AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #1 Skrevet 11. september 2013 Jada, morsmelk er det beste osv, men hvorfor ugleser endel morsmelkerstatning? Anonymous poster hash: e43aa...804
Silfen Skrevet 11. september 2013 #2 Skrevet 11. september 2013 Tror neppe noen ugleser det som holder liv i mange babyer rundt om. Det er vel heller de få som "ikke gidder amme fordi det ødelegger puppene" som blir uglesett. 14
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 11. september 2013 #3 Skrevet 11. september 2013 Jeg har delammet hele veien, og gikk over til kun flaske ganske tidlig(6 mnd) og aldri følt at jeg har blitt uglesett av den grunn. Tror ikke det er noen som har spurt om hvorfor engang. Jeg tror nok at mange mammaer som må ty til flaske sliter med dårlig samvittighet(selv om det ikke er noe grunn til det) og tror derfor at de blir sett ned på. Og så ar det jo, som Silfen er inne på, litt med årsaken til at man ikke ammer. Men i min verden er ikke dette noe man spør en mamma om. 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #4 Skrevet 11. september 2013 Ugleser mme pga palmeolje og melkeproteiner i det. Anonymous poster hash: aac7c...03b 3
Silfen Skrevet 11. september 2013 #5 Skrevet 11. september 2013 Ugleser mme pga palmeolje og melkeproteiner i det.Anonymous poster hash: aac7c...03b Palmeolje vs sulten baby. Og du velger ...? 2
Gjest Magdalene Skrevet 11. september 2013 #6 Skrevet 11. september 2013 Ugleser mme pga palmeolje og melkeproteiner i det. Anonymous poster hash: aac7c...03b Hva mener du jeg skulle gitt babyen min når jeg selv ikke kunne amme da?
Gjest Tekola Skrevet 11. september 2013 #7 Skrevet 11. september 2013 Jeg har opplevd flere spørsmål rundt hvorvidt jeg prøvde hardt nok å få til ammingen, fra helt fremmede mennesker. Mye av fødselsdepresjonen min bunner i at jeg ikke fikk det til. Og det å nærmest bli kjeftet på som ung og dum mor "som ikke tenker på det beste for barnet mitt" har ikke akkurat hjulpet. Det enorme ammefokuset i Norge har visst gitt økning i antall nybakte mødre som sliter, kunne en av psykologene jeg har pratet med fortelle.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #8 Skrevet 11. september 2013 Det jeg ikke skjønner helt er setningen: ikke gidder å amme. Ja, for det er mye lettere å vaske og koke flasker, koke vann, måle opp pulver, alltid passe på at man har med vann, pulver og flasker samt varmt vann eller muligheten for å varme opp melken og å måtte tilberede hvert eneste måltid istedenfor å bare kunne vippe ut puppen når småen er sulten... Jeg har fullammet, delammet og gitt kun flaske til begge mine barn, og helt uten å tenke på hva som er best for babyen så foretrekker jeg fortsatt helt klart å kunne amme. Anonymous poster hash: 5b518...c96 7
Silfen Skrevet 11. september 2013 #9 Skrevet 11. september 2013 Det er da enkelte som bruker ikke gidde eller lignende ord om amming. Frihet har jeg sett brukt en del, mødrene vil ha frihet til å gjøre som de vil. Enkelte utsagn er for meg svært uforståelige, all den tid de skaper mer arbeid og er dyrere enn det motsatte. Å ikke få til er derimot noe jeg forstår svært godt og all respekt til de som prøver men må gi seg. 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #10 Skrevet 11. september 2013 Tror det er svært få mødre idag som ikke ammer pga at de ikke gidder. Største årsaken er etter min erfaring at de sliter med ammingen, eksempelvis lite sugevillig barn, slapt barn, mange brystbetennelser, mye sår på brystvortene, lite mell etc. De fleste vil amme og har fått det inn med"morsmelk" at morsmelk er best. Derfor det er så ekstra sårt og tøft når det ikke går :-(Anonymous poster hash: e0d3a...23d
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #11 Skrevet 12. september 2013 Ugleser mme pga palmeolje og melkeproteiner i det. Anonymous poster hash: aac7c...03b Vi bruker Neocate og betaler kr 860,- pr boks: det er 100%fullverdig ernæring fram til 1 år - med aminosyrer som i morsmelk, jern og vitaminer. Dyrt (!) men kun det beste til babyene:-) Så dokumentaren Cheryl ammer på NRK og forstår mange ikke får det til og mister melken. Da er det bra med så mange ulike kjempeflotte MME! Riktignok på apotek...butikker har jo lun Nan med kumelk mens apotekene har fri for kumelk:)Anonymous poster hash: 87d35...bfc
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #12 Skrevet 12. september 2013 Vi bruker Neocate og betaler kr 860,- pr boks: det er 100%fullverdig ernæring fram til 1 år - med aminosyrer som i morsmelk, jern og vitaminer. Dyrt (!) men kun det beste til babyene:-) Så dokumentaren Cheryl ammer på NRK og forstår mange ikke får det til og mister melken. Da er det bra med så mange ulike kjempeflotte MME! Riktignok på apotek...butikker har jo lun Nan med kumelk mens apotekene har fri for kumelk:)Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 87d359a8c3adf8aad9144bcdb75ecbfc"] 87d35...bfc Får man kjøpt neocate på apotekene uten resept? Jeg har bare funnet nestle sin HNa1 på apoteket. Den er for følsomme mager/anti allergi, men den inneholder vel kumelkprotein tenker jeg? Hvilke apotek har i så fall neocate? :-)Anonymous poster hash: e0d3a...23d
Stinelin Skrevet 12. september 2013 #13 Skrevet 12. september 2013 Om noen sier at de ikke "gidder", kan det være andre grunner enn latskap. Jeg har også uttalt at "Nå gidder jeg ikke amme mer". Kunne også sagt "Nå gidder jeg ikke mer av disse ammeøktene som krever blod, svette og tårer hver gang. Jobben med å blande og vaske/koke flasker er ingenting i forhold". 1
Vera Vinge Skrevet 12. september 2013 #14 Skrevet 12. september 2013 Jeg syns det er helt rart å høre om at andre legger seg borti hvorfor noen ikke ammer. Det er da en privatsak. Som Stinelin sier, kan det også være mye annet som ligger bak enn at man ikke gidder, selv om det er det man sier fordi man ikke vil fortelle om hvor mye man sliter f.eks. Det jeg derimot syns blir veldig spesielt, var sånn som en på barselgruppa mi holdt på. Hun sluttet å amme etter kanskje tre mnd, og sa at det var fordi hun syns det ga henne mer frihet og at hun da slapp å amme på kafé, noe hun syns var stress. Ok, tenkte jeg, hvis det er det som er den faktiske grunnen, syns jeg det er litt rart. Men, det egentlig rare, var da hun begynte å anbefale oss andre å gjøre det samme, fordi det var så lettvint. Sånt reagerer jeg veldig på. Forsåvidt det samme med de som legger babyen på eget rom fra fødselen. De får jo ta et slikt valg på vegne av seg selv og det er helt greit, men fordi det ikke er anbefalt å gjøre det pga. noe økt krybbdødrisiko, syns jeg det er helt på trynet å anbefale det til andre (det har jeg jo sett flere ganger her inne). 4
Silfen Skrevet 12. september 2013 #15 Skrevet 12. september 2013 Nettopp. Dessuten, hvorfor si ting som gjør at man høres ut som en idiot dersom det ikke stemmer? 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #16 Skrevet 12. september 2013 Er det noen som vet hvilke apotek som selger mme-typen neocate og får man den resepfritt? :-) Håper noen kan svare meg..Anonymous poster hash: e0d3a...23d
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #17 Skrevet 12. september 2013 Er det noen som vet hvilke apotek som selger mme-typen neocate og får man den resepfritt? :-) Håper noen kan svare meg..Anonymous poster hash: e0d3a...23d Jeg jobber på apotek,og det er vanlig å ha disse produktene på lager, hvis ikke kan du be apoteket bestille inn for deg. De kan fåes både med og uten resept, men uten resept må du betale den fulle prisen selv. Dette er produkter som vanligvis står inne på lageret,så du må som regel spørre om de har det inne. Anonymous poster hash: 26f5c...fca
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #18 Skrevet 12. september 2013 Jeg jobber på apotek,og det er vanlig å ha disse produktene på lager, hvis ikke kan du be apoteket bestille inn for deg. De kan fåes både med og uten resept, men uten resept må du betale den fulle prisen selv. Dette er produkter som vanligvis står inne på lageret,så du må som regel spørre om de har det inne. Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 26f5c3a8b2d6909b5ef7e49b37502fca"] 26f5c...fca Tusen takk for svar, da skal jeg høre med nærmeste apotek om de kan bestille det inn :-)Anonymous poster hash: e0d3a...23d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #19 Skrevet 13. september 2013 Palmeolje vs sulten baby. Og du velger ...? Nå sa jeg jo bare hvorfor jeg, og mange andre, ugleser mme. Men det betyr jo ikke at man ugleser dem som gir det. Har gitt det selv i 5-6 mnd til mitt barn men jeg ugleså det likevel sterkt. Mme fra apotek til 600+ for boken er jo totalt uaktuelt økonomisk for de aller fleste. Anonymous poster hash: aac7c...03b
Lilla-dings Skrevet 13. september 2013 #20 Skrevet 13. september 2013 Jeg ble nok uglesett ja. Vi fikk ikke til amminga på sykehuset, og det hele endte i hyling, skriking og pupperøsk i halvannen time før jeg likevel endte opp med å pumpe meg og gi med kopp. Da jeg etter 2 dager var totalt utmattet etter all gråtinga og styret rundt amminga (samme prosedyre natt og dag), slet jeg med søvnmangel. Jeg sa fra at fra nå av ville jeg pumpe og gi flaske, og det var ikke bare bare å få dem til å gi meg flasker på sykehuset.... Da vi kom hjem fortsatte jeg å pumpe, men hadde et evig jag med pumping, mating, vasking, koking, pumping, mating, vasking, koking - og midt oppi det hele fikk vi en kolikkbaby som gråt hele døgnet, som igjen resulterte at jeg fikk brystbetennelse fordi jeg aldri fikk tid til å pumpe meg. Så da bestemte jeg meg for å ikke fullpumpe, men å pumpe litt... Og da hadde jeg farmoren min på tråden angående ammingen. "Du må prøve å legge henne til, prøv andre stillinger, ikke gi opp, vil du ikke gi henne det beste du har?". Hva i alle dager trodde hun at jeg hadde drevet med???! Hadde jeg ikke forsøkt kanskje?! I senere tid viste det seg at jentungen var født med KISS, og derav ammeproblemene. Men da var hun allerede 2 måneder, så noe amming var det for sent å prøve på. Men farmoren min på tråden igjen. "Forsøk, forsøk, forsøk". Ja, og hun bruke faktisk også setninger som at "du SKAL forsøke, det SKAL du gjøre, du SKAL legge henne til." Da fikk hun høre det, og jeg ba henne om å ALDRI noen sinne nevne amming eller morsmelk igjen, for hva jeg ernærte babyen min på angikk ikke henne, og jeg gikk faktisk så langt at jeg sa at dersom hun nevnte amming igjen, kunne hun glemme framtidige telefonsamtaler. Fordi ja, det gjorde faktisk vondt hver gang hun påpekte at det jeg gjorde ikke var tilstrekkelig. Og ja, jeg ser gjengangere, hos både unge og eldre. De som aldri har slitt med amming selv, har vanskelig for å se at andre kan slite. De er gjerne de som skriker høyest om hvor bra ammingen er. Ja, amming og morsmelk er det beste, men man skal ikke amme for alt i verden. Amming skal være koselig og ikke slitsomt, mener nå jeg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå