AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #1 Skrevet 11. september 2013 Er sinnsykt sliten nå, ligger her med brystet som smokk til en liten en som er sjuk og kun sover inntil mamman sin. Den siste uka har det vært gråting minst hver time, noen ganger hvert 10. min, om natta, og det eneste som hjelper er puppen. Jeg elsker å være mamma, og jeg elsker å amme, men jeg er så sinnsykt på etterskudd med søvn og på dagtid sover hun kun i bæretøy, i vogn/bil i bevegelse (men ikke alltid, ofte bare skriker hun, og nå er hun sjuk og jeg vil ikke at hun skal bli mer tett), evt med puppen, så det blir aldri mulighet til å komme seg ovenpå.. Jeg samsover med baby i dobbeltsenga, og mannen sover på gjesterommet, og sex kan vi bare glemme, for enten er hun våken, eller så må hun trilles/bæres. På kvelden er jeg utslitt. Det er bedre når hun er frisk, men jeg føler det blir værre? De første tre mnd sov hun alene etter 10 min med amming, og våknet kun for 3-4 ammerunder i løpet av 12 timers natt. Nå er det pupp minst hver 2. Time selv når hun er frisk, og melka mi er feit og god, så hun er ikke sulten. Men trenger tydeligvis mye kos og trøst når hun våkner til om natta. Skrikekur er helt uaktuelt, men jeg føler jeg mister meg selv litt, og det skremmer meg. Er så sur og lei meg om dagen, bare bjeffer til mannen, som jeg føler bare rømmer til byggeprosjekter og andre ting, istedet for å avlaste meg litt. I tillegg skal vi flytte til Asia neste uke, og jeg er dritstressa med pakkinga, og trenger litt tid uten baby for å fikse det.. Hvordan snu den dårlige sirkelen om natta? Anonymous poster hash: 52e0c...a29
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #2 Skrevet 11. september 2013 Er sinnsykt sliten nå, ligger her med brystet som smokk til en liten en som er sjuk og kun sover inntil mamman sin. Den siste uka har det vært gråting minst hver time, noen ganger hvert 10. min, om natta, og det eneste som hjelper er puppen. Jeg elsker å være mamma, og jeg elsker å amme, men jeg er så sinnsykt på etterskudd med søvn og på dagtid sover hun kun i bæretøy, i vogn/bil i bevegelse (men ikke alltid, ofte bare skriker hun, og nå er hun sjuk og jeg vil ikke at hun skal bli mer tett), evt med puppen, så det blir aldri mulighet til å komme seg ovenpå.. Jeg samsover med baby i dobbeltsenga, og mannen sover på gjesterommet, og sex kan vi bare glemme, for enten er hun våken, eller så må hun trilles/bæres. På kvelden er jeg utslitt. Det er bedre når hun er frisk, men jeg føler det blir værre? De første tre mnd sov hun alene etter 10 min med amming, og våknet kun for 3-4 ammerunder i løpet av 12 timers natt. Nå er det pupp minst hver 2. Time selv når hun er frisk, og melka mi er feit og god, så hun er ikke sulten. Men trenger tydeligvis mye kos og trøst når hun våkner til om natta. Skrikekur er helt uaktuelt, men jeg føler jeg mister meg selv litt, og det skremmer meg. Er så sur og lei meg om dagen, bare bjeffer til mannen, som jeg føler bare rømmer til byggeprosjekter og andre ting, istedet for å avlaste meg litt. I tillegg skal vi flytte til Asia neste uke, og jeg er dritstressa med pakkinga, og trenger litt tid uten baby for å fikse det.. Hvordan snu den dårlige sirkelen om natta? Anonymous poster hash: 52e0c...a29 Hadde det likt med min. Han hadde ørebetennelse. Har du forsøkt å heve hodeenden? Både tenner og ører gir mer smerter når baby ligger. Anonymous poster hash: 8e85b...5cf
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #3 Skrevet 11. september 2013 Hvis hun har ørebetennelse så hjelper det henne mot smertene å sutte på en pupp. Prøvd smokk?Anonymous poster hash: 6fdb4...224
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #4 Skrevet 11. september 2013 Og hvis hun har ørebetennelse skal dere ikke fly til asia neste uke..... Anonymous poster hash: 3ceac...1bd
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #5 Skrevet 11. september 2013 Høres ut som en tvilsom symbiose spør du meg, må i tilfelle være Parasittisme (les nedenfor). Situasjonen din høres ikke helt grei ut. Jeg ville ha fått faren mer på banen, prøvd med smokk, og hevet hodeenden på senga. Og å flytte med et så lite og urolig barn er for meg helt uforståelig, men fungerer sikkert for andre. Ellers er det bare å bite tenna sammen og tenke at det blir bedre, men prøv å finne ut om det er noe som plager henne. Wikipedia: "Symbiose er sameksistens eller samliv. Fra gresk syn som betyr sammen med og bios som betyr liv. Det finnes forskjellige typer symbioser som nevnt under. Eksempler er maur som «melker» bladlus for honningdugg; mauren beskytter bladlusene og får honningdugg som belønning. Mange dyr og planter lever i symbiose med hverandre. Dette samlivet kan deles i tre måter å leve sammen på: Mutualisme – hvor samlivet gir begge artene fordeler (+/+). Parasittisme – hvor samlivet er skadelig for den ene av organismene (+/-). Kommensalisme – hvor samlivet gir ene organismen fordeler, mens den andre ikke merker det eller bryr seg (+/0)." Anonymous poster hash: 0dd55...1f5
Gjest Magdalene Skrevet 11. september 2013 #6 Skrevet 11. september 2013 [ Og å flytte med et så lite og urolig barn er for meg helt uforståelig, men fungerer sikkert for andre. Anonymous poster hash: 0dd55...1f5 Når mener du man kan flytte da? Det er jo ikke alt man får styrt selv... 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #7 Skrevet 12. september 2013 Jeg tror nok ikke det å flytte nå vil hjelpe situasjonen din og tror kanskje du heller ikke vil få endret så mye frem til du flytter. Kanskje babyen merker du er stresset? Har du vært hos lege og sjekket hva som er galt med baby? Om det er ørebetennelse må du ikke finne på å fly med baby. Da får du heller komme etter når baby er frisk. Men jeg tar det som en selvfølge at du vet dette. Om baby sover ved puppen kan vel du også sove da? Er jo ikke så mye annet du får gjort likevel da. Legg deg i senga med baby ved puppen og sov så lenge du kan. Så lenge dere samsover er det jo ikke noe problem. Anonymous poster hash: 8b0d4...0b0 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #8 Skrevet 12. september 2013 Når mener du man kan flytte da? Det er jo ikke alt man får styrt selv... Man får vel styrt selv om man skal flytte eller ei ???? Anonymous poster hash: 8b0d4...0b0 1
Gjest Magdalene Skrevet 12. september 2013 #9 Skrevet 12. september 2013 Man får vel styrt selv om man skal flytte eller ei ???? Anonymous poster hash: 8b0d4...0b0 Men du forstår vel det, at om de har planlagt flytting, så er det jo ikke bare å avlyse. Kanskje de har nye jobber som venter, og har solgt huset? 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #10 Skrevet 12. september 2013 Når mener du man kan flytte da? Det er jo ikke alt man får styrt selv... Man er vel til syvende og sist selv ansvarlig for valgene man tar. Mange snakker om hvor enkelt alt er med babyer, for de "er jo bare med", men noen ganger er det kanskje greit å vente å se hvordan ting går før man planlegger for mye. Anonymous poster hash: 0dd55...1f5 2
Biloba Skrevet 12. september 2013 #11 Skrevet 12. september 2013 Man er vel til syvende og sist selv ansvarlig for valgene man tar. Mange snakker om hvor enkelt alt er med babyer, for de "er jo bare med", men noen ganger er det kanskje greit å vente å se hvordan ting går før man planlegger for mye.Anonymous poster hash: 0dd55...1f5 Hvorfor sånt surt oppgulp? Babyen er 4 mnd, ikke 4 dager. Selvfølgelig må livet gå videre da, selv om babyen kan få ørebetennelse, luftveisinfeksjon eller hva det nå er som gjør den tufs. Sånt skjer, man kan ikke slutte å planlegge familiens fremtid til evig tid fordi en ikke vet hvordan formen til barnet vil være flere mnd i forveien. Så får man heller improvisere når det trengs. Til ts: Hvis du ikke har prøvd, ville jeg forsøkt å bruke musikk eller meditasjonsprogrammer (mange på bare 10 min på f.eks spotify) som kan hjelpe deg med å koble av og være litt i deg selv, selv om babyen ligger ved brystet. Jeg har ikke prøvd med babystress, men synes det hjelper godt i flere andre situasjoner hvor en må være fysisk tilstede, men trenger en mental pause. 1
Jens Skrevet 12. september 2013 #12 Skrevet 12. september 2013 Jeg ville begynnt å pumpe meg og lært babyen å ta flaske, så far kan overta litt, og babyen bli litt mindre avhengig av deg. 1
Vera Vinge Skrevet 12. september 2013 #13 Skrevet 12. september 2013 Huff, jeg har ikke så mange gode råd, men vet godt hvordan det der er. Man kan bli litt småsprø i slike perioder hvor man aldri får fri, men har baby på seg absolutt hele døgnet. Har dere noen som kan avlaste dere litt på dagtid. Så du i det minste får pakket? Eller er det mulig at du legger deg på et annet rom med ørepropper hvertfall et par timer i løpet av en natt, så du får litt kvalitetssøvn? Det er jo utrolig slitsomt å sove så oppstykket som du gjør nå. I slike perioder var det utrolig hva bare to timer sammenhengende søvn kunne gjøre, selv om resten av natta var dårlig (jeg måtte også amme mye, fordi det var det eneste som egentlig hjalp, så mye falt på meg her også). Du sier det har pågått en uke, og hun har vært syk, så det høres jo ut som det skyldes det? Det jeg lærte da jeg hadde baby, er at det meste går i perioder. Jeg kunne være helt fortvilet når gutten hadde sovet veldig dårlig noen dager, og tenke at det kom til å være sånn for alltid, eller hvertfall veldig lenge. Men hos oss var ikke disse periodene så lange, og det handlet alltid om noe fysisk, som det ofte gjør med babyer. Sykdom, magevondt, tenner, sult, utviklingssprang.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #14 Skrevet 12. september 2013 Men du forstår vel det, at om de har planlagt flytting, så er det jo ikke bare å avlyse. Kanskje de har nye jobber som venter, og har solgt huset? Siden ungen er 4 måneder har vel mamma permisjon og kan komme etter når baby har roet seg. Trodde en utilpass og urolig unge på 4 måneder hadde førsteprioritet. Om mamma skal begynne å jobbe med en gang skjønner jeg jo at de må flytte med en gang. Anonymous poster hash: 8b0d4...0b0
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #15 Skrevet 12. september 2013 søk på "white noise" på Google og se om det kan vere noe for dere Anonymous poster hash: 9eeff...3d8
Gjest Magdalene Skrevet 13. september 2013 #16 Skrevet 13. september 2013 Siden ungen er 4 måneder har vel mamma permisjon og kan komme etter når baby har roet seg. Trodde en utilpass og urolig unge på 4 måneder hadde førsteprioritet. Om mamma skal begynne å jobbe med en gang skjønner jeg jo at de må flytte med en gang. Anonymous poster hash: 8b0d4...0b0 Siden ungen er 4 måneder har vel mamma permisjon og kan komme etter når baby har roet seg. Trodde en utilpass og urolig unge på 4 måneder hadde førsteprioritet. Om mamma skal begynne å jobbe med en gang skjønner jeg jo at de må flytte med en gang. Anonymous poster hash: 8b0d4...0b0 Hvor skal de bo da? Og hvorfor vente med å flytte? Så lenge baby er sammen med mamma og pappaen sin bryr den seg vel ikke om hvilket land den bor i 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #17 Skrevet 14. september 2013 Nå vet vi ingenting om hvorfor TS skal flytte, og det er heller ikke så viktig. Men på generelt grunnlag må jeg si at det ikke høres ut som om problemet gjelder kun i denne sykdomsperioden, men ellers også. Selvfølgelig kan man aldri vite når de blir syke, men med en generelt urolig baby ville jeg heller prøvd å skape ro og stabilitet enn å stresse med flytting, søvnmangel osv. Jeg har selv hatt krevende baby, og følte at det eneste jeg kunne gjøre var å skape mest mulig stabilitet, ro og gode rutiner, og sørge for å få mest mulig hvile når det var mulig. Og selvfølgelig få mnnen på banen slik at jeg fikk avlastning! Føler det hadde vært å be om bråk å planlegge flytting eller lignende i denne perioden. Man får gjerne ikke gjort så mye med slike babyer annet enn å vente på at det skal gå over, så hvorfor gjøre ting verre enn de er? Anonymous poster hash: 0dd55...1f5
Gjest Chelseagirl Skrevet 15. september 2013 #18 Skrevet 15. september 2013 Vi har brukt "white noise" på baby her både på kolikk og tenner med STORT hell! Finnes også en fin app som heter "Baby sleep aid" som mange, meg inkludert har hatt god bruk for:) Ellers ville jeg jo sjekka låsninger i nakke og rygg. Det strevde min med og ble en helt annen unge etter et par behandlinger. Veldig flott at du ammer,men for at du skal få kommet deg ovenpå litt, hva med å pumpe deg/gi MME noen ganger så du kan sove litt ut? Jeg har aldri ammet, men vet mange venninner som ammer gir en flaske MME i ny og ne dersom de trenger å få sovet ut litt. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå