Gå til innhold

Hvordan si fra til farfar på 90+ at man ikke tør å sitte på ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips, anyone? Overskiften sier vel nok. Har en farfar på over 90år, som fremdeles kjører. Jeg synes ikke det er forsvarlig, men er vel for vansklig for legen å ta fra han førerkortet. Han har fått varsel om å få det fratatt, men fikk utsatt det hver gang. Så, da lurer jeg på om det er noen som har vært i samme situasjon? Jeg vegrer meg sånn til å si fra, vil ikke såre han, men jeg ser på det som en fare å sitte på. Orker ikke finne på unnskyldninger hver gang han vil kjøre lenger.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestemor var en råkjører de siste årene hun hadde lappen. Hun har alltid vært en forsiktig sjåfør, aldri tatt noen sjanser eller vært borti ulykker, men plutselig så ble hun et råskinn som lå på to hjul i svingene, tutet hissig på andre trafikanter, kjeftet og small. Så jeg torde ikke sitte på med henne!

Ble aldri til at jeg sa jeg ikke ville sitte på, figuererte heller unnskyldninger. F.eks at jeg ville gå eller sykle til henne for å få litt trim....

Tror jeg heller ville ha kommet med unnskyldninger enn å såre henne faktisk (hun fikk bare være fartsbølle i et par år, da var det overhodet ikke forsvarlig lengre, og hun ble fratatt lappen).

• Liker 2
Skrevet

Jeg sa det rett ut til min far; med et smil da vi skulle ut å kjøre og jeg skulle sitte på med dem da min bil var på service; "Jeg kan godt kjøre jeg" - han stusset og kikket på meg " kom igjen, jeg kjører jeg" sa jeg, og slik ble det :-)

Anonymous poster hash: 2031e...498
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar :)

Nå har det seg sånn at det er snakk om en biltur på 3-4 timer, så jeg må si fra nå, siden han absolutt vil kjøre.. Han flår ofte langt over fartsgrensen , uten å merke det.. Åh, hvordan skal jeg få sagt fra på en mest mulig "skånsom" måte?

• Liker 1
Skrevet

Tips fylkesmannen.

Anonymous poster hash: 10a79...cf8

Skrevet

Altså, når man ikke sier ifra, så risikerer man livet til uskyldige. Tenk på hvordan du føler det den dagen han kjører ned en unge i et gangfelt.

• Liker 24
Skrevet (endret)

Takk for svar :)

Nå har det seg sånn at det er snakk om en biltur på 3-4 timer, så jeg må si fra nå, siden han absolutt vil kjøre.. Han flår ofte langt over fartsgrensen , uten å merke det.. Åh, hvordan skal jeg få sagt fra på en mest mulig "skånsom" måte?

I et slikt tilfelle hadde jeg sagt det rett ut, uten å pakke inn ordene, nemlig at vedkommende er uegnet som bilfører og setter både seg selv og andre i livsfare. Jeg ville aldri ha sittet på med noen som er åpenbart redusert. Jeg ville nok også ringt politiet.

Legen hans blir på en måte medskyldig hvis mannen kjører ihjel noen, og han/hun ikke har reagert på at mannen er en fare i trafikken.

Endret av Arabella
  • Liker 5
Skrevet

Hvordan føler du deg hvis farfar legger seg i 60 sonen utenfor en barneskole uten å merke farta, som du sier han ikke er i stand til å merke, deretter kjører på og dreper et barn?

Det handler faktisk ikke om han, men oss andre som faktisk fortjener å være sikret mot sånne sjåfører.

Anonymous poster hash: 7aced...834
  • Liker 4
Skrevet

Ja, jeg vet det handler om andres sikkerhet. Jeg kan ikke ta hensyn til at det er sårt for han osv, har bestemt meg for å si fra nå, men vil si fra på en minst mulig "sårende" måte.

• Liker 2
Skrevet

hva om du sier når du sitter på "det ikke er jeg som mister førerkortet om det er fartskontroll rundt svingen", og si det hver gang han er over fartsgrensa

og tips legen hans om at han er fartsblind

Skrevet

Jeg tror det beste er å bare si det som det er, vær saklig, men uten å prøve å pakke det inn på noe vis.

• Liker 1
Skrevet (endret)

si som søstra mi "cating "(sånn dem sier når man tjener penger) og når han spør hvorfor du sier det så sier du "det var en fotoboks og du kjører alt for fort, så der gikk de penga"

eller så gjemmer du førekorte hans, også kan han ikke kjøre fordi han har ikke førekort. eller har du unger? få dem til og ødelegge det, brenn det i peisen og si det må ha kommen med reklamen:P

Endret av Lillecarro
  • Liker 1
Skrevet

si som søstra mi "cating "(sånn dem sier når man tjener penger) og når han spør hvorfor du sier det så sier du "det var en fotoboks og du kjører alt for fort, så der gikk de penga"

eller så gjemmer du førekorte hans, også kan han ikke kjøre fordi han har ikke førekort. eller har du unger? få dem til og ødelegge det, brenn det i peisen og si det må ha kommen med reklamen:P

haha, morsomme forslag! :)

Har dessverre ikke ikke barn, men det var en god ide!

• Liker 1
Skrevet

haha, morsomme forslag! :)

Har dessverre ikke ikke barn, men det var en god ide!

dra til legen og si til legen "tar ikke du førekorte hans nå, så er du ansvarlig for alle som blir drept!"

• Liker 4
Skrevet (endret)

Min far har heldigvis bedt meg si i fra når han begynner å kjøre dårlig. Flere burde gjør det, sånn at f.eks. TS i denne tråden ikke sitter og har dårlig samvittighet for å gjøre veien til et tryggere sted for seg selv og andre.

Edit: Hvorfor sier ikke din far i fra til din farfar?

Endret av Singha
  • Liker 2
Skrevet

Er problemet at han kjører for fort, eller at alderen gjør ham uegnet som sjåfør?

Jeg kan forstå at det kan være vanskelig å si ifra til noen at de kanskje bør vurdere å levere inn førerkortet, men å si ifra til noen at jeg føler meg ukomfortabel med at de bryter fartsgrensene har jeg ingen problemer med, uansett hvem jeg sitter på med!

Skrevet

Min far har heldigvis bedt meg si i fra når han begynner å kjøre dårlig. Flere burde gjør det, sånn at f.eks. TS i denne tråden ikke sitter og har dårlig samvittighet for å gjøre veien til et tryggere sted for seg selv og andre.

Edit: Hvorfor sier ikke din far i fra til din farfar?

Så fint faren din ba deg si fra. Da blir det mye lettere.

Det vet jeg ikke, kan ta det opp med han først, og be han gjøre det. Eller hvertfall be de om å si fra sammen med meg.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er problemet at han kjører for fort, eller at alderen gjør ham uegnet som sjåfør?

Jeg kan forstå at det kan være vanskelig å si ifra til noen at de kanskje bør vurdere å levere inn førerkortet, men å si ifra til noen at jeg føler meg ukomfortabel med at de bryter fartsgrensene har jeg ingen problemer med, uansett hvem jeg sitter på med!

Jeg vil si at både alderen og at han kjører for fort er problemet. Han blir veldig fort sliten i bena, og må alltid sette seg ned etter han har stått litt oppreist. Så har han treig reaksjonsevne osv, som man får når man blir så gammel.

Endret av Lady
  • Liker 2
Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet

Du sier du tør ikke å sitte på

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Du må berre seie det så pent du kan, men utan å vere uærleg. Han er jo faktisk ein stor risiko i trafikken, vi les jo stadig om eldre som har køyrt i feil køyreretning ut på ein motorveg og skapt farlege situasjonar. Viss du har lappen bør du seie at du vil køyre. Eg forstår at det følest som ei "avskilting" for han, men når ein har passert nitti er det enkelte ting ein bør slutte å gjere som ein har gjort før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...