Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :vinke:

Lurer på om noen der ute vil dele sine middagstips med meg?

Jeg skal ned noen kilo, og er litt matlei. Vi planlegger og handler alltid inn til middager for ei uke fram i tid, og nå trenger jeg litt tips.

Vi er 2 voksne og en 2åring, så hjelper på om forslagene kan tilpasses barn. Har også et barn på 5 måneder, så middagene bør ikke være så innmari tidkrevende ;) Vær gjerne veldig konkret på hva slags grønnsaker du bruker ved siden av etc.

På forhånd takk :takke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wok
- Svinestrimler
- Grønnsaker (Du kan enten kjøpe ferdig wok-pose eller lage selv. Da kutter du gjerne opp paprika, gulrøtter, kål, brokkoli, blomkål, løk, erter, mais) Ta det du liker best.
- Fullkornsris eller glassnudler

Stek kjøttet, tilsett grønnsakene når kjøttet er stekt. Legg nudlene i varmt vann eller kok risen. Blant alt sammen og spis det med soyasaus eller chilisaus. Kjeeempegodt og sunt. :)

Sunnere vårruller (stekes i stekeovn. Dette kan du lage en gang du har god tid, så kan du fryse og ta opp senere. :) Blir ganske mange vårruller ut av oppskriften.
- 1 pakke filodeig
- 1 pakke karbonadedeig
- 1 pakke glassnudler
- 2 løk
- 1/2 kål
- 3 fedd hvitløk
- 1 chili
- 2 ss soyasaus
- 2 ss vårrullkrydder
- 1 paprika
- 2 gulrøtter
- 1/2 pepper
- 1 ss olje

Hakk grønnsakene i veldig små biter. Deretter steker du karbonadedeigen i litt olje. Tilsett grønnsakene og la det surre til de blir varmet opp. Kok opp glassnudlene og tilsett nudlene i gryta etter en stund. Tilsett soyasaus og vårrullkrydderet, og la det koke i 5 min.
Så legger du frem filodeigen. Putt litt av blandingen på filodeigen og brett sammen. Pensle så med egg. Legg vårrullene i stekeovnen på 250 grader i 10 minutter. Server med fullkornsris eller en salat.
Dette er utrolig godt!! og sunt, så lenge du ikke frityrsteker det.

Grønnsakssuppe med eller uten pølsebiter.
- Pølser
- Grønnsakene du vil bruke i gryta (eksempel: poteter, gulrøtter, løk, purre, kålrot også videre).
- Buljong

Kok opp suppen med buljong. Tilsett grønnsakene og la det koke til de blir myke. Deretter putter du oppi pølsebitene på slutten av koketiden.

Laks i ovnen
- Laks
- Poteter
- Agurk
- Sitronpepper
- Rømme

Skru på ovnen til laksen, mens du setter på vannet til potetene. Hiv potetene oppi kjelen og la de koke til de er ferdige. Legg laksen på et bakepapir og strø på sitronpepper. Stek til laksen blir gyllenrosa.
Lag agurksalat mens laksen steker. Søk opp agurksalat på google. UTROLIG godt til laks forresten. Om du ikke vil bruke det som tilbehør så kan du kjøpe maiskolber.

Kyllingsalat
- Ferdig grillet kylling/kyllingfilet
- Salat (og de grønnsakene dere liker)
- Fullkornspasta

Stek kyllingen om det er kyllingfilet du vil bruke. Men om du har kjøpt ferdig grillet kylling så del den opp i biter. Kok fullkornspastaen til den er ferdig. Kutt opp salaten og de andre grønnsakene du vil bruke.
Miks alt sammen i en bolle og voila. :) Velg selv om dere vil ha dressing til.

Fullkornspizza
- Lag egen bunn av grovt mel, gjær og vann.
- Tilbehør som kylling, skinke, en lettere ost og grønnsaker er jo kjempesunt.
- Creme fraiche som pizzasaus.

Lag bunnen. Smør bunnen med creme fraiche. L egg på kyllingbiter, skinke, lettost og grønnsaker
Selv om det er pizza så kan det forsatt bli sunt. :P

Anonymous poster hash: 329ba...59c
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for tips! :jepp:

Pizza er min store "last" - så en sunnere utgave skal helt klart prøves! :sikle: Og vårruller! :sikle: ...ble middagssulten her, klokka halv8 om morran :ler:

Skrevet

Pizza er også min store last, derfor pleier jeg å lage meg speltlompepizza. Er faktisk veldig godt! Slik lager jeg den:

Ingredienser

Speltlomper (de fra Buer)

Tomatpure

Champignon

Serranoskinke

Løk

Mozarellaost

(du kan selvsagt bruke andre ting også)

Div. krydder

Fremgangsmåte

Tar ønsket antall lomper (jeg pleier å spise tre) og smører et tynt lag med tomatpuré. Steker løk og legger på lompene sammen med litt champignon og (jeg gjør det enkelt og bruker hermetisk). Skjærer opp den ferske mozarellaen og legger over sammen med et par skiver serranoskinke, og krydrer med litt oregano.

Ellers har jeg litt andre anbefalinger, men vet ikke hvor godt alle passer til barn. Skriver også ned næringsverdiene, er greit å vite når man slanker seg. Selv pleier jeg å spise ca. 1/3 av oppskriftene jeg legger ved, så en porsjon er altså 1/3 av oppskriften. Ville tro at oppskriftene holder til to voksne og et barn.

Kjøttboller med linseragu

Kjøttbollene lager jeg enkelt slik:

1 pakke karbonadedeig

1 egg

Salt og pepper

Form karbonadedeig til kjøttboller sammen med et egg og ønsket krydder, Stek bollene i stekepanne i ca. ti min.

Linseragu:

1 løk

1 pakke røde linser (går fint med grønne også)

1 boks hermetiske tomater

1 dl creme fraiche lett

Salt og pepper

Stek løken og tilsett linsene sammen med de hermetiske tomatene. La det koke i noen minutter før du tilsetter creme fraice.

En porsjon inneholder:

Kcal: 470

Fett: 16 g

Karbohydrater: 30 g

Protein 42 g

Laks i folie

500 g laks (4 x 125 g)

2 stk. paprika

1 løk

Vårløk

3 stk. tomat

200 g minimais

3 ss soyasaus

Kutt opp alle grønnsakene og ha dem i en bakebolle. Hell over soyasausen og bland godt. Fordel grønnsakene i fire ark med aluminiumsfolie og legg en laksfilet på hvert ark. Pakk folien godt rundt og stek i ca. 15 - 20 min på 200 grader. Jeg pleier ikke ha noe annet til, men du kan sikkert ha poteter eller ris om du ønsker.

En slik pakke med laks inneholder:

Kcal: 340

Fett: 20 g

Karbohydrater: 10 g

Protein: 28 g

Fritatta med tomater og spinat (italiensk omelett)

8 stk. egg

200 g frisk spinat (en hel pose altså)

1 rødløk

1 båt hvitløk

10 cherrytomater

25 g parmesan/annen ønskelig ost

Stek rødløk og hvitløk på middels varme og ha i spinat. Stek til spinaten faller sammen. Skjær tomatene i to og legg dem over de andre grønnsakene. Visp sammen egg sammen med litt salt og pepper og hell blandningen over grønnsakene. Riv litt ost på toppen når eggeblandingen har stivnet.

En porsjon inneholder:

Kcal: 270

Fett: 17 g

Karbohydrater: 4 g

Protein: 31 g

Mulltigawnysuppe (indisk kyllingsuppe)

Suppen er ikke sterk eller noe sånt, tror det går bra for et barn.

To stk. kyllingfilet

100 g. linser

2 stk løk

2 ts karri

1 liter kyllingbuljong

1 boks lett kokosmelk

1 dl matfløte

1 ts salt

Stek løk sammen med karri. Tilsett buljong, kokosmelk, fløte og linser. Skjær kyllingfiletene i biter og stek dem til de er gjennomstekt og ha dem i suppen. La det småkoke et par minutter før du serverer.

En porsjon inneholder:

Kcal: 285

Fett: 13 g

Karbohydrater: 9 g

Protein: 30 g

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...