Teethgrinding Skrevet 9. september 2013 #21 Skrevet 9. september 2013 Fordi nobelprisen ikke fantes da Araberne var den ledende vitenskapskulturen. Anonymous poster hash: 05f86...7f9 De konstruerte enkel matematikk, litt skrift og et bibliotek for over tusen år siden. Hva har de fått til siden? Ingenting annet enn å fly inn i et par hus og hylle en pinlig gud? Det er jo bare sorgen fra den kanten. De har jo rett og slett ikke fått til en dritt på tusen år, mens den hvite mann og kineseren har laget broer og høyhus, medisin og avansert kirurgi, kompleks naturvitenskap som å konstruere nytt fuckings grunnstoff. Arabere? De har klart å pumpe litt olje. De har ikke engang utviklet kleskoden siden år 1300. Hva er galt? Eller er det et valg? Min personlige forklaring er at religionen deres har kollektivt kuet hele ansamlingen. Da må det jo isåfall være et valg. At arabere er naturlig idioter mens vi er dødssmarte har jeg vanskelig for å tro. 3
Cathrine88 Skrevet 9. september 2013 #22 Skrevet 9. september 2013 Der traff du veldig godt, enten det var kalkulert gjetting, vill gjetting eller kunnskap. I hvert fall om man legger IQ til grunn, og selv med sine mange svakheter er det det beste målet vi har. IQ-snittet er så godt som identisk for menn og kvinner, men spennet er større blant menn.Anonymous poster hash: 5a13c...76c Ja, jeg er klar over det, men jeg hadde ikke lyst til å kun legge IQ til grunn. Noen mennesker med svært høy IQ er jo fullstendig hjelpeløse i enkelte situasjoner, derfor blir det kanskje feil å definere dem som spesielt oppegående. 4
absinthia Skrevet 9. september 2013 #23 Skrevet 9. september 2013 Ja, du sier noe... Jeg tror kanskje jenter viser sin dumhet på en litt mer tydelig måte enn mannfolkene. Hvis en mann er uvitende om et tema, så holder han heller kjeft enn å komme med hjernedøde kommentarer og spørsmål Stokk dumme jenter kan generelt sett klare seg fint i samfunnet, bare de er pene nok. Menn prøver kanskje litt hardere? Jeg har den erfaringen at om menn kan lite om et tema, skravler de oftei vei som om de kunne alt og noen forsøker sågar å belære kvinner eller andre menn som kan mer om emnet. Men generelt sett er dumhet likt fordelt, har møtt mange tåpelige menn og mange tåpelige damer, men de tåpelige damene kan jeg i det minste snakke om kjoler eller annet fjas om for å unngå ting der deres lavpannethet kommer til sitt fulle uttrykk, det er ikke fullt så lett med menn. Men jeg må si at jeg kommer bedre overens med velmenende, snille, men litt korttenkte mennesker, enn de som er korttenkte og ikke så gode. Så rådet mitt er: er du litt dum, så sørg for å være ekstra medmenneskelig! 4
Gjest tsejG Skrevet 9. september 2013 #24 Skrevet 9. september 2013 Nå fikk ikke kvinner samme sjansen tidligere, men ser man på karakterer i usa så scorer jenter i snitt bedre, men menn er overrepresentert blant de med de aller aller beste resultatene. Men det var ikke geniene jeg tenkte på i denne tråden da. Neida, som jeg også bemerket var tidligere tider sterkt preget av undertrykkelse og andre kjønnsrollemønstre. Men er alltid litt moro med litt bensin vet du . Jeg har i det siste (pga at egne barn nettopp har tatt lappen) bl.a. registrert at jentene i deres vennekrets har scoret bedre på teoriprøven enn gutta, mens det har vært omvendt på selve oppkjøringa, uten at jeg har noen øvrig statistikk å vise til da. Så kanskje har jentene lettere for teori, mens gutter er litt mer praktisk anlagt. Summa summarum tror jeg også det er nokså jevnt fordelt.
Gjest Crazycatlady Skrevet 9. september 2013 #25 Skrevet 9. september 2013 Har møtt mange dumme menn og mange dumme kvinner. Er en kvinne pen og dum så kommer hun lettere unna med det tror jeg, men personlig så orker jeg ikke å være rundt folk som er dumme. De som ikke har møtt eller sett en dum mann kan jo bare skru på Paradise hotell, så har man jo et godt utvalg der. 7
Gjest Blubberella Skrevet 9. september 2013 #26 Skrevet 9. september 2013 Jeg vet om mange stokk dumme både menn og kvinner, og jeg kjenner intelligente og oppegående folk av begge kjønn. Kanskje flere jenter føler at de klarer seg med pent utseende og dermed ikke gidder å anstrenge seg? Jo mindre motgang og utfordringer, jo mindre utvikler man seg i livet, og da vil jeg påstå man vil stagnere og bli mindre intelligent. IQ kan i stor grad øves opp og det gjelder andre former for intelligens også. Det er vel svært få menn som glir gjennom livet på utseendet og satser på at dama skal sikre fremtiden hans. Det finnes alt for mange damer som ikke gidder å jobbe for sin egen fremtid. Bare se på rosabloggerne; har de virkelig tenkt gjennom hva de skal gjøre når bloggekarrieren er over? Hva skal de bruke strutteleppene og kjøpepuppene til da? Kan hende noen av dem har en utdannelse å falle tilbake på, men hvor mange av dem har faktisk det? Jeg tror ikke menn er mer intelligent enn kvinner fra grunnen av men jeg synes mye tyder på at kvinner gjør mindre for å komme seg opp og frem. mange griper ikke sjansene godt nok og tør ikke satse. Noen fordi de mangler selvtillit (for menn har mer selvtillit og bedre tro på seg selv enn kvinner) og noen fordi de tror de kan leve på et vakkert utseende og bli oppvartet og forsørget av en mann resten av sitt liv, enten det er pappan eller samboer/ektefelle. Eller begge. Kanskje noen fordi de ikke har tenkt gjennom ting særlig grundig og bare flyter videre uten tanke for fremtiden. Selv i dagens likestilte samfunn er det også fremdeles tendens til at gutter oppdras til å være pågående og tøffe mens jenter skal vente pent i køen og ikke være så frempå. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #27 Skrevet 9. september 2013 Hva er galt? Eller er det et valg? Min personlige forklaring er at religionen deres har kollektivt kuet hele ansamlingen. Da må det jo isåfall være et valg. At arabere er naturlig idioter mens vi er dødssmarte har jeg vanskelig for å tro. Det er ikke nødvendigvis et valg når de som styrer plutselig blir influert av religiøse fanatikere og siden havner under slett styre av forskjellige imperier og kolonimakter. Det er mer en påtvunget mørkealder. Men dette er uansett veldig langt unna trådens tema. Hva med å diskutere arabere, vitenskapsmenn o.l. i en passende tråd? Anonymous poster hash: 05f86...7f9
Silfen Skrevet 9. september 2013 #28 Skrevet 9. september 2013 Når jeg tenker meg godt om, kanskje du har rett! Jeg har vel aldri møtt en mann og tenkt; "han var dum". Men det samme kan jeg ikke si om jenter. Mulig det bare er tilfeldig? Og alle de jeg vil karakterisere som "smarte" i min omgangskrets er menn... hmm Det har jeg. Det bor en vanvittig sexy mann i nabolaget og min nabo og jeg har siklet bra. Flott kropp, jobb som innebærer uniform, fint smil etc. Aldri sagt mer enn hei. Men så sa vi mer enn hei. Og etter den første samtalen var altså illusjonen om lekker mann knust. For det var jo ikke innhold. Han taklet verken kødd eller skikkelige spørsmål. Men ellers så har jeg vel møtt flere ikke så smarte jenter enn gutter, men jeg tror det bare er tilfeldig. Sikkert fordi jeg treffer flere jenter. 2
Singha Skrevet 9. september 2013 #29 Skrevet 9. september 2013 Sikkert fordi jeg treffer flere jenter. Ding ding ding! 2
Gjest tsejG Skrevet 9. september 2013 #30 Skrevet 9. september 2013 Dette kan man jo dra lengre. Hvorfor er det ingen arabere med nobelspris? Jeg tror mye av disse tingene handler om valg. Jeg tror mange kvinner velger å oppføre seg som idioter fordi det er lett. Forsvarspolitikk? Mannegreie. Husholdningens økonomi, sparing, boligmarked, økonomisk innsikt, følge med i media og regne på renter? Mannegreie. Jeg anser meg for å stå i hjørnet til feminismen, men det er jo skummelt å se tendenser. Nå kjenner vi vel alle hederlige unntak, men det er nok noe vi alle kjenner litt på. Hvorfor er det så mange dumme damer? Dumme menn oppleves liksom ikke fullt så evneveike. Mye riktig i dette, og jeg tror det alltid har (og i noen grad fremdeles er) slik at mange av disse typiske mannegreiene består fordi det ofte føles lettvindt for kvinner (i samboer/ekteskap) å slippe å styre med disse tingene, til fordel for andre sysler/gjøremål (kvinnegreier). Det har vel med interesser å gjøre. Eller en etterklang av tradisjonelle kjønnsroller kanskje. Men om dette er en definisjon på smart/ikke smart skal ikke jeg avgjøre...
Teethgrinding Skrevet 9. september 2013 #31 Skrevet 9. september 2013 Det er ikke nødvendigvis et valg når de som styrer plutselig blir influert av religiøse fanatikere og siden havner under slett styre av forskjellige imperier og kolonimakter. Det er mer en påtvunget mørkealder. Men dette er uansett veldig langt unna trådens tema. Hva med å diskutere arabere, vitenskapsmenn o.l. i en passende tråd? Anonymous poster hash: 05f86...7f9 Nei, det er ikke langt fra temaet. Poenget mitt er at jeg tror dumme mennesker tar et valg om å ikke sette seg inn i ting. Det handler med andre ord ikke om medfødte evner, men en ansvarsfølelse om å sette seg inn i verden rundt en. Du avslører din egen manglende evne til å argumentere langt nok når du klager på avsporing på noe som er i aller høyeste grad saksorientert. 2
Gjest tsejG Skrevet 9. september 2013 #32 Skrevet 9. september 2013 Har møtt mange dumme menn og mange dumme kvinner. Er en kvinne pen og dum så kommer hun lettere unna med det tror jeg, men personlig så orker jeg ikke å være rundt folk som er dumme.De som ikke har møtt eller sett en dum mann kan jo bare skru på Paradise hotell, så har man jo et godt utvalg der. Det er jeg klinkende klart enig i, men der er jo forøvrig begge kjønn stein stokk dumme, og i tillegg totalt ubrukelige til noen form for samfunnsmessig nytte. Skjønner i grunn ikke hvordan slike folk klarer seg...
Gjest Crazycatlady Skrevet 9. september 2013 #33 Skrevet 9. september 2013 Det er jeg klinkende klart enig i, men der er jo forøvrig begge kjønn stein stokk dumme, og i tillegg totalt ubrukelige til noen form for samfunnsmessig nytte. Skjønner i grunn ikke hvordan slike folk klarer seg... Ja, var bare noen som skrev at de aldri hadde møtt en dum mann. I det programmet er det i hvert fall et godt utvalg
Gjest tsejG Skrevet 9. september 2013 #34 Skrevet 9. september 2013 Ja, var bare noen som skrev at de aldri hadde møtt en dum mann. I det programmet er det i hvert fall et godt utvalg Jupp. Og en annen "skremmende" faktor i den forbindelsen er seerantallet, som er temmelig høyt. Så hva med disse, er de i samme kategori, eller liker vi generelt bare å slappe av med fordummende underholdning i en ellers krevende hverdag. Sjøl hater jeg serien, krevende eller ikke krevende hverdag (uten å dermed påberope meg særlig flere IQ-poeng enn gjennomsnittet, tror jeg da, hehe...)
Marie90 Skrevet 9. september 2013 #35 Skrevet 9. september 2013 (endret) Jeg kjenner flere oppegående kvinner enn menn. Da mener jeg intelligente, moralske, samfunnsengasjerte, empatiske og intellektuelle. Det er min erfaring i min omgangskrets, av venner både fra videregående, universitet i Frankrike og England og storfamilien og deres venner. De er mer kunnskapsrike, beleste og velformulerte. Likevel er nok flere av mine favorittregissører og forfattere menn. De stikker seg mer ut der det krever konkurranse. Jeg tror det er flere variabler blant menn. Det er fler på toppen, dog få av begge kjønn. Men det er også mange, mange fler på bunnen, hvilket vi ser av dårlige valg blant menn. Endret 9. september 2013 av Marie90 2
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2013 #36 Skrevet 9. september 2013 Jeg møter både dumme menn og kvinner, men jeg husker godt noe jeg opplevde for mange år siden, da jeg gikk på ungdomsskolen; Jeg stod og snakket med en jente. Hun var ansett som populær, ikke en i min krets, men hun var hyggelig, og jeg hadde noe jeg måtte ta opp med henne. Hun virker oppegående og smart nok. Dette opphører i det en av de populære guttene går forbi. Hun snakket tydelig i et høyere stemmeleie og virker med ett blåst når hun snakker. Jeg tenkte faktisk på det på bussen i dag da jeg hørte to fjortisjenter gjøre seg dummere enn de var. Kanskje gutta som i denne tråden svarer at jenter er dummere rett og slett er så kjekke at jentene de møter hever stemmeleiet, skyter ut stjerten og later som om de er dummere enn de er? En annen mulighet kan være noe jeg ser på jobben min; godt voksne menn med en del definisjonsmakt som snakker høyt blir lyttet til. Stopper man opp og hører på hva de sier har de helt sikkert ikke mer peil enn den usikre, unge jenta som snakker, men det er vanskelig å avsløre disse gutta, mens jenta by defult blir ansett som mindre viktig, fordi hun ikke innehar samme autoritet.
Zess Skrevet 9. september 2013 #37 Skrevet 9. september 2013 Neida, som jeg også bemerket var tidligere tider sterkt preget av undertrykkelse og andre kjønnsrollemønstre. Men er alltid litt moro med litt bensin vet du . Jeg har i det siste (pga at egne barn nettopp har tatt lappen) bl.a. registrert at jentene i deres vennekrets har scoret bedre på teoriprøven enn gutta, mens det har vært omvendt på selve oppkjøringa, uten at jeg har noen øvrig statistikk å vise til da. Så kanskje har jentene lettere for teori, mens gutter er litt mer praktisk anlagt. Summa summarum tror jeg også det er nokså jevnt fordelt. Mitt inntrykk er at menn har andre "fordeler" som gjør at de ofte kan virke smartere og flinkere enn jentene, selv om de ikke er det. Sterkt konkurranseinstinkt og høy selvtillit tror jeg for eksempel menn oftere er velsignet med. Det er egenskaper som kan være til nytte på en praktisk kjøreprøve. Ellers har jeg også møtt mange menn som tror de er langt mer intelligente enn de er. Den type selvtillit kan nok virke overbevisende. Etter min mening kunne en god del menn vært litt mer selvkritiske. 4
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2013 #38 Skrevet 9. september 2013 Jeg og de fleste menn kjenner mener at det generelt er flere oppegående og smarte menn enn kvinner. Tenker jenter det samme, men bare omvendt? Karakterer teller ikke som smart. Det er ikke hvor mye man har pugget til en prøve som gjelder. Hva er smart for deg ? Hvordan vet du at " fleste menn" mener likt ? Om en ser i samfunnet i dag er det kvinnene som vinner terreng og mennene som seiler akterut. Jobber selv som spesialist i helsevevsenet og her er mennene i fåtall. Det er jentene som er vinnere over hele linja. NTNU, Medesin, Odontologi, Veterinær, et overflod av jenter. Nei ikke enig med deg dessverre. Du sier at karakterer ikke er et måleredskap for smarthet. Rart da dette brukes som inntaks kriterie på alle lukkede studier. Til slutt vil jeg si å være smart er ikke det samme som å være oppegående. To vidt forskjellige begreper. Begge er positive omtaler om en person men beskriver forskjellige egenskaper.
Gjest Arbeider Skrevet 9. september 2013 #39 Skrevet 9. september 2013 Prøver egentlig å ikke svare AB.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2013 #40 Skrevet 9. september 2013 Prøver egentlig å ikke svare AB. OK Glemte egentlig til slutt å si at denne utviklingen er trist da det er mye færre menn på disse fakultetene. Lik fordeling av antall menn og kvinner på et en arbeidsplass, fakultet osv skaper det beste miljøet. Håper derfor at menn kommer mer på banen og at likevekten igjen blir som vi hadde på 80 tallet. Før det var det nesten bare menn og det var like kjedelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå