Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jaja da var det gått et år, og ingen baby enda.

Jeg sluttet på p-pillen for et år siden og har hatt ganske ustabile sykluser. 28, 32, 38, 42, 50, 52, 31 og denne pp 34 dager.

Denne pp prøvde jeg eggløsningstest og mensen kom 12 dager etter positiv test. Har prøvd temping, men det funker ikke for meg for jeg sliter med søvnen og har skjelden sammenhengende søvn.Så målingene blir feil uansett.

Har bestillt meg legetime neste uke. Så da lurer jeg på, hva skjer nå?

Hva kommer legen til å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen kommer til å henvise deg til GU. Ventetiden der er veldig forskjellig. Jeg ventet i 4 mnd. Hos GU forteller du hvorfor du er der og du blir undersøkt (mest sannsynlig med innvendig ultralyd). Partneren din må ta sædprøve.

Siden du har ustabile sykluser så er det lurt å nevne dette, da vil du kanskje få pergo for å få eggløsning. :)

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Blir spennende å se hva som skjer fremover! Håper ikke det tar alt for lang tid!

Gjest Solstråla88
Skrevet

Vi er i samme situasjon selv nå, og var faktisk hos legen i går, ble henvist vidre til GU, og fikk beskjed om at det er ventetid på 3 mnder.. Synes det er lenge..

Skrevet

Oi 3 måneder er lenge ja, men det er vel slik det fungerer. Håper bare det er noe som er lett og fikse. At det ikke er noe "alvorlig" som man ikke kan gjøre så mye med.

Skrevet

Be de sjekke opp i lutealfasen din også. Den er muligens noe kort, men ikke sikkert, siden det er umulig å si på grunnlag av eltester alene.

Skrevet

Ja det er nok litt vanskelig. Men er det noen måte og finne ut av det uten og tempe?

Sliter som sagt med sammenhengende søvn.

Står opp 05.30 så blir vanskelig og sette alarmen på før også. De månedene jeg prøvde temping ble det ikke mer enn 4-5 timer søvn hver natt og det er veldig slitsomt i lengden.

Men må man, så må man jo.

Skrevet

Du må iallfall ikke stresse. For stresser du, da skjer det bare ikke! Det er noe med at psyken gjør noe med dette ...

De venninnene mine som ikke tenkte over det, ble bare gravide, mens de som stresset og var litt smådesperate, ble det ikke.

Cluet er å ikke tenke på det i det hele tatt, og rett og slett bare godta at det skjer når du minst venter det.

Det blir litt som kjærester, ingen vil ha en desperat og påtrengende kjæreste ...

Samtidig er det kjempeviktig at du og mannen spiser sunt og mosjonerer hver dag. Gå tur og kos dere med sunn og god mat!

Anonymous poster hash: 8c3dd...cf8
Skrevet

Stresse gjør vi hvertfall ikke, har samleie når det passer oss ca 3-4 ganger i uken.

Tenker ikke spesielt mye på det heller, men når det har gått over et år begynner man å lure litt.

For å være helt ærlig begynner jeg å bli litt lei av å lese om alle som skriker "ikke stress!!"

Skal mye stress til før det påvirker fruktbarheten.

Skrevet

At stress påvirker fruktbarheten er en myte, kan vi ikke legge den dø en gang for alle, vær så snill!

Det er som de andre sier, du blir henvist til en gynekolog som vil ta innvendig UL og blodprøver av deg og snakke om syklusen din. Så vil mannen din få en henvisning til å ta en sædprøve. Så spørs det hva svarene på prøvene blir ang hva som skjer videre.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 69904...8b3
Skrevet

Takk skal du ha! Er ganske lei av den myten jeg også ;)

Så mannen trenger ikke gå til fastlegen før jeg har blitt henvist til gynekolog?

Skrevet

Han kan godt gjøre det og få henvisningen derfra, da har dere jo resultatet når dere kommer til gynekologen. Men det er gynekologen som setter i gang behandling om det trengs, så h*n må ha resultatene fra sædprøven så ta med resultatet om det er fastlegen som henviser.

Skrevet

Stress og psykiske påkjenninger kan jo gjøre at syklusen blir uregelmessig.Da skulle en tro det kunne gjøre det vanskeligere å bli gravid også?

Anonymous poster hash: 1b948...9fe
Skrevet

Okei da tror jeg vi gjør det, så slipper vi kanskje litt venting :)

Han kan godt gjøre det og få henvisningen derfra, da har dere jo resultatet når dere kommer til gynekologen. Men det er gynekologen som setter i gang behandling om det trengs, så h*n må ha resultatene fra sædprøven så ta med resultatet om det er fastlegen som henviser.

Skrevet

Men nå er ikke jeg under stress eller har psykiske påkjenninger så skjønner ikke helt hva det har med saken og gjøre?

Stress og psykiske påkjenninger kan jo gjøre at syklusen blir uregelmessig.Da skulle en tro det kunne gjøre det vanskeligere å bli gravid også?

Skrevet

Det var ment som en kommentar til påstanden over her,om at stress ikke har noe innvirkning på fruktbarheten.

Skrevet

Det var ment som en kommentar til påstanden over her,om at stress ikke har noe innvirkning på fruktbarheten.

Joda, men nå skal det vel ganske mye stress eller påkjenninger til før det på før det påvirker syklusen! Ikke vanlig hverdagsstress!

Skrevet

Venting blir det som regel. Vi ventet 2 måneder på første legetime, 3 måneder på gyn time, 9 måneder med nytteløse behandlinger før spermprøven viste at det ikke var vits i å behandle meg (ta test av mannen først som sist!), og 1,5 år på prøverør.

Nå var vi veldig rolige, hadde ingen hastverk med å komme videre og ble derfor i det offentlige. Dersom du ikke takler venting hadde jeg definitivt gått privat. Sørg uansett for å få spermprøve av mannen og nødvendige blodprøver på gitte syklusdager på plass først som sist, det kan føre til at det går raskere videre.

Skrevet

Oi skal si dere har hatt tolmodigheten i orden ja!

Vi har vel ikke akkurat hastverk, er i midten av tjueårene begge to så vi har noen år på oss ennå.

Fikk heldigvis raskt time hos fastlegen, bare en ukes ventetid.

Skal sørge for og sende mannen til legen for sædprøve. Tar jeg blodprøver på de forskjellige syklus dagene hos fastlegen?

Beklager alle spørsmålene, men finner ikke så utfyllende svar på nettet.

Skrevet

Hei,

Gå til en privat klinikk hvis du har mulighet.

Koster litt mer enn offentlig, men ting går i rekordfart.

Fikk time til innvendig ultralyd to dager etter jeg ringte. Å jeg har ikke vært inne til undersøkelse eller utredning før. Forklarte situasjonenn over telefonen å da fikk jeg time direkte og etter det har alt gått 'slag i slag'. Ingen ventetid på hverken timer eller behandlinger.

Jeg for min del føler jeg har ingen tid å miste..

Anonymous poster hash: 1eefd...06f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...