AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #1 Skrevet 10. september 2013 Fikk barn etter 1. september, og har dermed ikke rett på barnehageplass, noe som betyr at gullet mitt ikke begynner i barnehage før august 2014. Jeg har 30 % stilling, og begynner på jobb igjen 1. november! Da skal samboeren min ha 3 mnd pappapermisjon.. Fra 1 november og 3 mnd framover i tid, kan jeg med andre ord jobbe når jeg vil (les: jeg kan ta på meg de ekstravaktene som jeg får), men fra 1. februar og fram til barnehagestart kan jeg ikke ta på meg særlig ekstra, for selv om jeg tar på meg sen vakt og begynner 14:45, så er det fortsatt 1 t 15 min igjen av arbeidsdagen til pappaen + kjøring! "Heldigvis!" jobber jeg annenhver helg, og da har pappaen fri, så jeg har ikke så mange arbeidsdager ila hverdagene som vi må få til å gå opp. Med min 30 % stilling får jeg ca. 5500 kr utbetalt. I tillegg får vi vel 5000 kr i kontantstøtte. Dette blir en samlet inntekt på 10 500 kr - jeg har 13 500 i faste utgifter pr mnd... I mitt tilfelle så "lønner" det seg faktisk å si opp jobben og heller gå over på dagpenger, da det vanligvis ikke er vanskelig å få ekstravakter, og min årslønn før jeg gikk ut i permisjon var på 360 000,- ! Men all fornuft sier jo at jeg ikke kan gjøre dette!!! Har jeg krav på null og nada annet enn kontantstøtte, så lenge jeg har fast jobb? Aner virkelig ikke hvordan jeg skal få det til å gå rundt med 3000 i minus hver måned i 7 mnd... Anonymous poster hash: 9d181...3e2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #2 Skrevet 10. september 2013 Kan ikke pappa ta deler av de 3000 på sin kappe? Ikke bare du som har ansvar for ungen? I verste fall før du bruke systemet slik det er. Fælt å måtte "nave" men når NAV ikke gir deg, som vil jobbe, en annen mulighet er det bare slik det er. Enda en grunn til at valget gikk som det gikk. Anonymous poster hash: 6221e...16a 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #3 Skrevet 10. september 2013 Kanskje du kan ha få bostøtte fra husbanken? http://www.husbanken.no/bostotte/ Anonymous poster hash: 08ab3...71f
Lettpåtå Skrevet 10. september 2013 #4 Skrevet 10. september 2013 Har jeg krav på null og nada annet enn kontantstøtte, så lenge jeg har fast jobb? Aner virkelig ikke hvordan jeg skal få det til å gå rundt med 3000 i minus hver måned i 7 mnd...Anonymous poster hash: 9d181...3e2 Hvorfor mener du at fellesskapet skal sponse deg mer? Du skriver at du har 13 500 i faste utgifter i måneden. Løsningen er selvsagt å begynne å kutte der eventuelt jobbe mer. 9
Serafina. Skrevet 10. september 2013 #5 Skrevet 10. september 2013 Her må dere kutte i kostnader, og det gjelder både deg og mannen din. Dere er vel sammen om dette. Kan dere betale bare renter på huslånet en periode vil det kanskje gi noen tusenlapper ekstra i måneden. 6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #6 Skrevet 10. september 2013 Med min 30 % stilling får jeg ca. 5500 kr utbetalt. I tillegg får vi vel 5000 kr i kontantstøtte. Dette blir en samlet inntekt på 10 500 kr - jeg har 13 500 i faste utgifter pr mnd... I mitt tilfelle så "lønner" det seg faktisk å si opp jobben og heller gå over på dagpenger, da det vanligvis ikke er vanskelig å få ekstravakter, og min årslønn før jeg gikk ut i permisjon var på 360 000,- ! Men all fornuft sier jo at jeg ikke kan gjøre dette!!! Har jeg krav på null og nada annet enn kontantstøtte, så lenge jeg har fast jobb? Aner virkelig ikke hvordan jeg skal få det til å gå rundt med 3000 i minus hver måned i 7 mnd... Anonymous poster hash: 9d181...3e2 Så 50% av bokostnader samt mat og transport utgjør 13 500 i mnd? Det er jo et totalt månedsforbruk på 27 000! Ikke noe trangt og krøbelt budsjett for to voksne og en baby. Og da må du nok bare kutte hardt. Ting som klær, abonnement, kafe etc kan droppes helt. Internett, transport, forsikringer, telefon og mat må kuttes til det går rundt. Dere kan helt sikkert leve fornuftig og greitt på 13-16 000, og så kan dere plutselig spare penger. Anonymous poster hash: 17505...30a 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #7 Skrevet 10. september 2013 Her mener jeg at far burde betale de 3000 i og med at mor må jobbe for at han skal gå på jobb. Ellers måtte han tatt permisjon for å gått hjemme. Anonymous poster hash: a2885...109
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #8 Skrevet 10. september 2013 Har selv 13.000 i mnd + evt telefonregninger ol. 10.000 til bolig (litt til overs) 3000 til mat. Vi er bare 2, men god mat er dyrt. 13.500 høres ikke så mye ut med tanke på ungen. Anonymous poster hash: 6221e...16a
Lettpåtå Skrevet 10. september 2013 #9 Skrevet 10. september 2013 Har selv 13.000 i mnd + evt telefonregninger ol. 10.000 til bolig (litt til overs) 3000 til mat. Vi er bare 2, men god mat er dyrt. 13.500 høres ikke så mye ut med tanke på ungen. Anonymous poster hash: 6221e...16a Nei, men det er valg man selv tar. Man kan ikke forvente at staten skal sponse så høye utgifter. 6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #10 Skrevet 10. september 2013 Nei, men det er valg man selv tar. Man kan ikke forvente at staten skal sponse så høye utgifter. Kan ikke forvente det, men når systemet er lagt opp slik hvorfor ikke benytte seg av det? Hun VIL jobbe, men hun har et alternativ som gir henne bedre økonomi som innebærer å slutte i jobben. Hul i hodet :D Anonymous poster hash: 6221e...16a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #11 Skrevet 10. september 2013 Du får løse det ved å begynne en halvtime senere på jobb, og far kan gå tidligere. De fleste arbeidsgivere er fleksible i slike situasjoner. Hva med dagmamma? Den summen vil jo dekkes av kontantstøtten...Anonymous poster hash: b50b5...025 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #12 Skrevet 10. september 2013 Det er jo uansett ikke en løsning for mer enn et par måneder om du sier opp og søker dagpenger.. Husk at du vil få 8 ukers utestengelse pga du selv har sagt opp og du MÅ ha barnepass tilgjengelig for å kunne motta dagpenger.M.a.o kan du kun motta det mens pappaen har fedrekvoten. Du må kunne stille på kurs/jobb på kort varsel (2 dager) og at du ikke har barnepass er IKKE en unnskyldning.. Nav er raske med å fange opp de som søker dagpenger rett etter permisjonen pga de vet at denne ordningen misbrukes.. Tror nok heller det er smartere som flere nevner å knipe inn på forbruket og start allerede NÅ - dette skulle dere jo egentlig tenkt på og tatt hensyn til mens du gikk gravid og i hele permisjonen - det kommer vel ikke som en bombe at dere står uten barnehageplass etter permisjonen??? Anonymous poster hash: 76d83...403 6
Britt Banditt Skrevet 10. september 2013 #13 Skrevet 10. september 2013 Du får uansett ikke dagpenger når du ikke har barnehageplass, du skal jo kunne ta nye jobber, altså være reell arbeidssøker. I tillegg er det 8 uker karantene hvis du sier opp selv, men det vet du kanskje. Syns også far bør bidra her. Evt kan du begynne å jobbe tidligere (gradert). Hvis du da jobber kveld/helg. På den måten får du forlenget permisjonen litt. Hvis du jobber for eks 10 dager (for eks 5 helger) så får du 10 dager lengre permisjon. Far kan også ta for eks 50% permisjon. Det kan han ha i 6 mnd da, og du kan jobbe 50% på dagtid (mens han er hjemme), og ellers i helger. Da får dere strukket permisjonen en del. Vi gjorde litt sånn selv, fordi jobben ville at jeg skulle jobbe litt hjemmefra i permisjonen. Jeg jobbet da 25% (bare hjemmefra da) fra to mnd etter fødsel, og fikk forlenget permisjon en god del. 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #14 Skrevet 10. september 2013 Snakk med banken og få avdragsfrihet på lån i denne perioden, det burde hjelpe. Anonymous poster hash: b9aa3...dd3 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #15 Skrevet 10. september 2013 Og dessuten burde samboer dekke ditt underskudd - siden det er felles barn som gjør at du ikke kan jobbe mer. Anonymous poster hash: b9aa3...dd3 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #16 Skrevet 10. september 2013 Jeg har selvfølgelig ingen planer om å si opp jobben! Har utdannelse og fast (riktignok kun 30%) jobb, og ønsker ikke å miste jobben. Men det er jo gærnt at det i mange tilfeller kan "lønne" seg å faktisk si opp jobben, og få 62 % av tidligere inntekt! Det ville gitt meg 12 200,- i lønn, framfor 5500! Men litt stolthet har jeg, heldigvis! Ønsker ikke å utnytte systemet ved å "nave".. Jeg har ikke mulighet til å kutte på utgiftene.. Hus- og billån er jo som det er, og i tillegg er det jo strøm, mat, forsikringer etc.. Mobil 199,- i måneden, og jobben til samboer dekker tv/internett-pakken. Men takk for tips, for dere som har kommet med det Det med avdragsfrihet har jeg faktisk ikke tenkt over! Det er jo egentlig en dårlig deal, mtp. at jeg må betale renter i 7 mnd., uten at lånet blir mindre, men jeg skal ta meg en tur i banken å høre! Med det alternativet vil jeg nok komme ajour. Anonymous poster hash: 9d181...3e2 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #17 Skrevet 10. september 2013 Er det ikke en selvfølge at samboer hjelper til i en overgangsperiode? Det er ikke så lett å gi råd når du utelukker å oppgi hans inntekt Anonymous poster hash: 1da36...bc7 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #18 Skrevet 10. september 2013 Reagerer også på at du ikke kommenterer hva samboerens lønn går til? Det er ikke rett at du skal ta hele den økonomiske belastningen på at dere ikke har barnehageplass! Anonymous poster hash: b9aa3...dd3 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #19 Skrevet 10. september 2013 Kan ikke pappa ta deler av de 3000 på sin kappe? Ikke bare du som har ansvar for ungen? I verste fall før du bruke systemet slik det er. Fælt å måtte "nave" men når NAV ikke gir deg, som vil jobbe, en annen mulighet er det bare slik det er. Enda en grunn til at valget gikk som det gikk. Anonymous poster hash: 6221e...16a Ja, for FrP og Høyre kommer til å tenke "daaaakar" og sy FLERE silkeputer under slike armer.... TS: den situasjonen du er i må du og samboer ta ansvar for selv. Alle barnefamilier har sine utfordringer - og du har tydeligvis ikke jobbet så veldig mye før barnet kom.hvirfor skal du sponses....Anonymous poster hash: f9442...07b 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #20 Skrevet 10. september 2013 Ja, for FrP og Høyre kommer til å tenke "daaaakar" og sy FLERE silkeputer under slike armer.... TS: den situasjonen du er i må du og samboer ta ansvar for selv. Alle barnefamilier har sine utfordringer - og du har tydeligvis ikke jobbet så veldig mye før barnet kom.hvirfor skal du sponses....Anonymous poster hash: f9442...07b FrP-velgere har lesevansker? Problemet har ingenting med hvor mye ho jobba før permisjon - ho tjente 360 000 forrige året. Problemet er at de ikke har barnehageplass (etter at permisjonen er oppbrukt), og derfor ikke kan ta alle ekstravaktene ho vanligvis ville hatt. TS skal ha ros for å klare å få til 30 % stilling uten barnehageplass. Anonymous poster hash: b9aa3...dd3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå