Gå til innhold

Hva skjer med å skrive engelsk på facebook?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har jeg sett en økende tendens til at folk skriver statuser etc på engelsk på facebook. Greit nok hvis man ikke er helt norsk, bor i utlandet, eller har mange utenlandske venner av andre grunner men skjønner ikke helt grunnen til at alle nå skal skrive på engelsk..?

Anonymous poster hash: 17faf...4ec
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I det siste har jeg sett en økende tendens til at folk skriver statuser etc på engelsk på facebook. Greit nok hvis man ikke er helt norsk, bor i utlandet, eller har mange utenlandske venner av andre grunner men skjønner ikke helt grunnen til at alle nå skal skrive på engelsk..?

Kanskje det er fordi de HAR utenlandske venner?

• Liker 11
Skrevet

Det er ikke ofte jeg gjør det, men det hender. Og jeg gjør det fordi jeg har mange utenlandske venner som ikke forstår norsk.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Kanskje det er fordi de HAR utenlandske venner?

Jojo, var jo det jeg tenkte i begynnelsen, men nå ser jeg en økende tendens til at flere og flere gjør det (som ikke gjorde det før). Syns bare det ser litt.. teit ut

• Liker 1
Gjest SweetSunshine
Skrevet

Sikkert halvparten av vennene mine på fb snakker engelsk eller andre språk. Jeg synes det er hyggelig at de forstår hva jeg skriver, akkurat som jeg synes det er fint å følge med på deres liv. Så enkelt er det.

Skrevet

Sikkert halvparten av vennene mine på fb snakker engelsk eller andre språk. Jeg synes det er hyggelig at de forstår hva jeg skriver, akkurat som jeg synes det er fint å følge med på deres liv. Så enkelt er det.

Jammen er ikke deg jeg hendvender meg til!!

Jeg har da ikke totalt fremmede på facebook, og reagerer når såpass mange av de skriver alt på engelsk når de er norske..

• Liker 2
Gjest SweetSunshine
Skrevet

Jammen er ikke deg jeg hendvender meg til!!

Jeg har da ikke totalt fremmede på facebook, og reagerer når såpass mange av de skriver alt på engelsk når de er norske..

Dårlig dag? Litt vel hissig?

Jeg er norsk og skriver på engelsk.

Kanskje de har venner som du ikke vet om/kjenner? Eller kanskje de bare synes engelsk er et fint språk?

Skrevet

Sitater tar seg oftest best ut på engelsk.

• Liker 1
Skrevet

Greit hvis man av diverse grunner har mange engelsktalende venner. Men joda, jeg har også notert meg en del som skriver omtrent utelukkende på engelsk når de har kanskje 20 av 500 engelsktalende venner. Det synes jeg faktisk er en smule pretensiøst. Hos noen dreier det seg om et tydelig ønske om å fremstå som verdensvante og skolerte.

• Liker 1
Gjest Kaptein Kuk
Skrevet (endret)

Lav kulturell selvtillitt kalles det der.

Endret av Kaptein Kuk
  • Liker 2
Skrevet

Lav kulturell selvtillitt, kalles det der.

hvA

Gjest Kaptein Kuk
Skrevet

Greit hvis man av diverse grunner har mange engelsktalende venner. Men joda, jeg har også notert meg en del som skriver omtrent utelukkende på engelsk når de har kanskje 20 av 500 engelsktalende venner. Det synes jeg faktisk er en smule pretensiøst. Hos noen dreier det seg om et tydelig ønske om å fremstå som verdensvante og skolerte.

Jeg synes de fremstår mer bondske og periferiske. De engelskbrukende norskerstatterne er som bønder som kommer til byen for første gang, og etteraper de fine byboernes språk og kultur fordi de føler seg underlegne og vil gjerne være like fine som dem.

Å erstatte norsk med engelsk i hytt og pine er et tydelig tegn på lav kulturell og språklig selvtillit.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vel en av de som har 20 engelskspråklige venner, mot 300 norsktalende. Av og til er jeg så frekk og pretensiøs at jeg skriver statusen på engelsk fordi da når jeg de 20 vennene mine, og kan få svar fra dem siden statusen mest sannsynlig har noe med de å gjøre.

Skyt meg.

Anonymous poster hash: 6b5cb...5a8
  • Liker 5
Skrevet

Engelskspråklige sitater er noe av det som tar seg aller minst bra ut på facebook. Spesielt når de er av typen "du er teit hvis du ikke kopierer dette".

Anonymous poster hash: a9462...458

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bodd i England, og har da samlet opp en del venner fra England, og andre land i verden. Therefore! :P

• Liker 1
Skrevet

De har vel utenlandske venner da? Har noen av dem på min slunkne venneliste og jeg er tilbøyelig til å tro at de stort sett er mer interesserte i å lese det jeg evt. måtte finne på å skrive enn de norske jeg har der. Siden de utenlandske er folk jeg har møtt via interessene mine (les: WoW).

Gjest Wanderlust
Skrevet

Fy, for noen fæle mennesker! Skriver engelsk når de bare har 20 utenlandske venner på FB... HVEM tror de at de er?!

• Liker 3
Skrevet

Er det rart det blir krig i verden sier nå jeg bare.Hvis folk vil skrive på engelsk så la de få gjøre det.Det skader da ingen.Og hvis det irriterer så voldsomt så er det vel bare å slette de som venner da.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Hender jeg skriver på engelsk.

Har en med et typisk engelsk navn på vennelista mi, men han forstår norsk godt.

Derimot så har jeg mange med typiske norske navn som faktisk ikke kan et ord norsk. Det er fordi det er familie som er født og oppvokst i utlandet, men som har fått norske navn for å videreføre slektsnavn.

Så selv om det ser ut som at jeg ikke har noen grunn til å skrive på engelsk så har jeg faktisk det.

Og jeg vil tro at mange andre har det på lignende måte. At mange skriver på engelsk enkelte ganger for å nå ut til de som ikke kan norsk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...