Gå til innhold

Hva er det med folk som stjeler mat? og hvordan få de til og ikke ta min mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg reiser en del med jobben. Noen ganger bor jeg da på vandre hjem. Hvis en setter mat i kjøleskapet blir den ofte borte.

Ofte treffer jeg også på de som har tatt min mat, gjerne mens ugjerningen pågår, sitter med en stor tallerken med min mat og jafser i seg foran tven.

«jeg trodde den var gjenglemt» sier de og beklager seg.

Vel det var den ikke sier jeg.

«jeg kan betale, jeg kan betale, du kan få all min øl»

Vel så sier jeg gjerne at det går fint, alle kan jo glemme seg, bare ikke ta maten igjen ok?

Neida de skal ikke ta mat igjen.

Men det gjør de. De tar mat igjen og igjen. «jeg var sulten» eller «jeg hadde ikke mat»

For orden skyld her snakker en om voksne, funksjonfrikse mennesker, med godt betalte jobber, som befinner seg et par 100 meter fra matbutikken.

Og hva om den som eier maten også er sulten? Eller ikke har mat?

For det er jo det som skjer om noen tar ens mat, har en kanskje ikke noe frokost den dagen.

Men ta mat det gjør de. Og det er typisk dyr mat de tar. Kjøttdeig, kjøttboller, biff, kyllingfiller, hele pizzaer ferdigretter, kakestykker, hele kaker, mange yoghurter.

Med en gang si en setter noen rester i kjøleskapet, så går det en time også er maten borte! Veldig irriterende hvis en for eksempel tenker seg at en skal spise denne maten klokka 5 om morgenen før en drar på jobb – før butikkene er åpne så er maten borte.

Det er også et typisk svensk-norsk og dansk fenomen. Reiser en til fattige land, tar ikke folk mat. Ingen tar mat der, selv om det er fattige mennesker som ikke har råd til egen mat, tar de ikke andres mat. Det er en stor skam i det og ta andres mat, skulle en likevel ta andres mat så tar de mat fra søpla eller annen mat som andre ikke vil ha. Det går ikke og tar det beste fra kjøleskapet.

Langt innlegg dette men hvordan løser en det slik at det er mindre sjanse for at noen tar ens mat?

Kreve betaling første gang de tar ens mat?

Jeg strever ofte med at samme folk tar min mat gang på gang. Og det blir jo fort store summer.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett lås på boks med mat eller la være med å ha mat i kjøleskapet?

Skrevet

Om du vet om en person som stjeler mat om og om igjen, så legger du igjen en lapp med maten din hvor det står at du har lagt avføringsmiddel i den. Om den maten så blir oppspist, så legger du med avføringsmiddel i maten din neste gang + lappen. Da kan ikke personen som får seg renneræv klage på noe. ;)

Anonymous poster hash: 28ac6...6c3
  • Liker 1
Skrevet

pakk inn i pose, med navnet ditt på, og datoen. Gjerne også når du planlegger å spise den?

eks:

Frida sin, 09.09.13 - Kveldsmat mandag.

Spiser de den DAA så får du be dem gå ut å kjøpe ny mat til deg!

• Liker 1
Skrevet

Slike folk er nok også ofte uforbederlige gjerrigknarker. Det er ikke så mye å gjøre med annet enn å ha sitt eget kjøleskap, gjerne med lås i de mer ekstreme tilfellene (eller enda bedre, flytte for seg selv). En ekte gjerrigknark vil aldri endre seg, kanskje ta seg sammen i perioder, men det er aldri noen permanent endring. De er bare sånn. :vetikke:

Gjest Blubberella
Skrevet

Om du vet om en person som stjeler mat om og om igjen, så legger du igjen en lapp med maten din hvor det står at du har lagt avføringsmiddel i den. Om den maten så blir oppspist, så legger du med avføringsmiddel i maten din neste gang + lappen. Da kan ikke personen som får seg renneræv klage på noe. ;)

Jeg hadde ikke skrevet lapp om avføringsmiddel i det hele tatt. Jeg hadde skrevet navn og dato på posen og satt maten inn i kjøleskapet som om det var helt normal mat. Dersom de hadde tatt maten med mitt navn på for så å klage på rennaræv etterpå, hadde jeg bare ledd rått og sagt at jeg kommer til å fortsette å lage den type feller til vedkommende slutter å være så jævla frekk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke skrevet lapp om avføringsmiddel i det hele tatt. Jeg hadde skrevet navn og dato på posen og satt maten inn i kjøleskapet som om det var helt normal mat. Dersom de hadde tatt maten med mitt navn på for så å klage på rennaræv etterpå, hadde jeg bare ledd rått og sagt at jeg kommer til å fortsette å lage den type feller til vedkommende slutter å være så jævla frekk.

Hva skulle hindre matstjeleren i å gi ts samme medisin? Tror det er bedre å holde helt tett om bruken av avføringsmiddel, så får man heller glede seg i det stille over at hybelkameratene sandblåser porselenet i ny og ne.

• Liker 3
Gjest Blubberella
Skrevet

Hva skulle hindre matstjeleren i å gi ts samme medisin? Tror det er bedre å holde helt tett om bruken av avføringsmiddel, så får man heller glede seg i det stille over at hybelkameratene sandblåser porselenet i ny og ne.

Tja de kan jo kanskje være like hevngjerrig som de er frekke, men de skjønner nok sikkert tegninga etterhvert og da kan de begynne å hevne seg uansett. Har man først startet en krig tror jeg man må regne med å få noe å herje med fremover.

Jeg hadde mest sannsynlig heller flyttet for meg selv da jeg ikke er særlig glad i konflikter :rolleyes: Jeg har bodd mange rare plasser med forskjellig grad av standard og tålt mye, men egen kjøkkenkrok fant jeg fort ut var veldig greit :)

• Liker 1
Skrevet

Tja de kan jo kanskje være like hevngjerrig som de er frekke, men de skjønner nok sikkert tegninga etterhvert og da kan de begynne å hevne seg uansett.

Det kommer litt an på hvor god man er til å spille dum og/eller til å gi inntrykk av at man ikke er så nøye på sin egen kjøkkenhygiene. Renneræv kan skyldes mye annet enn avføringsmidler. Men ja, man bør vel ikke krydre matpakka hver eneste tirsdag.

Har man først startet en krig tror jeg man må regne med å få noe å herje med fremover.

Jeg hadde mest sannsynlig heller flyttet for meg selv da jeg ikke er særlig glad i konflikter :rolleyes: Jeg har bodd mange rare plasser med forskjellig grad av standard og tålt mye, men egen kjøkkenkrok fant jeg fort ut var veldig greit :)

Beste løsningen. :Nikke:

Skrevet

Noen mennesker eier bare ikke skamvett. Så ufattelig provoserende!

Jeg vet du ikke spør om råd her, men kan jeg foreslå en slik?

db3e917126385186564317da23452287.jpg

Anonymous poster hash: 4c131...9c7
  • Liker 1
Skrevet

Fordi jeg tviler på at det er lov å forgifte maten sin uten å advare andre, spesielt om du vet at andre kommer til å spise den.

Skrevet

Fordi jeg tviler på at det er lov å forgifte maten sin uten å advare andre, spesielt om du vet at andre kommer til å spise den.

Å kalle avføringsmidler for gift er å strekke det litt langt. Man kaller tross alt det å påføre seg diare for "avgiftning" i de rette kretsene.

Dessuten, merker man maten med navnet sitt må man være analfabet eller bare gjerrig for å klare å få den i seg. Jeg tipper det siste.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor bor godt betalte mennesker på forretningsreise på vandrerhjem?

Skrevet

Å kalle avføringsmidler for gift er å strekke det litt langt. Man kaller tross alt det å påføre seg diare for "avgiftning" i de rette kretsene.

Dessuten, merker man maten med navnet sitt må man være analfabet eller bare gjerrig for å klare å få den i seg. Jeg tipper det siste.

Hva om noen er allergisk mot ett eller flere av stoffene i avføringsmiddelet da? Eller har andre medisinske grunner for at det kan være skadelig for dem?

Skrevet

Hva om noen er allergisk mot ett eller flere av stoffene i avføringsmiddelet da? Eller har andre medisinske grunner for at det kan være skadelig for dem?

Da blir det jo bare ekstra morsomt!

Tviler på at sporadisk bruk som i tilfellet her vil ha særlig med bivirkninger, det fins jo også veldig milde midler med få bivirkninger. De som inntar det har jo også selv satt seg i situasjonen. Dessuten er det en viss risiko for å få problemer med tarmen om maten bare er dårlig. Hvem skal man saksøke da? Personen man stjal maten fra?

• Liker 1
Skrevet

Hva om folk bare kan slutte å ta av andres mat? Det blir som å tjuvlåne av folks shampoflaske på det felles badet for så å klage på at de hadde tømt hårfjerningskrem i flaska. Man tar konsekvensene og slutter å være så tjuvete.

Anonymous poster hash: 64777...d04

• Liker 3
Skrevet

Tja de kan jo kanskje være like hevngjerrig som de er frekke, men de skjønner nok sikkert tegninga etterhvert og da kan de begynne å hevne seg uansett. Har man først startet en krig tror jeg man må regne med å få noe å herje med fremover.

Smart å lese hovedinnlegget - i første linje står det at TS bor på vandrehjem (i forbindelse med jobb) når dette skjer.

Anonymous poster hash: aec0a...a66

• Liker 1
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Hvorfor bor godt betalte mennesker på forretningsreise på vandrerhjem?

Ikke ALLE som driver business er styrtrike vet du ;) Og mange som driver business er opptatt av å kutte kostnader - også for seg selv.

Skrevet

Skuddpremie kunne vel løst også dette problemet?

Gjest Blubberella
Skrevet

Smart å lese hovedinnlegget - i første linje står det at TS bor på vandrehjem (i forbindelse med jobb) når dette skjer.

Anonymous poster hash: aec0a...a66

Ja og så? La meg oppklare:

1. Jeg har lest hovedinnlegget.

2. I mitt svar tok jeg likevel utgangspunkt i hvordan det er å bo med andre mennesker og dele kjøkken, uansett om det er kortvarig eller langvarig.

3. Det er faktisk mulig å velge andre alternativer enn vandrehjem ved kortvarige jobbopphold dersom man ønsker egen kjøkkenkrok eller vil slippe å bli frastjålet mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...