AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #1 Skrevet 10. september 2013 Barnet mitt på 7 år har dessverre fått en rekke med matallergier/intoleranser. Her er en liste over hva h*n ikke kan få i seg: Melkeprodukter Gluten Hvete Spelt De fleste typer nøtter Sukker Egg Løk Skalldyr I tillegg så kan h*n ikke spise druer, blåbær ofte.. Noen som har tips til oppskrifte som passer til barn? H*n er ikke spesielt kresen. Veldig glad i knekkebrød/flatbrød så oppskrifter på det hadde vært supert:)Anonymous poster hash: d082a...a3f
up! Skrevet 10. september 2013 #2 Skrevet 10. september 2013 Hva med frø? Da kan du lage knekkebrød med linfrø, solsikkekjerner, bokhvete (ikke hvete/ gluten, det er et frø, ikke et korn), sesamfrø og andre typer frø du måtte like. Har du prøvd jyttemel? Jeg er veldig fornøyd med det. Oppfører seg veldig som hvetemel når man baker med det. Det absorberer mye væske, så i en vanlig hvetemelsoppskrift, ha alle proporsjonene like, bortsett fra jyttemel - bruk 2/3 av mengden. Du kan bake både brød, boller, pizzabunn og hva det måtte være med dette melet. Det finnes gode melke- og fløteerstatninger, rismelk og soya feks.
charactouy Skrevet 10. september 2013 #3 Skrevet 10. september 2013 Bloggen "uten alt" inneholdet masse gode allergivennlige oppskrifter. Også med forslag til hva man kan bytte ut med dersom noe ikke tåles :-)
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #4 Skrevet 11. september 2013 Oj, det var voldsomt. Jeg sliter med en del allergier selv, og mannen min er laktoseintolerant og kresen. Strategien min er å 1) bruke erstatninger og tllpasse vanlige oppskrifter, og 2) google på engelsk en del ingredienser vi kan spise og legge til receipe og se hva som kommer opp Anonymous poster hash: d6c49...7ef 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #5 Skrevet 11. september 2013 Tusen takk for svar!! Dette kommer nok til å gå mye bedre enn jeg har fryktet. Er jo verst med disse vanene:-p Jyttemjøl er nå kjøpt inn:-DAnonymous poster hash: d082a...a3f 1
Frk. Belle Skrevet 11. september 2013 #6 Skrevet 11. september 2013 Bloggen Husetutenmelkoggluten har også noen fine oppskrifter som kanskje kan passe og har også noen generellet tips til f.eks alterativer til merk etc. Disse tynnbrødene ser gode ut Smooties er kanskje også noe som kan gå ann? feks med banan og bær/frukt og soyayoghurt. Frø (solsikke, gresskar etc.) var en god idee istede for nøtter - en 7åring trenger jo en del energi!
Gjest navnelapp Skrevet 11. september 2013 #7 Skrevet 11. september 2013 Barnet mitt på 7 år har dessverre fått en rekke med matallergier/intoleranser. Her er en liste over hva h*n ikke kan få i seg: Melkeprodukter Gluten Hvete Spelt De fleste typer nøtter Sukker Egg Løk Skalldyr I tillegg så kan h*n ikke spise druer, blåbær ofte.. Noen som har tips til oppskrifte som passer til barn? H*n er ikke spesielt kresen. Veldig glad i knekkebrød/flatbrød så oppskrifter på det hadde vært supert:) Anonymous poster hash: d082a...a3f Dette er eit heilt ekstremt strengt regime. Kven har bestemt dette kostregimet? På kva grunnlag er det konkludert med at han er intolerant mot alt dette? 2
Gjest Badabing Skrevet 11. september 2013 #8 Skrevet 11. september 2013 Har ikke allergier, men er vant med å bytte ut melk/egg siden jeg har en mann som er veganer. Bruker gjerne noegg (replacer) eller polenta som eggerstatning. Ellers går kakebakst o.l. som regel veldig fint uten egg. Bollene og kakene mine blir like luftige og fine uten. I matlaging går det jo kanskje også an å bruke kikertmel i enkelte oppskrifter? Vi bruker det en del når vi skal "binde sammen" ting. Ellers baker vi noe med erythriol (sukrin), og søter gjerne med agavesirup.
multekrem Skrevet 11. september 2013 #9 Skrevet 11. september 2013 jeg sier bare takk og lov for at vi i norge får tilskudd per peraon i familien som gar en matallergi. og kan bli djevelsk dyrt! 2000 i måneden per hode er jammen bra.
up! Skrevet 11. september 2013 #10 Skrevet 11. september 2013 Bloggen Husetutenmelkoggluten har også noen fine oppskrifter som kanskje kan passe og har også noen generellet tips til f.eks alterativer til merk etc. Disse tynnbrødene ser gode ut Smooties er kanskje også noe som kan gå ann? feks med banan og bær/frukt og soyayoghurt. Frø (solsikke, gresskar etc.) var en god idee istede for nøtter - en 7åring trenger jo en del energi! Nam, de tynnbrødene skal jeg prøve! Vet du, eller noen av dere andre, hvordan man kan steke dem uten takke?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #11 Skrevet 11. september 2013 Kjøp kikertmel i innvandrersjapper. Quinoa, både hel og knust er genialt. Knust fåes kjøpt på Iherb og er flott til grøt og bakst. Coop Prix har denne uken tilbud på rismelk og spja,ell til 15/16 kr pr pakke. Riskaker eller fette crocanti er kjekt å knaske på som mellommåltid. Alpro sojayoghurtene er kjempe gode. I de største butikkenr får man også kjøpt melkefri is. Pass på at ikke medisiner inneholder noe som ikke tåles. Legg merke til at noen kroppsprodukter kan inneholdegluten. Anonymous poster hash: 4fea3...3e2
Kanelsnurra Skrevet 11. september 2013 #12 Skrevet 11. september 2013 Alt godt: Det ønsker jeg ikke utdype her:) Multekrem: hvordan går man frem for de stønadene..? Fikk ikke noe info om det.. Det blir veldig dyrt ja..
Gjest navnelapp Skrevet 12. september 2013 #13 Skrevet 12. september 2013 Alt godt: Det ønsker jeg ikke utdype her:) Multekrem: hvordan går man frem for de stønadene..? Fikk ikke noe info om det.. Det blir veldig dyrt ja.. Så det er ikkje ein lege, altså? 4
skruf Skrevet 12. september 2013 #14 Skrevet 12. september 2013 Jeg håper det er en lege som har stadfestet alle disse allergiene/intoleransene, med et sånt kostregime der så mye utgår så må du være ytterst nøye på at barnet får i seg alt han trenger. Håper du ikke har oppsøkt alternativ behandling for ADHD der det skal behandles via kosthold. Egentlig så burde du vært til en ernæringsfysiolog for å sette opp ei matplan. Har ei venninne som er allergisk "mot alt", og det var det en homeopat som kom frem til.. For å være ærlig så har jeg null tro på at hun er allergisk mot hele den A4-siden hun fikk med seg over alt hun må unngå. For å få tilskudd fra Nav så må barnet ha en sikker diagnose (f.eks har man cøliaki og ikke skal spise gluten så krever Nav diagnose fra biopsi av tarm for å gi støtte). 4
Gjest Nikee Skrevet 12. september 2013 #15 Skrevet 12. september 2013 Så det er ikkje ein lege, altså? Det kan fint være en lege som har kommet til denne konklusjonen, en av mine nærmeste venninner er allergisk mot: MelkeprodukterGlutenHveteSpeltSoya Sitrus frukt (sitroner, lime osv)EggSkalldyr laktose og nøtter
Gjest navnelapp Skrevet 12. september 2013 #16 Skrevet 12. september 2013 I mi bok nærmar det seg barnemishandling å kutte ut så mange essensielle næringsstoff frå eit barn sitt kosthald utan at det er medisinsk begrunna og forsvarleg konstatert. Det er faktisk uforsvarleg, spesielt utan kompetent rettleiing. Og sjølv om KG er godt for mykje så får du ikkje kompetent rettleiing her. 7
skruf Skrevet 12. september 2013 #17 Skrevet 12. september 2013 Det kan fint være en lege som har kommet til denne konklusjonen, en av mine nærmeste venninner er allergisk mot: MelkeprodukterGlutenHveteSpeltSoya Sitrus frukt (sitroner, lime osv)EggSkalldyr laktose og nøtter Det er sant, men når Ts ikke vil skrive hvem som har kommet frem til alle disse allergiene så høres det litt suspekt ut. Har selv et barn som er allergisk mot; melkeprotein, torsk, erter, løk og kiwi, men det ble diagnosert etter blodprøver og en runde på barnepoliklinikken der barnelegen tok prikktester på henne. En skal være forsiktig med alternative behandlinger på små barn i vekst, iallefall når det er så utrolig mye som skal utgå av kostholdet.
Gjest navnelapp Skrevet 12. september 2013 #18 Skrevet 12. september 2013 Det kan fint være en lege som har kommet til denne konklusjonen, en av mine nærmeste venninner er allergisk mot: MelkeprodukterGlutenHveteSpeltSoya Sitrus frukt (sitroner, lime osv)EggSkalldyr laktose og nøtter Ja, som sagt, har ein lege testa barnet og slått fast at dette er reelle intoleransar/allergiar så er det heilt ok. Men då får ein også samtidig henvising til ernæringsfysiolog slik at ein får vite korleis ein skal leve med eit så ekstremt kosthald til eit lite barn som skal vekse og utvikle seg, og som treng ei lang rekke næringsstoff som det er vanskeleg å dekke opp for med erstatningsprodukt. 3
skruf Skrevet 12. september 2013 #19 Skrevet 12. september 2013 Ja, som sagt, har ein lege testa barnet og slått fast at dette er reelle intoleransar/allergiar så er det heilt ok. Men då får ein også samtidig henvising til ernæringsfysiolog slik at ein får vite korleis ein skal leve med eit så ekstremt kosthald til eit lite barn som skal vekse og utvikle seg, og som treng ei lang rekke næringsstoff som det er vanskeleg å dekke opp for med erstatningsprodukt. Det stemmer. Da jenta her fikk påvisst allergi mot melkeprotein så fikk vi samtidig henvisning til ernæringsfysiolog. Melkeprotein er ganske omfattende, og jeg måtte lære meg å lage mat med alternativer, i tillegg så fikk jeg f.eks vite viktigheten av at barnet hver dag, hele livet, tar tilskudd av kalsium. Det må forresten Ts huske på også; går all melk/melkeprodukter ut så må barnet ha daglige doser kalsium.
up! Skrevet 12. september 2013 #20 Skrevet 12. september 2013 Hva er egentlig greia med å liste opp hvete og spelt etter gluten? Det får bare listen til å se lenger ut, og hvis man ikke tåler gluten, så tåler man ikke hvete og spelt. Hvete = spelt. Hvete = spelt = gluten. Jeg vet at mange med hveteintoleranse tåler spelt, fordi proteinoppbyggingen i spelt er noe annerledes fra den i hvete, men om man ikke tåler gluten, så tåler man per definisjon hverken hvete eller spelt. TS: Om du mistenker cøliaki, IKKE sett ham på glutenfri diett før ETTER han har vært til gastroskopi. Han må spise glutenkost i to til tre måneder igjen dersom han allerede spiser glutenfritt nå, dersom han skal kunne få diagnosen. Cøliaki-diagnosen utløser en skattefri stønad på nærmere 2000,- i måneden, som kommer godt med, for maten er dyr. Dere kan kanskje som familie bære kostnaden uten stønaden nå, men når barnet ditt blir voksen og flytter ut med dårlig økonomi, er det synd å ha frarøvet ham disse pengene fordi han ikke ble ordentlig utredet da han var barn. Husk at han skal selv være økonomisk ansvarlig for dette problemet på et tidspunkt. Diagnosen og stønaden fås KUN dersom han har positive prøvesvar fra biopsi. Ergo, IKKE begynn med glutenfri diett før han har vært på gastroskopi. Og det gjelder enten du har vært hos lege, Balderklinikken, homeopat eller hva det måtte være. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå