Gå til innhold

Cyste som gjør vondt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen for to uker siden for en underlivsundersøkelse og det ble da oppdaget en cyste på eggstokkene. Legen virket rolig og sa at det var helt vanlig og ga meg en ny time i slutten av sept. for å se om den har gått ned av seg selv. Problemet er at det har begynt å gjøre ganske vondt, og i går fikk jeg noe som kjentes ut som kraftige støt som gikk fra underlivet/nedre del av magen og nedover innsiden av låret. Det skjedde 3-4 ganger med noen minutters mellomrom. I tillegg får jeg en sting-lignende følelse hver gang jeg spiser, må på do eller er litt i bevegelse. Har ikke hatt det sånn før. Legen min sa ingenting om smerter, så jeg lurer på om jeg bør ringe og få en tidligere time eller om det går greit å vente to uker til jeg har time? Er symptomene jeg har vanlige når man har en cyste? Takker på forhånd for alle svar :o)

Annen relevant (!?) informasjon: er 21 år, går på p-piller (mercilon) og dro opprinnelig til legen pga mye blødning utenom mensen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånne kan gjøre veldig vondt og det må du ta på alvor. Ta kontakt med legen igjen. Ved akutte smerter hender det at man blir sendt på hastetime til sykehuset. Hvis det er væskefylt cyste og den sprekker, kan det renne ut i buken og det er ikke bra.

Anonymous poster hash: aa730...ca8
Skrevet

Hvis det har gått hull på cysten så kan det har kommet blod i buken, og det kan utløse smerter. Du kan få operasjon, og det kan være nødvendig. Slike cyster er ikke farlige, og det er vanlig at kvinner kan få det

Anonymous poster hash: aae53...648
Skrevet

Så vidt jeg vet er det vanlig at veldig mange kvinner har cyster hele tiden, men de er små og utvikler seg ikke til å bli vonde. Det er ikke farlig i seg selv, men det kan bli veldig vondt. Selv ganske små kan medføre store smerter om de er av det slaget som må fikses. Anonymous poster hash: aa730...ca8

Skrevet

Vanncyster (som er vanligst) er ikke farlige. Men de kan være smertefulle, særlig når de vokser, da blir det sånne smerter som du beskriver. Når de sprekker er det så vondt at du tror du skal dø, men det er over på en times tid. Det er ikke farlig at de sprekker, den lille væskemengden som renner i bukhulen er ikke farlig.

Det man skal være oppmerksom på er vedvarende sterke smerter, for blir cysten stor nok så kan den dra med seg eggstokken rundt sin egen akse, og det er veldig smertefullt! Eggstokken mister blodforsyningen og dør. Men det er sjeldent.

Hør på legen din, cyster er vanlig og ufarlig. Du skal være glad du får en oppfølgingstime, det er ikke alle som får (snakker av erfaring).

Anonymous poster hash: be489...9a7
Skrevet

Vanncyster (som er vanligst) er ikke farlige. Men de kan være smertefulle, særlig når de vokser, da blir det sånne smerter som du beskriver. Når de sprekker er det så vondt at du tror du skal dø, men det er over på en times tid. Det er ikke farlig at de sprekker, den lille væskemengden som renner i bukhulen er ikke farlig.

Det man skal være oppmerksom på er vedvarende sterke smerter, for blir cysten stor nok så kan den dra med seg eggstokken rundt sin egen akse, og det er veldig smertefullt! Eggstokken mister blodforsyningen og dør. Men det er sjeldent.

Hør på legen din, cyster er vanlig og ufarlig. Du skal være glad du får en oppfølgingstime, det er ikke alle som får (snakker av erfaring).

Anonymous poster hash: be489...9a7

Ja, legen min sa at den var av vann, og ettersom hun kjente selve kulen tydelig, må hun jo vite hva hun snakker om. Pluss at hun var så rolig. :-) Har ikke hatt vedvarende intens smerte, kjenner det bare svakt. Den eneste smerten som har vært intens var de "støtene" jeg hadde i går, men det er nesten et døgn siden, og det har ikke skjedd flere ganger.

Bør vel kontakte legen om smertene vedvarer og blir verre, som du sier. Takk for godt svar! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...