Gå til innhold

Selvangivelse og fordeling/innbetaling av restskatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sitter her og klør oss i hodet.

Som vanlig er vår felles gjeld fordelt feil ettersom lånet bare kan stå på den ene av oss. Og vi vil jo gjerne betale inn restskatten nå, for å slippe renter.

Vi har et ganske stort beløp å betale inn og dette er helt feil fordelt på den foreløbige beregningen.

La oss si at person 1 har 10000 i restskatt og person 2 har 2000 til gode. Totelt skal vi da betalte 8000 i restskatt. Men det er egentlig person 2 som får restskatten når gjeld o.l. er riktig fordelt.

Hvis person 1 betaler inn 8000 kroner, så blir det vel helt feil? Eller jevner det seg ut mht. til renter?

Jeg er forvirret som fy...

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Går det ikkje an å ta ein tlf til likningskontoret?

Skrevet

Joda, men av erfaring vet jeg at jeg er mer forvirret etter å ha ventet 1 halvtime i telefonkø og å ha snakket med ligningskontoret :ler:

Får vel vente til papsen er tilgjengelig da...

Gjest Anonymous
Skrevet

For å si det først, det dere betaler inn nå er et tilleggsforskudd ikke restskatt. Det lønner seg at den som får restskatten når selvangivelsen er levert, altså person 2 betaler inn. Grunnen er at renta på restskatt er 2,8 %, mens renta på skatt tilgode er 0,3 % hvis du får tilbake i juni.

Skrevet

Tenkte meg at det var noe sånt.

Takk for tips.

Skal snakke med papsen i kveld og finne ut hvordan vi skal fordele elendigheten. Jeg blir bare sur og grinete av å sitte med sånt alene.

Skrevet

Da er det dumme papiret ferdig og de sure pengene er innbetalt :tunge1:

Papsen anbefalte oss å overføre mer enn det vi skyldte totalt, men jeg tror at vi traff ganske riktig.

Han kjeftet ikke engang på meg fordi jeg hadde slurvet med skattekortet.

Snille pappa'n min :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...