Gå til innhold

Enslig og vaskemaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er enslig og får aldri fyllt opp maskinen, men jeg liker ikke å bare kjøre halv maskin. Noen tips? I Juli brukte jeg bare lyst tøy, i August bare mørkt, fikk fyllt opp maskinen men det var grusomt kjedelig.

Anonymous poster hash: 09336...aa4

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg kjører maskinen når jeg har tøy som må vaskes.

Om det er en enslig silkebluse, eller full maskin med sengetøy, laken, håndklær og bomullstruser, så vaskes det som trenger vask.

Plages ikke ett sekund over at maskinen ikke alltid er proppfull... snaut nok halvfull...

• Liker 2
Skrevet

Kan du trykke på "halv maskin" -knapp?

Anonymous poster hash: 2fb3c...6bb
Skrevet

Kan du trykke på "halv maskin" -knapp? Anonymous poster hash: 2fb3c...6bb

Nei, jeg har en gammel maskin. De eneste valgene er vanlig, kok eller finvask.

Skrevet

Her har jeg ingen stor plan over vaskingen, men vasker når det trengs, gjerne bare ett plagg også. (hvis det haster.) Utenom det, så jukser jeg litt også. Vasker av og til håndklær og sengtøy på 40 hvis det stemmer med fargen på det andre som er med. Men har en kokvask innimellom. (For å berolige husmorsjeler der ute). :laugh:

Skrevet

Kjøp mer klær? ;)

Er enslig selv, men har ærlig talt ingen problem å fylle opp maskina?

Anonymous poster hash: 348ce...652
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vasker alt som trenger å vaskes en gang i uken. Da er maskinen full. Må sies at jeg ikke jobber for tiden. Da jeg jobbet vasket jeg samme type vask ca hver 4. dag. Går aldri med hvite klær, så fargen er ikke noe problem.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Kjøp mer klær? ;)

Er enslig selv, men har ærlig talt ingen problem å fylle opp maskina?

Men det har jeg når vi snakker om andre ting enn sengetøy og håndklær.

Bluser/skjorter, cardigans og gensere.... Mulig jeg er pertentlig når jeg sorterer og vasker... mulig jeg har for mange flotte farver... mulig jeg har større maskin enn de fleste...

Men 4 kilo tørt tøy i form av f.eks. silkeskjorter.. det er store mengder skjorter det !

Jeg tenker med meget god samvittighet fortsette å vaske på den måten jeg gjør. Det bevarer plaggene lenger, jeg har et meget lavt energiforbruk så den lille mengden jeg bruker på å holde tøyet mitt pent, den tenker jeg fortsette å bruke.

Skrevet

Nei, jeg har en gammel maskin. De eneste valgene er vanlig, kok eller finvask.

Du kunne jo spandere på deg en nyere maskin med flere valgmuligheter :). Det er sløsing med strøm å "langvaske" bare et plagg eller to.

Skrevet

Enig med Arabella, en nyere maskin justerer både vasketid og skylling etter mengde tøy. Hos meg kortes programmet ofte rundt en halvtime selv om jeg har mye i. Kortvask er også greit å ha for plagg du har brukt en gang og som ikke kan vaskes med andre klær.

Skrevet

Jeg er ikke så nøye med å skille farget og hvitt, blander alt så lenge jeg vet at det ikke farger av. Den gjør forskjell på 40 og 60 grader.

Skrevet

Men det har jeg når vi snakker om andre ting enn sengetøy og håndklær.

Bluser/skjorter, cardigans og gensere.... Mulig jeg er pertentlig når jeg sorterer og vasker... mulig jeg har for mange flotte farver... mulig jeg har større maskin enn de fleste...

Men 4 kilo tørt tøy i form av f.eks. silkeskjorter.. det er store mengder skjorter det !

Jeg tenker med meget god samvittighet fortsette å vaske på den måten jeg gjør. Det bevarer plaggene lenger, jeg har et meget lavt energiforbruk så den lille mengden jeg bruker på å holde tøyet mitt pent, den tenker jeg fortsette å bruke.

For all del, mente ikke at du eller andre burde ha dårlig samvittighet :) bare at jeg ikke har problem med å fylle maskina - og sorterer da tøy i lys og mørk finvask, lys og mørk vanlig vask, samt ullvask i lys og mørk, så det blir jo litt :) og grovere stoffer som dongeri går gjerne for seg selv. Men har ikke behov for å vaske alle disse haugene hver uke.

