AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #1 Skrevet 10. september 2013 Jeg har et lite dilemma Min sønn på 10 bor annenhver uke hos sin far. Far bor hos sin mor. Tidligere har min sønn sagt til meg at far har klepet litt hardt i han og blitt veldig sint. Dette har jeg da tatt opp med faren, og har skjønt at han i ettertid ikke har rørt sønnen vår. Idag kom hans mor og sønnen min innom for å hente noe (far har ikke sertifikatet). Hun kunne fortelle at hennes sønn (faren) hadde slått henne over ansiktet idag pga en liten krangel i bilen. Hun brøt sammen og kunne også fortelle at han hjemme blir så sint at han slenger pc i gulvet, slenger telefonen sin i veggen å blir veldig sint. Dette har min sønn fått med seg. Han fikk ikke sett at far slo idag, men bestemoren fortalte det til han (noe hun selfølgelig ikke skulle gjort) , men uansett.. HVa gjør jeg her? Jeg ønsker å holde ungen min tilbake en stund slik at far skjønner at dette er feil, men da får heller ikke bestemoren ha gutten på overnatting, noe både jeg og hun ønsker.. Fint med noen synspunkter i forhold til dette. Takk.. Anonymous poster hash: 2ab2a...a62 Anonymous poster hash: 2ab2a...a62
fruBeist Skrevet 10. september 2013 #3 Skrevet 10. september 2013 Hva med at farmor kommer til deg noen netter? 5
#Sunrise Skrevet 10. september 2013 #4 Skrevet 10. september 2013 hold han tilbake, så får bestemor dra til dere:) han kan ikke være hos en voldelig far! 6
Kontormus Skrevet 10. september 2013 #5 Skrevet 10. september 2013 Oj oj, slikt kan ikke gutten leve med! Hold han igjen og be heller farmor til deg som noen skriver. Her blir det mye rabalder... 1
Gjest Wanderlust Skrevet 10. september 2013 #6 Skrevet 10. september 2013 Enig med de andre over her. Er fader ikke trygt at sønnen din eller farmoren hans bor sammen med ham. 1
Gjest Skrevet 10. september 2013 #7 Skrevet 10. september 2013 Farmor må få hjelp for å kvitte seg med voldsmannen og holde han unna. Du må få henne til å innrømme hva som skjer i hjemmet på en sånn måte at det blir registrert og kan brukes i en sak om hvorvidt han skal ha samvære med sin far. Tror det kan være lurt å prate med barnevernet og en god advokat. Husk at du ikke ivaretar din sønn om du sender han på samvær der han blir utsatt for mentale overgrep. Smi mens jernet er varmt! Farmor er mottakelig nå, det kan hende hun tar sin sønns side senere! 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #8 Skrevet 11. september 2013 Ja, har lyst å bare holde han tilbake. Å har lyst at hun skal gjøre noe for å få han ut. Men hun er av den typen "dumsnill" selv om det i denne sammenhengen blir heelt feil!! Hun tør ikke å si dette selv til de to eldre sønnene sine heller fordi hun er redd de skal gå løs på han for det han har gjort (ja, det høres helt feil ut).. Å jeg kan heller ikke ta opp med far det som skjedde i går å fortelle at det kom fra henne, det sa hun selv at hun ikke tørte.. Å barnevernet her jeg bor kan jeg ikke kontakte siden det har gått sport i det å ta fra barn uten grunn (ja, det er sant! Har vært i media og all ting). Hva med familievernskontoret?? Kan jeg innkalle han dit å si hva jeg mener? å kan de gjøre noe i forhold til dette? Kreve sinnemestringskurs etc? Anonymous poster hash: 2ab2a...a62
Gjest Magdalene Skrevet 11. september 2013 #9 Skrevet 11. september 2013 Jeg hadde ringt brødrene han og fortalt hva hun hadde sagt, slik at de kunne hjulpet henne, også hadde jeg holdt igjen sønnen fra samvær. 5
Britt Banditt Skrevet 11. september 2013 #10 Skrevet 11. september 2013 Du kan selvfølgelig ta han med på familievernkontoret, men de har ingen myndighet til å bestemme eller kreve noe, dessverre. Det kan jo hende han hører mer på de da.. Jeg hadde i hvert fall holdt tilbake gutten fra samvær.
