Gå til innhold

Dumt at samboer betaler husleie hos meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir det dumt at samboer skal betale husleie hos meg?

Jeg eier et hus, men med lån på som jeg betaler månedsavdrag på. "Husleien" min er satt til 3500,- pr. mnd.

Vi deler på alle faste utgifter som TV, internett, strøm, husleie etc. Men blir det dumt av meg å kreve husleie hos han siden det også kan sees som han hjelper meg med å betale ned huset?

Noen mener at husleie må han jo betale uansett hvor han bor, så det skulle bare mangle at han betalte husleie hos meg selv om det er mitt lån det går på. Det er jo også billig å bo i et 2-etasjes normalt standard hus for bare 1750 i leie. Andre steder hadde han kanskje måttet betale min. 5-6000 alene. Selv synes han det er litt dumt å betale husleie hos meg, så jeg vurderer ta han vekk fra den posten i regnskapet.

Hvordan gjør andre dette?

Anonymous poster hash: cb33a...a15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er rimelig å kreve er at han betaler 50% av rentene du betaler på lånet. Si du betaler 10000kr i mnd og 4000 av dette er renter, da betaler han 2000kr. Samt hvis du har husleie fra f.eks. Borettslag eller sameie på f.eks. 1000kr, da betaler han 500kr av dette. Dvs avdragene fra banken betaler du.

Mulig du mente dette selv, men syntes "husleie" var vanskelig å forstå da det kan finnes mange forskjellige 'husleier" avhengig av hvordan man bor(enebolig/leilighet) og renter er en slags husleie

Skrevet

Jeg forstår meg ikke på sånn rentegreier. Vet bare at jeg betaler 3500,- på lånet hver mnd. Eget bolighus. Og jeg kaller det "husleie". Om jeg f.eks. skulle flytta ut og leid ut huset så hadde jo leieboerne også måttet betale (minst) 3500 kr.

Skrevet

Jeg syns ikke det er urimelig at han betaler dette, hva tenker han om det da?

Skrevet

Hvis du logger deg inn i nettbanken så ser du hvor mye som er renter og avdrag. Avdrag er jo egentlig ren sparing, fordi det er det du betaler ned på lånet. Resten (si 2000 av de 3500) er renter, som du betaler for å ha lånet.

Regner forøvrig ikke med at du har særlig stort lån siden du betaler så lite (med mindre du har avdragsfrihet).

Ville funnet ut hva du betaler i renter hver måned og be han betale halvparten av det.

Skrevet

Det som er rimelig å kreve er at han betaler 50% av rentene du betaler på lånet. Si du betaler 10000kr i mnd og 4000 av dette er renter, da betaler han 2000kr. Samt hvis du har husleie fra f.eks. Borettslag eller sameie på f.eks. 1000kr, da betaler han 500kr av dette. Dvs avdragene fra banken betaler du.

Mulig du mente dette selv, men syntes "husleie" var vanskelig å forstå da det kan finnes mange forskjellige 'husleier" avhengig av hvordan man bor(enebolig/leilighet) og renter er en slags husleie

Dette er, som Boost skriver, rimelig. Det er og mulig å legge til litt ekstra for økt slitasje/bruk av huset, men i så fall er det ikke rett at han bidrar økonomisk til vedlikehold av huset om noe går i stykker på grunn av slitasje/bruk.

Anonymous poster hash: 03b82...5c8

Skrevet

Okei. Takk, skal finne ut av dette.
Lånet var på 450 000 for 9 år siden, men er enda myyye igjen på lånet. Renta må være kjempehøy for nylig var der hele 300 000 igjen på lånet. Usikker eksakt hvor mye som står igjen nå.
Samboer har ikke jobb nå, så jeg betaler maten og alt utenom faste utgifter han trenger. Så derfor tenker jeg det er rimelig at vi deler husleia. Men når han kommer i jobb igjen kan jeg jo egentlig bare betale det selv, eller gjøre slik dere sier.

Skrevet

Jeg synes det er rimelig at han betaler før seg. Hva betalte han i husleie tidligere?

Cluet er at dere begge to skal få en økonomisk fordel ved å bo sammen. Om han betaler deg 1750-2000 i husleie i tillegg til å dele på de løpende utgiftene så blir det muligens ikke urimelig. Jeg skriver muligens for siden det er snakk om større bolig så er f.eks. utgiftene til strøm større før hans del.

Jeg ville ha sett på hva han tidligere betalte for å bo. Hva var inkl. i dette? Strøm? Internett? Jeg hadde tatt utgangspunkt i dette og muligens halvert beløpet og selv stått for de utgiftene han hadde inkludert i sin leie mot at han betalte en husleie til deg.

Han har hverken valgt størrelsen eller beliggenheten på boligen så jeg synes det er et dårlig argument å si at han nå får bo på større plass. Han valgte deg. Resten fikk han med på kjøpet.

Anonymous poster hash: 7ca8d...96f

Skrevet

Jeg synes det er rimelig at han betaler før seg. Hva betalte han i husleie tidligere?

Cluet er at dere begge to skal få en økonomisk fordel ved å bo sammen. Om han betaler deg 1750-2000 i husleie i tillegg til å dele på de løpende utgiftene så blir det muligens ikke urimelig. Jeg skriver muligens for siden det er snakk om større bolig så er f.eks. utgiftene til strøm større før hans del.

Jeg ville ha sett på hva han tidligere betalte for å bo. Hva var inkl. i dette? Strøm? Internett? Jeg hadde tatt utgangspunkt i dette og muligens halvert beløpet og selv stått for de utgiftene han hadde inkludert i sin leie mot at han betalte en husleie til deg.

Han har hverken valgt størrelsen eller beliggenheten på boligen så jeg synes det er et dårlig argument å si at han nå får bo på større plass. Han valgte deg. Resten fikk han med på kjøpet.

Mente det ikke som argument og si at det er større bopel her, men at det er lite i hva han har måttet betale alene et annet sted.

Sist bodde han i en liten kjellerleilighet for 5500 inkludert strøm, tv og internett. Hos meg blir husleie, strøm, tv og internett og forsikring (som han vil være med på pga har en del innbo) 3500,- i mnd. Maten og all husholdning betaler jeg da han ikke er i jobb nå.

Skrevet

En ting er sikkert TS, det er ikke du som gjoer noe galt her, heller han som betaler for lite. Hva med aa heve nedbetalingsbeloepet?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hva er markedsleie på hele boligen(eventuelt markedverdi)?

Endret av gjest:)
Skrevet

Da synes jeg ikke 3500 er før mye, Ts.

Markedsleie er uhørt siden samboer hverken har valgt størrelsen på boligen og beliggenhet.

• Liker 1
Skrevet

3500 for det du snakker om er absolutt ikke mye, TS!

Selv ikke om han er arbeidsledig.

Her på sentrale østlandet så får man knapt et rom i et kollektiv for det beløpet.

Jeg synes godt han kan betale litt for seg. Det at du har lite lån har da han ikke noe krav om å tjene på!

Skrevet

Jeg synes ikke det er rimelig at noen skal bo gratis fordi de ikke vil "bidra til å betale ned andres lån". Da får de heller bo andre steder, og betale leie der. Man er rimelig gjerrig hvis man synes under 2000,- er dyrt for et 2-etasjers hus!

Dessuten trenger du ikke bruke husleien hans på å betale ned lånet. Du kan sette det på sparekonto, eller bruke det på ferie, klær eller hva du måtte ønske. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri skjønt meg på de som mener man skal se på hva man betaler i renter for grunnlaget for husleie når det gjelder samboere. Samboeren min har billånet bakt inn i huslånet, er det da rettferdig at jeg betaler rentene på det? Jeg har jo eget billån å betale på.

Vi har blitt enig om en sum jeg betaler, så blåser jeg i hva de pengene går til. Er uansett langt under markedsleie for hva jeg skulle betalt for tilsvarende og han hadde hatt omtrent de samme utgiftene om jeg bodde der eller ikke... Så begge tjener jo på det...

Skrevet

AnonymBruker, on 10 Sept 2013 - 19:30, said:

Markedsleie er uhørt siden samboer hverken har valgt størrelsen på boligen og beliggenhet.

Jeg syns ikke man skal ta markedsleie som i at man skal se på markedsleie på hele leiligheten, og så dele på to, men jeg syns fortsatt at man skal ta markedsleien i betraktning når man fastsetter leien. Jeg syns f.eks at TS kan kreve mye høyere leie om boligen ligger i Oslo enn om boligen er i Finmark.

Om man ikke vet hva markedsleie er, så syns jeg størrelsen på lånet til TS er irrelevant, og at boligens markedsverdi er et bedre utgangspunkt for å fastsette leien.

Jeg syns også at TS sin samboer bør ende opp med noe lavere utgifter enn i sin nåværende situasjon, helt til han eventuelt på et senere tidspunkt uansett ville funnet seg et dyrere sted å leie, om han skulle bodd for seg selv. (Men da kan det jo eventuelt hende diskusjonen plutselig dreie seg om å kjøpe seg inn i boligen etterhvert også - eller å kjøpe seg oe nytt sammen)

Det er mange hensyn og ta, og markedsleie er en av dem. Med litt info om markedsleie(og hvilke utgifter som er inkludert i denne), er det lettere å komme med et godt forslag. Anonymous poster hash: 40642...d9e

• Liker 1
Skrevet

Regn ut hvor mye dere sparer på å bo sammen i forhold til å bo hver for seg. Overskuddet deler dere.

Hvis besparelsen i deres tilfelle er ca 5 500, (hans tidligere leie) bør han betale 2750.- i leie til deg. Og så deler dere på mat og øvrige fellesutgifter som ikke inngår i leien.

Hvor mye renter og avdrag du betaler på boligen har ingen betydning.

Skrevet

Jeg syns i utgangspunktet at det er greit at dere deler på alle utgifter. Men, jeg syns det blir feil som samboere når han er arbeidsledig. Jeg syns man kan stille såpass opp for hverandre i et samboerskap at den ene kan betale husleie i en tøff periode :)

Anonymous poster hash: 2ada6...f73

• Liker 1
Skrevet

Regn ut hvor mye dere sparer på å bo sammen i forhold til å bo hver for seg. Overskuddet deler dere.

Hvis besparelsen i deres tilfelle er ca 5 500, (hans tidligere leie) bør han betale 2750.- i leie til deg. Og så deler dere på mat og øvrige fellesutgifter som ikke inngår i leien.

Hvor mye renter og avdrag du betaler på boligen har ingen betydning.

Synes dette forslaget var veldig bra!

Skrevet

Ser ikke helt logikken i at du vil at han skal betale husleie nå som han er arbeidsledig, og slippe det når han får jobb...?

Og han bidrar ikke med å dekke andre utgifter nå, og ønsker heller ikke å betale husleie? Han vil altså ikke betale noe som helst? Hvordan rettferdiggjør han det?

Hvis du har rom for det TS burde du dessuten vurdere å øke beløpet du betaler på lånet hver måned, for det er et lavt beløp, og det er ikke rart at lånet ikke krymper.

Det finnes ingen fasit på hvor mye han bør betale i husleie. Han bør ha en fordel av å bo hos deg, du bør ikke ha noen ulemper av at han bor hos deg, og så får man fordele ut fra det. Å betale 2000,- i leie er hvertfall ikke noe han bør være særlig misfornøyd med...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...