Gå til innhold

Valpen har magetrøbbel når hun er alene hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Valpen vår er rett over fire måneder gammel, og er nå alene hjemme mens vi er på jobb. Vi er hjemme i lunsjen for å lufte henne. I det siste har hun begynt å tisse på gulvet mellom lunsj og når vi kommer hjem fra jobb. Ofte har hun også kastet opp, men det er bare gult "skum". Jeg har vært hjemme fra jobb pga sykdom et par dager og har da forsøkt å holde samme rutiner som når vi jobber, altså at jeg kun lufter henne på morgnene, så mellom 11 og 12 og etter 16. I går kastet hun opp et par ganger tilsynelatende uten grunn og hadde plutselig tisset på gulvet mens jeg sov - hun pleier å si kraftig i fra når hun skal ut ved å sette seg ved døren og pipe eller boffe. I dag hørte jeg hun rumlet skikkelig i magen, selv om hun var helt på andre siden av rommet..

Hva er det som gjør at hun kaster opp sånt skum eller magesyre? Hun spiser samme fôr nå som hun har spist de siste seks-syv ukene.

Og hvordan kan jeg avvenne henne med å tisse inne igjen? Hun er jo egentlig stueren...Har ikke hatt problemer med tissing inne på 8 uker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje hun gjør det pga stress? Hun er jo bare 4 mnd., så uhell inne er vel ikke så uvanlig, selv om hun er "ren".. Fortsett med å ha henne ut med en gang hun tisser, og luft henne ofte. Kanskje hun tisser / kaster opp fordi hun vet at dere reiser fra henne igjen?

Skrevet

Vet ikke, hun har jo gjort det to dager på rad mens jeg har ligget under pleddet på sofaen.

Jeg vet ikke helt hvordan vi skal få til å komme hjemom en gang til i løpet av dagen.. Det har nemlig gått bra i tre-fire uker før dette plutselig begynte.. Kanskje jeg må forhøre meg litt med naboene. Vi har ikke bodd her så lenge, så jeg er litt usikker på hvor villige de er til å lufte henne for oss.. :/

Skrevet

Hvor ofte mater dere henne? jeg vet om noen hunder som begynner å kaste opp gult skum om det går for lang tid mellom måltidene. Prøv å dele opp måltidene slik at hun får mindre, men oftere og se om det hjelper.
En valp kan plutselig få tilbakeslag på stuerenheten. Bare fortsett som vanlig. Hvis hun tisser hele tiden kan det være UVI, men om hun bare tisser en diger dam inne og ikke har sagt i fra om at hun må ut har hun nok bare et tilbakeslag. Gå ut litt oftere med henne så hun får tisset oftere. Hvis hun egentlig vet at hun skal gå ute, tar det nok ikke lang tid før dere er på rett vei igjen. Vår viste at det var ute slikt skulle skje, men da måtte vi passe på så han kom seg ut og.

Skrevet

Tissingen inne er stort sett kun en gang mens vi ikke er hjemme. Det har som nevnt ikke vært noe problem til nå, og nå nettopp sa hun akkurat i fra igjen at nå må vi gå ut.

Hun får mat tre ganger om dagen, men det er ikke alltid hun er sulten ved neste måltid.

Hun er schæfer og får valpeforet til Royal Canin Maxi. Vi gir henne ca halvannen kopp til hvert måltid. Men i dag har hun vært skikkelig "fisete" for å si det sånn også, slapp noen skikkelige stinkere i stad.. :fise:

Tenker du at jeg kan gi henne mat når jeg er hjemme i lunsjen, så hun får litt mat kl sju, halv tolv, halv fem og så ni?

Skrevet

Du kan jo forsøke. Så lenge almenntilstanden er normal, hun bæsjer normalt og alt er normalt utenom tissingen og oppkastet så lurer jeg på om det går litt for lenge uten mat, så lenge oppkastet bare er når hun er alene hjemme. Ligger hun i avgrenset område? Du kan jo også prøve å filme henne for å finne ut når/hvordan hun tisser eller kaster opp? Om hun stresser fælt og lignende.

Skrevet

Ja, hun har kun stua å oppholde seg i, da hun har vaktlyst og jeg ikke ønsker å skape stress.

De siste to dagene har jeg som nevnt vært hjemme, og begge dagene har hun sovet et par timer, reist seg opp og tuslet en runde i stua og så kastet opp. Men jeg skal forsøke å gi henne mat i lunsjen i morgen, kanskje det hjelper.

Skal undersøke et slags nannycam eller noe så jeg kan holde oversikt på henne. :)

Skrevet

Kaster valpen opp gult oppkast ,er det magesyre.Da burde en tenke på hvordan en forer og mengde.

Prøv å gi 3 måltider i stedenfor 2. Eller del opp mengden og timene slik at det ikke blir for lenge mellom måltidene

Tissingen kan være mye, en reaksjon på å være hjemme. Nervøs valp kanskje.Sensitiv mot forandringer?

Skrevet

Hun forer jo allerede tre ganger om dagen, men skal nå prøve fire for å se om det hjelper.

Skrevet

I dag fordelte jeg middagen slik at hun fikk en kopp til lunsj og en til middag, i stedet for to til middag. Det var i hvert fall ikke tiss eller oppkast på gulvet da jeg kom hjem nå, så det lover jo bra! Spennende å se om det holder seg!

Skrevet

Hun forer jo allerede tre ganger om dagen, men skal nå prøve fire for å se om det hjelper.

bare jeg som har fått øynene i kryss :/

Skrevet

Bra start! Håper også at det holder seg! Fortell om hvordan det går etter ca ei uke! Er nysgjerrig på om det hjelper! :)

Skrevet

Fredag gikk også veldig bra, spent på å se hvordan det går når jeg kommer hjem i dag. Men det virker som det fungere veldig bra! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...