Silkeskjorter og annen finvask bør vel uansett vaskes på håndvask/ullvask og bare halv maskin? Her går det mye i ull/silke-tøy, og for ullvask skal ikke maskina fylles opp :)

Skrevet

For all del, mente ikke at du eller andre burde ha dårlig samvittighet :) bare at jeg ikke har problem med å fylle maskina - og sorterer da tøy i lys og mørk finvask, lys og mørk vanlig vask, samt ullvask i lys og mørk, så det blir jo litt :) og grovere stoffer som dongeri går gjerne for seg selv. Men har ikke behov for å vaske alle disse haugene hver uke. Silkeskjorter og annen finvask bør vel uansett vaskes på håndvask/ullvask og bare halv maskin? Her går det mye i ull/silke-tøy, og for ullvask skal ikke maskina fylles opp :)Anonymous poster hash: 348ce...652

Hvor mange personer er du? Eller skifter du tøy veldig ofte?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke problemer med å fylle vaskemaskinen. Men jeg har mye klær, og jeg gidder ikke å sortere så mye. Jeg har stort sett klær som skal vaskes på 40 grader, og sorterer bare hvitt i en maskin og resten sammen. Det kan jo være at du er litt for nøye med å sortere. Jeg har erfart at det ikke er så viktig, så lenge hvitt vaskes alene. Hvis du ikke har veldig dyre klær da, eller klær som trenger helt forskjellig behandling.

Skrevet

Hvor mange personer er du? Eller skifter du tøy veldig ofte?

Bare en person - og skifter ikke tøy veldig ofte heller :)

Varierer mellom å gå i bukser og være kjolejente, kanskje det har noe med saken å gjøre? Vasker f.eks bare bukser, men samler da opp og vasker (nesten) alle på en gang - og da går eg bare i skjørt/kjoler noen dager :)

Så er nok mer at jeg sparer opp tøy til jeg har nok til full maskin - og liker å variere i garderoben :)

Skrevet

Jeg kan love at det å bo med en mann ikke hjelper en centimeter når jeg har behov for å vaske 4 kg med pastellfargede silkebluser.....

Skaff en mer moderne maskin. Jeg kjører ofte halve maskiner og kortprogrammer. Gensere, bluser og bukser klarer seg fint med 30-40 minutters program.

Skrevet

Hmm... Jeg vasker ull og silke for seg, hvitt og lyst, mørkt og sort, kokvask. Så ikke spesielt nøye synes jeg. Kanskje jeg ikke har nok tøy? For når jeg varierer antrekk klarer jeg ikke fylle en hel maskin med mørkt / lyst på en drøy måned og da er det som regel tomt i klesskapet. Derfor prøvde jeg meg med å kun bruke mørkt helt til jeg hadde en full maskin. Sliter også med å få fyllt opp maskinen med ull og silke, men det er så sjeldent at jeg tenker at halv maskin eller håndvask er greit. Men jeg får så dårlig samvittighet av å vaske halv maskin hver 14. dag.

Skrevet

Jeg leier så jeg kan ikke bytte ut maskinen. Maskinen er fra midten av 90-tallet, men huseier brukte en liten formue på å bytte motor på den i fjor istedetfor å kjøpe ny...

Skrevet

Hmm... Jeg vasker ull og silke for seg, hvitt og lyst, mørkt og sort, kokvask. Så ikke spesielt nøye synes jeg. Kanskje jeg ikke har nok tøy? For når jeg varierer antrekk klarer jeg ikke fylle en hel maskin med mørkt / lyst på en drøy måned og da er det som regel tomt i klesskapet. Derfor prøvde jeg meg med å kun bruke mørkt helt til jeg hadde en full maskin. Sliter også med å få fyllt opp maskinen med ull og silke, men det er så sjeldent at jeg tenker at halv maskin eller håndvask er greit. Men jeg får så dårlig samvittighet av å vaske halv maskin hver 14. dag.

Ull og silke skal ikke fylles mer enn ca halvfull maskin vanligvis :)

Om du har tomt i klesskapet når du fyller opp maskina med mørkt/lyst så trenger du mer klær :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...