Gå til innhold

Jeg har toxoplasmose - hva når jeg får barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har toxoplasmose på øyet. Det er aktivt i den forstand at jeg har utbrudd ca en gang i året. Utbruddene er både vonde og plagsomme, men ikke farlige om den ikke går på skarpsynet.

Svarte nettopp i en annen tråd her på kropp og helse, og begynte å søke litt rundt på nett om informasjon om hvordan det vil være når jeg får barn selv, men syns ikke jeg finner noe særlig god informasjon annet enn at faren for hjerneskade og spontanabort er høy.

Fikk vite av en øyelege at jeg burde være obs om jeg skal ha egne barn, men har ikke fått noe informasjon utover dette.

Beste er selvsagt å ta det med legen, men ble både litt nysgjerrig og bekymret. Har egentlig ikke tenkt på det som en reell problemsstilling før nå.

Er det noen som vet noe om dette?

Ut fra hva jeg leser på det store internett virker det jo dumt av meg å sette et barn til verden når det kan få så mange skader – men jeg tenker vel at om legene på forhånd vet om min skavanker kan de forhindre skader på fosteret? :vetikke:

Håper inderlig det! Jeg vil jo ha barn...

Anonymous poster hash: 5b95f...690
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra legehandboken.no:

Smitte fra menneske til menneske skjer i prinsippet kun vertikalt, det vil si gjennomplacenta fra mor til barn. Dette kan bare skje når en kvinne infiseres for første gang i løpet av svangerskapet

Skrevet

Toxoplasmose er da noe man får en gang, for så bli immun? Har du mere info på at det kan være kronisk?

Anonymous poster hash: 5b5be...31c
  • Liker 2
Skrevet

Fra legehandboken.no:

Smitte fra menneske til menneske skjer i prinsippet kun vertikalt, det vil si gjennomplacenta fra mor til barn. Dette kan bare skje når en kvinne infiseres for første gang i løpet av svangerskapet

Ok, så det at jeg har det betyr ikke at jeg automatisk kommer til å smitte barnet mitt - selv om jeg har utbrudd mens jeg er gravid?

Jeg må faktisk få det (på nytt) mens jeg er gravid? Og siden jeg allerede har det, kan jeg jo ikke få det en gang til - så det må bety at jeg er helt safe? Jippi!! :)

Skrevet

Toxoplasmose er da noe man får en gang, for så bli immun? Har du mere info på at det kan være kronisk?

Anonymous poster hash: 5b5be...31c

Hos meg ligger det i øyet - innkaplset, og bryter ut en gang i året. Jeg tror ikke jeg kan få det igjen - på andre steder, men det jeg allerede har fått, har jeg.

Har ikke noe artikkler på det, kun meg selv :)

Skrevet

I grunn ja :) Akkurat som at det ikke er farlig å være rundt gamle katter når man er gravid, fordi det er nysmittede katter (oftest kattunger) som er smittsomme :)

Dersom man blir førstegangssmittet under svangerskapet, har man forøvrig rett på fostervannsdiagnostikk, slik jeg skjønte det :)

AB#3 : Det er forholdsvis vanlig med gjentatte toksoplasmoseutbrudd, spesielt i øyner :)

Skrevet

I grunn ja :) Akkurat som at det ikke er farlig å være rundt gamle katter når man er gravid, fordi det er nysmittede katter (oftest kattunger) som er smittsomme :)

Dersom man blir førstegangssmittet under svangerskapet, har man forøvrig rett på fostervannsdiagnostikk, slik jeg skjønte det :)

AB#3 : Det er forholdsvis vanlig med gjentatte toksoplasmoseutbrudd, spesielt i øyner :)

Tusen takk for svar!! :) All bekymring borte! Og jeg som var så redd her, hehe

Da er det jo faktisk en stor fordel at jeg har dette fra før, selv om det er noe herk :)

Skrevet

Noen få katter får smitten når de er gamle også, derfor skal man alltid være nøye med hygiene når man har vært i nærheten av katt. Om ikke man allerede har hatt toxo da.

Skrevet

Noen få katter får smitten når de er gamle også, derfor skal man alltid være nøye med hygiene når man har vært i nærheten av katt. Om ikke man allerede har hatt toxo da.

Katter får smitten av å spise dyr eller annet som er smittet, altså kun utekatter. En innekatt vil ikke kunne få toxo. Er katten din utekatt og har vært det i lengere tid, er sjansen minimal for at den er smittsom. De får det kun en gang, og er smittsomme i bare 2 uker. Derfor er det i hovedsak ungkatter som akkurat har begynt å gå ute som er "skumle".

Anonymous poster hash: a501e...977

Skrevet

Ikke for å være en kjiping. Men hva med hvis TS får utbrudd under graviditeten? Kan ikke det sammenlignes med å få toxoplasma på nytt? Bra hvis det ikke kan det da :)

Anonymous poster hash: 01749...180
Skrevet

Ikke for å være en kjiping. Men hva med hvis TS får utbrudd under graviditeten? Kan ikke det sammenlignes med å få toxoplasma på nytt? Bra hvis det ikke kan det da :)

Anonymous poster hash: 01749...180

Hehe, jeg vet ikke? Håper ikke det! :klo:

Det jeg har fått beskjed av legene om vedrørende min egen smitte, er at jeg trolig er født med det, selv om jeg ikke fikk utbrudd før jeg var i 20-årene.

Vi hadde katt da mamma var gravid med meg, så mye mulig hun fikk det da hun gikk gravid med meg. Ellers hadde vi også katt da jeg var nyfødt til et år - så kan sikkert ha klart å smitte meg selv også :)

Skrevet

Katter får smitten av å spise dyr eller annet som er smittet, altså kun utekatter. En innekatt vil ikke kunne få toxo. Er katten din utekatt og har vært det i lengere tid, er sjansen minimal for at den er smittsom. De får det kun en gang, og er smittsomme i bare 2 uker. Derfor er det i hovedsak ungkatter som akkurat har begynt å gå ute som er "skumle".

Hovedsaklig ja, men man kan aldri være sikker.

Skrevet

Hvor stor sjangse er det egentlig for å få det hvis man spiser rosa lammekjøtt? Greide å få i meg litt i dag, trodde jeg hadde sjekket nøye, men tydeligvis ikke godt nok. Hilsen lettere hysterisk førstegangsgravid (4+5). :trist:

Anonymous poster hash: 63656...311
Skrevet

Var det hel stek? I såfall er sjansene små. Bakteriene sitter utenpå kjøttstykket, og så lenge det er stekt godt så vil det ikke være bakterier igjen. Er det kjøttdeig/kvernet/gryte er sjansene større, ettersom evt bakterier blir fordelt i alt kjøttet - da må det gjennomstekes. Det er uansett større sjans for at du kan få det i deg om du spiser salat eller grønnsaker som ikke er vasket godt (jord) enn fra kjøtt.

Skrevet

Hovedsaklig ja, men man kan aldri være sikker.

Nei. Men sjansen er uansett minimal med mindre man putter fingrene i munnen med smittet avføring på. Så med vanlig hygiene, vaske hender etter at man har klappet på en utekatt og skiftet på dokassen, er man ganske safe. Har du innekatt vil den heller ikke kunne få toxo.

Skrevet

Var det hel stek? I såfall er sjansene små. Bakteriene sitter utenpå kjøttstykket, og så lenge det er stekt godt så vil det ikke være bakterier igjen. Er det kjøttdeig/kvernet/gryte er sjansene større, ettersom evt bakterier blir fordelt i alt kjøttet - da må det gjennomstekes. Det er uansett større sjans for at du kan få det i deg om du spiser salat eller grønnsaker som ikke er vasket godt (jord) enn fra kjøtt.

Takk for svar. Det var lammekoteletter. Brunet de i stekepannen før de ble stekt i stekovnen på 200 grader. Sjekket først to og når de så greie ut tenkte jeg ikke mer på det før jeg plutselig så ned på kotelett nr 2. og så at det var rosa kjøtt inne ved benet og at jeg hadde spist flere biter...

Anonymous poster hash: 63656...311

Skrevet

Dette stemmer ikke, det er ikke snakk om bakterier men en parasitt som kan sitte hvor som helst i kjøttet, derfor skal kjøtt til gravide være gjennomstekt.

Når det er sagt er sjansen liten, men man kan ta en test hos legen etter noen uker.

Anonymous poster hash: f50ae...0d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...