Gå til innhold

Hvordan få baby (10mnd) til å spise brød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby gidder ikke lenger å spise brødskiver..hun gjorde det i en periode, men nå spiser hun to biter før hun bare spytter ut og tøyser å tuller. Har prøvd med masse forskjellig pålegg (hun er melkeallergisk, så vi har noen begrensninger). Tenkte liksom at hun snart bør begynne å spise brødskiver siden hun mest sannsynlig vil få det i barnehagen.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke brødet hun ikke liker, da? Det innmari mye brød der ute som smaker fælt. Altså: har dere prøvd ulike typer og gitt lavterskeltilbud?

Anonymous poster hash: 9106e...27f
Skrevet

Tja, det kan jo selvfølgelig være brødet hun ikke liker. Men hun synes det er helt topp å få brødskiva i handa selv og sutte/gnage på. Det er bare når det er pålegg på og hun får bit nummer tre-fire i munnen kommer den rett ut og da er det helt stopp. Men hun vil gjerne ha annen mat da..

Skrevet

Vår var slik i perioder med både skive og grøt. Kutta det ut i en periode så gikk det over av seg selv. Deler du opp i biter så barnet kan spise selv? Det hjalp hos oss. Ellers har matinteressen bare økt dess mer vår klarer å spise selv. Blir så stolt og får utforske maten mye mer også

Anonymous poster hash: 11525...35d

Skrevet

Ja, jeg deler opp, og det virker som om hun synes det er litt mer stas når hun får holde selv. Men så sliter hun litt med å slippe brødbiten når den har kommet opp i munnen, og når den endelig er inne smaker hun litt før den kommer ut igjen..samme er det med for eks riskake, kjeks og lignende som vi prøver å friste med...

Skrevet (endret)

Vi ga kvarte skiver fra starten av. En periode ble innmaten revet ut og skorpa fortært. Etter hvert ble hele skiva spist. I perioder har skorpen ligget igjen, men vi maser ikke med det.

Har du forsøkt å skjære av skorpa og dele resten i biter så barnet kan velge selv hva det vil spise?

Endret av charactouy
Skrevet

Jeg skjærer av skorpen og deler resten i biter. Gir henne en og en bit, men disse blir som oftest bare lekt litt med også å kastet/mistet på gulvet. Pleier å få inn en bit mens hun leker med en bit, men denne blir da spyttet ut igjen..

Skrevet

Vår på 10mnd er også sånn. Han fikk biter tidligere og kunne da på en god dag spise nesten en halv skive :-P Men så ble det bare mer og mer tull. Nå har han begynt i bhg og de gir ham kvarte skiver. Det syns han er stas, men han moser dem stort sett i hendene og smatter litt før mesteparten havner på gulvet. De gir ham som regel grøt hvis de ser at han ikke får i seg noe særlig. Og det er forøvrig det samme hvilket brød det er eller hvilket pålegg det er...

Skrevet

Av, godt å høre det er flere...høres akkurat ut som min lille prinsesse.. Hva sier de i bhg da? Er det flere som ikke gidder å spise brødskive? Og hva gjør man...?

Skrevet

Vi har ikke hatt det problemet her, men jeg merker han er innmari ivrig om han f.eks får hjemmelaget syltetøy på skiva. Da er det ekstra godt.

Så kan jo prøve det et par dager, også gå over til det vanlige pålegget du bruker.

Vi bruker forresten mest av Istid-brødet, det virker som om han liker det best.

Skjærer opp i småsmå biter, så legger jeg et par foran han om gangen, da spiser han mer enn om jeg mater han:-)

Anonymous poster hash: 78a5e...fb9

Skrevet

Tja, kan jo prøve med litt ekstra godt pålegg. Selv om jeg egentlig ikke tror det er det som er problemet. Virker litt som om hun bare ikke gidder å tygge og svelge brødbiten. Også kan hun sitte å mmmmm-e og se ut som om det er det beste hun har smakt på de to første bitene, for så å snu helt om å vri seg unna og lage vrengefjes med tunga ut..hehe

Skrevet

Tja, kan jo prøve med litt ekstra godt pålegg. Selv om jeg egentlig ikke tror det er det som er problemet. Virker litt som om hun bare ikke gidder å tygge og svelge brødbiten. Også kan hun sitte å mmmmm-e og se ut som om det er det beste hun har smakt på de to første bitene, for så å snu helt om å vri seg unna og lage vrengefjes med tunga ut..hehe

Hehe:-) har du prøvd å ha litt forskjellig pålegg på bitene da? Først en med leverpostei, så kaviar, så leverpostei igjen osv?

Skrevet

Hehe:-) har du prøvd å ha litt forskjellig pålegg på bitene da? Først en med leverpostei, så kaviar, så leverpostei igjen osv? Anonymous poster hash: 78a5e...fb9

Åja:) først en med makrell i tomat, så en med leverpostei, så en med banan, så en liten skinkebit for å variere litt, så en med banan igjen, en fruktbit, litt brød igjen osv...hehe føler jeg har prøvd alle triks utenom nugatti eller noe annet snadder da...

Skrevet

Åja:) først en med makrell i tomat, så en med leverpostei, så en med banan, så en liten skinkebit for å variere litt, så en med banan igjen, en fruktbit, litt brød igjen osv...hehe føler jeg har prøvd alle triks utenom nugatti eller noe annet snadder da...

Høres ikke lett ut:(

Da har jeg ikke flere tips å komme med, desverre..

Håper det ordner seg:-)

Skrevet

Alle de andre i bhg er et halvår eldre enn vår, og de spiser skiver uten problem. Noen vil ikke ha skorper,men det er jo normalt :-P De gir ham grøt uten å klage, de er mest opptatt av å få i ham mat og siden han er så liten er de ikke så nøye på det. Hvis han ikke spiser av varmlunsjen de har varmer de et ferdigglass til ham. De tar hensyn og jobber mot at han skal spise det samme som de andre tilslutt.

Skrevet

Alle de andre i bhg er et halvår eldre enn vår, og de spiser skiver uten problem. Noen vil ikke ha skorper,men det er jo normalt :-P De gir ham grøt uten å klage, de er mest opptatt av å få i ham mat og siden han er så liten er de ikke så nøye på det. Hvis han ikke spiser av varmlunsjen de har varmer de et ferdigglass til ham. De tar hensyn og jobber mot at han skal spise det samme som de andre tilslutt.

Ok, det høres jo veldig bra ut :) er jo noen mnd igjen til vi skal begynne i bhg, (venter fremdeles på plass) så da har vi litt tid til å øve oss på skivefronten. Må vel bare fortsette å prøve :)

Gjest Magdalene
Skrevet

Vår på 11mnd var slik. Ville helst ha grøt, men en dag bar kuttet vi ut grøten, og ga skive i stedet. Spiste lite, men bare lot det ikke gå så lenge til lunsj.

Etter et par morgener uten grøt, så spiser han nå 1-2 skiver til frokost.

Skrevet

Høres akkurat ut som vår på 10 mnd! Føler og jeg har prøvd alle triks i boka! Får bare satse på at det ordner seg!

Anonymous poster hash: 4f6b6...498

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...