AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #1 Skrevet 10. september 2013 La oss si at du stemmer på et av de rødgrønne partiene. Du møter en snill, ålreit og meget sjarmerende person. Dere begynner å flørte, flørten utvikler seg og dere har virkelig funnet tonen. Dette lover, med andre ord, godt for din single situasjon. Etterhvert finner du ut at din utkåredes politiske ståsted er blått. Er dette i seg selv en deal-breaker for deg? Scenarioet kan såklart ses på fra den andre siden også. (Altså utgangspunkt i at du stemmer blått). (Hvor langt til høyre du er, evt. venstre, vil jeg tro har noe og si for responsen, samt grad av politisk engasjement.) Anonymous poster hash: a6247...98c
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #2 Skrevet 10. september 2013 Det er ikke alltid en dealbreaker. Spørs, som du sier, på mengden engasjement og hvor reflektert vedkommende er. Det er naivt å tro at det ikke kan bli et problem, siden politikk ofte kan speile grunnverdier og til og med personlighetstrekk, men nå er jo avtroppende kulturminister Tajik sammen med en nyvalgt Høyre-representant. Om man er politisk moderate og ikke har noe stort behov for å diskutere politikk kan det nok gå fint.Anonymous poster hash: 68231...631 3
Testosteron Skrevet 10. september 2013 #3 Skrevet 10. september 2013 Det betyr ikke noe, for selv om man er uenige, så kan man jo ha det fint sammen. Politikk er dessuten ikke så viktig for meg. 1
Gjest Arbeider Skrevet 10. september 2013 #4 Skrevet 10. september 2013 (endret) Ikke aktuelt om hun hele tiden skal gulpe opp de samme kommentarene man leser i dagbladets kommentarfelt(og her på kg). Endret 10. september 2013 av Arbeider 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #5 Skrevet 10. september 2013 Haha, kjenner du meg TS?? Her snakker vi en rød (veldig rød) som møtte en blå. Ble noe satt ut ja, men vi ble faktisk sammen, så en dealbreaker var det tydeligvis ikke, selv om jeg hadde tenkt det før. Men som andre sier, hvordan det går kommer an på flere faktorer. Om det er en dealbreaker eller ikke må hver enkelt avgjøre. Det fins jo flere eksempler på politikere som er sammen med noen, av og til en annen politiker, med helt annet ståsted. Men jeg må si jeg finner det beundringsverdig, for nå som jeg er i samme situasjon kan jeg skrive under på at lett er det ikke. Kanskje man bør la være å diskutere for mye politikk? Jeg vet ikke. Her er det jeg som er den mest politisk engasjerte, så det er unaturlig for meg å ikke snakke politikk, men kanskje må man tone seg ned litt for å bevare husfreden? Kanskje disse politikerne bør prøve seg som samlivsterapeuter? Det er nok vitkig å akseptere og respektere hverandre, og være enige om å være uenige (akk, klisjé, I know). Hvis man hele tiden skal prøve å endre den andre, overbevise den andre om at vedkommende tar feil, være svært sterk i sin ordbruk, generaliserende osv, vil det både bli slitsomt, og man kan føle den andre parten ser ned på en. Det er helt klart ikke heldig. Så får vi se da, om vi klarer dette i lengden Jeg vil tro det er ekstra utfordrende rundt valgtider.. Men personlig vil jeg si det fins langt større dealbreakers enn politisk ståsted. Snill, følsom, ærlig, empatisk, lojal og trofast, for å nevne noe, er vel egenskaper de fleste finner viktige, og de kan man jo ha selv om man har noen forskjellige meninger. Å ha noe til felles slik at man har noe å gjøre sammen, har følelser for hverandre og evner å formidle dette og kommunisere åpent er vel viktigere for et forhold enn politisk medlemsskap. Noen ganger kan selvsagt verdier bli så totalt forskjellige at det blir vanskelig, spesielt om man ønsker barn, kanskje. Klart, hadde det vært av argumentasjon og meninger av typen "jævla utlendinger som kommer hit og voldtar og tar jobbene våre, brenn de på bålet!" så hadde det vært uaktuelt. Men oppegående mennesker argumenterer vel heller ikke slik (Tilfeldig eksempel,dette representerer ingen av våres meninger) Anonymous poster hash: 3d8c0...d37 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #6 Skrevet 10. september 2013 Kommer an på hvor ekstreme holdninger det er snakk om og hva vi er uenige om. Vedkommende må være reflektert. Rasistiske holdninger er deal breaker. Det er også en deal breaker å ikke bry seg. Nesten alt annet kan bli morsomme diskusjoner. Politikk er gøy og viktig for meg.Anonymous poster hash: ef53d...5c4 1
fresia Skrevet 10. september 2013 #7 Skrevet 10. september 2013 det gjør meg ingenting så lenge han ikke stemmer FRP 2
abcdefghi Skrevet 10. september 2013 #8 Skrevet 10. september 2013 Liberal, verdiradikal, anti-autoritær hippie her. Stemmer Frp/DLF (fylkesavhengig, flytter rundt). Kan uten problemer være sammen med Rødt og SV-dame. Jeg er filosofisk oppegående, jeg er reflektert, jeg vet at politisk ståsted henger sammen med hvem man sympatiserer med, men jeg er ikke så naiv at jeg tror politikk er noe som handler om utelukkende forståelse. Jeg tror en verdikonservativ Sp-dame hadde vært umulig, fordi verdikonservative mennesker er trangsynte og beskytter seg selv ved å ikke gå i andres sko. Det hadde gått fint som ONS (hvis de tør), men over tid tror jeg forholdet slites i stykker.
Gjest navnelapp Skrevet 10. september 2013 #9 Skrevet 10. september 2013 Det hadde vore heilt uaktuelt å vere saman med ein som stemmer FrP. Heldigvis slepp eg det. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #10 Skrevet 10. september 2013 Vet ikke om det er deal breaker. Hadde jeg vist etter 9 år sammen med mannen hva han stemmer, så kunne jeg ha sagt ja eller nei.Anonymous poster hash: 6efa9...180
Gjest Cartman Skrevet 10. september 2013 #11 Skrevet 10. september 2013 Overskriften gir ikke mening. Du velger ikke om du blir forelsket i en person. Det er jo ikke slik at man går bort til ei jente Han "elsker deg" Hun "Føler det samme for deg forresten jeg stemmer høyre Han "Da elsker jeg deg ikke lenger fordi jeg stemmer AP" Hun "åja" Så forelskelse og politikk hører ikke sammen. Og hvem er det som dømmer folk etter politisk ståsted? Herregud folk kan stemme på alt fra NKP til Demokratene uten at det har noe å si for meg. Kun Vigrid er for sterk kost for meg.
Gjest Awzm me Skrevet 11. september 2013 #12 Skrevet 11. september 2013 Hm, ikke en dealbreaker. Hadde alltid hatt noe å diskutere/snakke om i hvertfall, om han var engasjert i politikk Men hadde nok ikke helt klart å forstå tankegangen hans om han stemte rødt eller sv, men alltid interessant å diskutere.
Inwe Skrevet 11. september 2013 #13 Skrevet 11. september 2013 Kunne blitt noen morsomme diskusjoner. Ingen dealbreaker så lenge han respekterer at jeg har andre meninger politisk enn han (og jeg selvsagt respekterer hans meninger).
Gjest Søgni Skrevet 11. september 2013 #14 Skrevet 11. september 2013 Overskriften gir ikke mening. Du velger ikke om du blir forelsket i en person. Det er jo ikke slik at man går bort til ei jente Han "elsker deg" Hun "Føler det samme for deg forresten jeg stemmer høyre Han "Da elsker jeg deg ikke lenger fordi jeg stemmer AP" Hun "åja" Så forelskelse og politikk hører ikke sammen. Og hvem er det som dømmer folk etter politisk ståsted? Herregud folk kan stemme på alt fra NKP til Demokratene uten at det har noe å si for meg. Kun Vigrid er for sterk kost for meg. Det handler vel ikke så mye som å dømme noen etter politisk ståsted, eller om partitilhørighet i seg selv, som det handler om at grunnleggende verdier og holdninger kan kollidere helt, helt ulikt livssyn, eller om man i det hele tatt passer sammen? Det finnes da en haug oppegående og flotte personer med mange gode kvaliteter, som av en eller annen grunn ikke vil være aktuelle som kjærester, uten at det handler om å dømme noen eller å stemple dem som dårlige mennesker. -- For min del er det vanskelig å se for seg et scenario der jeg først forelsker meg i en person, for så å finne ut etter lang tid at sånt som verdier og holdninger kolliderer helt (noe som kanskje ikke handler så mye om "blått" eller "rødt", eller akkurat hvilket parti noen stemmer på). For det første tar det vanligvis en tid før jeg forelsker meg, og i tillegg så prater man da sammen, sånn at f.eks. grunnleggende tanker, holdninger og meninger om det som foregår rundt seg kommer sånn noenlunde frem ganske tidlig? Jeg kunne helt klart forelsket meg i og vært sammen med noen som stemmer litt annerledes enn meg eller har litt ulike meninger og løsningsforslag på ting enn meg, det er jo morsomt med litt uenighet og diskusjon. Samtidig er det virkelig ikke akkurat det samme for meg hvilke holdninger og meninger en partner har, noe som ofte kan gjenspeiles i f.eks. hva man stemmer. Jeg skal jo tross alt leve med dette mennesket, da trenger jeg en viss felles forståelse for en del. 4
OnlyGemini Skrevet 11. september 2013 #15 Skrevet 11. september 2013 Jeg forelsker meg ikke så lett, så hvor han står politisk har jeg fått med meg før vi kommer så langt. For meg er felles verdigrunnlag og at man er samfunnsengasjert viktig, så om vi ikke stemmer samme parti, så må vi tilhøre samme side av politikken.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #16 Skrevet 11. september 2013 Jeg og typen stemmer ulikt. Går bra, men er selvfølgelig diskusjoner fra tid til annen =) Anonymous poster hash: 78e42...236
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #17 Skrevet 11. september 2013 Ikke nødvendigvis en dealbreaker hvis han har et reflektert syn på standpunktene sine, men både sinnasosialister som hater alle rike og rasistfreppere er utelukket. Anonymous poster hash: 9898f...d65
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #18 Skrevet 11. september 2013 Mye pk svada Hvordan finner du ut dette? Intervju før første kyss? Før første samleie? Forhold bygges på seksuell atraksjon og toleranse og vennlighet. Det er hemmelig valg i landet Norge og jæskla slitsomt med kvins som vil gnage og vere så opptatt av samfunns spørsmål at det aldri er fred i huset. Instant boner killer.Anonymous poster hash: e261f...b3f
must Skrevet 11. september 2013 #19 Skrevet 11. september 2013 Jeg er såpass ekstrem at jeg sier høyt og tydelig at det hadde vært uaktuelt å i det hele tatt date en som stemmer FRP... 1
Gjest Søgni Skrevet 11. september 2013 #20 Skrevet 11. september 2013 (endret) Hvordan finner du ut dette? Intervju før første kyss? Før første samleie? Forhold bygges på seksuell atraksjon og toleranse og vennlighet. Det er hemmelig valg i landet Norge og jæskla slitsomt med kvins som vil gnage og vere så opptatt av samfunns spørsmål at det aldri er fred i huset. Instant boner killer.Anonymous poster hash: e261f...b3f Jeg bruker et standardskjema, og nekter å kline før det er ferdig utfylt Neida, men man prater jo også helt i begynnelsen, selv innimellom å ha sex og å kysse? Det er ikke som at man våkner etter 2 mnd. og plutselig begynner å prate om aktuelle saker, samfunn, filosofi etc.? Det å bli kjent med noen vil oftest innebære å interessere seg for hva de mener, og hvordan de tenker? Vi vektlegger tydeligvis kvaliteter i en partner og et forhold ulikt. For meg hadde det vært utelukket å være i et forhold med noen jeg ikke kunne gnage om diskutere sånt med. Heldigvis er det ikke en "instant boner killer" for absolutt alle menn. Tvert imot, etter min erfaring. De fleste menn jeg kjenner ser på det som positivt at kvinner har et minimum av samfunnsengasjement, og noe som ligner på meninger. Endret 11. september 2013 av Søgni
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå