Gjest Ilille Skrevet 10. september 2013 #1 Skrevet 10. september 2013 Jeg skal strikke prinsessetøfler til ei lita jente og på oppskriften står det pinne str 5,5.. Det har jeg ikke, men har 5 og 6. Bør jeg vente og kjøpe riktige pinner eller kan jeg gå opp/ned?
Rosa Sitron Skrevet 10. september 2013 #2 Skrevet 10. september 2013 Du kan fint gå opp/ned. Det beste er å strikke en målelapp og se hvordan du strikker. Jeg strikker ofte en størrelse mindre og en større pinne. Altså strikke genser etter M i stedet for L i 5 i stedet for 4,5. =)
Gjest Ilille Skrevet 10. september 2013 #3 Skrevet 10. september 2013 Åh tusen takk for raskt svar! så hvis jeg skal ha str 2-3 år så kan jeg gå ned til str 1-2 og strikke på pinne nr 6? for det har jeg!! Hihi
@Maja Skrevet 10. september 2013 #4 Skrevet 10. september 2013 Om du vanligvis strikker litt stramt kan du gå ned ein halv str, strikker du løst kan du gå opp ein str (str på pinnene altså). Men godt tips å strikke ein målelapp og sjekke at str blir ca rett.
PecanPie Skrevet 10. september 2013 #5 Skrevet 10. september 2013 Om du vanligvis strikker litt stramt kan du gå ned ein halv str, strikker du løst kan du gå opp ein str (str på pinnene altså). Men godt tips å strikke ein målelapp og sjekke at str blir ca rett. Det blir omvendt Strikker en stramt går man opp, strikker man løst går man ned i pinnestørrelse. Prøvelapp er uansett alltid lurt! 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #6 Skrevet 10. september 2013 Pinnestørrelsen i oppskrifta er alltid bare veiledende - du må strikke en prøvelapp og sjekke om du får samme strikkefasthet som står i oppskrifta. Det er strikkefastheten som er viktig, altså der det står hvor mange masker det skal være per 10 cm. Jeg strikker f.eks stramt og må stort sett gå opp et halvt nr på pinne Får du flere masker per 10 cm - strikker du stramt og må ha større pinne. Får du færre masker per 10 cm - strikker du løst og må ha mindre pinne. Får du samme antall masker per 10 cm - bruk pinnen i oppskrifta Anonymous poster hash: 1fb49...776 1
@Maja Skrevet 10. september 2013 #7 Skrevet 10. september 2013 Det blir omvendt Strikker en stramt går man opp, strikker man løst går man ned i pinnestørrelse. Prøvelapp er uansett alltid lurt! Så klart! Tenkte baklengs :/ Godt du korrigerer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå