MunaMadan Skrevet 9. september 2013 #41 Skrevet 9. september 2013 Smart og oppegående er ganske relative begrep, som ikke minst defineres av den kulturen og det samfunnet man tilhører, og der igjen miljøet man er en del av. En oppegående mann for meg har ikke nødvendigvis de samme kvaliteter som en oppegående mann for en annen. Blant annet vil jeg gå utifra at ts ser på seg selv som en oppegående mann, mens for meg ville en oppegående mann ikke startet en tråd med denne spekulative vinklingen. Andre igjen, tenker kanskje at dette var et virkelig blinkskudd - for en oppegående mann! Ts, no hard feelings, bare et nærliggende eksempel. 6
Gjest Arbeider Skrevet 9. september 2013 #42 Skrevet 9. september 2013 Smart og oppegående er ganske relative begrep, som ikke minst defineres av den kulturen og det samfunnet man tilhører, og der igjen miljøet man er en del av. En oppegående mann for meg har ikke nødvendigvis de samme kvaliteter som en oppegående mann for en annen. Blant annet vil jeg gå utifra at ts ser på seg selv som en oppegående mann, mens for meg ville en oppegående mann ikke startet en tråd med denne spekulative vinklingen. Andre igjen, tenker kanskje at dette var et virkelig blinkskudd - for en oppegående mann! Ts, no hard feelings, bare et nærliggende eksempel. Egentlig ikke så enig. Oppegående er kanskje litt relativt, men sjeldent opplevd at de jeg kjenner er uenige om hvem som er oppegående. Ellers tror jeg veldig få vil konkludere med at jeg er oppegående eller ikke utifra åpningsinnlegget. Deter bare observasjoner med et spørsmål og ikke mer fjernt enn at du kom med en teori for hvorfor jeg tenker at det er sånn.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #43 Skrevet 9. september 2013 Mange kvinner virker dummere enn de er, fordi 1. De er mer usikre enn menn, og lar seg påvirke av denne usikkerheten. Kjenner selv noen som ligger i toppsjiktet IQ-messig, men som lett lar seg psyke ut, blir nervøse og sier mye dumt. 2. En del blir oppfordret til å fokusere mer på utseende og overflatiske verdier. De får dermed ikke stimulert nøtta si i særlig stor grad, og har ingen interesse av å oppsøke utfordrende situasjoner. Mange vil heller bruke utseende til å lokke til seg en statusmann enn å jobbe hardt for å oppnå samme status selv. Dette er mitt inntrykk fra befolkningen generelt. Nå skal det sies at jeg daglig er omgitt av creme de la creme, men selv her har kvinnene tendens til å bli usikre, påvirket av usikkerheten, og dermed "dumme". Anonymous poster hash: 7db6a...e6e
MunaMadan Skrevet 9. september 2013 #44 Skrevet 9. september 2013 Ts, du har ikke opplevd at de du kjenner er uenige om hvem som er oppegående, det er jo der det relative i forhold til miljø kommer inn. Hadde du sammenlignet oppegående kvaliteter med en fra en helt annen kultur, eller kanskje et annet samfunnslag, så ville det sannsynligvis kunne komme frem tildels overraskende store forskjeller. Men nok om det. For å svare på spørsmålet i hovedinnlegget; Nei, jeg mener ikke at det er generelt flere oppegående og smarte kvinner enn menn, eller omvendt. Men at menn og kvinner kamuflerer eller blotter dumhet på forskjellig måte, det kan jeg relatere til. 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #45 Skrevet 9. september 2013 Oppegående er et relativt og subjektivt begrep. Det samme er smart. For eksempel avfeier du karakterer med en gang fordi dette ikke er din definisjon på å være oppegående eller smart, men det finnes mange som vil mene at en person som kan vise til A i flere fag og er midt i en doktorgrad må besitte en viss intelligens. Poenget er ikke at det ene er mer rett enn det andre, men at folk har forskjellige kriterier og kaller andre oppegående av vidt forskjellige grunner. Noen synes oppegående folk er de som kan fortelle mye om historie, samfunn og politikk, noen synes oppegående folk er de som skjønner logikk og matematikk godt, noen synes det er de som er kunstneriske genier, noen synes det er de som kan skrive en god bok eller artikkel, noen synes det er de som er street smart, de som kan drive en bedrift, de som kan selge sand i sahara, de som kan lese mennesker, de som kan sitere fra Dante osv. Ironisk nok så eliminerte du jo en av de få målene på smarthet som var i nærheten av å være objektivt, og ikke minst som det finnes statistikk på. I tillegg synes man som oftest at man selv er oppegående og at de som er like en selv - eller virker smartere enn en selv - er følgelig også oppegående. Det skal ikke mye til for å imponere en som ikke kan noenting. Så når du eller andre her sier hvilket kjønn blant deres venner som er mest oppegående, så er det jo ikke verdt så mye. Faktisk tilnærmet ingenting. Annet enn en ganske uformell diskusjon, da For å svare på spørsmålet ditt så har jeg ikke inntrykk av at jenter tror de som kjønn er smartere enn menn som kjønn. Men jeg har jo møtt mindre oppegående jenter som gjerne vedholder noen "sannheter" om at menn bare bryr seg om fotball og sex, blir imbesiler rundt fine damer eller med kompisgjengen, aldri skjønner hva som blir sagt til dem, ikke evner å tenke abstrakt, synes promp er mer festlig enn politisk satire, aldri leser bøker, bare spiller PC-spill osv. Så sitter de sammen med venninnene sine og ler av "gubben" og føler seg smartere enn dem. Så de finnes jo. Men jeg synes egentlig ikke det er spesielt oppegående i utgangspunktet å mene at eget kjønn er smartere enn det andre. Anonymous poster hash: 70400...a99 6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #46 Skrevet 9. september 2013 Det morsomme med mennesker er at ingen synes de selv er dumme. Anonymous poster hash: 3fbbc...e75 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #47 Skrevet 9. september 2013 Hva er smart for deg ? Hvordan vet du at " fleste menn" mener likt ? Om en ser i samfunnet i dag er det kvinnene som vinner terreng og mennene som seiler akterut. Jobber selv som spesialist i helsevevsenet og her er mennene i fåtall. Det er jentene som er vinnere over hele linja. NTNU, Medesin, Odontologi, Veterinær, et overflod av jenter. Nei ikke enig med deg dessverre. Du sier at karakterer ikke er et måleredskap for smarthet. Rart da dette brukes som inntaks kriterie på alle lukkede studier. Til slutt vil jeg si å være smart er ikke det samme som å være oppegående. To vidt forskjellige begreper. Begge er positive omtaler om en person men beskriver forskjellige egenskaper. Medesin og inntaks kriterie? Hva slags spesialist er du? Ikke medisiner, skjønner jeg... Anonymous poster hash: 7db6a...e6e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #48 Skrevet 10. september 2013 Hvem som oppfattes som smarte har ofte mye med selvtilliten deres å gjøre. De med veldig stor tro på seg selv kan lett få andre (med mindre kunnskap på det aktuelle området) til å tro de er flinke/oppegående/smarte, selv om det de sier er direkte feil. De kan til og med få mer kunnskapsrike folk til å bli usikre på det de tror, fordi de er så forbaska påståelige. Forresten morsomt at doktorgrader og A'er trekkes inn. Skal ærlig innrømme at jeg ikke lar meg imponere av doktorgrad i sykepleie i samfunnet eller A i helsevitenskap og andre lettvekterfag. Det er tydeligvis en del som er så stolte av det og tror det gjør de så veldig smarte og spesielle (..... mindreverdighetskomplekser? *host*). Det er egentlig bare latterlig. Ikke at de studerer, det er flott at kunnskapsnivået i befolkningen økes, men å bli høy på pæra av det, skryte og tro de er noe? De driter seg bare ut. Ta ett semester med tunge fag i utlandet, så føler man seg bare dum som trodde dallefagene i Norge var hardt og krevende arbeid. De smarteste jeg kjenner, de skryter ikke. De er ydmyke, og vet hvor mye de ikke vet. De har ikke tid til å fremheve seg selv, for de er hele tiden opptatt av å tenke ut alt mulig annet. Anonymous poster hash: 7db6a...e6e 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #49 Skrevet 10. september 2013 Du sier at karakterer ikke er et måleredskap for smarthet. Rart da dette brukes som inntaks kriterie på alle lukkede studier. Må bare svare på denne også, den var så morsom Det at karakterer brukes som inntakskriterie på lukkede studier betyr ikke at det er et mål på smarthet. Det er bare det de har valgt som inntakskritere i mangel på noe bedre, som kanskje ville ha krevd såpass mye ressurser at det får ligge inntil videre. Karakterer i norsk videregående skole gjenspeiler hovedsakelig en ting: Hvor flink du er til å tilpasse deg det aktuelle systemet. Det igjen trenger ikke gjenspeile intelligens eller ambisjoner, det kan like gjerne gjenspeile en tvangspreget eller passiv go-with-the-flow-innstilling. Det er dermed ikke sagt at de smarteste ikke kan gå ut med 6 i snitt, for det kan de godt, men de kan også gå ut med adskillig dårligere karakterer. Likeledes kan de mindre smarte også gå ut med 6 i snitt hvis de arbeider veldig hardt, eller hvis de velger papegøye-strategien. Et eksempel: I Frankrike slipper alle inn på medisinstudiet. Langt fra alle kommer ut, og det er knallhard konkurranse. Flere med dårlige karakterer fra norsk videregående skole har greid seg. Hvis karakterer fra videregående skole (hvor fagene er enkle) er et mål på intelligens, hvordan kan det så være at de i Frankrike (hvor fagene har en langt høyere vanskelighetsgrad) likevel greier seg godt? Trenger så det å ha noe med intelligens å gjøre? Resonneringsevne er noe av det jeg mener har sterkest sammenheng med intelligensnivå. Karakterer, mastergrader og sånn kommer egentlig ganske langt bak i rekken, da det er så mange andre faktorer som spiller inn. Anonymous poster hash: 7db6a...e6e 1
glidemiddel Skrevet 10. september 2013 #50 Skrevet 10. september 2013 (endret) Hva er smart for deg ? Hvordan vet du at " fleste menn" mener likt ? Om en ser i samfunnet i dag er det kvinnene som vinner terreng og mennene som seiler akterut. Jobber selv som spesialist i helsevevsenet og her er mennene i fåtall. Det er jentene som er vinnere over hele linja. NTNU, Medesin, Odontologi, Veterinær, et overflod av jenter. Nei ikke enig med deg dessverre. Du sier at karakterer ikke er et måleredskap for smarthet. Rart da dette brukes som inntaks kriterie på alle lukkede studier. Til slutt vil jeg si å være smart er ikke det samme som å være oppegående. To vidt forskjellige begreper. Begge er positive omtaler om en person men beskriver forskjellige egenskaper. At det er flere på medisin, odontologi, veterinær kommer av at hele vgs er lagt opp for jenter og at jenter derfor får bedre karakterer. På skrivefag, pugg og drill så gjør jenter det bedre og er veldig pliktoppfyllende med lekser. http://chronicle.com/blogs/global/vienna-medical-school-will-weight-exam-scores-in-favor-of-women/33755 Men når de må justere opp karakterene til jentene iforhold til poengscoren på eksamen ganske markant for t de skal komme nærmere nivået på guttene, så er det noe galt. EU snakker også om å gjøre dette med alle utdanningslinjer ved universiteter hvor gutter scorer bedre enn jenter selv om det er et flertall av jenter på studiet. Det gjelder ikke der hvor jenter scorer bedre enn gutter selvsagt. Jenter og gutter fungerer forskjellig. Gutter er ikke så veldig gode på multitasking, men flinke til problemløsning og å finne ut hvordan ting fungerer og fokuserer på en ting av ganger og derfor mer beslutningsdyktig. Jenter er flinkere språklig, det sosiale og til multitasking. Gutter har forøvrig ca 5 IQ poeng over og større spredning. Det at gutter liker å konkurere og spille og generelt er nysgjerrige og utforskende vil nok også trene opp guttehjerner mer. Endret 10. september 2013 av glidemiddel
Cata Skrevet 10. september 2013 #51 Skrevet 10. september 2013 Når jeg tenker etter så har alle (de to ) stokk dumme menneskene jeg har møtt i mitt liv vært menn. På den annen side så kjenner jeg mange intelligente menn også Samtidig så har de to mest intelligente personene jeg har møtt vært kvinner.... Ettersom jeg ikke regner meg som stokk dum selv, så kommer jeg i grunnen til den konklusjon at det er alt for dårlig statistikk til at man kan trekke noen konklusjon i det hele tatt, og dermed ender jeg i grunnen med å tenke at det finnes ca. like mange smarte og dumme menn og kvinner her i verden. 1
Gjest Belle âme Skrevet 10. september 2013 #52 Skrevet 10. september 2013 Jeg har møtt mange dumme gutter og mange dumme jenter :-P
Gjest anonym* Skrevet 10. september 2013 #53 Skrevet 10. september 2013 Det er ikke for ingenting at månen er fru Luna
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2013 #54 Skrevet 10. september 2013 Spørs på hva man måler oppegående og smart etter. Selv har jeg en IQ godt over snittet, men har likevel ikke nok allmennkunnskap til å kunne hevde meg i quiz o.l. Det er fordi jeg ikke interesserer meg for alle mulige temaer. For eksempel har jeg ikke pugget hovedsteder, så det er flere av dem som jeg ikke kan eller husker. Hvis en skulle komme til å avsløre et slikt "hull", er det enkelte menn som får lyst å stemple en som blond. Men jeg synes bare det er morsomt. For ikke å snakke om hvis man som pen kvinne er blid og ler mye, da er man automatisk mindre begavet. Og gjerne litt løs også.
Gjest Evans Skrevet 10. september 2013 #55 Skrevet 10. september 2013 Jeg har møtt både dumme menn og kvinner, og har nok ikke tenkt noe over at det er flere dumme menn enn kvinner, eller omvendt. Men jeg ser at kvinner, oftere enn menn, blir fremstilt som dumme og sexy.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #56 Skrevet 10. september 2013 De smarteste jeg kjenner hevder seg gjerne i quiz fordi hjernen deres har et umettelig behov for informasjonsinnhenting. Hva defineres egnetlig som "IQ godt over snittet", og hvordan vet du at du har det? Anonymous poster hash: 7db6a...e6e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #57 Skrevet 10. september 2013 Jeg og de fleste menn kjenner mener at det generelt er flere oppegående og smarte menn enn kvinner. Tenker jenter det samme, men bare omvendt? Karakterer teller ikke som smart. Det er ikke hvor mye man har pugget til en prøve som gjelder. Jeg tenker i hvertfall at det er/jeg møter flere smarte kvinner enn menn. Og veldig mange flere menn med oppblåst selvbilde som tror de er så smarte, når de er duster og direkte dumme. Jenter har mer personlighet, gutter er så enkle. Anonymous poster hash: 9f318...b7d
Gjest Houdini Skrevet 10. september 2013 #58 Skrevet 10. september 2013 Er det ikke det slik at de man speiler seg best i er de man anser som smarte? De som bekrefter ens egne valg, en person man ser opp til og som samtidig er så lik en selv at det forsterker ens følelse av å gjøre "det riktige"? Har møtt noen som uten tvil er smarte, men i mangel på kjemi ser jeg på dem som litt dumme likevel. Men det har kanskje noe med at mange personer egentlig ikke er særlig åpne, selv de selverklærte åpne personene. Lett å stemple dem som dum.
Leeloo Skrevet 11. september 2013 #59 Skrevet 11. september 2013 Oppegående og smart definerer man vel kanskje gjerne ut i fra seg selv? Jeg vet i hvert fall at de jeg regner som smarte/oppegående er, bevisst eller ubevisst, mennesker jeg føler er smartere enn meg, der jeg kjenner at jeg virkelig må bruke hjernen for å følge med i samtalen. De menneskene jeg føler er på mitt eget nivå regner jeg som normalt intelligente, resten er "dumme" (satt veldig på spissen). Jeg tenker da at for de jeg definerer som smarte havner jeg i "dum" kategorien, mens andre, ditto smarte mennesker de normale for dem. Smart for ett menneske kan være dum for andre.
Tidus Skrevet 11. september 2013 #60 Skrevet 11. september 2013 Menn virker generelt mer rasjonelle enn kvinner for meg. Om dette er definisjon av oppegående, vet jeg ikke. Men jeg har inntrykk av at menn holder kjeft og tenker litt før de sier noe, oftere enn kvinner. Jeg tror ikke menn generelt er smartere enn kvinner, men at vi generelt ikke blir påvirket av følelsene våre i like stor grad som det fagrere kjønn, kan vel de fleste være enige om?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå