Gå til innhold

Er jenter forventet å være ryddigere enn gutter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange ting ved feminist-Norge jeg kan være uenig i, som at kjønnene skal være helt like og alle forskjeller eliminiert...men dette er et punkt jeg aldri har skjønt.

Når man er i et forhold er det selvsagt naturlig å fordele oppgaver. Fordi kvinner tradisjonelt har vært mer hjemme med barna har de også ofte gjort mer husarbeid, spesielt hvis mannen har lange arbeidsdager. Hvis begge jobber like mye, er det selvsagt naturlig at man tar likt ansvar for husarbeid.

Men det som overrasker meg at det virker som det er forskjellige standarder også når det gjelder single, eller de som fortsatt bor hjemme.

Jeg har observert dette når jeg har vært på besøk hos slektninger. Min tante har flere barn, både gutter og jenter. Når gutten lar skittentøyet flyte over eller kaster våte håndklær på gulvet, smiler hun, rister på hodet, sier noe sånt som "den gutten altså", og rydder opp. Når jentene gjør det samme, får de kjeft og hun tar dem til siden og viser hvordan det gjøres.

Det høres ekstremt ut, men jeg ser tendenser til det flere steder. Som f.eks. at en gutt har flyttet hjemmefra og kan få et kommentar på at det er rotete, men ikke mer enn det. Gjelder det samme en jente blir hun irettesatt. Det er også høyere standarder for hvor skittent en gutt kan ha det før det blir "ekkelt".

Som sagt, så fordeler folk det på sin egen måte når de er et par. Men jeg synes det er rart at sånne standarder strekkes ut til barn (som har samme ansvar hjemme) og single (som kun har ansvar for seg selv uansett).

Jeg lurer på om det er fler som ser dette? Jeg har nemlig venner som har samme erfaring (men som innrømmet at de sjeldent hadde tenkt på det før jeg nevnte det).

Jeg synes spesielt det er overraskende når såpass mange norske kvinner er så inntil margen opptatt av likestilling, at de likevel opprettholder en standard der guttene er mer unnskyldt enn jentene. Jeg sier ikke at det gjelder alle, og jeg er sikker på at det er mange som leser som oppdrar barna likt. Men det er vel ingen hemmelighet at det generelt er mer akseptabelt for gutter å ha det rotete enn jenter?

Anonymous poster hash: f42bc...3a8
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange har vel oppfatningen av det, og stemmer kanskje i mange tilfeller. Personlig så opplever jeg at jeg kjæresten min er mer ryddig enn meg, så har ikke turt å vise han rommet mitt enda, en gang.

Også noen av mine guttevenner er ryddigere enn meg, men har jo også de som er utrolig uryddige rotekopper som jeg hater å være på besøk hos. En gang tok jeg meg selv i å rydde, vaske opp, støvsuge hjemme hos noen da de var på jobb, og jeg var på helgebesøk der.

Anonymous poster hash: b0632...f3b
Skrevet

Jeg tipper det ligger mer i at gutter driter mer i hva andre synes om rotet deres. For mange jenter virker det å være ekstremt viktig hva andre synes, altså hvordan de fremstår. For mange gutter blir dette kun aktuelt om de skal ta med seg ei jente hjem (i starten, i alle fall). Jeg tror altså at det er noe mange jenter tvinger seg til å gjøre.

Og så har du selvsagt både gutter og jenter som liker å ha det ryddig, eller har blitt lært opp til det fra barndommen av slik at det har blitt en vane.

Anonymous poster hash: 7f67d...33b
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tipper det ligger mer i at gutter driter mer i hva andre synes om rotet deres. For mange jenter virker det å være ekstremt viktig hva andre synes, altså hvordan de fremstår. For mange gutter blir dette kun aktuelt om de skal ta med seg ei jente hjem (i starten, i alle fall). Jeg tror altså at det er noe mange jenter tvinger seg til å gjøre.

Og så har du selvsagt både gutter og jenter som liker å ha det ryddig, eller har blitt lært opp til det fra barndommen av slik at det har blitt en vane.

Anonymous poster hash: 7f67d...33b

Jeg tror jenter ofte bryr seg mer om interiør og det estetiske, og derfor lettere tar vare på der de bor. Jenter bryr seg derimot ikke mer om hva andre synes generelt, bare på et annet nivå. Gutter er jo ofte veldig opptatt av hva jenter synes om dem eller hvordan kamerater ser dem i guttegjengen. Det er bare et forskjellig fokus.

Likevel så handler det ikke bare om det voksne liv - som jeg nevnte, så er det forskjellige standarder for oppdragelse her. Og alle barn er opptatt av hva foreldre synes om dem og er like mottakelige for kjeft.

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Har litt samme inntrykk, men selv har jeg ikke fått den oppdragelsen. Syns det er litt merkelig at det fortsatt er sånn, og at ikke alle uansett kjønn blir oppdratt til å ha et normalt rent hjem. At mamma ikke står klar når man er blitt voksen og.

Er absolutt ikke noen husmor, men setter pris på å ha det noen lunde rent og ryddig.

Her er det samboer som er mest ryddig og det er han som er mest opptatt av at vi skal rydde vaske. Jeg er mer sånn:"ja, må vel det."

Eksen min derimot forventet at jeg skulle gjøre alt, og det fungerer ikke for min del.

Uansett så husker jeg en fyr som aldri vasket eller ryddet, og da var det noen jenter som pleide å rydde og vaske hos han. Var liksom ingenting unaturlig ved det, men jeg syns at en voksen person bør klare å holde stedet de bor i utenfor helsefarlig risiko.

Skrevet

Har litt samme inntrykk, men selv har jeg ikke fått den oppdragelsen. Syns det er litt merkelig at det fortsatt er sånn, og at ikke alle uansett kjønn blir oppdratt til å ha et normalt rent hjem. At mamma ikke står klar når man er blitt voksen og.

Er absolutt ikke noen husmor, men setter pris på å ha det noen lunde rent og ryddig.

Her er det samboer som er mest ryddig og det er han som er mest opptatt av at vi skal rydde vaske. Jeg er mer sånn:"ja, må vel det."

Eksen min derimot forventet at jeg skulle gjøre alt, og det fungerer ikke for min del.

Uansett så husker jeg en fyr som aldri vasket eller ryddet, og da var det noen jenter som pleide å rydde og vaske hos han. Var liksom ingenting unaturlig ved det, men jeg syns at en voksen person bør klare å holde stedet de bor i utenfor helsefarlig risiko.

Jeg er samme selv. Jeg rydder opp, men det er et evig ork.

Jeg har datet flere gutter som hadde vaskehjelp og bodde alene. Det var slik jeg oppdaget noen forskjellige standarder. Moren min, i tillegg til andre kvinner, har jeg hørt si at om en jente som har vaskehjelp at "herregud, kan du ikke rydde opp etter deg selv engang", mens om en singel mann har det samme er det ikke noe å tenke over. Hvis det er en kommentar, er det noe sånt som "jaja, han har jo råd til det, hvorfor ikke".

Jeg vet ikke, selvsagt er det bra om begge kjønn er ryddige, men av en eller annen grunn er en kvinne som er rotete eller bor i en skitten leilighet langt verre enn en mann. Og det handler ikke om hvordan de ser seg selv - men rett og slett det objektive synet. Jeg kjenner et par menn som bor i en svinesti men selv ville avvist en jente som kjærestematieriale om de var like ille som dem selv.

Gjest Arbeider
Skrevet (endret)

Aldri opplevd. Synes ikke jenter er ryddigere heller så oppdragelsen har ikke hatt veldig sterk effekt. Eneste er at jenter er mer opptatt av at det er ryddig når de får besøk.

Endret av Arbeider
Skrevet

Mange gjør sikkert det, ja.

Personlig forventer jeg at begge kjønn er ryddige innen rimelighetens grenser.

Skrevet (endret)

Da jeg var liten delte jeg et rom med broren min. Fra jeg var sju-åtte år gammel var det min oppgave å holde det ryddig og rent og skifte på sengene. Det var utenom de andre pliktene. Jeg lærte veldig tidlig å måtte være ansvarlig. Broren min slapp unna husvask og slikt nettopp fordi han var gutt og mamma mente at han ikke var "moden nok". Hvis laknene var skrukkete og det var litt støv i krokene når jeg var ferdig måtte jeg begynne helt forfra igjen, det var ikke bare å rette lakenet ut oppå madrassen eller tørke vekk støvet med litt papir. Så jeg fikk så avsmak av husarbeid at da jeg som tenåring ble litt av en gris. Da var mamma og pappa skilt og mamma lot rommet mitt for det meste være i fred.

Det er ikke galt å lære barn ansvar og la dem ha plikter, det er måten et blir gjort på. Og gutter har like godt av å vaske badet som jentene. Jeg flyttet ut for sju år siden og til å begynne med var det hysterisk viktig at det alltid så fint ut. Det var jo mitt eget hjem. Nå drar jeg under møblene, støvsuger, vasker og tørker støv en gang i uka. Det er ikke verdens ungergang om det er litt oppvask i kummen, litt bøss her og der eller litt skittentøy i stolen. Hos meg er det lov å røyke inne og spise i stua. Men det skal ikke være hybelkaniner noe sted, og det skal ikke stinke. Hvis jeg søler på gulvet tar jeg selvfølgelig en klut og vasker flekken bort med varmt vann.

Ofte synes jeg at ungkarsleiligheter lukter innestengt og gammel mat, og er ofte rotete. En gang på besøk hos broren min fant jeg en tallerken med kyllingbein med mark på i skrivebordet da jeg lette etter kopipapir. men selvsagt har jeg sett en betydelig andel ungkarskvinnereir OG familiehjem for den saks skyld som ikke har vært stort bedre. De har stort sett vært uten mark, da.

Endret av AmandaVI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...