Gå til innhold

Edderkoppen (Dolomedes plantarius) inntar Østfold. Er du redd for edderkopper?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom tilfeldigvis over denne videoen her. Aner ikke hva slags art det er, men antagelig ikke noen myredderkopp med tanke på utseende, og ihvertfall med tanke på oppførsel? Ørkenedderkopp?

Legger den ut som en link, så ikke folk med edderkoppfobi skal få kaffen i vrangstrupen. :)

Edit: Fant en opplysende kommentar på videoen, det er en "Six-eyed sand spider". Sicarius hahni. Morsom liten krabat.

Ja, de stadige forsøkene på å grave seg ned, tydet definitivt på noe med sand.

Den så forresten ut til å ha det ene WTF!!?-øyeblikket etter det andre.

Men det er interessant at den endret taktikk mot slutten av sekvensen, og brukte de fremste to beina til å sope dekkmateriale over seg, da alle forsøk på å vrikke seg ned i bakken mislyktes. Adapt and prevail, som marinekorpset sier.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg er ikke redd for edderkopper, men heller ikke spesielt glad i dem. De er ikke farlige. Men jeg kan ikke si at tanken på å få en husedderkopp i ansiktet når jeg sover, er lystelig. Forresten vet jeg ikke om de kravler på folk, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har total edderkoppskrekk. Skal ikke dra til Østlandet på myr-tur for å si det sånn...

Hvis du har vært på myr-tur i området tidligere så er det ingen grunn til å ikke fortsette med dette nå. D.fimbriatus og D.plantarius er så like at det er vansklig å skille de fra hverandre. D.fimbriatus har vært i landet veldig lenge.

Har aldri selv opplevd å våkne med en edderkopp (araneae) i ansiktet, men har våknet med en vevkjerring (opiliones) i ansiktet en gang når jeg var barn. Dette var på hytta, hvor noen relativt langbeinte eksemplarer trivdes.

opiliones er edderkoppdyr (Arachnida) uten todelt kropp, grovt fortalt. Og de på hytta ser ca slik ut:

vevkjaering.jpg

Endret av AUG---UAG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...