/skole Anonymous poster hash: a1607...d36
Barcelone Skrevet 12. september 2013 #12 Skrevet 12. september 2013 Broren min fikk hele permisjonen da hans samboer ikke hadde jobbet nok til å ta ut permisjon. Vilkåret for at han skulle få permisjonen var at hun enten måtte studere eller jobbe.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #13 Skrevet 12. september 2013 Når har du termin? Jeg har termin i desember. Og studerer fram til det. Man må studere helt frem til tre uker før temrin( man får jo tre uker før fødsel) Blir du dårlig før dette kan du sykemelde deg. Og så tar jeg permisjon frem til sommern en gang( ikke fått regnet ut til når enda for det er et mareritt for å si det mildt), og så begynner jeg på skole til høsten igjen, og da kan far være hjemme. Han tar ut 4 uker ferie først, så vi kan være sammen i 4 uker før jeg starter skole. Det som er greia, er at ukene løper fra starten av. Derfor får ikke far halvparten av ukene ,noe som jeg ville gi han. MEN har funnet ut at om han tar ut 80% lønn, så kan han bli hjemme 10 uker ekstra. Da blir også babyen eldre før den starter i barnehage. OG en ting til , du får stipend og lån, som stipend, om du har permisjon fra studiene. Til og med i sommerferien, om du skal studere videre neste høst. Anonymous poster hash: 26560...5bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå