AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #1 Skrevet 10. september 2013 Jeg sitter her og tenker på den klassiske husarbeid problemstillingen, og lurer på hvordan det det er i andres hjem. Hvordan er det i deres hjem i forhold til husarbeid? Hvor mye husarbeit gjør mannen din? Gjør han det på eget initiativ, eller må du mase på han? Har dere en "oppgave liste"? Hvor mye husarbeit gjør du i forhold til ham? Måtte du "lære" han opp til å gjøre husarbeid? Takk for svar Anonymous poster hash: 7fc4e...a40
Karenina Skrevet 10. september 2013 #2 Skrevet 10. september 2013 Jeg sitter her og tenker på den klassiske husarbeid problemstillingen, og lurer på hvordan det det er i andres hjem. Hvordan er det i deres hjem i forhold til husarbeid? Det er en ganske lik fordeling så langt, selv om det er meg som er den som er rundt og smårydder, så er han flinkere til å hjelpe på de største takene. Hvor mye husarbeit gjør mannen din? Omtrent like mye som meg. Gjør han det på eget initiativ, eller må du mase på han? Jeg pleier å si "Nei nå må vi rydde litt" og så gjør vi det, eller så pleie han begynne på f.eks. oppvasken, og så gjør jeg noe annet, som å støvsuge eller noe. Har dere en "oppgave liste"? Ikke enda, men vi har snakket om det. Hvor mye husarbeit gjør du i forhold til ham? Omtrent like mye. Måtte du "lære" han opp til å gjøre husarbeid? Nei, han har heldigvis bodd alene før, og er ganske renslig av deg. Takk for svar Anonymous poster hash: 7fc4e...a40
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #3 Skrevet 10. september 2013 Hvordan er det i deres hjem i forhold til husarbeid? Jeg gjør det meste, og vil gjøre det meste så blir det som jeg vil ha det. Hvor mye husarbeit gjør mannen din? Noe, tar ut av og setter inn i oppvaskmaskin, rydder liiitt på kjøkkenet, men dårlig på å gjøre rent. Støvsuger. Gjør han det på eget initiativ, eller må du mase på han? Gjør noe på eget initiativ, men må for det meste spør om han kan gjøre det Har dere en "oppgave liste"? Nei. Hvor mye husarbeit gjør du i forhold til ham? Det aller meste Måtte du "lære" han opp til å gjøre husarbeid? Han har hatt noe opplæring ja, jobber stadig med at han skal gjøre mer på eget initiativ. Han er også dårlig på å se hva som trengs å gjøres Vi har to små barn, og to kvelder i uken er jeg på jobb, så da er hus og barn helt og fullt hans ansvar. Han har noe problem med å gjøre flere ting på en gang(dvs både passe unger og lage middag/rydde etter middag), men det går stadig bedre. Jeg har også vært hjemmeværende de siste 4 årene, så det har liksom vært naturlig at husarbeidet har falt på meg. Jeg er også litt nøye på hvordan ting gjøres så jeg foretrekker å gjøre det meste selv så jeg det blir gjort som jeg vil ha det. Lager derfor lite problem ut av at jeg må gjøre mest husarbeid. Jeg jobber heller ikke mer enn 60 % nå(og korte dager) så jeg har tid til å gjøre husarbeid før jeg går på jobb. Hadde jeg jobbet 100% hadde nok ting blitt annerledes fordelt i forhold til husarbeid og jeg hadde nok lagt opp til at vi fordeler det mer likt mellom oss og hatt faste dager for hva som gjøres når(lettere for en mann å forholde seg) Anonymous poster hash: 72686...d13
Gjest celine Skrevet 10. september 2013 #4 Skrevet 10. september 2013 Jeg sitter her og tenker på den klassiske husarbeid problemstillingen, og lurer på hvordan det det er i andres hjem. Hvordan er det i deres hjem i forhold til husarbeid? Vi har stort sett faste rutiner på det daglige husarbeidet, men noen ganger tar vi et skippertak og får huset til å skinne! Hvor mye husarbeit gjør mannen din? Rundt halvparten, noen ganger mer - noen ganger mindre. Gjør han det på eget initiativ, eller må du mase på han? Mase på en voksen mann?? Nei, han må klare å tenke selv. Har dere en "oppgave liste"? Nei, vi ser stort sett begge hva som må gjøres. Hvor mye husarbeit gjør du i forhold til ham? Rundt regnet, halvparten. Hvis jeg jobber mer enn ham en periode, gjør han mer hjemme - og omvendt. Måtte du "lære" han opp til å gjøre husarbeid? Nope, han er heldigvis ikke tunglært, så det hadde han klart selv før jeg traff ham. En mann som ikke har et minimum av selvstendighet, har ingenting i mitt hjem å gjøre Takk for svar Anonymous poster hash: 7fc4e...a40