MissEi Skrevet 11. september 2013 #11 Skrevet 11. september 2013 Du sender bekymringsmeling tilbarnevernet, tar ansvar for gutten slik han slipper å reise til far. Så ringt familien til far slik de kan hjelpe farmor
LineV Skrevet 11. september 2013 #12 Skrevet 11. september 2013 (endret) Huff.. synes dette er svært vanskelig.. Men ok.. Jeg skal ringe barnevernet i den kommunen han bor i, eller den jeg bor i? ettersosm at gutten har bosted hos meg er det vel her? Han er hos bestemoren nå, far jobber hele dagen å kommer hjem sent på kveld.. Skal jeg kreve han tilbake hit idag. . . eller skal jeg holde han tilbake når han kommer til meg igjen..? Huff så vanskelig dette er.. Endret 11. september 2013 av LineV
Britt Banditt Skrevet 11. september 2013 #13 Skrevet 11. september 2013 Huff.. synes dette er svært vanskelig.. Men ok.. Jeg skal ringe barnevernet i den kommunen han bor i, eller den jeg bor i? ettersosm at gutten har bosted hos meg er det vel her? Han er hos bestemoren nå, far jobber hele dagen å kommer hjem sent på kveld.. Skal jeg kreve han tilbake hit idag. . . eller skal jeg holde han tilbake når han kommer til meg igjen..? Huff så vanskelig dette er.. Jeg syns du bør kreve han tilbake i dag. Om du vet at far er voldelig (som du vet) og ikke gjør noe for å fjerne gutten fra situasjonen er du jo medskyldig.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #14 Skrevet 11. september 2013 Ja.. Men jeg VET at far ikke tør å gjøre gutten noe nå. Så slik sett så er det ikke han det går utover akkurat nå, mer bestemora. Grunnen til at jeg synes dette er vanskelig er fordi jeg VET gutten elsker å være der hos bestemora å at han kommer til å bli kjemmpesur på meg hvis jeg sier han skal være her hos meg.. Men ok, ringer bestemora idag å sier han skal komme hit å tar et par tlf fra jobb. Så får vi se hva som skjer Tusen takk for alle innspill her inne! Anonymous poster hash: 2ab2a...a62
Gjest Violetta Skrevet 11. september 2013 #15 Skrevet 11. september 2013 Hvordan tror du gutten reagerer på at far slår sin mor? Han blir selvsagt veldig redd! Hent gutten og si fra til brødrene til faren at moren deres blir slått. Du kan ikke bare sitte og se på dette. 4
Britt Banditt Skrevet 11. september 2013 #16 Skrevet 11. september 2013 Ja.. Men jeg VET at far ikke tør å gjøre gutten noe nå. Så slik sett så er det ikke han det går utover akkurat nå, mer bestemora. Grunnen til at jeg synes dette er vanskelig er fordi jeg VET gutten elsker å være der hos bestemora å at han kommer til å bli kjemmpesur på meg hvis jeg sier han skal være her hos meg.. Men ok, ringer bestemora idag å sier han skal komme hit å tar et par tlf fra jobb. Så får vi se hva som skjer Tusen takk for alle innspill her inne! Anonymous poster hash: 2ab2a...a62 Det handler jo ikke bare om far slår sønnen sin, han er jo vitne til at far slår bestemor. Du aner heller ikke hva far kan finne på hvis han plutselig skulle bli veldig sint og det svartner for han. 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #17 Skrevet 12. september 2013 Da har jeg snakket med barnevernet (var ikke så skummelt som jeg trodde) De sa at jeg måtte gjøre det JEG synes var best. Hvis jeg mente at gutten ikke hadde det bra hos far, var det mitt ansvar å sørge for at han fikk det bra. Så de rådet meg til å holde han tilbake iallefall inntil han hadde vært på måte hos fam.råds kontoret og evt tatt et sinnemestringskurs. EVT til han hadde flyttet utfra sin mor slik at settingen rundt far endret seg =) Så idag etter skoletid kommer prinsen min hjem <3 å er redd for at han skal klandre meg etterhvert for at han ikke får dra til sin far igjen på en stund.. men får prøve å forklare han så godt jeg kan (på en skånsom måte), at pappa trenger litt hjelp først Tusen takk igjen for rådene Anonymous poster hash: 2ab2a...a62
Gjest Blondie65 Skrevet 12. september 2013 #18 Skrevet 12. september 2013 Husk at familievernkontoret er en meklingsinnstans der det er meningen man skal bli enige. Der fremsetter du dine krav, med medhold fra barnevernet og far kommer med sine argumenter. Hvis dere ikke skulle bli enige er det mulig å gå rettens vei. Jeg tenker at det beste som kan skje både far, sønn og bestemor er at far får hjelp til å forstå sitt sinne og finne alternativer til vold, slik at han kan ha samvær med sitt barn og behandle sin mor med respekt. Hvis far derimot ikke ser dette så kan han heller ikke ha samvær uten tilsyn fordi det er et dårlig miljø å vokse opp i og fordi her må den onde sirkelen med vold brukes så ikke din sønn også vokser opp med innstillingen om at en blir så sint at en kan slå (jeg vedder på at guttens far ble slått av sin far). Indirekte hjelper du også bestemoren. At hun er redd og kuet er en helt naturlig følge av å bli slått. Jeg tenker at det kan være et pressmiddel mot han at du vet dette men at brødrene hans ikke vet det. Ønsker han at set skal forbli slik må han søke hjelp, hvis ikke er du forpliktet til å holde barnet unna. Når det gjelder hvordan du fikk vite at han slo bestemoren så får du fortelle han at din sønn hadde fått det med seg på et eller annet vis og at dette er den direkte foranledningen til at samvær ikke lenger kan foregå uten tilsyn. Hvis han velger å ta dette utover bestemoren vil han ødelegge for videre samvær og du kan garantere at brødrene hans får vite det fra deg. Lykke til, stå på for barnet ditt!
JaVel Skrevet 15. september 2013 #19 Skrevet 15. september 2013 Er det ingen som reagerer på at farmoren forteller sitt lille barnebarn at faren hans har slått henne? Dette er vel noe man forteller til voksne som faktisk kan gjøre noe med selve saken og ikke til et barn.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #20 Skrevet 17. september 2013 Jeg tok opp med henne at det var totalt UNØDVENDIG å ta dette opp med guttungen siden han ikke så akkurat det, men det bare viftet hun vekk.. Bestemoren ringte i går, tror hun har fått kalde føtter.. Da kunne hun fortelle at far holder på å slutte å røyke, derfor hadde han vært så sint. Å at far ikke hadde vært noe sint på henne denne helga her, og at hun var sikker på at dette kom til å ordne seg om et par uker. Hun la det slik frem at jeg skulle ikke høre på barnevernet, men at hun kunne love at far nå fikk tid til å tenke seg om og at det bare var å sende guttungen tilbake om et par uker.. svaret er da NEI. Jeg har snakket med faren selv, å da sa jeg klart fra at han SKAL ha flyttet ut fra sin mor før han får ha guttungen (siden far og hans mor IKKE kan være i samme hus uten å krangle), og at vi skulle ha mekling først. Å han sa seg verken enig eller motsatte seg noe.. Men nå er det bestemoren som gjør alt hun kan for å få guttungen tilbake som sagt.. Hun skulle visst låne han neste helg til en annen by for å besøke en bekjent av familien, skulle bare bli borte en dag, far skulle også bli med, men det skulle være andre tilstede, så dette kom ikke til å bli noe problem.. Føler jeg blir litt overkjørt av henne akkurat nå. . . Men velger å stå på mitt ei stund til jeg. Anonymous poster hash: 2ab2a...a62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå