Gå til innhold

kjøpe to valper fra samme kull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært hundeeiere gjennom mange år, med en hund av gangen. Men vi har hatt ønske om å ha to sammen (av samme kjønn).

Siden hunden vår døde, så har vi lett rundt og funnet rase og bestemt oss for oppdretter. Mannen falt helt for hundene når vi besøkte kennelen (både de voksne og valpene), og vil gjerne at vi skal hente hjem to valper fra samme kullet.

Jeg har veldig lyst å bare si JA, DET gjør vi!

Men det blir jo dobbelt opp med det meste, mat, plass, pels og pelsstell, alenetrening og sikkert nok en stor prøvelse gjennom valpetiden (og puberteten når begge blir hormonelle samtidig).. Men jeg ser også flere fordeler med å ha to hunder, og ha to valper samtidig :)

Noen som har hatt to jevngamle valper samtidig?

Hvordan syns du det går?

Blir hundene så avhengig av hverandre, at vi som eiere ikke faller litt gjennom og ikke når helt inn til hundene? (at hundene følger hverandre og ikke eieren)

Grubler litt jeg nå :) Siden jeg er hjemme på dagtid, så blir det jo i hovedsak min oppgave å trene hundene! så er greit å spørre om andre har noe erfaringer her :)

hunden / hundene skal bli brukt som: familiehund, i lydighet og forhåpentligvis i utstiling, og er ca 20 kg som fullvoksen (så mellomstørrelse).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig ville heller hentet meg en, fått den litt mer "ferdig" før jeg henta en til. Ville faktisk ventet hvertfall 1 år. Det er slitsomt å ha valp og 2 valper vil vel bare fyre hverandre opp og gjøre det vanskeligere å lære de ting, få de roligere osv.

Skrevet

Min erfaring er at to valper fra samme kull fort blir veldig avhengige av hverandre, så må vel påregne litt ekstra jobb med alenetrening etc. Og tenk så gøy når de må på do til ulike tidspunkt hele natta ;) Jeg ville ha hatt en av gangen.

Skrevet

Noen klarer det, andre ikke. :)

Den største utfordringen er nok når de kommer i pubertet, og skal bestemme hvem som er sjef. Det kan bli mye bråk av det. Så er det jo det å ha alenetrening for hver enkelt valp, en må kunne være hjemme mens den andre er borte.

Så er det individuell trening. Du må trene de opp hver for seg på turer og sosialisering.

Det er mye å tenke på, og dobbelt så mye arbeid.

Men som sagt, så er det noen som klarer det men desverre utrolig mange som feiler.

Jeg personlig ville valgt en valp og ventet til den er godt over året før neste kommer. :)

Anonymous poster hash: bafb5...445

Skrevet

Jeg har lest en del om dette nå, og har bestemt meg at det holder med en! Stakkar mannen min ble litt skuffet, er ikke ofte han har så lyst til noe, så jeg syns han var veldig søt da! :) For oss er ikke dobbel valpetid det verste, men det verste er når begge kommer i puberteten samtidig og vi kanskje må omplassere en av de fordi de ikke går overens lengre.. Og det vil vi ikke!

Fikk snakket med oppdretteren i dag også, og han anbefalte at det var noen år mellom, så de ikke skulle bli så avhengige av hverandre og konkurrere om rang når begge kommer i puberteten samtidig.

Så da blir det en valp i gangen på oss :)

• Liker 1
Skrevet

Det hadde nok vært veldig betryggende for valpene å vokse opp i samme hus, hvis de er søsken. og da har de jo alltid selskap i hverandre :) men du må jo tenke på det store ansvaret og være sikker, det er ikke bare bare for en hund å bli omplassert hvis det ikke funker..

Anonymous poster hash: 08b91...c62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...