livingdoll Skrevet 11. september 2013 #1 Skrevet 11. september 2013 Hei:) om en uke ca skal jeg på min første legetime. Det eneste jeg har gjort er å ringe legen min og fortelle at jeg er gravid. Er sikker på at vi skal beholde det. Det jeg lurer på er hva skal vi gjøre der? Regner med noen blodprøver.. Jeg har sånn ca regnet ut at jeg er 7 uker på vei. Ca. Vet ikke. Kan være mer for den saks skyld. Gikk på ppiller så har ikke hatt mensturasjon det siste året. Har hoppet over. Skal jeg ta ul, for å se hvor langt jeg er på vei siden jeg er så usikker? Hørt også at jeg skal ha med en urinprøve? Jeg er helt blanko.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #2 Skrevet 11. september 2013 Det første de gjør er vel å taen graviditestest av urinen din, så tar de blodprøver for å se hvor mye "graviditetshormoner" du har i kroppen din, samt at de sikkert sjekker hvordan resten av verdiene er. Så snakker du nok med legen for å se når du kan hablitt gravid, du blir sikkert henvist til UL om det er helt umulig å anslå.Anonymous poster hash: bb4fd...301
Fim Skrevet 11. september 2013 #3 Skrevet 11. september 2013 Det var ingen som graviditetstesta meg på min første kontroll (i uke 9), jordmor stolte bare på meg når jeg sa at jeg hadde testet positivt. Siden du er usikker på hvor langt på vei du er kan det jo være at de tester slikt, eventuelt henviser deg til tidlig ultralyd hvis dere er veldig usikre. Standard på første kontroll er urinprøve (bruk morgenurin, og sett den i kjøleskapet hvis du ikke har time tidlig på morgenen. Det er også lurt å vaske seg litt nedentil først, og bare ta vare på "midten" (dvs. at du tisser litt i do, så litt på glasset, og så resten i do).) De tester urinen for sukker og proteiner, tror jeg. Sukker i urinen kan bety diabetes, proteiner i urinen kan bety svanegrskapsforgiftning. (Derav vaskingen - hvis det kommer utflod i urinen kan det slå ut på proteiner.) Den første prøven tror jeg er mest for å finne ut av "referanseverdiene" dine - altså hva slags testresultater du får når du ikke er så veldig gravid ennå. De sjekker også blodtrykket ditt, og tar en blodprøve hvor de sjekker blodtypen din og jernnivåer, og tester bla. for hepatitt og HIV.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #4 Skrevet 11. september 2013 Er det vanlig å få UL når man er litt usikker på nøyaktig hvor langt man er på vei? Damn, da skulle jeg også sagt at jeg var usikker! :-P Her var det heller ingen graviditetstesting, de tok meg på mitt ord da jeg sa jeg hadde testet hjemme. Hadde med urinprøve (som man gjør til hver kontroll) og tok blodprøve som ble sjekket for de typiske tingene (HIV, rhesushegativitet, etv etc). Blodtype fikk jeg dessverre IKKE sjekket. Hadde gledd meg til endelig å få vite hva jeg er, slik at jeg kan lese boka om blodtypedietten, men fikk beskjed om at de ikke sjekker den lenger, det er visst for dyrt eller noe. :-( Anonymous poster hash: e689a...2d7
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #5 Skrevet 11. september 2013 Er det vanlig å få UL når man er litt usikker på nøyaktig hvor langt man er på vei? Damn, da skulle jeg også sagt at jeg var usikker! :-P Her var det heller ingen graviditetstesting, de tok meg på mitt ord da jeg sa jeg hadde testet hjemme. Hadde med urinprøve (som man gjør til hver kontroll) og tok blodprøve som ble sjekket for de typiske tingene (HIV, rhesushegativitet, etv etc). Blodtype fikk jeg dessverre IKKE sjekket. Hadde gledd meg til endelig å få vite hva jeg er, slik at jeg kan lese boka om blodtypedietten, men fikk beskjed om at de ikke sjekker den lenger, det er visst for dyrt eller noe. :-( Anonymous poster hash: e689a...2d7 Hæ??? Jeg scanner sånne papirer hvertfall en gang i uka og alle har blodtyping... Jeg var på første kontroll i går, 6 uker. Tok urinprøve og snakka med legen - som heldigvis ikke var av det belærende slaget. Hadde ikke orka foredrag hver gang jeg skulle dit Begynte å fylle ut Helsekortet. Skulle ta blodprøver, men det ville ikke komme noe blod, så skal ta det om noen dager igjen. Fikk også ny time i uke 9, da er det urinprøve og sjekk av hvor stor livmora er! Anonymous poster hash: c1dae...86a
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #6 Skrevet 11. september 2013 Er det vanlig å få UL når man er litt usikker på nøyaktig hvor langt man er på vei? Damn, da skulle jeg også sagt at jeg var usikker! :-P Her var det heller ingen graviditetstesting, de tok meg på mitt ord da jeg sa jeg hadde testet hjemme. Hadde med urinprøve (som man gjør til hver kontroll) og tok blodprøve som ble sjekket for de typiske tingene (HIV, rhesushegativitet, etv etc). Blodtype fikk jeg dessverre IKKE sjekket. Hadde gledd meg til endelig å få vite hva jeg er, slik at jeg kan lese boka om blodtypedietten, men fikk beskjed om at de ikke sjekker den lenger, det er visst for dyrt eller noe. :-( Anonymous poster hash: e689a...2d7 De sjekket ikke blodtype? Er ikke det litt viktig å vite om du trenger blodoverføring ved fødsel..?! Anonymous poster hash: a982e...564
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #7 Skrevet 11. september 2013 Det første de gjør er vel å taen graviditestest av urinen din, så tar de blodprøver for å se hvor mye "graviditetshormoner" du har i kroppen din, samt at de sikkert sjekker hvordan resten av verdiene er. Så snakker du nok med legen for å se når du kan hablitt gravid, du blir sikkert henvist til UL om det er helt umulig å anslå.Anonymous poster hash: bb4fd...301 Tok ikke graviditetstest av meg. Heller ikke sjekket de hcg (gravidhormoner), det gjør de kun når de har mistanke om at noe kan være galt. På mitt legekontor iallefall. Men de tok en blodprøve av meg for å sjekke HIV, rødehunder, syfilis og blodtype. Er det vanlig å få UL når man er litt usikker på nøyaktig hvor langt man er på vei? Damn, da skulle jeg også sagt at jeg var usikker! :-P Her var det heller ingen graviditetstesting, de tok meg på mitt ord da jeg sa jeg hadde testet hjemme. Hadde med urinprøve (som man gjør til hver kontroll) og tok blodprøve som ble sjekket for de typiske tingene (HIV, rhesushegativitet, etv etc). Blodtype fikk jeg dessverre IKKE sjekket. Hadde gledd meg til endelig å få vite hva jeg er, slik at jeg kan lese boka om blodtypedietten, men fikk beskjed om at de ikke sjekker den lenger, det er visst for dyrt eller noe. :-( Anonymous poster hash: e689a...2d7 Blodtypetesting er kjempe viktig når man er gravid, så be om det neste gang. De må vite om du er rhesus pluss eller minus, for det har mye å si om du er minus og barnefaren er pluss. Det kan føre til at barn nr to dør, også om det første barnet døde i en spontanabort. http://www.dinside.no/346875/rhesus-minus-kan-gi-problemer Og det er viktig hvis du må ha blodoverføring ved fødselen. TS: de tok blodpøve av meg som jeg nevnte over, ellers en urinprøve for å sjekke sukker/glukose, proteiner, UVI (mange gravide får UVI uten symptomer), og kanskje klamydia (trur at de testet meg for klamydia, siden en slik infeksjon kan smitte barnet under fødselen). Veide meg og målte høyden (begge deler skal stå på helsekortet). Målte blodtrykket og blodprosenten. Ellers fikk jeg masse brosjyrer og info. Og legen sendte en henvisning til ordinær ultralyd. Anonymous poster hash: 006d2...323
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #8 Skrevet 11. september 2013 Hæ??? Jeg scanner sånne papirer hvertfall en gang i uka og alle har blodtyping... Jeg var på første kontroll i går, 6 uker. Tok urinprøve og snakka med legen - som heldigvis ikke var av det belærende slaget. Hadde ikke orka foredrag hver gang jeg skulle dit Begynte å fylle ut Helsekortet. Skulle ta blodprøver, men det ville ikke komme noe blod, så skal ta det om noen dager igjen. Fikk også ny time i uke 9, da er det urinprøve og sjekk av hvor stor livmora er! Anonymous poster hash: c1dae...86a Lurer på hvordan de skal måle livmora di da den ligger bak symfysen, den kommer ikke over symfysen før i uke 12. Det er ikke vanlig å måle livmora (symfysemålet) før ca uke 20. Anonymous poster hash: 006d2...323
Fim Skrevet 11. september 2013 #9 Skrevet 11. september 2013 Kom på en ting til - bestille fødeplass! Vet ikke om det er samme praksis i hele landet, men i Oslo blir ihvertfall dette tatt opp på første kontroll, og jm/lege sender inn søknad om plass der den gravide helst vil ha det. Har AB som skal sjekke livmor-størrelse fått beskjed om at dette skal gjøres? I så fall må det vel bety innvendig UL...? Dét er ihvertfall ikke rutine, men det er vel ganske vanlig hvis man er usikker på hvor langt man har kommet.
Veggdyret Skrevet 11. september 2013 #10 Skrevet 11. september 2013 Min første legetime fylte lege ut svangerskapsskjema + målte blodtrykk, og en assistent tok blodprøver av meg. Ingen sjekket om jeg var gravid på noen som helst måte. Lege sendte også henvisning til ultralyd. De testet ikke for noen kjønnssykdommer eller HIV, bare spurte om jeg syntes det var noe poeng i å sjekke. Jeg tok en "generell sjekk" inkludert kjønnssykdommer da vi begynte å prøve å bli gravide et halvt år tidligere, så var kanskje ikke mye poeng i. De skulle ha sjekket blodtype men glemte visst helt av det, så jeg måtte tilbake for det senere. Størrelse på livmor ble ikke sjekket før første time hos jordmor, da var jeg litt over 4 måneder på vei. Hun søkte også om sykehusplass for meg på neste kontroll, ca 5 måneder på vei.
Dyregod Skrevet 11. september 2013 #11 Skrevet 11. september 2013 (endret) Er det vanlig å få UL når man er litt usikker på nøyaktig hvor langt man er på vei? Damn, da skulle jeg også sagt at jeg var usikker! :-P Her var det heller ingen graviditetstesting, de tok meg på mitt ord da jeg sa jeg hadde testet hjemme. Hadde med urinprøve (som man gjør til hver kontroll) og tok blodprøve som ble sjekket for de typiske tingene (HIV, rhesushegativitet, etv etc). Blodtype fikk jeg dessverre IKKE sjekket. Hadde gledd meg til endelig å få vite hva jeg er, slik at jeg kan lese boka om blodtypedietten, men fikk beskjed om at de ikke sjekker den lenger, det er visst for dyrt eller noe. :-(Anonymous poster hash: e689a...2d7 Hva? Det var merkelig! Jeg måtte ha det fordi de må vite blodtype dersom du mister mye blod og må ha blodoverføring. Det må ha vært en glipp!? Hvis du bare er 7 uker er det ikke sikkert de tar blodprøver. På sykehuset jeg tilhører tok de ikke imot blodprøver før etter man er i uke 12. Endret 11. september 2013 av Dyregod
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #12 Skrevet 11. september 2013 Hva? Det var merkelig! Jeg måtte ha det fordi de må vite blodtype dersom du mister mye blod og må ha blodoverføring. Det må ha vært en glipp!? Hvis du bare er 7 uker er det ikke sikkert de tar blodprøver. På sykehuset jeg tilhører tok de ikke imot blodprøver før etter man er i uke 12. Hvorfor kan man ikke sjekke om folk har HIV og blodtype før uke 12? Er det bare for å spare kr i tilfelle man har en SA? Anonymous poster hash: 006d2...323
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #13 Skrevet 11. september 2013 Kom på en ting til - bestille fødeplass! Vet ikke om det er samme praksis i hele landet, men i Oslo blir ihvertfall dette tatt opp på første kontroll, og jm/lege sender inn søknad om plass der den gravide helst vil ha det. Har AB som skal sjekke livmor-størrelse fått beskjed om at dette skal gjøres? I så fall må det vel bety innvendig UL...? Dét er ihvertfall ikke rutine, men det er vel ganske vanlig hvis man er usikker på hvor langt man har kommet. Jeg har bare ett sykehus her jeg bor så trenger ikke søke om fødeplass, fastlegen min lo når jeg spurte om det. Nærmeste sykehus bortsett fra "mitt" er et par hundre km unna. Første gang jeg var gravid så bodde jeg i Oslo og måtte søke på første kontroll, så jeg tok det som en selvfølge at man må søke selv om det bare er ett sykehus i nærheten, som en formalitet. Men er nok ikke sånn Anonymous poster hash: 006d2...323
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #14 Skrevet 11. september 2013 Hæ, så kjipt at alle andre fikk vite blodtype, bare ikke jeg?! Bor i Trondheim, kanskje de er strengere der. De fant ut at jeg var rhesus negativ, men ikke noe mer. De sa at hvis jeg var i en ulykke, var det så kjapt å sjekke blodtype der og da, at det ikke var noen vits i å bruke ressurser på det uten grunn. Skulle gladelig betalt for det fra egen lomme, jeg, men...Anonymous poster hash: e689a...2d7
SmallTalk Skrevet 11. september 2013 #15 Skrevet 11. september 2013 Dersom de fant ut at du er RH- så må de nødvendigvis ha sjekket blodtypen din. Forøvrig så er sjekk av blodtype helt standard på første svangerskapskontroll, og du får faktisk et eget ark med blodtypen din på som skal ligge sammen med helsekortet ditt slik at du alltid har det med deg. Det å sjekke blodtypen tar ikke så land tid dersom man bruker et "kit" for dette, men det er rart å avvike fra det som er standard prosedyre i svangerskapsomsorgen. 1
Susa Skrevet 11. september 2013 #16 Skrevet 11. september 2013 Som SmallTalk sier over her, er det et eget ark som alltid skal ligge sammen med svangerskapspapirene dine. Der står blodtypen din med ganske så stor bokstav. Ellers så ville fastlegen min ha en GU av meg på første svangerskapskontroll. Hun kjente på livmora mi innvendig og utvendig, og sa at det stemte ganske godt med en 7-8 uker, sånn som jeg hadde sagt. (Hvorfor hun ville sjekke vet jeg ikke, har fått med meg på forumet her at det ikke er vanlig prosedyre..)
Dyregod Skrevet 11. september 2013 #17 Skrevet 11. september 2013 Hvorfor kan man ikke sjekke om folk har HIV og blodtype før uke 12? Er det bare for å spare kr i tilfelle man har en SA?Anonymous poster hash: 006d2...323 Jeg vet ikke helt hvorfor, de sa bare at man må ta nye hvis man gjør det før uke 12. Jeg synes det er rart fordi de anbefalerå søke fødeplass før uke 12. Jeg mmåtte til legen før det uansett så da fikk jeg søkt, men litt merkelig praksis syns jeg. Dette er ahus. Og det var kontordamen som fortalte dette da jeg skulle bestille time.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #18 Skrevet 12. september 2013 Lurer på hvordan de skal måle livmora di da den ligger bak symfysen, den kommer ikke over symfysen før i uke 12. Det er ikke vanlig å måle livmora (symfysemålet) før ca uke 20. Anonymous poster hash: 006d2...323 Nei, ikke spør meg =P Men han skulle nå det da sa han! Anonymous poster hash: c1dae...86a
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #19 Skrevet 12. september 2013 Kom på en ting til - bestille fødeplass! Vet ikke om det er samme praksis i hele landet, men i Oslo blir ihvertfall dette tatt opp på første kontroll, og jm/lege sender inn søknad om plass der den gravide helst vil ha det. Har AB som skal sjekke livmor-størrelse fått beskjed om at dette skal gjøres? I så fall må det vel bety innvendig UL...? Dét er ihvertfall ikke rutine, men det er vel ganske vanlig hvis man er usikker på hvor langt man har kommet. Jeg er ikke egentlig usikker på hvor langt jeg er på vei nei, og han sa ikke noe om innvendig UL... Men han sa nå at jeg skulle tilbake i uke 9 for å måle livmor! Anonymous poster hash: c1dae...86a
Fim Skrevet 12. september 2013 #20 Skrevet 12. september 2013 Jeg er ikke egentlig usikker på hvor langt jeg er på vei nei, og han sa ikke noe om innvendig UL... Men han sa nå at jeg skulle tilbake i uke 9 for å måle livmor! Anonymous poster hash: c1dae...86a Da må du nok forvente en GU, ihvertfall. Mulig de bare kan kjenne omtrent hvor stor den er, jeg har ikke prøvd selv, jeg. Men livmor er ihvertfall godt gjemt bak symfysen (skambeinet) frem til rundt uke 12, så i uke 9 er det ikke mulig å måle hverken størrelse eller noe annet på den uten å gå innvendig, siden ultralyd ikke kan se gjennom bein. Litt kjipt av legen din å ikke gi beskjed om hva en slik måling innebærer, synes jeg. Noen synes GU er helt greit, andre gjør ikke det - men de fleste vil da i det minste ønske å vite om det på forhånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå