Gå til innhold

PC som har krasja - kollega kan muligens hjelpe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bærbare pc "tok kvelden" for et par år siden, og tok mange bilder og mapper med seg i "døden"...

De aller fleste hadde jeg tatt sikkerhetskopi av, men selvsagt ikke de aller viktigste bildene: magebilder fra mitt første og eneste svangerskap! Jeg har for så vidt måttet slå meg til ro med at bildene er tapt. Jeg har ikke ønsket å levere den inn på rep til et pc-verksted, av frykt for hvem som kan se hva av data og private ting.

Jeg nevnte i en bisetning for en kollega, at pc'n min krasja for et par år siden, og han sa at han godt kunne plukke ut harddisken og se om han kunne få noe ut av den. Ofte er ikke alt tapt selv om det for "mannen i gata" kan virke slik.

Mitt spørsmål blir da: Hva kan min kollega se på denne maskinen? Vil han f.eks. enkelt kunne se hvilke nettsider jeg har besøkt fra maskinen?

Anonymous poster hash: d95c4...e1d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han vil jo kunne se filene du har innpå, tviler på om han gidder å kikke på netthistorikken din.

Anonymous poster hash: d5014...2aa
  • Liker 1
Skrevet

Du bør ikke bekymre deg alt for mye for nettaktiviteten, det er som AB sier over her at det gidder han neppe å bry seg om. Bare du ikke nevner det så er ikke det noe man tenker på når man hjelper noen med et problem, men ja, det går ann å finne frem til lagret informasjon fra nettaktivitet som ligger på harddisk.

Skrevet

Jeg har gjort sånne tjenester for flere og er det én ting jeg ikke gidder så er det å lete rundt etter noe som helst annet enn det jeg skal finne. Jeg skal jo ikke snakke for andre, du kjenner kollegaen din best. Det er fullt mulig å finne alt du har gjort, men de fleste er ikke så interessert i hva andre driver med på nett. :)

• Liker 1
Skrevet

Er man helt paranoid, går det fint an å lære seg kunsten selv også. Photorec er grei. Trenger man en LiveCD (da slipper man å plukke ut harddisken og sette den i et usb adapter), kan man bruke Hiren's BootCD (PhotoRec er inkludert på den plata). Slik brenner man denne plata.

Hva er en LiveCD? En sånn.

NB! Det sier kanskje seg selv, men bruker man en LiveCD, må man også plugge i en ekstern harddisk så man kan lagre filene man finner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...