Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmm.. Hver Julaften har vi brukt å spise julemiddagen og så pakke opp gavene. Nå har det kommet mange småbarn inn i familien og jeg lurer på om det kanskje er bedre for deres del å åpne pakker først! Så blir det ikke så stressende ved middags bordet. Hvordan gjør dere andre dette med småbarn??

Anonymous poster hash: 43503...e61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna i vår familie (ikke mine, men mine nieser og nevøer) er blitt vant med at gaver åpnes etter maten, de får bare vente, og klarer det stort sett bra... Mens alle var veldig små spiste vi dog litt tidligere enn når vi var bare voksne...

• Liker 7
Skrevet

Gaver etter middag, men før evt. dessert. Men middagen er litt tidligere enn når jeg f.eks feirer med samboer og familien der (ingen barn).

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også vant med at man må vente til etter middag.

Frem til nå har vi stort sett feiret jul hos svigers enten på min side eller på min manns side. Vi har kun feiret jul ett år her hjemme med barnet vårt, så vi er også i den oppstartfasen med å lage våre egne juletradisjoner.

Hjemme hos oss har julen først startet med TV-titting, påkledning til festklær, kirke, grøt med premie til den som finner mandelen, TV, skravling, middag, oppvask, presanger, godteri.

Anonymous poster hash: 0b00d...db6
  • Liker 2
Skrevet

Hmm.. Hver Julaften har vi brukt å spise julemiddagen og så pakke opp gavene. Nå har det kommet mange småbarn inn i familien og jeg lurer på om det kanskje er bedre for deres del å åpne pakker først! Så blir det ikke så stressende ved middags bordet. Hvordan gjør dere andre dette med småbarn??

Anonymous poster hash: 43503...e61

Hvis man venter en god stund* etter maten, burde det ikke være stressende ved middagsbordet.

Dvs at barna får vite og får erfare at de ikke får gavene med en gang de går fra bordet, men at etter maten går det kanskje en time før man starter gaveutdelingen. I mellomtiden kan det være lek for barna mens de voksne lager i stand til kaffe, frukt, kaker m.m. Mange venter jo også til "nissen" kommer for å dele ut pakkene.

Uansett er det vanlig at barna er oppglødd på en slik dag, og det å gi dem gavene før maten synes jeg bare er dumt. Da tar man fra barna denne herlige spenningen og ventingen på en evt "nisse" for de som har det. Og barna har uansett godt av å lære seg å vente. :):opplyser::tree::nissevink::nissekonekyss:

Skrevet

Jeg er vant med at vi fikk en gave om morgenen, og resten etter middag/dessert. Da var det gjerne planlagt litt vil jeg tro, for det var alltid noe vi kunne leke med den dagen, og aldri et skjerf eller lignende i den gaven vi fikk åpne da vi stod opp.

• Liker 4
Skrevet

Når de har fått gaver, vil de gjerne leke med gavene. Dessuten er spenningen noe av gleden. Å vente en glede, er også en glede. Hvorfor skal alt skje med en gang.

• Liker 5
Gjest Fluttershy
Skrevet

Pakkene har alltid blitt tatt etter mat her også. Vi har heller spist litt tidligere når barna har vert små, slik at det ikke blir så seint før vi er ferdige.

• Liker 1
Skrevet

Vi har alltid også ventet til etter middag med gaveåpningen. Selv nå når det bare er 4-5 voksne til stede har vi en liten lek om at "ååååå, nå må vi åpne pakkene" "det er så kjedelig å vente" "skal bare sove middag først" og lignende. Men alt sagt med humor. For vi begynner ikke før tre kvarter til en time etter middag. Sånn har det alltid vært.

• Liker 2
Gjest småhjerte
Skrevet

Pakkes alltid opp gaver etter middag.

Man kan vel evt ta med et par spill eller andre felles aktiviteter barna kan holde på med mens de voksne spiser (voksne spiser jo ofte veldig seeeent ifølge barna). Så slipper man å måtte be barna roe seg annenhvert minutt.

Skrevet

Vi har tradisjon på at barna får åpne en gave tidligere på dagen - også venter vi med resten til etter maten.

Anonymous poster hash: a1da1...c97
Skrevet

Alltid gaver etter middag. Det jeg har gjort er å flytte middagen til kl 15.

Anonymous poster hash: 35c9c...2c5

Skrevet

Jeg er vant med at vi fikk en gave om morgenen, og resten etter middag/dessert. Da var det gjerne planlagt litt vil jeg tro, for det var alltid noe vi kunne leke med den dagen, og aldri et skjerf eller lignende i den gaven vi fikk åpne da vi stod opp.

Det er jeg vokst opp med også. Gjør det samme til mine barn.

Anonymous poster hash: c5710...410

Skrevet

Altid gaver etter maten og oppvasken her også.

Skrevet

Vi har tradisjon på at barna får åpne en gave tidligere på dagen - også venter vi med resten til etter maten.

Anonymous poster hash: a1da1...c97

Hos oss også.

På morgenen fikk vi velge èn gave hver, mens resten ble pakket opp etter middag. Da var det glede heele dagen, men likevel masse husro :)

Skrevet

Hos oss har vi fått morgengave, hva vi fikk i dem da vi var små kan jeg huske.

Det er små barn i familien nå også, men vi spiser alltid middag og dessert før gavene.

Mens gavene deles ut, er det kaffe og julekaker.

Skrevet

ETTER maten, naturligvis. Etter dessert også. Og det skal ryddes og vaskes opp etter maten før det er snakk om gaveåpning, og det skal barna være med på. Fin måte å lære dem denslags arbeid, når de vet at det blir gaveåpning etterpå.

Og INGEN "kan jeg få en gave" om morgenen! Har aldri hørt på makan til tull!

Anonymous poster hash: bdd40...565
  • Liker 2
Skrevet

En gave hver før maten, presanger etter mat, dessert og oppvask/TV-titting - tas med kaffe og kaker. Det skal være litt pakkemas og barna skal måtte vente :)

Anonymous poster hash: 338ff...5fd
  • Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

ETTER maten, naturligvis. Etter dessert også. Og det skal ryddes og vaskes opp etter maten før det er snakk om gaveåpning, og det skal barna være med på. Fin måte å lære dem denslags arbeid, når de vet at det blir gaveåpning etterpå. Og INGEN "kan jeg få en gave" om morgenen! Har aldri hørt på makan til tull! Anonymous poster hash: bdd40...565

Hvorfor er det tull? Jeg ser på det som et fint barndomsminne, som på ingen måte hindret meg i å hjelpe til etter middagen eller gjorde meg til en kravstor drittunge ;)

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor er det tull? Jeg ser på det som et fint barndomsminne, som på ingen måte hindret meg i å hjelpe til etter middagen eller gjorde meg til en kravstor drittunge ;)

Hva blir det neste, sier jeg bare. En gave lille julaften? Eller nei, hvorfor ikke bare åpne alt lille julaften?

Anonymous poster hash: bdd40...565

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...