Gå til innhold

Dere med flere barn, hvordan rekker dere alt husarbeidet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn, og syns det er vanskelig å få unna alt husarbeidet uten at det går utover samværet med ungene.Prøver å unngå husarbeid de få timene vi ser barna om ettermiddagen, samt i helgene. Får unna det verste etter at ungene har lagt seg, og rekker kanskje en time med egentid før det bærer i seng kl 10. Men ligger alltid på etterskudd med f eks klesvask, og opprydding i skuffer, skap og bod blir det aldri tid til. Og det er som regel smårotete hjemme hos oss, i motsetning til hos "alle andre"... Hvordan klarer dere andre å få tid til dette?

Anonymous poster hash: b9a83...ba3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare ett barn foreløpig, men jeg har ingen ambisjon om å få unna alt husarbeid mens barnet sover. Vet ikke hva som er vanlig, men her fordeles det litt mellom når barnet er våkent og sover. Nå er han så liten at han syns det er morsomt å være med på det meste jeg gjør, men ellers tenker jeg at mye kan vel gjøres mens man er i samme rom som barna også? Man må jo ikke isolere seg på et vaskerom mens man legger sammen klær f.eks?

Skrevet

Vi klarer det ikke. Er på jakt etter vaskehjelp, da må vi rydde til langt på natt dagen før, men det hjelper. Til vanlig syns jeg vi knapt får tatt ut og inn av oppvaskmaskinen, hengt opp jakker, ryddet unna det verste i alle rom, klesvask... Dere er flinke som kommer dere i seng kl.22.

Anonymous poster hash: 05507...acb

• Liker 1
Skrevet (endret)

Klær vasker jeg hele dagen, det går jo fort å sette igang en maskin. Vi vasker og rydder etter barnas sengetid eller på formiddagen mens to av barna er i bhg og minstemann sover.

Kan ikke en av dere finne på noe med ungene mens den andre rydder litt en dag i helgen? Barna har godt av litt tid med kun mor eller far, de må ikke være sammen med begge hele tiden.

Jeg kjenner forresten ingen som har alt av skuffer og skap ryddig til enhver tid.

Endret av Nerine_
Skrevet

Vi har to barn, og syns det er vanskelig å få unna alt husarbeidet uten at det går utover samværet med ungene.Prøver å unngå husarbeid de få timene vi ser barna om ettermiddagen, samt i helgene. Får unna det verste etter at ungene har lagt seg, og rekker kanskje en time med egentid før det bærer i seng kl 10. Men ligger alltid på etterskudd med f eks klesvask, og opprydding i skuffer, skap og bod blir det aldri tid til. Og det er som regel smårotete hjemme hos oss, i motsetning til hos "alle andre"...

Jeg har ikke inntrykk av at "alle andre", har det så ryddig og fint, jeg. De gangene vi f.eks. henter i bursdag, blir jeg så godt som alltid lettet over å se at de fleste lever med papirbunker på hylla i gangen, sko utover gulvet, og en og annen støvdott i krokene.

Hvis man har flere barn og begge foreldre i full jobb, så må det nesten bli slik. "Godt nok" får duge til vanlig, og så tar man en shinings før jul, grovrydding i påsken osv.

Hos oss rydder vi etter beste evne og støvsuger i ukedagene, og hver lørdag er vaskedag der alle får tildelt sitt område. Vinduer tar jeg sånn innimellom, og mannen setter i gang med et eller annet prosjekt dann og vann. Men jeg føler også litt på det å aldri ha tid til de virkelig store prosjektene- det går mye i det nødvendigste. Allikevel vil jeg si vi har det helt greit, omstendighetene tatt i betraktning. Tellekanter og nypolerte møbler får vente til jeg blir pensjonist- det er rådet jeg fikk av min bestemor, som insisterer på at hun heller ikke hadde det strøkent da barna var små ;)

Vaskehjelp har vi vurdert, men slått fra oss gang på gang. Det er i rotet hovedproblemet ligger, når stue og gang først er ryddig er jo vaskingen ferdig på en halvtimes tid. Og siden vi har større barn synes jeg det er et poeng at de har ansvaret for sin del av huset de også, de nyter ellers godt av et typisk moderne foreldre-servicenivå og har ikke vondt av å bidra litt. Så jeg går for smårydding i hverdagen, en fast vaskedag, store unger i arbeid- og en toleranse for at standarden ikke er helt der jeg kunne ønsket meg til enhver tid... :)

• Liker 5
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Men hvorfor vente med rydding til ungene har lagt seg?

Vi rydder hver dag, og vi rydder bort med en gang vi er ferdige, slik at det ikke blir liggende rot tundt omkring.

Tar to min å sette på en vask, henge opp tøy er datteren på 4år superfornøyd med å få hjelpe til med. Legge sammen tøy er gjort på 10min.

Rydding i garasjen F.eks gjør vi mens ungene (4, og 1) leker ute.

De har ikke vondt av å underholde seg selv litt ;)

Og vaskehjepen står for vaskingen.

Endret av Magdalene
  • Liker 4
Skrevet

Vi har Vaskehjelp , utrolig deilig å slippe å vaske selv, hun rydder til og med bladene under stue bordet og går ut med all søpla.

Skrevet

Jeg får gjort mye på morgenen i helgene, starter tidlig med vask og rydd. Ferdig tidlig, så da er dagen egentlig åpen enda. Synes det er tyngre med husvask jo senete på dagen det blir. I ukedagene brukes stort sett tiden til husarbeid og andre prosjekter fra barna legger seg, til kl 10. Noen få kvelder er en av oss ute på noe sosialt. Jeg har ikke sett en eneste valgkampsending i høst... blir lite tv om dagen. To små barn, begge foreldre i jobb på dagtid.

Skrevet

Jeg er for tiden sykmeldt og klarer ikke å bidra med husarbeid eller matlaging. Sliter bl.a. med depresjon (PMS), lite energi og hormonell bekkenløsning/-låsning. Jeg har fått forbud mot bl.a. støvsuging og sengetøyskifting av fysioterapeuten min.

Mannen min bidrar med middagslaging og klesvask, men lite med annet husarbeid.

Vi har "stort" hus og "stor" hytte (reiser på hytta i helgene).

Det som er riktig for oss er at "alt" har sin faste plass. Da det forebygger rot, når det er lett å legge tilbake ting etter bruk.

Hvis et rom er ryddig på gulvet, setter jeg på en robotstøvsuger (vi har flere pga mitt bekken - de er gull verdt, selv om de ikke tar så godt i hjørner o.l.).

Støvtørking gjør jeg ofte i "reklamepauser", når jeg ser på tv.

Bad og kjøkken vasker jeg etter "15 min. metoden", dvs. tar meg en økt, når jeg er opplagt, der jeg setter timeren. Utrolig hva man egentlig får gjort på den tiden.

Barna må bidra, dvs. de har ansvaret for sine rom. Ellers må alle rydde etter seg selv. De har også sine faste gjøremål.

Jeg har lagt listen min lavere pga sykdom, og har lært meg å tillate støv og hybelkaniner. Det går greitt, så lenge jeg slipper at det ser rotete ut. Da det stresser meg mer enn støv og hybelkaniner.

Oppsummert så handler det for vår familie å prioritere hva som er viktigst for oss, og det er: Å ha det ryddig er viktigere enn å ha det "skittent". For andre kan det kanskje være omvendt eller?

(Vaskehjelp har for vår del vært helt uaktuelt av prinsipielle grunner - som jeg ikke vil gå inn på). :)

Anonymous poster hash: 2ad8d...035
Skrevet

Vi har to barn, og syns det er vanskelig å få unna alt husarbeidet uten at det går utover samværet med ungene.Prøver å unngå husarbeid de få timene vi ser barna om ettermiddagen, samt i helgene. Får unna det verste etter at ungene har lagt seg, og rekker kanskje en time med egentid før det bærer i seng kl 10. Men ligger alltid på etterskudd med f eks klesvask, og opprydding i skuffer, skap og bod blir det aldri tid til. Og det er som regel smårotete hjemme hos oss, i motsetning til hos "alle andre"... Hvordan klarer dere andre å få tid til dette?

Må spørre hvorfor dere ikke velger å gjøre husarbeid sammen med barna ?

Det kan være kjekt for de få sine oppgaver (selvfølgelig etter alder og utvikling).

Eller hva med å gjøre husarbeid sammen med?

Barn liker å bidra, og de liker å gjøre ting sammen med foreldrene - og det kan like godt være husarbeid som annen aktivitet).

Barn har også godt av å rydde og vaske etter seg - ikke tro at det skjer av seg selv, eller at andre skal gjøre det.

:)

Anonymous poster hash: 2ad8d...035

• Liker 2
Skrevet

Jeg har alltid gjort husarbeid mens barna er våkne! Barn lider ikke noen nød om de voksne gjør noe annet enn å bare aktivisere og være sammen med de.

Barna mine likte veldig godt å hjelpe til med husarbeid når de var mindre, f.eks så støvsugde jeg, mens barna fikk en støvklut og tørket støv (ble jo ikke helt perfekt utført, men det gjør ingenting:)). Klesvask hjalp de og med, f.eks fikk ta ut alt i vaskemaskina og stappe det inn i tørketrommelen. Var også veldig stas å få lov til å stryke noe selv med strykejernet.

Sånn var det når jeg var liten og, mamma og pappa vasket og ryddet mens vi var i nærheten. Husker det var kjekt å få hjelpe mamma med å tørke kopper.

• Liker 2
Skrevet

Vi har en ettåring og en treåring, jeg og mannen er i full jobb begge to, og livet ble *mye* mer behagelig etter vi fikk oss vaskehjelp. Hun kommer annenhver uke, og vasker bare. Rydding og slikt gjør vi selv. Jeg synes det er mer enn nok å få hverdagen til å gå opp med henting og bringing i barnehage, innkjøp av middag og laging av middag, vasking av klær, skifting av sengetøy og reparasjoner av alt mulig rart som kan gå i stykker i et hjem... Synes alltid vi har en lang liste av ting som må ordnes, og når vi krysser ut noe, er det alltid noe annet som må skrives opp i tillegg. Jeg skjønner ikke hvordan andre småbarnsmødre har så mye energi! Føler meg sliten hele tiden, og alltid på etterskudd.

Et vennepar av oss (med barn) valgte i stedet at en av dem har redusert stilling (de bytter på, annenhvert år), slik at en av dem er hjemme hver fredag. Da vasker han eller hun hus, drar ut og gjør storinnkjøp av mat for hele uka, og andre nødvendige småting som det er stress å gjøre med barn.

Anonymous poster hash: 60be2...4a3
Skrevet

Jeg forstår heller ikke hvofor ungene enten kan være med på rydde/vaske eller gjøre noe annet men man gjør husarbeid. De har jo overhode ikke vondt av å se at hverdagen ikke bare består av å være sammen med mamma/pappa og gjøre gøye ting.

Her i huset, hjelper de enten til, eller så får de finne på noe annet. Jeg vil heller ha helgene åpen, så da blir det husarbeid i ukedagene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår heller ikke hvofor ungene enten kan være med på rydde/vaske eller gjøre noe annet men man gjør husarbeid.

Har du prøvd å vaske hus med ettåring som vil oppi bøtta? Rydde når det mest spennende han vet er å rive ut det du nettopp har lagt i hyllene? Spise støvet og smulene man koster opp fra golvet? Hyyyle når du sier nei, det er ikke lov å rive ut stikkontakten til støvsugeren. Bare det å få satt inn i oppvaskmaskina uten at små barnefingre kjapt vil ta ut knivene jeg setter inn, eller putte inn storesøsters nyeste tegninig sammen med tallerknene (så blir storesøster sint, og drar i lillebror i armen, så hyler begge to, og så er det ikke gøy å være mamma som prøvde å få gjort noe).

Det funker å ha barna med når jeg tar runden fra rom til rom og skifter sengetrekk. Da får de boltre seg i nye og gamle sengeklær, hoppe på madrassene og slikt. Alt annet blir bare pes.

• Liker 4
Skrevet

Ja, det har jeg. Det tar lengre tid og krever mer planlegging, men det går helt fint.

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å vaske hus med ettåring som vil oppi bøtta? Rydde når det mest spennende han vet er å rive ut det du nettopp har lagt i hyllene? Spise støvet og smulene man koster opp fra golvet? Hyyyle når du sier nei, det er ikke lov å rive ut stikkontakten til støvsugeren. Bare det å få satt inn i oppvaskmaskina uten at små barnefingre kjapt vil ta ut knivene jeg setter inn, eller putte inn storesøsters nyeste tegninig sammen med tallerknene (så blir storesøster sint, og drar i lillebror i armen, så hyler begge to, og så er det ikke gøy å være mamma som prøvde å få gjort noe).

Det funker å ha barna med når jeg tar runden fra rom til rom og skifter sengetrekk. Da får de boltre seg i nye og gamle sengeklær, hoppe på madrassene og slikt. Alt annet blir bare pes.

Men funker det å gi 1-åringen noe som er enda mer spennende enn de skarpe knivene eller å rive ut stikkontakten?

Det er jo ikke sånn at husarbeidet går noe raskere av å ha med seg småbarn, men for min del foretrekker jeg det framfor å bruke all fritiden på kvelden til dette. Da vil jeg heller trene, slappe av, treffe venner, pusse opp osv. Dvs. jeg forstår jo at noen 1-åringer sikkert er vanskelige å ha med seg, altså. Men her har jeg altså valgt å gi 1-åringen noe å holde på med samtidig, f.eks. latt ham dra ut noen spennende kjøkkenapparater mens jeg har gjort noe på kjøkkenet. Eller jeg har latt ham få en liten haug med klær å putte ut og inn i maskinen mens jeg sorterer resten (jeg må jo ta ekstrajobben med å ta "hans" klær ut igjen før jeg tar de andre inn, men det er ikke store jobben). Nå som han er 20 mnd er det faktisk litt hjelp i ham også, ved at han kan ta ut av oppvaskmaskinen og gi til meg som setter inn i skapene. Jeg tar ut knivene først da. Jeg tenker at det går an å gjøre disse tingene til en lek og som en fellesaktivitet på lik linje med å sitte på gulvet og leke med duplo. Det er klart, jeg skjønner at dette ikke funker for alle barn, men det er sikkert en del som kunne gjort dette, men som bare ikke har tenkt på det.

• Liker 1
Skrevet

synes det er litt greit å rydde selv om barna ikke har lagt seg, det skader ikke at de ser at husarbeidet blir gjort og får en relasjon til hvor mye tid de voksne bruker på det.

og så har jeg en overbevisning om at barn har godt av å se menn gjøre husarbeid også.

Skrevet

Jeg vasker når de er våkne. Det gjorde mine foreldre da jeg var barn.

De er flinke til å hjelpe også. Vis ejg gir en klut til hun eldste så sier hun : Jeg får vaske det får ikke du!, så begynner den mellomste å gråte fordi " jeg vil også vaske" så gir jeg hun og en klut så står de fornøyde å vasker. ellers så leker de, de klarer å leke med seg selv. uten om minste babyen,men hun er bare babyen :)

Anonymous poster hash: e3638...3a3
Skrevet (endret)

Jeg gjør det meste mens småen er våken, så er han enten med eller suller rundt i huset og leker for seg selv (16mnd). Når han sover setter jeg pris på å slappe av eller gjøre ting som man ikke kan ha med barn på.

Edit: Nå som vi har to små barn har vi vurdert vaskehjelp, men vi får se etterhvert. Jeg er for tiden hjemme i permisjon, og føler egentlig at jeg må klare å holde huset i orden selv.

Endret av Stinelin
Skrevet

Da jeg hadde et barn gikk det veldig greit. Da jeg fikk nr 2 ble det litt værre (3 år i mellom) Da jeg fikk attpåklatten og de 2 første er blitt enda eldre, så roter alle 3 på hver sin måte, og føler jeg gjør ikke annet enn å mase om at de skal rydde etter seg. Så med 100% jobb, en mann som er vekke i lengre perioder, så er det ikke enkelt å ha et ryddig hus. Før var jeg veldig sur og gretten over rotet, men har begynt å innse at det må jeg bare finne meg i. Har prøvd etter å ryddet og vasket hus og holde det rent og ryddig. Går og rydder etter de hele tiden, for så og møte veggen. Da er jeg så sliten at jeg orker ingenting noen dager, og da blir det helt bomba her.. Komplett umulig å ha et ryddig hus. Har en samboer som ikke er så glad i husrbeid heller (og er litt gammeldags)

Og jeg kjenner å ha en 100% jobb er alt for mye!! Veldig sliten for tiden.

Anonymous poster hash: 7fae8...0bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...