Gå til innhold

skjems...jeg har SÅ lyst til å bli en av disse "hund gis bort pga allergi" folka! Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å gråte. Er sliten, sint, frustrert, oppgitt og drit lei.

Kort historie. Fikk meg valp, alt var fryd og gammen, endte opp i en dårlig bosituasjon så mor og far har hatt hunden boende hos dem i mens jeg har ordnet opp i ting. De har hund fra før, så det ble til at far luftet min også.
Nå er alt tilbake, alt er bra i henhold til situasjonen min, og jeg har fått hunden tilbake.

Klikker!!! Jeg har på ingen måte glemt hunden, har sett den hver dag, men jeg har ikke fått med meg spranget fra å være den "lydige" lille valpen min, til det den er blitt nå - en rølp, en sta tenåring med selektiv hørsel og INGEN lydighet.
Dette gjelder når vi går tur. Inne er det ikke noe særlig problem, rolig og bedagelig, litt rampestreker, men helt ok.

På tur derimot, å fy f***. Er rett før jeg binder den fast i et tre, og går.
Den lukter på ALT, markerer på ALT, den lever i sin egen verden. Får IKKE kontakt. Den hører ikke om jeg roper. Tilsnakk er noe nytt for han. Ber jeg han sitte eller gå fint så er han så oppslukt i sitt at han klarer ikke å komme tilbake til det vi kaller jorden, han er på månen for alt jeg vet.
Det tar EVIGHETER før jeg får den til å komme, sitte, høre etter etc.
Om den sitter, så er det fremdeles NULL kontakt. Den sitter og stirrer ut i løse lufta, nysgjerrig på alt og alle, ser på havet, trærna, skogen, mennesker, mja, alt utenom meg.
Selektiv hørsel er det værste, det at jeg ikke får kontakt. Jeg blir SÅ sint. Når jeg først får kontakt, så får jeg den jo til å sitte, komme, se etc, men det tar såååååååååååå laaaaaaaaaannnnnnnnng tid. Jeg blir utålmodig, jeg stresser, blir sint, maser, og dette hjelper jo hvertfall ikke

Hjelp, noen. Hva fanden er trikset for å få dette til? Vet jo at de har faser eller perioder, at noen er sta og i "trass alderen", men hallo!

Anonymous poster hash: 642e3...e2b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først: Hunden din er en han, ikke en den.

Du må gjøre det gøy å være med deg, og gjøre at han får noe ut av det du vil han skal gjøre. Vær minst mulig sur, og gi ham godbiter når han gjør ting du vil han skal gjøre, som å gå pent eller ligge rolig mens du lager mat. Belønn det du vil ha, ignorer det du ikke vil ha. Han må vite at når han er med deg og gjør som han får beskjed om, så skjer det bra ting som godbiter, lek eller ros. Funker det ikke så må du ha bedre kvalitet på godbitene.

Innkalling: Rop når du ser at han ikke lenger konsentrerer seg fullt og helt om spennende lukter. Vær gjerne litt morsom, hopp litt rundt eller løp i motsatt retning fra ham. Når han endelig kommer til deg, så gi ham en haug gode godbiter, sånn at han skjønner at å komme til deg er lurt, da får man jackpot! Og det skal være GODE godbiter. Ikke noe fra dyrebutikken. Det må være sånt som kjøttkaker, skinke, fiskeboller, leverpostei, pølse, her må du finne ut hva favoritten er. Vår gjør alt for kyllingkjøtt.

Gjør det lett for ham å gjøre det rett, og bli aldri sint på ham. Han oppfører seg ikke som han gjør for å være jævlig mot deg, men fordi han har instinkter.

Hvis du ber ham om å sitte hele tida er det ikke rart han blir lei og ukonsentrert. Øver du for mye og for ensformig på en ting blir det dritkjedelig. Som om noen spurte deg om å regne ut 1 + 1 hele tiden når du kan hele gangetabellen. Øv på forskjellige ting og gjør det uforutsigbart. Blir det for vanskelig, så tren med færre distraksjoner i begynnelsen. F.eks. inne i stua til å begynne med.

Hvis han fortsatt er helt håpløs da, så har du ikke gode nok godbiter, eller så er han vant til at du blir sint og syns du er kjip å være med fordi du plutselig blir sint og gidder ikke høre på deg pga det.

Ellers høres det ikke unormalt ut at det er vanskelig å få kontakt og at han er ukonsentrert og interessert i tispelukt. Han er jo en unghund.

Anonymous poster hash: c6dec...40c
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Tren, tren, tren, tren, meld deg på hverdagslydighetskurs hos en POSITIV hundeskole, og belønn ALL adferd du liker (enten med ros, kos, oppmerksomhet, lek, mat, godbiter, aktiviteter).

Innse at du har gitt fra deg hunden i en av de viktigste periodene der den skulle lært alt om relasjonen med deg, verdien av belønning og treningsglede og generell oppdragelse, så alt hunden ikke kan er DIN feil. Hunden har ikke bedt om å komme til deg, alt den ikke kan og forstår er ditt ansvar. Begynner du med å innse det, så får du kanskje såpass forståelse for hundens situasjon at du klarer å stille lave nok krav til å komme igang og lykkes med noe. De aller fleste hunder er litt blåst og har blomkål i øra i puberteten, og med din er det bare verre fordi du ikke har fått jobbet med hunden daglig. Hunden gjør ALDRI noe på trass, og det er ingenting den egentlig kan, men velger å ikke gjøre - hvis hunden ikke gjør det du ønsker, så er det fordi du ikke har lært den det godt nok.

Kjøp boken "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Aarrestad. "Ikke skyt hunden", "På talefot med hunden" og "Klikkertrening for din hund" kan også være aktuelle. Ellers er det jo ikke godt å si over internett, men en hund som oppfatter at du er sint, utålmodig og misfornøyd, vil gjerne dempe deg ved å unngå kontakt, holde seg unna deg og bli tregere i bevegelsene. Det kan godt hende du får en mer oppmerksom hund bare ved å skru om på humøret ditt og være glad, fornøyd, forventningsfull og heller lete etter alt hunden gjør riktig, belønne og bli glad for det.

Men viktigst altså: KURS!

Hvilken del av landet bor du i? Så kunne vi kanskje anbefalt en hundeskole/instruktør. Generelt er Canis hundeskole basert på vitenskapelige, positive, humane metoder, iallefall, men det finnes også mange andre gode.

Endret av Tiak
  • Liker 1
Skrevet

Uff... Sånn hadde jeg det da katten var liten (eller, i minst et år) og jeg har det litt sånn med valpen nå og ;)

Det jeg vet er at det blir bedre og når man da ser tilbake på denne tiden så vil man le litt. Alt arbeidet lønner seg og du vil kjenne på det den dagen du ser resultatene :)

Stå støtt nå, gi alt du har og kjemp deg gjennom denne vanskelige tiden, du vil ikke angre :) jeg skal iallefall ikke gi opp :)

Skrevet

Er noen hunder som er sånn. Lev det eller gi den bort!

Anonymous poster hash: d9979...426

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...