Anjah Skrevet 9. september 2013 #1 Skrevet 9. september 2013 Gutten vår har alltid hatt ballongmage og ganske hard avføring. Det har til vanlig gått 2-3 dager mellom hver gang han har vært på do. Det siste året har det blitt verre. Når han først får vært på do, kommer det skikkelige lass. Man skulle tro det var avføringen til en voksen mann det var snakk om! De siste månedene har det gått ca 1 uke mellom hver gang han har hatt avføring. Og ofte har vi vært nødt til å bruke klystér på lillemann Etter oppfordinger fra både helsestasjon og familie/venner, har vi prøvd å legge om kosten, kjørt på med doser med laktulose, prøvd å kutte ut melk/melkeprodukter, og vi er nå over på Movicol. Og Bio-Acidophilus fra helsekosten brukes på hvert måltid. Væskeinntaket er ok. Så langt har ingenting fungert... Er det virkelig mulig for denne lille kroppen å holde igjen avføringen sånn viljestyrt? Til og med når vi har brukt klystér, har vi på det verste hatt 4 runder med klystér i løpet av en dag! Hva kan vi gjøre? Har noen opplevd tilsvarende?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #2 Skrevet 9. september 2013 Jo lenger man holder seg, jo verre blir det. Mulig det er fordi han holder seg og mulig det er andre årsaker. Men det hørtes virkelig ikke godt ut stakkars Høres ikke så bra ut med så mye klyster heller :-/ har dere fått undersøkt på sykehus (gastroskopi?)Anonymous poster hash: 2de34...2c6
Anjah Skrevet 9. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 9. september 2013 Nei, klystér brukes ikke med mindre det begynner å bli skikkelig krise. Vi tok ham med til legevakten for en uke siden. Legen satte da dagens fjerde klystér, og valgte faktisk å bruke en voksen dose for å være sikker på at det skulle fungere. Avføringen kom en time etter at klystéret var satt! Utrolig! Klystér skal jo i teorien virke ca 10-15 min etter innføring! Vi merker det veldig på humøret til gutten. At dette med avføring er en skikkelig plage. Han blir lettirritert, flytter fokus og er stort sett VELDIG oppmerksomhetsyk når det begynner å bli lenge siden forrige gang. Vi prater med ham, og sier at "bæsjen må få lov til å komme ut, ellers blir det bare enda vondere". Tror kanskje han er for liten til å forstå det... Nei, vi har ikke vært på sykehus enda.
bambyb82 Skrevet 9. september 2013 #4 Skrevet 9. september 2013 Har dere testa ungen for cøliaki? Høre veldig likt ut med mine erfaringer.. Har selv cøliaki (tåler ikke gluten) og eldste datter har det. Mange leger er veldig firkantet på at symptomer er diare og oppblåst mage.. Men her i huset har vi knallhard ballongmage. Er det ikke testet for cøliaki, synes jeg du skal gjøre det. Fort gjort med en blodprøve. Det er veldig vondt å gå med uoppdaget cøliaki. Og det er en veldig enkel sak å finne ut av :O) Les gjerne mer på ncf.no 4
Anjah Skrevet 9. september 2013 Forfatter #5 Skrevet 9. september 2013 Det skal virkelig undersøkes. Håper det er så enkelt som en blodprøve, altså. I morgentidlig skal jeg ringe med legen og se om jeg får til en hastetime eller noe. I morgen er det faktisk en uke siden (igjen!!) siden gutten vår var på do... Oppdaterer dere så fort jeg vet noe mer
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #6 Skrevet 9. september 2013 De vanligste årsakene til forstoppelse hos barn er for lite fiber i kostholdet, lite fysisk aktivitet og dårlige avføringsvaner. Noen barn utsetter stadig toalettbesøk, noe som kan føre til at avføringen hoper seg opp i endetarmen og blir tørr og hard. Dette kan igjen føre til rifter og sprekkdannelse i endetarmsåpningen og det blir smertefullt å gå på do. Barnet vil prøve å holde igjen avføringen, og kan slik komme inn i en ond sirkel hvor tilstanden forverres. Forebyggende råd mot forstoppelse hos barn -Innarbeid faste vaner med å gå på do. -Unngå at barnet sitter for lenge på do om gangen. -Økt aktivitetsnivå har en gunstig effekt på forstoppels3. -Gi barnet vann som tørstedrikk mellom måltidene, pass også på at barnet får i seg nok væske. -Gi allsidig og fiberrik mat som grove kornprodukter, frukt og grønnsaker. -Ikke gi for mye kumelk. Små barn skal fra 1 års alder ikke ha mer enn til sammen 5-6 dl melk per dag. -Unngå for mye kaker, lyst brød, søte kjeks og bananer. Malekstrakt har tradisjonelt vært mye brukt mot forstoppelse.Vanlig dosering av maltekstrakt er 1 teskje i 250 ml melk ved 2-3 måltider per døgn. Sviskesaft/-mos er et annet middel som tradisjonelt har blitt mye brukt og som kan forsøkes til barn fra cirka 4 måneders alder.Fiber binder vann i tarmen, noe som fører til at tarminnholdet får større volum. Dette gir normal avføring med myk konsistens. Lunelax* og Vi-Siblin* kan brukes fra barnet er 2 år, mens Benefiber kan brukes fra 7 års alder. Denne anonyme brukeren bruker selv maltekstrakt og har aldri hatt hard mage de gangene den har blitt slukt. Her tas det 2 spiseskjeer maltekstrakt om kvelden. Anonymous poster hash: e93c4...241 3
Sugerøret Skrevet 9. september 2013 #7 Skrevet 9. september 2013 kan det være at barnet ikke vil gå på do,fordi det gjør vondt ? Det samt div. tarmsykdommer ville jeg forsøkt å få utredet. Lykke til
MissEi Skrevet 10. september 2013 #8 Skrevet 10. september 2013 Huff stakar gutt, kan ikke være godt:( fått legetime?
Anjah Skrevet 10. september 2013 Forfatter #9 Skrevet 10. september 2013 Her åpner ikke telefonene til lege før klokka 9 Men jeg har en telefon, og jeg er klar!
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #10 Skrevet 10. september 2013 Huff, stakkars gutt :/ Jeg plagdes med magen til jeg var ferdig med puberteten. (Først da begynte jeg å gå på do daglig). Jeg fikk akupunktur i flere år som liten, dette hjalp for meg. I tillegg spiste jeg linfrø meg skje. Hos meg mente de problemet kom at kolikken jeg hadde i flere måneder som baby.Anonymous poster hash: 6b12d...4b5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #11 Skrevet 10. september 2013 Hvor i landet bor du? Jeg bor i Trondheim, og min treåring har slitt med det samme som din egentlig hele livet. Men han nektet å bæsje, var livredd for bæsjen pga at det gjorde vondt når den kom (hard og veldig sjelden), og pga min masing med dotrening (selv om vi gjorde det forsiktig nok, med belønninger, klistremerker og alt mulig) ble det knyttet stress til det å gå på do. Så han ble en mester i å knipe igjen. På St.Olavs tar de slikt alvorlig. Vi fikk henvisning fra fastlege og var til samtale på sykehuset, de har et program som kalles God mage. Det som skjedde der, var at han måtte ta blodprøve og levere avføringsprøve som ble undersøkt for å utelukke sykdommer. Var ikke lett å få ut selv en liten klump til den prøven, altså... Vi måtte vente i mange dager før det kom noe Så ble vi satt på movicolbehandling. I starten fire poser daglig. Så trappet han ned til tre, så to. Nå har barnet gått på dette i snart et år (vi er nede i en halv pose daglig) og det har blitt mye bedre. Fremdeles må vi mase litt for hvert dobesøk, men det kommer avføring en gang per dag, og vi er KJEMPElettet. Tør ikke å trappe ned helt ennå, men om noen måneder, kanskje. Da vi begynte med movicolen var det kjempeviktig å få det til å fungere, så da var det en stund vi hadde godteribelønning for hver gang han bæsjet. Det er viktig å ordne opp i magen så tidlig som mulig, ellers så kan problemet følge barnet til langt opp i puberteten (som gjest over her skriver). Anonymous poster hash: 71a4a...70d 3
Anjah Skrevet 10. september 2013 Forfatter #12 Skrevet 10. september 2013 Hei igjen! Det ble en lang dag i dag. Vi fikk komme til hos barnelegen allerede i dag, og der gikk vi igjennom alle de tiltakene vi hadde forsøkt frem til nå. Legen mente at det var på sin plass med en ordentlig blodprøve, for å utelukke evt cøliaki o.l. Forhåpentligvis dreier det seg om en gutt som sliter med det psykisk. At det rett og slett er en vond sirkel, der han lenge har opplevd at der er vondt å bæsje, og derfor blir en mester i å knipe igjen. Vi fikk beskjed om å fortsette med movicolen. Men du som er AB rett over her, du skriver at dere begynte med 4 poser Movicol daglig. Vi har bare 1, vi. Hvor gammelt var deres barn? Kanskje vi også skulle øke dagsdosen? Vi bor forresten i øvre Buskerud, så St Olavs er et stykke unna Uansett fikk vi også ordnet med blodprøve i dag. Så herifra bør det skje litt i allefall... Istedet for klyster, fikk vi beskjed om å gi ham en stikkpille i dag. Sånn at gutten vår skulle slippe å få innført så mange klyster som kanskje ikke ville virke. Så han fikk en sånn pille tidligere i kveld. Tror det må ha vært vondere for ham sånn med tanke på magen. Han gråt mye mer, og ville bare bli båret rundt. Og ble han ikke båret på, stod han bare og skalv. Heldigvis kom avføringen etter ca 30 min. Det ble som natt og dag for oss alle! Plutselig fikk humøret hans en boost, han ville tegne og pusle, og jaggu ville han ikke ha mat også Åååå, jeg håper så vi kan få en ordning på dette med magen. Det er som to forskjellige barn, bare han får gått på do. Jeg tenker også som dere andre, at det må være viktig å få en god rutine på dette nå, så man kan forebygge evt problemer utover i oppveksten...
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #13 Skrevet 10. september 2013 Be legen om å teste for laktoseintolleranse og fruktosemalabsorpsjon også. Det er en pusteprøve. Fruktosemalabsorpsjon fører som oftest til løs mave, men hvis man ikke får i seg nok væske eller kniper igjen kan det bli forstoppelse. Lykke til, håper dere får god hjelp. Anonymous poster hash: 1a49d...6ca
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #14 Skrevet 10. september 2013 Forsøk forresten å sørge for at han spiser regelmessig og normale mengder, i tillegg til passe mye fiber og vann osv. Jeg sliter selv mye med magen, og man mister gjerne både sultfølelse og matlyst når man er forstoppet, men å spise regelmessig og normalt (+ fysisk aktivitet) bidrar til bevegelse i fordøyelsesystemet. Uff, håper ting løser seg for gutten deres - det er vondt nok å slite med magen, å være så liten i tillegg gjør det jo enda verre. Anonymous poster hash: cef20...bbe
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #15 Skrevet 11. september 2013 Vi fikk beskjed om å fortsette med movicolen. Men du som er AB rett over her, du skriver at dere begynte med 4 poser Movicol daglig. Vi har bare 1, vi. Hvor gammelt var deres barn? Kanskje vi også skulle øke dagsdosen? Vi bor forresten i øvre Buskerud, så St Olavs er et stykke unna Hei, jeg er AB over her. Vårt barn var akkurat blitt tre år da vi startet med dette. Vi var en gang til sykehuset på samtale, og fikk det skjemaet som jeg lenker til nederst her. Står svært mye på dette skrivet, men på side 15 står det om dosering den første uken når man skal begynne på movicol for barn med langvarig obstipasjon/forstoppelse. (1 pose dag 1, 2 poser dag 2, 3 poser dag 3 og 4, 4 poser dag 5, 6 og 7). Vi fikk i allefall høre at det ikke er skadelig å gi movicol. Poenget med så mange doser helt i starten, er å få tømt magen helt. Mange av barna med slike problemer har avføring som sitter igjen her og der langt oppi tarmen, så det er viktig å få ut alt. Når man har gått noen få dager på høy dosering, skal man ta det litt på skjønn. Viktig at avføringen som kommer ut har myk konsistens. Hvis det er for rennende, må man trappe ned på mengden. Hvis det er for hardt, ta litt mer. Vi måtte også sende med en pose i barnehagen så han fikk der. Ga det i eplejuice (med sugerør), noe i yoghurten til kveldsmat eller i fruktmos, barnet syntes ikke det var så ille å ta, heldigvis. man må bruke litt skjønn her. Tror ikke vi fant det nødvendig å gi fire poser så mange dager som skjemaet foreslår. Alt det jeg har skrevet over gjelder selvfølgelig ikke hvis legen finner noe i blodet el.l (cøliaki eller noe annet). Men vare hvis det er psykisk, at de ikke vil bæsje pga at de knytter det til noe skummelt/vondt. http://www.stolav.no/ftp/stolav/eqspublic/pasientforlop/docs/doc_17559/attachments/Retningslinje%20for%20utredning%20og%20behandling%20av%20kronisk%20obstipasjon%20i%20spesialisthelsetjenestenversjon%201%20(3).pdf PS: En pose movicol er ganske lite. Jeg prøvde det selv, bare for å vite litt mer om hva det var vi drev og puttet i barnet vårt. Tok to poser en dag jeg også følte meg hard i magen, kan ikke si jeg merket noe som helst forskjell... Greit å gjøre dette i samråd med fastlegen, forresten, og da får dere også resept på movicolen. Det kan jo kjøpes reseptfritt, men det blir billigere på resept. Anonymous poster hash: 71a4a...70d
Nada Skrevet 12. september 2013 #16 Skrevet 12. september 2013 Har dere prøvd manuellterapeut? Har han alltid vært slik eller er det noe som har kommet senere. Begge mine hadde vanskelig med å få av seg avføring og luft når de var spedbarn. 2 behandlinger hos manuellterapeut gjorde susen. 2 minutter etter første behandling braket det løs (bokstavelig talt). Manuellterapeuten sa at ballongmage var tydelig tegn på spesielle problemer i overgangen mellom tynn og tykktarm, som også gjorde det vanskelig å gå på do. Verdt et forsøk ihvertfall. Jeg hadde prøvd det før jeg gikk videre med flere tester og lignende. Det koster lite og er ikke smertefult i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå