AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #1 Skrevet 11. september 2013 Jeg og mannen har vært sammen i snart 5 år, pusser opp et hus, har småbarn og mye på tapetet utenom. Den siste tiden har jeg merket at alt går i den samme tralten, og savner litt begynnelsen av forholdet, der alt var nytt og spennende. Fullt av lidenskap og mystikk. Savner at vi ikke kunne holde fingrene vekk fra hverandre, at vi alltid var klare for noe action, savner romantikken og forelskelsen. Nærheten. Regner med dette er noe som skjer i de fleste forhold etter hvert, men jeg er ikke helt klar for å gi slipp på "begynnelsen" enda. Noen som har tips til hvordan jeg/vi kan gå frem for å få tilbake mystikken og lidenskapen? Anonymous poster hash: 5ac35...bf6
Gjest Skrevet 11. september 2013 #2 Skrevet 11. september 2013 Skaff deg barnevakt en helg, og lag et opplegg for dere to sammen. Enten en storbyferie, et telt og soveposer i marka, eller noe midt imellom. Dere trenger tid til å se hverandre som personer, ikke bare foreldre for felles barn. Å vite at det ikke er noen sjangse for at det kommer en unge tassende gjør underverker for sexlivet og romantikken. Og ha telefonene mer eller mindre avstengt på denne utflukten! Ikke noe facebook, eller andre ting heller. Se hverandre, prate med hverandre. 1
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2013 #3 Skrevet 11. september 2013 Skaff deg barnevakt en helg, og lag et opplegg for dere to sammen. Enten en storbyferie, et telt og soveposer i marka, eller noe midt imellom. Dere trenger tid til å se hverandre som personer, ikke bare foreldre for felles barn. Å vite at det ikke er noen sjangse for at det kommer en unge tassende gjør underverker for sexlivet og romantikken. Og ha telefonene mer eller mindre avstengt på denne utflukten! Ikke noe facebook, eller andre ting heller. Se hverandre, prate med hverandre. Gode råd det der. Bare det å snakke sammen, bruke tid på hverandre styrker forholdet. Og dette kan ikke understrekes sterkt nok: styr for all del unna Facebook osv. Facebook er DREPEN for forholdet.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #4 Skrevet 11. september 2013 Skaff deg barnevakt en helg, og lag et opplegg for dere to sammen. Enten en storbyferie, et telt og soveposer i marka, eller noe midt imellom. Dere trenger tid til å se hverandre som personer, ikke bare foreldre for felles barn. Å vite at det ikke er noen sjangse for at det kommer en unge tassende gjør underverker for sexlivet og romantikken. Og ha telefonene mer eller mindre avstengt på denne utflukten! Ikke noe facebook, eller andre ting heller. Se hverandre, prate med hverandre. Gode råd. "Problemet" er oppussingen av huset (som må gjøres for at vi kan flytte inn). Vi har allerede litt barnevakt, men da går all ledig tid til å pusse opp for å bli ferdige. Men absolutt et råd jeg tar med meg til når vi er ferdige. TS Anonymous poster hash: 5ac35...bf6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #5 Skrevet 11. september 2013 Vel. Dette hjelper kanskje ikke ift mystikken, men om dere kan lage en regel for at dere skal ha mobilene avslått under alle måltider? Slik at man fokuserer på maten og samholdet? Så blir kanskje måltidene i hverdagen bedre samlingsstunder. Anonymous poster hash: 0d5b9...2d4
våren14 Skrevet 11. september 2013 #6 Skrevet 11. september 2013 Ferie? Funker for oss. Vært sammen i 6,5 år nå. Og vi har begge innsett at hverdagen ikke kan være full av romantikk og lidenskap, da er det viktigere at vi er et team. Men når vi drar på ferie og kan senke skuldrene derimot ;) Prøver derfor å få til en 4-5 turer ila året vanligvis, weekender og lengre ferier. Har ingen barn enda, vet ikke hvordan det blir når vi får barn mtp feriene...får ta med besteforeldrene kanskje
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2013 #7 Skrevet 11. september 2013 Vel. Dette hjelper kanskje ikke ift mystikken, men om dere kan lage en regel for at dere skal ha mobilene avslått under alle måltider? Slik at man fokuserer på maten og samholdet? Så blir kanskje måltidene i hverdagen bedre samlingsstunder. Anonymous poster hash: 0d5b9...2d4 Egentlig burde jo det være en selvfølge å ha mobilene avslått under måltidene. For hva sies mellom linjene hvis de er på? Jo, at dama/typen er en kulisse, en som bare "er der". Et kjøttstykke. Og dessuten at alle andre er mye mer interessante. Det er sårende og respektløst. Til TS vil jeg si at felles aktiviteter som reise, felles trening osv. er fine greier. Men hovedsaken er uansett at man setter tid av til hverandre, og da spiller det ikke så stor rolle at man gjør noe konkret. Samtale kan være nok. Og selv etter fem år kjenner man ikke nødvendigvis alle sidene ved den andre. Dere kan jo gå på date, f.eks.?
Gjest Skrevet 11. september 2013 #8 Skrevet 11. september 2013 Gode råd. "Problemet" er oppussingen av huset (som må gjøres for at vi kan flytte inn). Vi har allerede litt barnevakt, men da går all ledig tid til å pusse opp for å bli ferdige. Men absolutt et råd jeg tar med meg til når vi er ferdige. TS Anonymous poster hash: 5ac35...bf6 Jeg forstår den. Men det vil alltid være noe som man bare "må" gjøre. Og om man hele tiden skyver på tiden man trenger sammen, så oppstår nettopp den situasjonen du frykter. Å sette av tid sammen, uten unger og uten oppussing, er helt nødvendig for dere. (Forresten, da du nevnte "oppussing" så forsto jeg hvorfor behovet for å få tilbake mystikken har meldt seg. Lite som sliter så mye på et forhold som oppussing og unger) 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #9 Skrevet 11. september 2013 Skaff deg barnevakt en helg, og lag et opplegg for dere to sammen. Enten en storbyferie, et telt og soveposer i marka, eller noe midt imellom. Dere trenger tid til å se hverandre som personer, ikke bare foreldre for felles barn. Å vite at det ikke er noen sjangse for at det kommer en unge tassende gjør underverker for sexlivet og romantikken. Og ha telefonene mer eller mindre avstengt på denne utflukten! Ikke noe facebook, eller andre ting heller. Se hverandre, prate med hverandre. Tror både jeg og TS er ute etter det samme, og det handler mer om spenningen og mystikken i hverdagen. På turer kommer jo den stemningen mer eller mindre automatisk. Jeg er av typen som aldri mister gnisten, men må nok akseptere at ikke alle er som meg, blant annet min samboer. Jeg er fortsatt nyforelsket og greier ikke holde fingrene av fatet, til hennes store frustrasjon, som igjen blir til min frustrasjon over både at hun ikke føler det samme, og ikke engang setter pris på det og ønsker det. Har dessverre få råd til deg, da jeg sliter med det samme selv. Som kvinne kan det dog være du har det enklere. Prøv å spontant sjekke han opp innimellom. Sett deg plutselig ned å knepp opp buksa, overrask ham ved å plutselig ha ferdig oppgaver han trodde han måtte gjøre.. osv.. Anonymous poster hash: ba353...f6d
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #10 Skrevet 11. september 2013 Tror både jeg og TS er ute etter det samme, og det handler mer om spenningen og mystikken i hverdagen. På turer kommer jo den stemningen mer eller mindre automatisk. Jeg er av typen som aldri mister gnisten, men må nok akseptere at ikke alle er som meg, blant annet min samboer. Jeg er fortsatt nyforelsket og greier ikke holde fingrene av fatet, til hennes store frustrasjon, som igjen blir til min frustrasjon over både at hun ikke føler det samme, og ikke engang setter pris på det og ønsker det. Har dessverre få råd til deg, da jeg sliter med det samme selv. Som kvinne kan det dog være du har det enklere. Prøv å spontant sjekke han opp innimellom. Sett deg plutselig ned å knepp opp buksa, overrask ham ved å plutselig ha ferdig oppgaver han trodde han måtte gjøre.. osv.. Anonymous poster hash: ba353...f6d Du har helt rett, det er hverdagsromantikken som er det største savnet. Og spontaniteten som mangler. Føler vi har mistet impulsiviteten og at alt stort sett er planlagt. Dette er jo ganske naturlig når man har små barn, man kan jo ikke la være å planlegge litt for å få kabalen til å gå opp, men savner det likevel. Tror også det er viktig at vi tilbringer tid sammen, bare oss to. Uten å fokusere på alt annet, som hus, unger, jobb, osv. Vi trenger vel friskt pågangsmot, og jeg tror det er viktig for oss i den fasen av livet vi er i nå. At vi husker hverandre, og ikke fokuserer så mye på bagateller. men at vi er kjærlige og romantiske. TS Anonymous poster hash: 5ac35...bf6
