Rainbow Skrevet 9. september 2013 #1 Skrevet 9. september 2013 (endret) Poster dette her, for å se om det bare er meg som reagerer på dette, for det handler om hvordan behandle valper, selv om det også handler om et tv-program. Forrige uke gikk det et program på Animal Planet som på norsk het "Din første valp". Tok det opp, så det i går og har sletta opptaket nå, så jeg husker ikke når det gikk og hva det het på engelsk. Det handla om tre familier i Australia og deres innkjøp av sin første valp. Programlederen var en australsk veterinær som skulle gi dem råd underveis. Det var altså SÅ mye rart som ble sagt og gjort i dette programmet!! Her er noe av det jeg husker: * Hun ene dama dro for å hente valpen (en chavalier-puddel-blanding!!), og kjørte den hjem. Var med den noen timer, og så dro hun på fest og lot valpen ligge alene hjemme. Hun sa noe sånt som "han må jo tåle å være alene, for jeg skal på jobb hver dag og dessuten ut noen kvelder i uka". Hun hadde tydeligvis ikke tatt seg NOE fri. * Hun hadde masse planter i hagen sin som veterinæren sa hun måtte fjerne, for de var potensielt dødelige for valpen å spise. Hun ble skikkelig sjokka, ikke fordi hun kunne ha drept valpen sin, men fordi hagen ble ødelagt av å fjerne plantene. * Veterinæren foreslo at når hunden gravde i bedet kunne man gjemme ballonger under jorda, så det smalt til og skremte dem når de gravde. * Når valpen beit i hendene hadde veterinæren en slags voldsalarm som peip noe helt ekstremt høyt og intenst som han utløste når valpen beit, så den for sammen og ble kjempestressa. Det tok jo litt tid å bruke to hender på å få alarmen ut av lomma og løse den ut, så de fikk ikke gjort det akkurat når den beit uansett, og jeg syns hele alarmen var skremmende! * Noen som hadde en schæfervalp fikk beskjed om å putte den inn på badet, slukke lyset så det ble helt mørkt og la den hyle hele natta. Hunden var hysterisk hele natta, dreit ned alt og ødela masse aviser, men det var ikke noe å bry seg om. (Ja, man skal ikke reagere på pipinga, men den var jo helt forlatt i et bekmørkt rom uten mennesker). I tillegg sto de og prata utafor døra med hverandre uten å gå inn. * Når Schæferen skulle lære å tisse hadde de avispapir UTE, og de bar den dit hver gang den hadde spist, sovet og lekt, og satt og venta til den tissa akkurat på den lille flekken de hadde bestemt. * Når den samme valpen hoppa opp på bordet fordi ungene pleide å gi henne mat, sa veterinæren at hunden måtte lære at den ikke var like viktig som resten av familien og ikke få være i rommet når de spiste. I tillegg hadde han en svær tute-greie, sånn på sprayboks, og når hunden hoppa opp ville han ha folka til å hive seg over tuta og lage en kjempebråkelyd som menneskene fikk vondt i ørene av. * En liten staffevalp ble også stengt inne i et rom og eierne trodde den sov hele natta, men den tissa overalt og stresspiste på masse ting. Etter hvert fant de ut at de ville ha hunden på soverommet, og det syntes veterinæren var helt sjokkerende, for det var ensbetydende med å ha den i senga. * Når valpen tissa inne venta de til han var ferdig og putta han på et avispapir. Og sa "du er jo altfor liten til å være ute". * Det krydde av ting på gulvet, fine sko og bager og alt mulig, og veterinæren mente at valpen var en skikkelig ramp som beit istykker ting, i stedet for å si at de måtte valpesikre leiligheten. * De med shæferen var på kurs der de viste et lite klipp av en dame som sto og skreik at de skulle rose bare hvis valpen hadde alle fire beina i bakken, det var ingen godbiter på kurset og "dekk" ble lært inn ved å hale og dra i beina deres og tvinge dem ned. Det ble presentert som at nå var det rekruttskole og disiplin som skulle inn. * Til slutt ga veterinæren eieren poeng for å være flinke valpeeiere/flinke valper, og det var toppkarakter til hun som gikk fra valpen første kvelden. Phew. Dette ble mye, men det var så sjokkerende at det måtte ut!! Endret 9. september 2013 av Rainbow81 2
Sugerøret Skrevet 9. september 2013 #2 Skrevet 9. september 2013 Akkurat samme som jeg satt igjen med. Kommer ikke til å se mer .Ble forbannet! Den vetrinæren satt en valp som nettopp hadde kommet til sin nye familie,på badet over natten. Den skulle lære.... Fy... F og F...oldemor. Så sinna jeg ble! Slike drittprogrammer burde vært bannet fra TV ! 1
Notisblokk Skrevet 9. september 2013 #3 Skrevet 9. september 2013 Har heldigvis ikke sett programmet, ble kvalm av å lese det du skrev! 2
MalloryK Skrevet 9. september 2013 #4 Skrevet 9. september 2013 Fy faen, er glad jeg ikke så det programmet. Sjokkerende å lese
Petra75 Skrevet 9. september 2013 #5 Skrevet 9. september 2013 Syns det er litt for mye slikt på Animal Planet, så jeg ser ikke på kanalen lenger. Jeg har alltid reagert på alle disse "tøffingene" (som f.eks. Steve Irwin) som løper rundt i villmarka og drar slanger og andre dyr i halen, og skal løfte, bryte og vise fram. Jeg så ikke nevnte program, men jeg er vel ikke veldig overrasket...
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #6 Skrevet 9. september 2013 Syns det er litt for mye slikt på Animal Planet, så jeg ser ikke på kanalen lenger. Jeg har alltid reagert på alle disse "tøffingene" (som f.eks. Steve Irwin) som løper rundt i villmarka og drar slanger og andre dyr i halen, og skal løfte, bryte og vise fram. Jeg så ikke nevnte program, men jeg er vel ikke veldig overrasket... Enig! Vi burde fokusere på harmoni og respekt, ikke brautende mannfolk som må bevise hvor stor tiss de har ved å plage dyr. Anonymous poster hash: 3d1fe...c7d 2
Rainbow Skrevet 9. september 2013 Forfatter #7 Skrevet 9. september 2013 Godt å høre at det ikke bare er jeg som reagerer. Samboeren og jeg satt omtrent sånn hele programmet. Vi har en liten valp selv og tenkte at dette kanskje var et program vi kunne lære noe av. Om ikke annet lærte vi at vi har gjort veldig mye riktig, og at de er utrolig mye feil man kan gjøre! Hun med schæfervalpen ble forøvrig oppriktig overraska over at valpen ikke tissa på avispapiret av seg selv, og over at badet så ut som en svinesti dagen etter første natta. Og jeg kommer ikke over hun som dro på fest den første kvelden med ny valp!
Frisørdama Skrevet 9. september 2013 #8 Skrevet 9. september 2013 Høres jo helt forferdelig ut! Huff.. sånne mennesker burde ikke ha dyr, og så feil det blir å vise sånt på tv så det sikkert er noen som tror det er sånn man behandler dyr. :-(
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. september 2013 #9 Skrevet 9. september 2013 I alle dager! Trodde virkelig vi hadde kommet litt lengre i vår håndtering av dyr, enn dette her. Stakkars små voffer
Sugerøret Skrevet 9. september 2013 #10 Skrevet 9. september 2013 Og det som tar kaka for meg ,er at en "moderne" vetrinær anbefaler slike metoder. Fy rakkern! 2
Rainbow Skrevet 10. september 2013 Forfatter #11 Skrevet 10. september 2013 Ja, det var jo han som kom med det verste i programmet. Husker også at de fikk veldig mange ting som stemmer til å løses feil. Feks at det er viktig å sosialisere valper. Da tok de med valpen til skolen hvor eieren jobba og lot alle barna herje så mye de ville med henne, i en stor flokk av stemmer og hender, mens eieren og veterinæren sto bak og smilte. Og en mindre unge prøvde å løfte valpen etter halsen. Herregud. 1
Gjest Skrevet 12. september 2013 #12 Skrevet 12. september 2013 Når det gjelder animal planet og dyreoppdragelse har jeg egentlig gitt opp. Både usa, england og australia (for å nevne de store landene som gjerne har sliek programmer der), har fortsatt en haug med folk som mener at dette er helt greit! Mden heldigvis har man motstykker som f.eks i programmene om dyrepoliti, der har man i de fleste tilfeller kunnskapsrike mennesker med god kunnskap! Men altså, man skal ikke langt for å få råd som er helt på trynet! Turid Rugaas har jo denne som veiledende på mosjon av valper: Fysisk mosjon (tur osv): Valp inntil 3 mnd: Ingen. Bare utforskning. 3 mnd: ca. 10-15 minutter maks. 4 mnd: ca. 15-20 minutter maks. 5 mnd: ca. 20-25 minutter maks. Osv. med 5 minutter mer pr. mnd. til hunden er voksen, eller du har kommet opp i den tiden du synes er OK for deg og hunden. 10-15 minutter på tur med mini, da rekker vi jo ikke den minste tisseturen til størstebikkja engang da!
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #13 Skrevet 14. september 2013 Jeg har inntrykk av at Skandinavia har kommet mye lenger enn store deler av verden når det kommer til behandling av dyr, resten henger etter. Det er veldig trist for oss som har innsett at valper trenger positiv trening, samvær og respekt, å se at andre mennesker behandler valper og voksne hunder på mer brutale og regelrett onde måter. Og ikke kommer til å lære før om mange tiår. Og det blir ihvertfall ikke bedre av at tv-kanaler produserer og sender disse forferdelige programmene om igjen og om igjen! Organisasjoner og foreninger som kjemper for dyrs rettigheter og livskvalitet verden over har bedt kanaler som har husdyr og dyr i det fri som tema om å stoppe mange show, ihvertfall de som oppfordrer til å behandle husdyr på en uverdig måte (les Hundehviskeren). Dessverre har de avvist hver eneste henvendelse med grunnlag i seertall, som for dem betyr at folk liker programmene og går god for innholdet. I Norge nekter Animal Planet å slutte å sende Hundehviskeren, til og med her! Jeg ser ikke på slike kanaler lenger, de sender for mange programmer som dreier seg om å vise frem menneskelig styrke over natur og dyr. Det er grusomt for oss med et stort hjerte for alle dyr. Når det gjelder animal planet og dyreoppdragelse har jeg egentlig gitt opp. Både usa, england og australia (for å nevne de store landene som gjerne har sliek programmer der), har fortsatt en haug med folk som mener at dette er helt greit! Mden heldigvis har man motstykker som f.eks i programmene om dyrepoliti, der har man i de fleste tilfeller kunnskapsrike mennesker med god kunnskap! Men altså, man skal ikke langt for å få råd som er helt på trynet! Turid Rugaas har jo denne som veiledende på mosjon av valper: 10-15 minutter på tur med mini, da rekker vi jo ikke den minste tisseturen til størstebikkja engang da! Jeg synes ikke Rugaas er på bærtur. En valp stimuleres tross alt "hele døgnet" i våken tilstand, av å følge med oss, møte på nye utfordringer på tur, lukte på ting, lære seg å kjenne kroppen sin, trene, leke og særlig ved å være sosial. Det er ikke slik at man er nødt til å gå inn for å sitte i ro igjen etter 10-15 minutter, men å gå over til å være på en plass og leke, trene og utforske. Hagen f.eks. Et kvarter med mekaniske bevegelser for en kropp i hurtig forandring kan absolutt være nok. Og Rugaas mener også i sammenheng med dette, så vidt det er meg kjent, at man heller skal gå mange korte turer enn få lange. Mulig jeg misforsto deg, men man bør ikke forvente at en liten valp skal legge seg på nivået til en voksen hund, bare for at man skal slippe å gå tur med dem hver for seg. Anonymous poster hash: 8723f...8cc 2
Gjest Skrevet 15. september 2013 #14 Skrevet 15. september 2013 Altså, hun sier faktisk fysisk mosjon, det betyr hovedsakelig alt av tur, leking, herjing o.s.v. Den malen ble diskutert opp og i mente i flere forum, og de fleste er enig, med en slik mal så vil man få en godt understimulert hund! Vi er på turer vi, men skal det kun være 10-15 minutter så rekker vi jo så vidt bort til postkassa og tilbake, for vi går ikke tur, vi utforsker verden! Bytrening vil jo også være umulig å få til, det er lengre enn ti minutter å gå til byen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå