Gå til innhold

Delte magemuskler og trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest at magemuskler som ikke har kommet sammen igjen etter fødsel, ikke bør trenes. Da kan de visst gli enda lenger fra hverandre. Men stemmer dette? Og gjelder det isåfall absolutt all magetrening, eller er det fortsatt en bestemt magetrening man kan utføre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kollega av meg hadde det og har trent de sammen igjen, så det kan ikke stemme.

Skrevet

Har lest at magemuskler som ikke har kommet sammen igjen etter fødsel, ikke bør trenes. Da kan de visst gli enda lenger fra hverandre. Men stemmer dette? Og gjelder det isåfall absolutt all magetrening, eller er det fortsatt en bestemt magetrening man kan utføre?

Jeg er ikke helt inne i hva som skjer ved en fødsel, snakker du om at magemusklene blir (over)strukket, eller tenker du på keisersnitt?

I det første tilfellet er det best å la dem få roe seg i noen dager. Når musklene blir kraftig strukket blir det rupturer i noen av muskelfibrene, det kan skje på andre måter enn ved fødsel. Selv opplevde jeg det en gang jeg skulle ta en spurt (løp, ikke sykkel); det smalt i begge låra. Det gjorde vanvittig vondt bare å gå, og jeg tok det nesten helt med ro i noen dager. I et slikt tilfelle må man bare la musklene gro så fort som de gror, trening gjør bare vondt verre.

I det andre tilfellet, dvs. keisersnitt, skal man selvsagt hvile magemusklene i mange uker. Da er det en risiko for tynntarmsbrokk hvis man bruker magemusklene for hardt, dvs. at tarmen tyter ut mellom magemusklene. Jeg vet ikke om det er en risiko i det første tilfellet også, men jeg vil tro at det kan være mulig.

Skrevet

Jeg er ikke helt inne i hva som skjer ved en fødsel, snakker du om at magemusklene blir (over)strukket, eller tenker du på keisersnitt?

I det første tilfellet er det best å la dem få roe seg i noen dager. Når musklene blir kraftig strukket blir det rupturer i noen av muskelfibrene, det kan skje på andre måter enn ved fødsel. Selv opplevde jeg det en gang jeg skulle ta en spurt (løp, ikke sykkel); det smalt i begge låra. Det gjorde vanvittig vondt bare å gå, og jeg tok det nesten helt med ro i noen dager. I et slikt tilfelle må man bare la musklene gro så fort som de gror, trening gjør bare vondt verre.

I det andre tilfellet, dvs. keisersnitt, skal man selvsagt hvile magemusklene i mange uker. Da er det en risiko for tynntarmsbrokk hvis man bruker magemusklene for hardt, dvs. at tarmen tyter ut mellom magemusklene. Jeg vet ikke om det er en risiko i det første tilfellet også, men jeg vil tro at det kan være mulig.

http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/delte-magemuskler-stor-mage-som-ikke-kan-slankes-trenes-34991.html

Skrevet

I det første tilfellet er det best å la dem få roe seg i noen dager.

Jeg har fortsatt delte magemuskler 9 måneder etter fødsel. Så det er snakk om magemuskler som ikke kommer sammen igjen av seg selv.

Skrevet

Takk for link! :)

Leste dette:

Enkelte studier tyder på at trening kan hjelpe noe, men her er det viktig å få veiledning i forhold til hvilke øvelser som hjelper. Det er først og fremst trening av de tverrgående magemusklene - kjernemuskulatur i magen - som anses å kunne hjelpe.

Andre typer magetrening kan gjøre separasjonen større, og disse bør unngås. Dette er øvelser der du ikke klarer å holde magen inne. Om du gjør mageøvelser som får det til å bule ut imellom magemusklene, kan dette føre til at separasjonen blir større.

Da stemmer jo på en måte det begge sa ;) Det var veldig oppklarende!

Hvilke mageøvelser trener de tverrgående magemusklene?

Skrevet

Jeg har delte magemuskler, og har hatt det i "alle" år etter fødsel. Det har trukket seg mye sammen, men aldri helt.

Jeg har trent som vanlig og relativt hardt i perioder uten problemer. Det gir meg ingen plager og det synes ikke.

Skrevet

Delte magemuskler får alle som blir gravide. De første 6 uker etter fødsel gror den sammen igjen på noen ( dette avhenger av at en ikke trener magen første 6 uker).

Det går ikke an å trene musklene sammen igjen. Eneste som hjelper er operasjon hvor de syr sammen musklene.

Skrevet

Delte magemuskler får alle som blir gravide. De første 6 uker etter fødsel gror den sammen igjen på noen ( dette avhenger av at en ikke trener magen første 6 uker).

Det går ikke an å trene musklene sammen igjen. Eneste som hjelper er operasjon hvor de syr sammen musklene.

I artikkelen over fra NHI, stod det nå at det kunne hjelpe noe. Jeg er i hvert fall villig til å prøve!

Skrevet

I artikkelen over fra NHI, stod det nå at det kunne hjelpe noe. Jeg er i hvert fall villig til å prøve!

Har du plager av det?

Skrevet (endret)

Har du plager av det?

Ikke plager nei. Men har litt problemer med rygg/nakke og da er det jo viktig med sterk mage. Og så hadde jeg jo hørt at jeg ikke kunne trene magen når magemusklene var delt, og det er grunnen til at jeg lurte.

Og så har jeg det problemet at magen står mye mer ut nå enn den gjorde før, spesielt når jeg har spist eller er oppblåst. Tipper at dette kommer av at ting ikke holdes like godt "sammen" nå som før, og derfor kunne det vært kjekt å prøve å gjort noe med det.

Endret av MsPaddington
Skrevet

Magemusklene blir jo strukket, delt og generelt svakere under svangerskapet. Du trenger ikke gjøre spesifikke mageøvelser, og effekten av disse er jo også endel diskutert.

Kjernemuskulaturen trener du best med gode baseøvelser; f.eks markløft, knebøy, pull-ups. Du vil også kjenne at det tar ved f.eks benkpress og glutebridge. Planken er tøff og ineffektiv når du har svak kjerne, for effekten er avhengig av at du klarer holde spennet.

Jeg trener aldri magen, men har klart definerte magemuskler som resultat av alle de ovenfornevnte øvelsene. Og selv om jeg har en sterk kjerne kan jeg få skikkelig oppblåst mage, så det er ikke nødvendigvis noen sammenheng der. Mye har nok med holdningen å gjøre, men den er igjen koblet til kjernen.

Så det er en lang kjede med cause and effect. Var jeg deg ville jeg ha trent hele kroppen, for alle musklene jobber sammen :)

Skrevet

Magemusklene blir jo strukket, delt og generelt svakere under svangerskapet. Du trenger ikke gjøre spesifikke mageøvelser, og effekten av disse er jo også endel diskutert.

Kjernemuskulaturen trener du best med gode baseøvelser; f.eks markløft, knebøy, pull-ups. Du vil også kjenne at det tar ved f.eks benkpress og glutebridge. Planken er tøff og ineffektiv når du har svak kjerne, for effekten er avhengig av at du klarer holde spennet.

Jeg trener aldri magen, men har klart definerte magemuskler som resultat av alle de ovenfornevnte øvelsene. Og selv om jeg har en sterk kjerne kan jeg få skikkelig oppblåst mage, så det er ikke nødvendigvis noen sammenheng der. Mye har nok med holdningen å gjøre, men den er igjen koblet til kjernen.

Så det er en lang kjede med cause and effect. Var jeg deg ville jeg ha trent hele kroppen, for alle musklene jobber sammen :)

Det kan sikkert stemme, og planen er jo også å trene hele kroppen. Hadde forsåvidt vært deilig å droppe magetreningen, for den er (spør du meg) den desidert kjedeligste kroppsdelen å trene ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...