Havbris Skrevet 11. september 2013 #11 Skrevet 11. september 2013 Mange gode råd her, og dette kommer ikke av seg selv, det må en aktiv innsats til der dere må prioritere. Det viktigste er at dere holder forbindelsen, og det kan være småting som opprettholder denne følelsen av noe eksklusivt. Turer, tid uten barn, hotellopphold er bra. Men det er hverdagene som må sprites opp. Kjærlig omsorg i form av hyppige kjærtegn, varme blikk, sms, mail etc kan gjøre susen. Og det må innarbeides som en samværsform som en dyrker for å holde forbindelsen. Er gift på 23 året og skjønner hva du snakker om. Vi gikk i samme fella og det holdt på å gå galt. Etter den krisen slipper vi ikke taket i hverandre mer.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #12 Skrevet 11. september 2013 Mange gode råd her, og dette kommer ikke av seg selv, det må en aktiv innsats til der dere må prioritere. Det viktigste er at dere holder forbindelsen, og det kan være småting som opprettholder denne følelsen av noe eksklusivt. Turer, tid uten barn, hotellopphold er bra. Men det er hverdagene som må sprites opp. Kjærlig omsorg i form av hyppige kjærtegn, varme blikk, sms, mail etc kan gjøre susen. Og det må innarbeides som en samværsform som en dyrker for å holde forbindelsen. Er gift på 23 året og skjønner hva du snakker om. Vi gikk i samme fella og det holdt på å gå galt. Etter den krisen slipper vi ikke taket i hverandre mer. Er det jeg er mest redd for, at vi skal fokusere på alt annet enn forholdet oss i mellom. Vil ikke at vi skal skli fra hverandre, uten at vi legger merke til det engang. Har jo valgt han fordi det er han jeg vil være med, så det er jo viktig å formidle dette med jevne mellomrom. Ikke bare med ord, men med kroppsspråk, gjerninger osv. Mitt største mareritt er jo at vi glemmer hverandre og at det går galt. TS Anonymous poster hash: 5ac35...bf6
Gjest Anonym Skrevet 11. september 2013 #13 Skrevet 11. september 2013 Det går ikke an bestemme seg for å gjenskape mystikk og romantikk. Den oppstår spontant, som regel i begynnelsen av et forhold, og dør gradvis hen etter som tiden går. De som prøver å gi inntrykk av noe annet lyver. Varige forhold må derfor baseres på noe annet og mer enn romantikk og mystikk. De mest lovende kandidatene til et slikt bærekraftig grunnlag er vennskap, gjensidig forståelse og respekt og fellesskap mht fundamentale verdier.
Havbris Skrevet 11. september 2013 #14 Skrevet 11. september 2013 Det går ikke an bestemme seg for å gjenskape mystikk og romantikk. Den oppstår spontant, som regel i begynnelsen av et forhold, og dør gradvis hen etter som tiden går. De som prøver å gi inntrykk av noe annet lyver. Varige forhold må derfor baseres på noe annet og mer enn romantikk og mystikk. De mest lovende kandidatene til et slikt bærekraftig grunnlag er vennskap, gjensidig forståelse og respekt og fellesskap mht fundamentale verdier. Jeg tror heller ikke at man kan gjenskape den magien som lå i forholdet i starten. Da var vi fulle av den kjemiske coctailen som kalles forelskelse - og den rusen går over. Da må, som du sier, forholdet ha flere ben å stå på som handler om mye mer enn sommerfugler i magen. Da handler det om et dypt vennskap, anerkjennelse av ulikheter og respekt. Selv om man ikke har forelskelsen i kroppen lenger, kan man bestemme seg for at man ønsker å gi den andre kjærtegn etc, men man kan ikke bestemme seg for å skape en magi. Og det kan man handle på.
Majott Skrevet 11. september 2013 #15 Skrevet 11. september 2013 Det går ikke an bestemme seg for å gjenskape mystikk og romantikk. Den oppstår spontant, som regel i begynnelsen av et forhold, og dør gradvis hen etter som tiden går. De som prøver å gi inntrykk av noe annet lyver. Varige forhold må derfor baseres på noe annet og mer enn romantikk og mystikk. De mest lovende kandidatene til et slikt bærekraftig grunnlag er vennskap, gjensidig forståelse og respekt og fellesskap mht fundamentale verdier. Enig i dette! Mystikken i forholdet hører nok dessverre nyheten til, og selv da er det vel noe begrenset hvor mystisk man kan være for hverandre. Men man kan likevel ta vare på forholdet, finne igjen de gode følelsene, føle begjær for hverandre osv. Man må lære seg å se det gode i hverandre, det som den andre har som gjør forholdet verdifullt. Det er godt mulig at det er endel andre som har disse egenskapene også, men de har man evt ikke valgt å få barn med, så de kan man se bort fra. En må lære seg å se de gode sidene i SIN partner. Verdsette dem, og bygge videre på det. Verdsette hverandre i hverdagen med ord og handling, avlaste hverandre, skryte av hverandre, støtte hverandre. Da oppstår den gode grunnmuren. Og styrken en må ha for å holde ut dårlige tider. Sett av tid til hverandre for å ha det koselig.
Gjest Anonyma Skrevet 11. september 2013 #16 Skrevet 11. september 2013 Jeg tror man kan holde på mystikken , gnisten i et forhold HELE livet! Det handler om hvordan man er med hverandre. Ikke si alt, la din partner undre litt på deg av og til, overrask hverandre! F.eks bestill en reise ei helg plutselig, ta en kafe´/kino tur spontant en dag/kveld, kjøp deg nye klær, utvikle deg som menneskei form av nye hobbyer, bruk av egne talenter ( som mange har gjemt ), vær i bevegelse fysisk og psykisk! Hilsen fra ei som er absolutt like forelska i samme mann over to år!
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #17 Skrevet 11. september 2013 Kanskje jeg valgte feil ord når jeg vektla mystikken, mener vel helst nærheten og lidenskapen. Men jeg tror også det er mulig å beholde forelskelsen, hvis man vil. Men jeg er veldig fornøyd med kjærligheten også TS Anonymous poster hash: 5ac35...bf6
Majott Skrevet 11. september 2013 #18 Skrevet 11. september 2013 Jeg tror man kan holde på mystikken , gnisten i et forhold HELE livet! Det handler om hvordan man er med hverandre. Ikke si alt, la din partner undre litt på deg av og til, overrask hverandre! F.eks bestill en reise ei helg plutselig, ta en kafe´/kino tur spontant en dag/kveld, kjøp deg nye klær, utvikle deg som menneskei form av nye hobbyer, bruk av egne talenter ( som mange har gjemt ), vær i bevegelse fysisk og psykisk! Hilsen fra ei som er absolutt like forelska i samme mann over to år! Ei helg plutselig, skal passe inn i hans planer også, særlig om han har interesser selv, eller en jobb som medfører jobbgreier! Så det kan man ikke gjøre bare sånn helt plutselig i min verden. Tror ikke jeg kan overraske min mann så mye med noe nytt nå etter 12 år. Men han setter fortsatt pris på at jeg er i godt humør, og vi kan fortsatt ta en tur på cafe eller restaurant sånn spontant. Men vi har ikke 3 småbarn som trenger pass heller:) Nye klær kan man kjøpe hele tiden, uten at man blir så mye mer spennende for partner av den grunn. Partner får samme pakke, uansett innpakning. Men han liker fortsatt at jeg kler meg bra. Nye hobbier og interesser kan man jo få, men det er kanskje begrenset hvor spennende partneren synes det er. En blir jo ikke en annen person av den grunn. En skifter jo ikke så ofte interesser heller. Min mann har hatt biler, skyting og fotball som interesser all sin tid. Jeg synes ikke han er mer spennende av den grunn. Og om han byttet interesse til noe han egentlig ikke var interessert i, eller noe annet innen mannegreier, ville ikke det gjort han mer spennende enn han var fra før. Å ta vare på seg selv når det gjelder utseende og helse, er gull verdt! Skipper man det, er det fort gjort at partneren går lei, mister interessen, og heller finner en som tar vare på seg selv. En kan ikke bli MER spennende for partneren i det lange løp, men en kan ta vare på det som gjør en til en attraktiv person.
Gjest Anonyma Skrevet 11. september 2013 #19 Skrevet 11. september 2013 Ei helg plutselig, skal passe inn i hans planer også, særlig om han har interesser selv, eller en jobb som medfører jobbgreier! Så det kan man ikke gjøre bare sånn helt plutselig i min verden. Tror ikke jeg kan overraske min mann så mye med noe nytt nå etter 12 år. Men han setter fortsatt pris på at jeg er i godt humør, og vi kan fortsatt ta en tur på cafe eller restaurant sånn spontant. Men vi har ikke 3 småbarn som trenger pass heller:) Nye klær kan man kjøpe hele tiden, uten at man blir så mye mer spennende for partner av den grunn. Partner får samme pakke, uansett innpakning. Men han liker fortsatt at jeg kler meg bra. Nye hobbier og interesser kan man jo få, men det er kanskje begrenset hvor spennende partneren synes det er. En blir jo ikke en annen person av den grunn. En skifter jo ikke så ofte interesser heller. Min mann har hatt biler, skyting og fotball som interesser all sin tid. Jeg synes ikke han er mer spennende av den grunn. Og om han byttet interesse til noe han egentlig ikke var interessert i, eller noe annet innen mannegreier, ville ikke det gjort han mer spennende enn han var fra før. Å ta vare på seg selv når det gjelder utseende og helse, er gull verdt! Skipper man det, er det fort gjort at partneren går lei, mister interessen, og heller finner en som tar vare på seg selv. En kan ikke bli MER spennende for partneren i det lange løp, men en kan ta vare på det som gjør en til en attraktiv person. Deg om det. Jeg tror at man kan holde på gnist, lidensskap og mystikken i et forhold HELE livet! Noen faller i den fella at de begynner å ta hverandre for gitt. Noen viser og ALT, hvis du skjønner hva jeg mener. Tror mange her gjør en feil. vær litt blyg med personlige greier...f.eks hadde det vært helt uaktuelt at typen skulle se på alt jeg gjør, intim hygiene etc, tror det er viktig å ha noen personlige private grenser. Enig med deg i at å ta vare på seg selv, er viktig. Men jeg mener at man kan utvikle seg hele tiden. Du sier at mannen din vil ikke forandre seg hvis han finner en ny hobby , klær osv, men jeg tror det absolutt kan piffe opp et forhold! Og jo, man kan faktisk forandre interessert med tiden. Mange blir for fort satte i et forhold!
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #20 Skrevet 11. september 2013 Hvis du mener "mystikk" i tradisjonell forstand, at noe er nytt og mystisk, så forsvinner jo denne. Det er ikke bare forelskelsen som er ny, men hverandre - sexen er ny, personen er ny, man har ikke sett hverandre nakne så mange ganger osv. Så det er viktig å huske på at dersom man alltid jager noe nytt kan man ikke ha et varig forhold eller ekteskap. Det er slikt det blir seriemonogamister av. Når det er sagt er det ingen grunn til at dere ikke kan være forelskede, ikke ha et kjempebra sexliv og alt det der. Mange har gitt gode råd som jeg er enige i. Det viktigste er nok: - Prioriter å være sammen, romantisk. Etter å ha fått barn føler mange menn at kvinnen har begynt å eksistere mer for barnas skyld enn for ham og at "du og jeg" er blitt til "mamma og pappa". Sett av tid til bare dere. Iblant også noe som kan gjenskape ting dere gjorde sammen i starten. - Gi ham samme oppmerksomhet som før. En av de viktigste skilsmisseårsakene (der menn tar initiativ) er at de føler de er blitt annenrangs borgere i sitt eget hus. Det er alltid mas, deres mening eller synspunkt blir ikke respektert. De føler aldri lenger at blir sett opp til eller at hun begjærer ham, og etter hvert føler han ikke for å gi henne oppmerksomhet i retur. Hvis han slutter å føle seg som en mann, og heller blir en ryggradsløs hund som ordner ting i huset så vil sexlivet også dabbe av. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått oppmerksomhet fra gifte menn og deres årsak til å ha elskerinner er at de ikke har sjangs på genuin oppmerksomhet hjemmefra (jeg har aldri gått med på en affære, bare så det er sagt). - Husk også at behovet for sex er det samme. Han vil ha jevnlig sex og spennende sex like mye som du. Jeg tror overhodet ikke på at sexlysten går ned eller lysten på eksprimentering går ned. Det blir heller ikke samme prioritet som før. All sexlyst som ikke resulterer i sex, resulterer som regel i å se på porno. Jeg tror det er mange kvinner som ikke innser det. http://www.therulesrevisited.com/2011/09/male-sex-drive-always-recharges.html http://www.therulesrevisited.com/2011/08/dont-let-pornography-become-your.html Anonymous poster hash: 1d84d...0e3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå