Gå til innhold

Andre som har vært i sein UL pga liten mage....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andre som ble henvist til sein ultralyd (uke32) pga liten mage og liten vektøkning? Er glad jeg fikk en ny ultralyd, men er så nervøs for noe skal være galt. :\ Jordmora måler riktige mål på magen og alt er bra etter hva hun kan se. Jeg kjenner liv hver dag. Men hun vil sende meg på sykehuset for sikkerhetsskyld. Er nervøs! Hva pleier dem å finne ut på slike undersøkelser? Er det mye sannsynlig at det er noe feil?

Anonymous poster hash: a6b83...b87
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser for meg at det er en vekstkontroll du skal til, og at de vil undersøke om barnet er mindre enn "forventet" mtp liten vektøkning, uten at det betyr at noe er feil. Hvor liten eller stor mage man får er jo så ekstremt individuelt at å sende noen til ul pga det er jo litt rart, så har vel mer med vekten å gjøre. Hvis du ikke fikk en god nok forklaring hos jordmor om hvorfor hun ville ha deg til sykehuset, så burde du jo spurt selv.

Anonymous poster hash: 59fd7...74e
Skrevet

Forklaringen var liten mage og liten vektøkning. Spesielt det med vektøkningen. Hun sa at det var bare en sjekk, og at det slettes ikke behøvde bety at noe var galt. Som regel var det ikke det. Bare bedre med en sjekk for mye enn en for lite. Men jeg blir nervøs uansett. Det er vel bare jeg som overtenker.

Anonymous poster hash: a6b83...b87
Skrevet

Tror nok du overanalyserer det ja. Vekstkontroller er ikke uvanlig.

Anonymous poster hash: 59fd7...74e
Skrevet

Ikke meg men jeg kjenner to som er gravide nå som var i ul pga liten vekst. Men det var ingenting galt :) Så lenge du kjenner regelmessige bevegelser så vet du at det neppe er noe galt. Ikke alle babyer er ober 3500g når de blir født, noen er litt mindre. Det er normalt å sende gravide til ul hvis symfysemålet er lite etter stort i forhold til normalen, sjeldent er det noe galt. Det går sikkert bra, lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Er vel også for å sjekke at der er bra med fostervann vil jeg tro :)
Sikkert ingenting i veien, kanskje du bare bærer babyen langt inn mot ryggen :)

Men godt de passer på deg i hvert fall :):jepp:

Anonymous poster hash: b711f...fef
Skrevet

Jeg ble sendt på vekstestimering i uke 33 pga liten mage og liten vektoppgang, la på meg fire kilo. Var så vidt mulig å se at jeg var gravid når jeg stod oppreist, men på målinger av magen hos jordmor så lå jeg helt perfekt på kurven. Er høy og har lang overkropp. De målte babyen til å være 3000-3500g, og ikke så lang, men ut kom ei jente på 4kg og 54 cm.

Jeg fikk også beskjed om at de bare ville sjekke for sikkerhets skyld, så tror ikke du trenger å bekymre deg :)

Skrevet

Jeg var på vekstkontroll i uke 34 pga avflatning av sf-målet. Babyen ble estimert til å være helt gjennomsnittlig stor med forventet fødselvekst på 3,5 kg. Alt bra ellers også; fin blodgjennomstrømning i navlestrengen og bra med fostervann. Har ikke født enda, men magen vokser og babyen er veldig aktiv, så satser på at alt er i orden fortsatt.

Det de evt. kan finne er at babyen din er noe mindre enn forventet, altså har et negativt vekstavvik. Men det trenger heller ikke bety noe som helst, kanskje babyen bare er genetisk liten. Hva var din og pappaens fødselvekt? Dette er ofte arvelig, særlig via morslinjen. Dersom et negativt vekstavvik oppdages, blir du fulgt opp med ultralyd i tiden fremover for å se at babyen følger sin egen kurve. Men mest sannsynlig er alt helt i orden, og om det viser seg at babyen er litt liten, blir du altså fulgt godt opp. Jeg syns det er betryggende at leger og jordmødre har lav terskel for å henvise til vekstkontrol; bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.

Anonymous poster hash: bd977...8ff
Skrevet

Var inne til 2 slike estimeringer ved forrige svangerskap pga liten mage/vekst.

De så ikke tegn til at hun var liten, ble estimert til 3500. Var 2300 da hun ble født. (innenfor termin)

Jeg stoler ikke på estimeringer.

Har et veldig komplisert sv.skap denne gangen og hatt en evighet av ultralyder og estimeringer. Spent på om de er i nærheten av å ha rett på str;) (har mer trua denne gangen altså)

Skrevet

Jeg ble henvist til UL samme dag grunnet avflatende sf-mål. Det var en periode hun vokste mindre i magen, så jeg fikk time to uker etter for å følge med. Men det gikk seg til igjen da. Men så målte de forskjellig hver gang fordi alle målte forskjellig... De estimerte henne til 3800 ved termin. Hun var 3490 da hun kom og helt sunn og frisk nå i hvert fall :) De sa bare at ingen barn vokser likt, det kan gå i rykk og napp. Men de vil jo gjerne følge med i tilfelle barnet ikke får nok næring gjennom morkaka eller lite fostervann. Men ikke vær redd, dette er nok helt normalt :)

Skrevet

Jeg har også inntrykk av at de har lav terskel for å sjekke ut dette. Jeg tenkte ikke over at min svigerinne hadde spesielt liten mage, men hun hadde tydeligvis det, og det ble sjekket. Men alt var bra og babyen var litt over snittet stor, faktisk.

• Liker 1
Skrevet

Legene her var bekymra enda de estimerte gutten min til 3 kg en uke før termin. Litt rart for den vekten er innenfor normalen. Sf målet gikk ned på slutten (dette var de ikke særlig bekymret for) men blodgjennomstrømming gjennom navlestrengen så fint ut, kjente mye liv, fostervannet var passe mengde osv. så viste alt var bra. Ut kom en ship/shape sterk liten 2950gr baby som har vokst i rekordfart siden! (forøvrig er estimering av små babyer lettere å måle mer presis vektmessig)

Skrevet

Jeg var i uke 35 pga utflatet symfysemål, det var ikke noe galt og baby vokste fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...