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #5 Skrevet 10. september 2013 Jeg sitter her og tenker på den klassiske husarbeid problemstillingen, og lurer på hvordan det det er i andres hjem. Hvordan er det i deres hjem i forhold til husarbeid? Jeg liker å ha det ryddig og rent hjemme, mannen min bryr seg ikke. Hvor mye husarbeit gjør mannen din? Han tar ut søppla, tar oppvasken ca. 2- 3 ganger i måneden og lager middag ca. 1 gang i uken Gjør han det på eget initiativ, eller må du mase på han? Av og til må jeg spørre han, andre ganger gjør han det selv Har dere en "oppgave liste"? nei, men vi burde kanskje hatt det Hvor mye husarbeit gjør du i forhold til ham? Vel, jeg gjør vel det meste. Måtte du "lære" han opp til å gjøre husarbeid? Jeg gidder ikke å lære han opp, men skulle ønske at han ville hjulpet meg litt mer. For han er det helt greit å sitte med pcn og se på at jeg vasker og rydder heler huset i noen timer for så å lure på om jeg ikke kan være så snill å lage middag. Merker jeg blir irritert av å svare her Men jeg har vel bare meg selv å takke ! Takk for svar Anonymous poster hash: 7fc4e...a40 Anonymous poster hash: 7fc4e...a40
Gjest Runforit Skrevet 10. september 2013 #6 Skrevet 10. september 2013 Her vasker vi kåken sammen en gang fast i uka. Han vasker opp etter seg selv(med påminnelser : P), setter på vaskemaskinen(ikke så flink å henge opp, men gjør det som jeg spør). Er meg som tar meg av småryddingen gjennom uka, men så lenge han hjelper til når jeg spør så er det ikke noe stress og han klager aldri på vaskedagen. Da vasker han alle gulvene uten å klage. Nå er han "rote og støvblind" så han ser faktisk ikke rot. Siden jeg liker å ha det temmelig ryddig så får han en gul lapp i blandt med husplikter som han gjør(bedre enn å mase, listen tar han fort og effektivt, mens med masing blir han bare vanskelig). Så alt i alt deler vi temmelig likt
Tidus Skrevet 10. september 2013 #7 Skrevet 10. september 2013 Jeg sitter her og tenker på den klassiske husarbeid problemstillingen, og lurer på hvordan det det er i andres hjem. Hvordan er det i deres hjem i forhold til husarbeid? Hvor mye husarbeit gjør mannen din? - Jeg er mannen. Jeg lager mat, tar ut søpla og støvsuger i ny og ne. Jeg har nå en hjemmeværende kjæreste, så hun gjør mye mer enn meg. Vasker både kopper og klær (dog kopper er vel 50 / 50) Gjør han det på eget initiativ, eller må du mase på han? - Jeg gjør alt på eget initiativ. Hun har aldri spurt. Har dere en "oppgave liste"? - Nei. Hvor mye husarbeit gjør du i forhold til ham? - Hun gjør mer enn meg. Kanskje 70-30 fordelt i prosent. Men jeg betaler 90 % av leia også, da det kun er jeg som jobber. Hun vil ha det slik så lenge jeg arbeider og hun ikke gjør det har hun fortalt. Måtte du "lære" han opp til å gjøre husarbeid? - Jeg har bodd for meg selv tidligere. Hun må ikke lære meg opp i noe. Jeg må lære henne å lage litt mat dog. Hehe. Takk for svar Anonymous poster hash: 7fc4e...a40
isbjørnungen Skrevet 10. september 2013 #8 Skrevet 10. september 2013 Jeg sitter her og tenker på den klassiske husarbeid problemstillingen, og lurer på hvordan det det er i andres hjem. Hvordan er det i deres hjem i forhold til husarbeid? - Dårlige rutiner! Jeg har stort sett veeldig lange dager (hjemme 20-23) store deler av året, så da blir det ofte litt tiltak med ryddingen. Hvor mye husarbeit gjør mannen din? - Veldig varierende - noen ganger er han kongen av husarbeid, andre perioder gjør han absolutt ingenting :/ - Han liker best "prosjektarbeid", dvs litt større eller tidkrevende oppgaver som han kan være veldig nøye med og bruke laang tid på, feks vaske dusjen (han kler av seg og står og skrubber i en god time), vaske ovn og steikeplater til han kan speile seg i dem osv. Gjør han det på eget initiativ, eller må du mase på han? - I gode perioder kan han finne på å si "huff, når jeg kommer hjem fra jobb skal jeg rydde og vaske". Og da gjør han stort sett det.. - Hvis jeg maser eller skriver en liste over hva jeg "trenger" at han gjør, gjør han absolutt ingenting Har dere en "oppgave liste"? - Vi har prøvd det, men det funker bare i en uke om gangen.. Hvor mye husarbeit gjør du i forhold til ham? - Varierer med hvor mye jeg jobber og går på skole, han har mer "vanlig hverdag" enn meg. Måtte du "lære" han opp til å gjøre husarbeid? - JA Takk for svar Anonymous poster hash: 7fc4e...a40
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #9 Skrevet 10. september 2013 Jeg sitter her og tenker på den klassiske husarbeid problemstillingen, og lurer på hvordan det det er i andres hjem. Hvordan er det i deres hjem i forhold til husarbeid? Hvor mye husarbeit gjør mannen din? Gjør han det på eget initiativ, eller må du mase på han? Har dere en "oppgave liste"? Hvor mye husarbeit gjør du i forhold til ham? Måtte du "lære" han opp til å gjøre husarbeid? Takk for svar Anonymous poster hash: 7fc4e...a40 Her bare gjør vi ting, blir sikkert likt på sikt. Nei trenger ikke å læres/ eller mases på noen av oss da vi er vokst opp i møblerte hjem. Anonymous poster hash: 9778b...dac
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #10 Skrevet 10. september 2013 Jeg sitter her og tenker på den klassiske husarbeid problemstillingen, og lurer på hvordan det det er i andres hjem. Hvordan er det i deres hjem i forhold til husarbeid? Hvor mye husarbeit gjør mannen din? Gjør han det på eget initiativ, eller må du mase på han? Har dere en "oppgave liste"? Hvor mye husarbeit gjør du i forhold til ham? Måtte du "lære" han opp til å gjøre husarbeid? Takk for svar Anonymous poster hash: 7fc4e...a40 Det er ganske mye å gjøre i vårt hus. Det støver konstant ned og nå har kjæresten en kompis som bor hos oss, men som skal ut om 2 uker og han er virkelig uryddig! Tror han bor på hotell Han gjør ganske mye, så jeg er veldig heldig. Men når det er sagt må jeg si at han har perioder hvor jeg må gjøre alt og han synes han fortjener å bare dra fra alt og gjøre det han vil. (I de periodene mener han at jeg er jo dama så det faller meg naturlig å rydde og vaske osv.) Han gjør det på eget intiativ Nei vi har ikke en oppgaveliste, men det må vi få fingeren ut og lage! Veldig lurt ! Det er vel 60-40% hvor jeg gjør mest, men det er ikke mye mer så er fornøyd med det Jeg har ikke trengt å lære han opp, bortsett fra de gangene hvor han mener jeg skal gjøre alt. Han har vokst opp med en mor med støv på hjernen så det har heldigvis satt sine spor! Anonymous poster hash: ae608...6ea
Gjest Tirkes Skrevet 10. september 2013 #11 Skrevet 10. september 2013 Husarbeit er den søteste leifen jeg har lest i dag. Som en liten tysk skrivefeil som ikke er helt voksen Hvor mye husarbeit gjør mannen din? Like mye som meg. Gjør han det på eget initiativ, eller må du mase på han? Vi maser iblant på hverandre, vi har litt forskjellig terskler. Jeg tåler at det er sminke over hele benken og vasken på badet, det gjør ikke han. Han tåler skitten oppvask i kummen, det liker ikke jeg. Har dere en "oppgave liste"? Nope. Vi putter inn ca like mye tid, og har en tendens til å gjøre husarbeid samtidig. Plenklipping/snømåking og oppussing går under "husarbeid"-posten hos oss. Så om en klipper plen, så er det helt kurrant at den personen slipper oppvask og dovask den dagen. Bytter på enkelte ting, så har vi andre ting vi foretrekker, så det blir våre "faste". Hvor mye husarbeit gjør du i forhold til ham? Jeg gjør minst. Han tar trolig 50% av innendørsjobben og nesten all utendørsjobben. Måtte du "lære" han opp til å gjøre husarbeid? Nnnjj..aaeeei.. Vi flyttet sammen rett etter han fylte 20 år. Han visste ikke hvordan en vaskemaskin fungerte. Jeg skylder på svigermor. Så jeg demonstrerte de første par gangene og måtte det første året svare på spørsmålet "Hva slags program/temperatur skal denne vaskes på?" veldig mange ganger. Men det er det eneste. Vi har ikke hatt en eneste "rosa skjorte"-hendelse på de ti årene han har vasket klær.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #12 Skrevet 10. september 2013 Hos oss er det jeg som tar meg av det meste. Jeg jobber bare et par dager i uken og de dagene jeg er hjemme går tiden til husarbeid. Anonymous poster hash: 17497...261
Wonders Skrevet 10. september 2013 #13 Skrevet 10. september 2013 jeg har lært han opp i det meste da han ikke har gjort noe av dette tidligere. Vi gjør ting uten å bli bedt. FOrdi det er en forståelse mellom oss at slik skal gjøres for å være glade i hverdagen. Han liker ikke å ta badene så jeg tar dem. Det er aldri noen som sier nei av oss -om den ene ber om hjelp til noe eller om å sette på maskinene...
Petalouda Skrevet 10. september 2013 #14 Skrevet 10. september 2013 Her gjøres alt sammen, ingen har noen spesielle ansvar for noe. Det blir som regel sånn at jeg vasker klærne våre og lager maten, han støvsuger og vasker bad og tar seg av alt utendørs, inkl alt som har med bilene å gjøre. Jeg plukker av sengetøy, vasker det og henger det opp, han tar på rent. Den som står opp sist rer opp sengen, jeg dekker som regel bord til middag og han rydder som regel ut. Vi begge handler omtrent like mye. Jeg har ikke lært ham opp til noe som helst, det har moren hans gjort - hennes jobb også, ikke min. Om jeg står på kjøkkenet og knyter sammen en søppelpose tar han automatisk på seg sko og går ut med posen. Og han etterfyller stearinlys og tenner nye oftere enn jeg gjør (og det sier litt for her brennes mye lys). Jeg gjør alt av støvtørking. Han gjør alt av stryking. Fordi jeg liker å tørke støv, han liker å stryke. Men ingenting er bestemt eller fordelt, det bare er sånn.
Gjest Allergikeren Skrevet 10. september 2013 #15 Skrevet 10. september 2013 Jeg var den som måtte "læres opp" på jevnlig smårydding, men støvsuging, gulvvask og oppvask er jeg litt flinkere enn ham til å ta initiativ til. Han kan være veldig på det at begge skal rydde av bordet etter maten, men når det er kommet på benken, står det ofte der til jeg setter det i maskinen. Nå når vi pusser opp, har jeg kontroll på klesvask og mye av maten, mens han ordner med ting som jeg ikke kan.
Gjest Wanderlust Skrevet 10. september 2013 #16 Skrevet 10. september 2013 Får svare slik det var med tidligere samboer.Hvordan er det i deres hjem i forhold til husarbeid? Hvor mye husarbeit gjør mannen din? Var likt fordelt. Jeg vasket mine klær, han vasket sine. Ryddet opp etter oss selv og byttet på å vaske grundig. Gjør han det på eget initiativ, eller må du mase på han? Eget initiativ, for det meste. Noen ganger måtte jeg bli mast på, andre ganger måtte jeg mase på ham. Har dere en "oppgave liste"? Nja, heller en inneforstått "nå er det din uke til å vaske og ordne, you know what to do". Hvor mye husarbeit gjør du i forhold til ham? Det var fordelt helt likt og fungerte veldig bra. Måtte du "lære" han opp til å gjøre husarbeid? Måtte lære ham å vaske klær Ellers var han i grunn mye flinkere til å gjøre husarbeid enn meg. Jeg klarer å leve i litt rot uten at jeg anser det som rot.
Nami Skrevet 10. september 2013 #17 Skrevet 10. september 2013 Jeg bor sammen med forloveden min, har bodd sammen i snart to år og har aldri hatt en eneste diskusjon/krangel om husarbeid! Hos oss faller det bare naturlig hvem som gjør hva, selv om jeg nok gjør mest. Jeg vasker kopper og klær fast, mens resten bytter vi på! I mitt tilfelle var det han som måtte lære opp meg, fordi jeg hadde ikke snøring på noe som helst da jeg flytta rett fra min mor, mens han hadde hatt en leilighet før. Nå syns jeg det er en fornøyelse å gjøre det fint i hjemmet, som kanskje også er grunnen til at jeg gjør mest. Innbiller meg at i de fleste forhold er det kvinnen som gjør mest, for vi er ofte mer nøye og flinkere på sånt. Men alle er jo forskjellige. Det som føles naturlig for et par kan jo være helt absurd for et annet!
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #18 Skrevet 10. september 2013 Hvordan er det i deres hjem i forhold til husarbeid? Begge tar det ved behov, om jeg kommer hjem først og det er masse oppvask, starter jeg med den mens jeg har maten på kok så vi får spist. Og omvent:) Hvor mye husarbeit gjør mannen din? Han gjør nok mer sånn små-rydding enn jeg(han har mer "husmorinstinkt" enn jeg:P), men ellers er det nok ganske likt fordelt. Kan være skjevt i perioder pga. eksamner, lange dager på jobb osv, men det går jo over. Gjør han det på eget initiativ, eller må du mase på han? Nei, han gjør det selv, takk og pris. Hender jeg spør om han kan sette på en vask f.eks. hvis jeg er mye på jobb og ikke har klær, men det teller vel ikke som masing når han gjør det:P Har dere en "oppgave liste"? Nei. Hvor mye husarbeit gjør du i forhold til ham? Vi gjør nok ganske likt, men foretrekker litt forskjellige oppgaver. Jeg vasker gjerne klær, støvsuger og lager mat, han vil heller ta oppvasken, tørke støv, vaske badet etc. Måtte du "lære" han opp til å gjøre husarbeid? Nei, heldigvis! Jeg driver IKKE opplæring på et voksent menneske! Jeg vil være sammen med en mann, ikke en gutt som fremdeles trenger mora si-_- Hm. Slår meg egentlig hvor lettvidt samboeren min er å bo med:P Yay! <3 Anonymous poster hash: ec243...226
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2013 #19 Skrevet 10. september 2013 Jeg sitter her og tenker på den klassiske husarbeid problemstillingen, og lurer på hvordan det det er i andres hjem. Hvordan er det i deres hjem i forhold til husarbeid? Hvor mye husarbeit gjør mannen din? Hun gjør nok mest, særlig det som gjelder klær og sengetøy. Ut over det er vi nesten like flinke til å ta oppvasken, lage mat, støvsuge, vaske etc. Rydder selvsagt etter meg selv, tar dessuten det aller meste av håndverk, reparasjoner o.l. Gjør han det på eget initiativ, eller må du mase på han? Eget initiativ, mas er unødvendig - og ikke noe jeg liker. Har dere en "oppgave liste"? Nei, det behøver vi ikke. Hvor mye husarbeit gjør du i forhold til ham? Måtte du "lære" han opp til å gjøre husarbeid? Hadde ikke likt at hun la seg opp i hvordan jeg gjør arbeidet. Takk for svar Anonymous poster hash: 7fc4e...a40
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #20 Skrevet 10. september 2013 Hvordan er det i deres hjem i forhold til husarbeid? Jeg gjør det meste, og vil gjøre det meste så blir det som jeg vil ha det.Hvor mye husarbeit gjør mannen din? Noe, tar ut av og setter inn i oppvaskmaskin, rydder liiitt på kjøkkenet, men dårlig på å gjøre rent. Støvsuger.Gjør han det på eget initiativ, eller må du mase på han? Gjør noe på eget initiativ, men må for det meste spør om han kan gjøre detHar dere en "oppgave liste"? Nei.Hvor mye husarbeit gjør du i forhold til ham? Det aller mesteMåtte du "lære" han opp til å gjøre husarbeid? Han har hatt noe opplæring ja, jobber stadig med at han skal gjøre mer på eget initiativ. Han er også dårlig på å se hva som trengs å gjøres Vi har to små barn, og to kvelder i uken er jeg på jobb, så da er hus og barn helt og fullt hans ansvar. Han har noe problem med å gjøre flere ting på en gang(dvs både passe unger og lage middag/rydde etter middag), men det går stadig bedre. Jeg har også vært hjemmeværende de siste 4 årene, så det har liksom vært naturlig at husarbeidet har falt på meg. Jeg er også litt nøye på hvordan ting gjøres så jeg foretrekker å gjøre det meste selv så jeg det blir gjort som jeg vil ha det. Lager derfor lite problem ut av at jeg må gjøre mest husarbeid. Jeg jobber heller ikke mer enn 60 % nå(og korte dager) så jeg har tid til å gjøre husarbeid før jeg går på jobb.Hadde jeg jobbet 100% hadde nok ting blitt annerledes fordelt i forhold til husarbeid og jeg hadde nok lagt opp til at vi fordeler det mer likt mellom oss og hatt faste dager for hva som gjøres når(lettere for en mann å forholde seg) Anonymous poster hash: 72686...d13 Hahhah, høres ut som vi menn er små barn når dere flotte damer snakker sammen! Anonymous poster hash: 96581...59b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå