Gå til innhold

Neper fra tornebusker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et helt seriøst innlegg. Men lurer på en ting.Sto og venta på toget da jeg så en mann sto med huet oppi tornebusken røska ut en sånn nepe(er det det heter),og spiste den.Er de "spisbare"(finner ikke riktig ord) sånn uten tilbreding.Nei jeg har ikke tenkt å teste det ut,men ble bare nysgjerrig ;)

Skrevet

Nyper, ikke neper.

Syltetøy, vin, knask. Man spiser fruktkjøttet rundt frøene, og frøene kan man samle til "kløpulver" og slippe innenfor genseren til folk du ikke liker, evt. gutten du vil ha oppmerksomheten til hvis du er ca 12 år. ;-)

Skrevet

Neper er en rotgrønnsak.

Anonymous poster hash: c8e0b...bbd
Skrevet

Ja det spiser jeg ofte. Og bare kjøttet, frøene klør noe jævlig

Skrevet

Nyper, ikke neper.

Syltetøy, vin, knask. Man spiser fruktkjøttet rundt frøene, og frøene kan man samle til "kløpulver" og slippe innenfor genseren til folk du ikke liker, evt. gutten du vil ha oppmerksomheten til hvis du er ca 12 år. ;-)

Det var det det het.Kom det når du skrev det.Det sto bare helt stille i hodet mitt,så takk. Så man kan faktisk bare plukke rett fra busken,og spise de der og da? Det hele så bare litt komisk ut ;)

Skrevet

Hvorfor komisk?

De er veldig sunne, så det er rart de ikke har fått mer oppmerksomhet. Hadde de vært dyrket i Himalaya og pakket inn i plast ville rosabloggerne rost dem opp i skyene, men de er dessverre ikke eksotiske og spennende nok til at de gidder vie dem moe oppmerksomhet.

Her er litt info om nyper :)

http://www.dagbladet.no/2012/09/28/tema/god_torsdag/kosthold/helse/23611238/

Nyper troner på toppen når det gjelder innhold av antioksidanter, og det er langt ned til nestemann på lista.

Anonymous poster hash: 0acaa...016
Skrevet

Hjemmelaga nypemarmelade er fantastisk! :)

Anonymous poster hash: cb986...0da
Skrevet

Og i Sverige får en kjøpt nypesuppe :) burde i grunn prøvd å koke selv...

Anonymous poster hash: cb986...0da
Skrevet

Hvorfor komisk?

De er veldig sunne, så det er rart de ikke har fått mer oppmerksomhet. Hadde de vært dyrket i Himalaya og pakket inn i plast ville rosabloggerne rost dem opp i skyene, men de er dessverre ikke eksotiske og spennende nok til at de gidder vie dem moe oppmerksomhet.

Her er litt info om nyper :)

http://www.dagbladet.no/2012/09/28/tema/god_torsdag/kosthold/helse/23611238/

Nyper troner på toppen når det gjelder innhold av antioksidanter, og det er langt ned til nestemann på lista.

Anonymous poster hash: 0acaa...016

Fordi han sto midt oppi busken.Mente ikke noe vondt med den,men det så litt komisk ut når en mann med dress og stresskoffert stor midt oppi busken.Derfor ;)

Skrevet

Det er litt trist at man som barn ikke har fått med seg modne nyper på buskene i nabolaget og stukket seg på tornene i jakten på DEN store, mørkerøde nypa og skrelt den med tennene og kommet hjem med skallrester og godsmak i munnen og verk i fingeren.

Har man da ikke lekt med avispapir og forstørrelsesglass, dryppet stearin i vann, laget trolldeig en lang søndag, matet pinnsvin, punktert sykkelen langt inni skogen på vei hjem fra picnic med venner eller falt ned fra trærne heller? (jada, jeg overdriver, men lurer litt likevel)

Skrevet

Det er litt trist at man som barn ikke har fått med seg modne nyper på buskene i nabolaget og stukket seg på tornene i jakten på DEN store, mørkerøde nypa og skrelt den med tennene og kommet hjem med skallrester og godsmak i munnen og verk i fingeren.

Har man da ikke lekt med avispapir og forstørrelsesglass, dryppet stearin i vann, laget trolldeig en lang søndag, matet pinnsvin, punktert sykkelen langt inni skogen på vei hjem fra picnic med venner eller falt ned fra trærne heller? (jada, jeg overdriver, men lurer litt likevel)

Jeg har gjort alt det andre ja,men ikke det med nyper.Og synes ikke det er så trist,eller heller så uvanlig at man ikke har gjort.Er vel mere vanlig med eple,pære,plomme osv slang i nabones hager ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...