AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #1 Skrevet 11. september 2013 Jeg er oppvokst i et kristent hjem, men er ikke døpt fordi foreldrene mine ville at det skulle være opp til meg selv å bestemme om jeg ville døpes eller ikke. Har ikke vært særlig kristen gjennom oppveksten, heller vært i tvil og valgte humanistisk konfirmasjon fordi jeg følte det var det riktige. De siste årene har jeg derimot kommet nærmere Gud og har opplevd ting jeg føler er et bevis på hans kjærlighet og at han holder hånden over oss. Jeg ønsker derfor å la meg døpe og bli en del av hans flokk. Men nå er jeg 24 år og vet ikke hvordan dette gjøres. Tar jeg bare kontakt med presten i nærmeste kirke? Må jeg døpes sammen med spedbarna? Skal jeg ha faddere, og skal jeg velge disse selv? Er det vanlig å ha fest ved voksendåp? Noen som vet? Anonymous poster hash: 11bf9...2fa
Lou Salome Skrevet 11. september 2013 #2 Skrevet 11. september 2013 Du tar kontakt med din menighet. Jeg tror det er vanlig å gjøre det utenom gudstjeneste. Fra sidene til Den norske kirke: Ønsker du dåp? Selv om barnedåp er den oftest brukte ordningen i Den norske kirke, er det mer og mer vanlig også i vårt land at ungdom og voksne kommer til tro og ønsker å bli døpt. Også mange med annen religiøs bakgrunn ønsker kristen dåp. Her kan du lese litt om hva dåpen er, og hva du gjør hvis du ønsker å bli døpt. Hva gjør jeg hvis jeg ønsker å bli døpt? Ta kontakt med kirken der du bor. Normalt vil du få en samtale med en prest eller en kateket, så dere sammen kan finne ut om du trenger mer undervisning i den kristne tro, før du kan bli døpt. Trenger jeg faddere? Den som blir døpt skal ha to eller flere faddere. En fadder er en kristen som kan hjelpe deg med spørsmål om den kristne troen, og som kan være vitne til selve dåpshandlingen. Kirken der du bor kan hjelpe deg med å finne faddere. Følgende eksempel er fra en av Oslos drabantbymenigheter for noen år tilbake: En kvinne fra et tidligere østblokkland oppsøkte menighetskontoret for å bli døpt sammen med sønnen sin. De hadde bodd i Norge en del år nå, hun var gift norsk, og ønsket å få en fast tilknytning til menigheten. I den første kontakten med dem uttrykte presten stor glede over å kunne få være med på slikt, men sa samtidig at "da må vi unne oss tid til å snakke igjennom hvordan dåpen gjøres, slik at både dere og jeg er godt forberedt på det som skal skje". Derfor ble dåpen fastlagt til en gang på den andre siden av sommerferien og det ble funnet frem til faddere av de mer aktive kirkegjengerne. Det konkrete undervisningsopplegg kunne tilpasses det behov som samtalene mellom presten, kvinnen og hennes sønn viste at de hadde. Dermed opplevde de å bli tatt på alvor samtidig som det for presten ble mulig å ivareta det ansvar han hadde. Hva må til for å bli døpt som voksen i Den norske kirke? At du ønsker å følge Jesus. At du ikke er døpt fra før. Hvis du er døpt i et annet kirkesamfunn, som barn eller som voksen, trenger du ikke å bli døpt på nytt for å bli medlem i Den norske kirke. At du vet det viktigste om den kristne tro. Hva er kristen dåp? Dåpen markerer begynnelsen på ditt liv som kristen. Dåp utføres på litt ulik måte i de forskjellige kristne kirkene. Det vanligste i Den norske kirke er at presten øser vann tre ganger over hodet på den som døpes, men de som ønsker det, kan bli dukket helt under vann. Dåpen er en gave Gud har gitt til oss, hvor han gjør oss til sine barn og tar oss inn i sin kirke. Kirken er et fellesskap av alle kristne over hele verden, uansett rase, nasjonalitet eller andre skillelinjer. Hvis du er fast bosatt i Norge, gir dåpen medlemskap i den menigheten der du bor.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #3 Skrevet 16. september 2013 Jeg er oppvokst i et kristent hjem, men er ikke døpt fordi foreldrene mine ville at det skulle være opp til meg selv å bestemme om jeg ville døpes eller ikke. Har ikke vært særlig kristen gjennom oppveksten, heller vært i tvil og valgte humanistisk konfirmasjon fordi jeg følte det var det riktige. De siste årene har jeg derimot kommet nærmere Gud og har opplevd ting jeg føler er et bevis på hans kjærlighet og at han holder hånden over oss. Jeg ønsker derfor å la meg døpe og bli en del av hans flokk. Men nå er jeg 24 år og vet ikke hvordan dette gjøres. Tar jeg bare kontakt med presten i nærmeste kirke? Må jeg døpes sammen med spedbarna? Skal jeg ha faddere, og skal jeg velge disse selv? Er det vanlig å ha fest ved voksendåp? Noen som vet? Anonymous poster hash: 11bf9...2fa Voksendåp foregår på badeland i vår kommune. Du må ta kontakt med presten først ja.Anonymous poster hash: b72c1...2d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå