Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen?

Her har vi bare pleid å tenne de obligatoriske adventslysene, men tenkte å gjøre noe mer ut av det i år.

Så, hva har dere for adventstradisjoner?

Anonymous poster hash: 72c07...ee3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi pleier å ha juleverksted med venner 2.søndag i advent. Har ikke noen spesielle søndagstradisjoner utover dette.

Skrevet

Pleier å tenne lys og ha gløgg og kaker/boller. Vi koser oss ofte litt ekstra da. Blir som regel til at vi tenner lys på kvelden, men hvis vi gjør det på morgenen så har vi god frokost også :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi har alltid søndagskaffe gjennom hele advent. Vi tenner lysene som skal tennes og har kaffe, gløgg og julekaker.

Første søndagen er kaffematen kanskje kun en eller to typer tørre julekaker, + mandariner. Så øker det på for hver søndag ettersom vi baker mer og mer fram mot jul. Fjerde søndag i advent kommer marsipan (kjøpt) og krumkaker med krem og syltetøy også på bordet! Da er det skikkeligt jul og ingenting å spare på ;)

Dette er en skikkelig fin måte å bygge opp stemningen mot jul på ! Man trenger ikke å pøse på med ALT av kaker og kos hele desember. De tørre julekakene smaker jo MYE bedre tidlig i desember før de blir overdøva av alt det andre :)

Anonymous poster hash: ec015...d72
Skrevet

Vi hadde alltid adventstund hjemme når jeg vokste opp. Da tente vi lys og drakk kakao med krem og hadde noe julekaker/bakst av noe slag.

Dette har jeg tatt med meg videre nå når jeg selv er mor. De fire søndagene i desember er koselig og viktige for familien.

Anonymous poster hash: 958e5...584

Skrevet

Tenne lys og synge "tenn lys"-sangen.

Men nå bor jeg for meg selv, så da blir det evt. søndagstradisjoner sammen med kjæresten (hadde ikke kjæreste i fjor jul, så da ble det ikke noen lys engang).

Anonymous poster hash: 60e25...f38
Skrevet

1.søndag i advent er det tradisjon å dra til Løten Lys. Ellers så er det tenning av adventslys.

Anonymous poster hash: e076a...012

Skrevet

Hver søndag i advent tenner jeg lys og baker.

Skrevet

Uten adventskalender, men gjerne lutefisk, elgstek, ribbe, pinnekjøtt, og en del av de tradisjonelle julemiddagene og kanskje dessert /kaker, det forbinder jeg med desember og advent, selv om det ikke er slik hver søndag eller hvert år. Men når jula kommer, er man egentlig litt matlei.. og har i alle fall ikke lyst å gå og bytte dårlige gaver.

Anonymous poster hash: aa761...9b5
Skrevet (endret)

Hos oss tenner vi lys. Ute og inne. Kjøper en boks pepperkaker, og gløgg. Koser oss med dette og ser julefilmer. 1. og 2. søndag er det alltid Hjemme alene 1 og 2 :)

Endret av Kanutten
Gjest tuppesjura
Skrevet

Vi tenner selvfølgelig lys. 1.søndag i advent er det gjerne julegrantenning også, og om vi er hjemme får vi med oss denne. Vi må også få med oss årets julefilm på kino, det blir gjerne en søndag. Ellers pleier vi å bruke søndagsettermiddagene til å se julefilmene vi har. Begynner å bli en del nå. Jeg synes "julenissen" 1-3 er så koselig, og de liker ungene også selv om de er engelske.

Ei helg før jul, gjerne siste, er ungene hos svigers slik at mor får fred og ro til å vaske huset. Da baker de pepperkaker og koser seg der. Spørs om ikke vaskingen utgår i får, for mor har fått seg vaskehjelp!! :D

Vi pleier også å bruke en av søndagene til å pynte pepperkakehus. Det er koselig! :)

Skrevet

Etter at det ble søndagsåpent i desember har jeg brukt et par søndagsettermiddager til julegavehandling. Det er så stille og fint i butikkene da! I hvert fall er det noe helt annet enn lørdager i desember, som jeg da heller bruker til andre juleforberedelser.

For meg er desember, fram til lille julaften, tiden for juleFORBEREDELSER, og ikke julefeiring med julemat og kos.

• 1 måned senere...
Skrevet

Dytter opp denne. Nå som desember nærmer seg, blir tråden mer aktuell og kanskje det er flere som leser her inne på juleforumet nå :nisse:

Anonymous poster hash: 72c07...ee3
Skrevet

Vi tenner lys i den " blå timen" IIkke tv på i den stunden. Kafffe og noe hjemmelaget ferskt kakebakst. Gjerne en gjest på besøk.

Anonymous poster hash: 7d754...29f
Skrevet

Vi har en juleaktivitet hver søndag i advent:

Bakedag, lage julepynt/julegaver, kino, akedag, skøytedag, gå på julemarked i Oslo, osv. Prøver å finne på noe nytt hvert år, mens andre ting er fast tradisjon som bakedagen 1 søndag i advent

Skrevet

Vi pleide alltid å dekke på til middag ved spisebordet i stua på søndagene i advent, med duk, lys i adventsstaken og pent servise. Det var kjempekoselig, og noe vi gledet oss veldig til. Jeg prøvde å gjøre det samme i fjor, men det ble ikke helt det samme med bare meg :P

Ellers har vi gjerne en bakedag (eller fler), men ikke nødvendigvis på søndag. Og hvis det er snø lager vi snølykt ute i hagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...