Gå til innhold

Trenger veiledning

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen her som vet hva man skal gjøre når typen er steril? vill gå gravid men lurer på hvor mye det koster med donor og hvor man hendvender seg hen. Er det noe støtte å få økonomisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Donor er såvidt jeg vet ikke lov i Norge, mange reiser til Danmark eller Finland, og da må man nok betale selv.

"Hva slags" steril er han? Nå har de i Vestfold, tror jeg det var, fått lov til å operere i bitestikler... kanskje det kan hjelpe akkurat dere?

Ellers så har vi i Norge Foreningen for ufrivillig barnløse, der vil du kanskje få svar på akkurat deres situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tralala

Donorinseminasjon er fullt lovlig i Norge. Det vil si at du kan bli inseminert med sæd fra en annen enn din partner dersom dere ønsker dette. Det er samme krav som til annen assistert befruktning, det vil si at dere må være gift eller samboere i minst 2 år. Kostnadene varierer fra sykehus til sykehus tror jeg. Alt fra ca 1500 i egenandeler for medisiner, undersøkelser osv. per forsøk, til flere tusen (så det er verdt å undersøke prisenen.) Det behøver ikke være så dyrt. Med den nye bioteknologiloven er det også tillatt å få prøverørsbefruktning med donorsæd, men vet ikke om noen sykehus har startet dette tilbudet enda.

Det er lege/gynekolog som henviser dere til fertilitetsklinikken på sykehuset der dere kan få behandling. (Mannen din må være med ved inseminasjonen).

Det forrige insender kanskje tenker på er at det er vedtatt å oppheve anonymiteten for donorer i Norge. Dette betyr at tilbudet antakelig kommer til å falle bort i praksis. Norge får i dag sæd fra en dansk sædbank og Danmark har ingen planer om å oppheve anonymiteten. Det arbeides visst for å opprette en egen bank for ikke-anonyme donorer i Norge, men inntill den er operativ (antakelig i 2005) vil man fortsatt få tilbud om anonym donasjon i Norge.

Eggdonasjon derimot er ikke lov i Norge av en eller annen grunn. Da må du nok til Finland eller England som forrige svar skriver, men det var vel ikke det du spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hallo, jeg surret visst litt jeg... :roll: Unnskyld, det var selvsagt eggdonasjon jeg tenkte på. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene. ja jeg lurte på sæd donor. at det er her i nerheten hjelper jo mye.da er det bare å ringe rundt og sjekke.SUPERT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sædbanken er jo i media om dagene nå ettersom det ikke lenger skal være anonymt - hørte det akkurat på nyhetene på radioen i dag. Jeg ville tro dette er noe som legen bør vite om - ville da tro at legen ordner alt som trengs mht dette. Ta en prat med h*n du :-) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...