Gå til innhold

Edderkoppen (Dolomedes plantarius) inntar Østfold. Er du redd for edderkopper?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Innlegget ditt vitner om total mangel på forståelse av hva det vil si å ha edderkoppfobi, i tillegg til manglende respekt (og empati) for lærere. Hvorfor mener du at det skulle være greitt om elever gjør noe slikt mot læreren sin?

Fordi jeg enda lever i en verden hvor barn gjør teite ting. Har ingenting med respekt for lærer å gjøre, men den vanligste aktivitetet barn er med på i skogen nå for tiden er skoleturer, derfor går det ut over læreren. Hvordan kommer man til dette av innlegget mitt? Og edderkoppfobi er akkurat som alle andre fobier, og kan kureres(?). Why not start not *throw*.

Hvorfor jeg synes det er greit? fordi det er en uskyldig spøk, hvis læreren har fobi så har elevene lært en viktig lærepenge. "total mangel på forståelse" store ord basert på 2 korte innlegg som startet med kommentaren "kill it with fire" eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-snip-

Skulle gjerne ha forklart meg litt bedre. Det var kommentaren om at "voksne tåler det" jeg mener vitner om manglende forståelse for hva det vil si å ha edderkoppfobi. Hadde det vært meg som opplevde noe slikt, hadde jeg fått panikk, hylt "få den vekk, få den vekk" mens jeg vilt kostet på meg selv dersom den ikke falt ned med en gang. Deretter hadde jeg sikkert begynt å grine og løpt vekk fra hele situasjonen. Man blir helt satt ut i sånne situasjoner, det er ikke bare å riste det av seg og bortforklare med at det er barnestreker. DER OG DA. (Får ikke utheve tekst på nettbrettet, derfor caps lock). Man vet at det er irrasjonelt, men i slike situasjoner er man ikke rasjonell eller fornuftig, man er dritredd! Etterpå, når man får roet seg, klarer man å se at det går bra, det var bare en spøk (eller ondskapsfullt, avhengig av alderen på elevene). Men der og da går det ikke bra bare fordi man er voksen.

Jeg overreagerte nok på dette med manglende respekt og empati, men jeg er så drittlei av folk som mener at barn skal få behandle lærere som de vil, de er jo bare barn! Det virker som om mange mener at barn ikke kan/skal læres respekt og empati for lærere og andre voksne før de nærmer seg voksen alder selv, og jeg plasserte deg i samme kategori som dem. Hvis det var feil, beklager jeg det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne ha forklart meg litt bedre. Det var kommentaren om at "voksne tåler det" jeg mener vitner om manglende forståelse for hva det vil si å ha edderkoppfobi. Hadde det vært meg som opplevde noe slikt, hadde jeg fått panikk, hylt "få den vekk, få den vekk" mens jeg vilt kostet på meg selv dersom den ikke falt ned med en gang. Deretter hadde jeg sikkert begynt å grine og løpt vekk fra hele situasjonen. Man blir helt satt ut i sånne situasjoner, det er ikke bare å riste det av seg og bortforklare med at det er barnestreker. DER OG DA. (Får ikke utheve tekst på nettbrettet, derfor caps lock). Man vet at det er irrasjonelt, men i slike situasjoner er man ikke rasjonell eller fornuftig, man er dritredd! Etterpå, når man får roet seg, klarer man å se at det går bra, det var bare en spøk (eller ondskapsfullt, avhengig av alderen på elevene). Men der og da går det ikke bra bare fordi man er voksen.

Jeg overreagerte nok på dette med manglende respekt og empati, men jeg er så drittlei av folk som mener at barn skal få behandle lærere som de vil, de er jo bare barn! Det virker som om mange mener at barn ikke kan/skal læres respekt og empati for lærere og andre voksne før de nærmer seg voksen alder selv, og jeg plasserte deg i samme kategori som dem. Hvis det var feil, beklager jeg det!

Hadde reagert helt likt selv, kansje ikke med å løpe vekk å grine for det hadde vært for flaut, men etterpå hadde jeg forstått at det bare var en spøk.

Det var ikke ment som et stikk mot lærere, og at de ikke fortjener bedre, kunne like gjerne vært foreldre, eller venner av foreldre. Lærere er bare litt utsatt siden de har unger rundt seg hele tiden =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å kræsje bilen i dag fordi en edderkopp kravlet over dashbordet. Tre ganger, faktisk!

Til mitt forsvar var den STOR og hadde lange bein...

Anonymous poster hash: 9a009...96c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa pleide å ta meg med ut for å studere innsekter og annet liv i naturen, hadde både boks, håv, lupe og notatbok med:=) Nå tar han barnebarna sine ut og lærer dem om dyr og liv i naturen:)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Hjelpes. Nå kan man tenke seg at østfoldingene er redde. Hva tenker dere om dette? :smoke:

Anonymous poster hash: ad597...4ef

ER DENNE FARLIG? oj caps lock

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER DENNE FARLIG? oj caps lock

Nei den er ikke farlig!

OK den KAN bite, da den er stor nok til å kanskje få tak i fingeren eller noe slikt om du tirrer den helt ekstremt. Alle edderkopper er giftige (men de fleste er alt for små til å bite oss), men nei den er ikke farlig. Mulig du vil få litt vondt en liten stund. Men sjokket er nok langt verre enn bittet ;)

Slektningen myredderopp har jeg håndtert ute i felt, og det er i alle fall ikke noen hissigpropp av en edderkopp.

Hoppeedderkopper er derimot ofte veldig hissige, men de er så bitte små at uansett hvor mye de prøver vil de ikke klare å bite gjennom huden eller i det hele tatt få tak :)

Ingen virvelløse dyr i Norge er direkte farlige. Noen blodsugere kan overføre sykdommer, og noen kan ha gifter som er farlige for allergikere (bier og veps f.eks.) men for oss andre så har vi ikke noe å frykte fra disse dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært redd edderkopper og tar denne nyheten med stor ro og interesse. Synes edderkopper er fantastiske (og søte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Nei den er ikke farlig!

OK den KAN bite, da den er stor nok til å kanskje få tak i fingeren eller noe slikt om du tirrer den helt ekstremt. Alle edderkopper er giftige (men de fleste er alt for små til å bite oss), men nei den er ikke farlig. Mulig du vil få litt vondt en liten stund. Men sjokket er nok langt verre enn bittet ;)

Slektningen myredderopp har jeg håndtert ute i felt, og det er i alle fall ikke noen hissigpropp av en edderkopp.

Hoppeedderkopper er derimot ofte veldig hissige, men de er så bitte små at uansett hvor mye de prøver vil de ikke klare å bite gjennom huden eller i det hele tatt få tak :)

Ingen virvelløse dyr i Norge er direkte farlige. Noen blodsugere kan overføre sykdommer, og noen kan ha gifter som er farlige for allergikere (bier og veps f.eks.) men for oss andre så har vi ikke noe å frykte fra disse dyrene.

men hvorfor få panikk av at denne edderkoppen kommer til landet da om den ikke er farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den er ikke farlig!

Ja, eneste dyret som har en gift som kan være farlig er da huggormen, men selv den er farligere for hunder enn oss, men du bør fremdeles altid gå til legevakten om du er bitt, Og selv om den ikke er super farlig, kan et bitt hvor den spruter inn gift(det er noe som heter tørre bitt, hvor den ikke bruker gift) Føre til smerter og ubehag i opp til 3 måneder etter bittet.

Det er også litt gøy at de australiske thunnel web edderkoppene kan være dødlige for mennesker, men er helt ufarlig for nesten alle andre pattedyr(som hunder og katter) er bare primater som har en "svakhet" som gjør at bittet kan føre til død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også litt gøy at de australiske thunnel web edderkoppene kan være dødlige for mennesker, men er helt ufarlig for nesten alle andre pattedyr(som hunder og katter) er bare primater som har en "svakhet" som gjør at bittet kan føre til død.

Primater på menyen? :hakeslepp: Anonymous poster hash: 53aea...f3e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primater på menyen? :hakeslepp:

Anonymous poster hash: 53aea...f3e

Nei, den spiser oss ikke, bare masse randomness som tilfeldigvis har gjort at den giften funker på oss, giften har sikkert utviklet seg til å funke på en spesiell gruppe dyr, og disse dyrene bruker tilfeldigvis samme singal stoffer i nervesystemet som primater, så bare random uflaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men hvorfor få panikk av at denne edderkoppen kommer til landet da om den ikke er farlig?

Fordi det er en relativt stor (i Skandinavisk sammenheng) edderkopp?

edderkopper generelt er jo ikke så populære blant folk flest, og med media som hauser det opp blir det jo ikke noe bedre.

Og ikke nok med at den egentlig ikke er farlig, den holder også til på steder hvor folk sjelden vil få kontakt med den!

Hvor mange vasser egentlig rundt i en myr til daglig?

Ja, eneste dyret som har en gift som kan være farlig er da huggormen, men selv den er farligere for hunder enn oss, men du bør fremdeles altid gå til legevakten om du er bitt, Og selv om den ikke er super farlig, kan et bitt hvor den spruter inn gift(det er noe som heter tørre bitt, hvor den ikke bruker gift) Føre til smerter og ubehag i opp til 3 måneder etter bittet.

Huggorm er som veps, farlig for de som er allergiske. Men ja, man bør selvsagt oppsøke lege om man blir bitt. De aller fleste bitt er tørre, da gift er en kostbar ressurs den helst ikke vil sløse med. Juvenile huggormer er en annen historie, de har ikke helt lært seg å kontrollere dette ennå. De er derfor mer potensielt farlige enn voksne individer.

Dette er en huggormdame som overvintra i vedskjulet mitt for noen år siden. Hissig som fy på vårsiden og beit hunden min i labben. Men det gikk bra!

548377_10151754567102108_418978165_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primater på menyen? :hakeslepp:

DET hadde vært ekstremt sært, ettersom det ikke finnes noen naturlige australske pattedyr. Der går det i pungdyr over hele linja, og alt som ikke er krypdyr, insekter, edderkopper eller pungdyr, er innført av primater. Altså oss. I nyere tid. Relativt sett. Hvis vi ser litt stort på det. Australnegrene har jo vært der en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET hadde vært ekstremt sært, ettersom det ikke finnes noen naturlige australske pattedyr. Der går det i pungdyr over hele linja, og alt som ikke er krypdyr, insekter, edderkopper eller pungdyr, er innført av primater. Altså oss. I nyere tid. Relativt sett. Hvis vi ser litt stort på det. Australnegrene har jo vært der en stund.

De har altså aboriginerne på menyen. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pungdyr er da i aller høyeste grad pattedyr ;)

men de er ikke placentale pattedyr.

Kloakkdyr er også pattedyr, og de finnes det også noen arter av i Australia (nebbdyr og maurpinnsvin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem fugler! de trenger ikke hjelp fra oss primater. jeg er ikke helt sikkert på hvilket dyr thunnel web edderkoppen vanligvis spiser, men vil tro det er insekter samt små pattedyr(gnagere og flaggermus er de enste placentale pattedyrene som er naturlig i australia) vil tro denne edderkoppen spiser gnagere(og gnagere og primater er ganske nære hverandre evolusjonært sett) så det er nok derfor vi også er sårbare for giften dens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem fugler! de trenger ikke hjelp fra oss primater. jeg er ikke helt sikkert på hvilket dyr thunnel web edderkoppen vanligvis spiser, men vil tro det er insekter samt små pattedyr(gnagere og flaggermus er de enste placentale pattedyrene som er naturlig i australia) vil tro denne edderkoppen spiser gnagere(og gnagere og primater er ganske nære hverandre evolusjonært sett) så det er nok derfor vi også er sårbare for giften dens.

Funnel web spiders spiser insekter, amfibier og små reptiler :)

giften fungerer dårlig på gnagere, men ypperlig på primater.

Giften (Antracotoxin) er utviklet for å få inaktiveringen av K+ og Ca2+ (kaliumion og kalsiumion) kanalene Dette er kanaler i cellemembran som har med nervesignaler og frigjøring av neurotransmittere å gjøre, til insekter til å gå langt seinere, noe som fører til at nerveimpulsene går unormalt lenge. Resultatet blir at insektet dør.

Dessverre fungerer også giften ypperlig på primaters Na+ (natriumion) kanal og fører til at blodtrykket går ned, og man får sirkulatorisk svikt. Mange andre fine og flotte symptomer som også kan være resultat. Og i noen tilfeller død. Men er ikke så veldig ofte folk faktisk dør av et bitt.

Sydney funnel web spider er den giftigste. Etter å ha sjekket på nettet ser det ut til at 27 mennesker har dødd av fra edderkopper generelt de siste 100 årene i Australia. Men mange flere har nok hatt det ubehagelig en god stund.

Dolomedes plantarius stakkar har ikke mye å stille opp med i denne sammenhengen. Selv om du skulle være ekstremt allergisk mot denne edderkoppens gift så er du ikke livsfare. Men ubehagelig kan det jo bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom tilfeldigvis over denne videoen her. Aner ikke hva slags art det er, men antagelig ikke noen myredderkopp med tanke på utseende, og ihvertfall med tanke på oppførsel? Ørkenedderkopp?

Legger den ut som en link, så ikke folk med edderkoppfobi skal få kaffen i vrangstrupen. :)

Edit: Fant en opplysende kommentar på videoen, det er en "Six-eyed sand spider". Sicarius hahni. Morsom liten krabat.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...