Gå til innhold

Introdusere smokk tidlig - er det dumt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt med stort sugebehov virker det som, han er knapt ei uke gammel.

Har alltid hørt at smokk er "fy og skam", ihvertfall til amminga er godt etablert.

Vårt forrige barn begynte med smokk da han var 4mnd, siden jeg aldri følte at amminga ble godt etablert uansett (delammet). Amminga ble ikke forandret.

Denne gangen lurer jeg på å gi han smokken først som sist, men hvor dumt er det å gi han den nå tro?

Har hørt at smokkbruk skal være positivt ifht krybbedød, men at det kan forstyrre amminga.

Erfaringer og tanker?

Anonymous poster hash: f8d15...ee5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ga smokk da småen var en uke gammel pga stort sugebehov. Var fortsatt sår og styrte litt med amming, men følte ikke at smokk gjorde noe fra eller til. Han sluttet med smokk selv da han var 3 måneder ca, men vi ammer enda nå ved 10 måneder :-)

Skrevet

Sønnen min fikk smokk da han var under 12 timer gammel. Det var personalet på nyfødtintensiven som ga han den. Var vel både fordi han fikk litt mindre kontakt medmoss der enn han ville fått ved barsel, og fordi det ofte fungerte som smertelindring. Ikke at min hadde vondt, men..

Da han kom opp på barsel reagerte de derimot på at smokk var alt for tidlig, Hehe. Intensiven og barsel hadde nok litt ulike fokusområder.

Han ble forresten aldri sugeforvirret, men tok bare smokk de første 6 ukene. Etter det tok han ikke smokk før han var 1 år og 4 måneder sånn ca. Siden da har han brukt den hver natt. Samme med bamse. Brydde seg aldri om bamsen sin før rundt denne alderen. Av en eller annen grunn. :)

Skrevet

Bare gi :)

Anonymous poster hash: 0d7de...5a4

Skrevet

Mine har fått smokk når de var hhv 4 og 1 dag gamle.

Hadde litt ammeproblemer med nr 1, men merket ikke forverring etter innføring av smokk, heller tvert i mot. Ammingen gikk hvertfall langt bedre fra samme dag han fikk smokk.

Merket heller ikke noe problem med nr 2. Men hun ble litt sugerforvirret når vi begynte å gi flaske når hun var 3 uker. Jeg produserte for lite melk og hun la dårlig på seg, så måtte supplere med mme. Men tviler på at smokken var årsak til at melkeproduksjonen gikk ned.

Anonymous poster hash: acb44...f70
Skrevet

Hvis du er helt sikker på at barnet er mett og legger på seg så er det vel greit, men du vet jo ikke på forhånd hvordan det vil gå. Alle babyer har stort sugebehov fordi de skal stimulere til produksjon av nok melk hos mor. Hvis du da tar bort denne stimuleringen ved å gi smokk tidlig, kan det resultere i mindre melkeproduksjon på sikt, og kanskje en sugeforvirret baby. Men det kan også gå bra. Men jeg ville uansett ventet til amming er godt etablert, etter kanskje 4 uker.

Jeg har en jente som ammer hele tiden og har gjort dette fra starten. Jeg tenkte at hun trengte smokk, men det hun trengte var mat. Så vær bare litt obs :)

Anonymous poster hash: aa9de...5db

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å få ammingen i orden før du begynner med smokk. At du har sugeteknikken inne, at han ikke da blir forvirret av en smokk. Eller at man bruker smokk som en "sultdemper".
Jeg begynte med smokk når han var en halv uke gammel, da følte jeg meg trygg på at jeg hadde disse tingene i orden :)

Anonymous poster hash: 736ac...9a9
Skrevet

Sønnen min fikk smokk da han var under 12 timer gammel. Det var personalet på nyfødtintensiven som ga han den. Var vel både fordi han fikk litt mindre kontakt medmoss der enn han ville fått ved barsel, og fordi det ofte fungerte som smertelindring. Ikke at min hadde vondt, men..

Da han kom opp på barsel reagerte de derimot på at smokk var alt for tidlig, Hehe. Intensiven og barsel hadde nok litt ulike fokusområder. :)

Det er min erfaring også. Var i tillegg en av barnepleierne på barsel som tydeligvis var fan av smokk. Hver gang hun hadde han kom han inn igjen til meg med smokk, og når de andre barnepleierne så det "nappet" de den ut igjen.

Hjemme begynte vi med smokk da han var ca 3 uker tror jeg.

Skrevet

Ts her

Takk for betraktninger! Problemet mitt er at jeg har veldig lett for å bli sår, så jeg tåler ikke at gutten suger utover effektiv spising. Har bra med melk, og han går foreløpig godt opp i vekt, så jeg er ikke redd for at smokken skal kamuflere et matbehov.

Det er rett og slett for å avlaste puppene mine litt, siden jeg vet hvor ille det kan bli om man virkelig blir sår.

Anonymous poster hash: f8d15...ee5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...