AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #1 Skrevet 9. september 2013 Jeg er veldig for å begrense kattebestanden her i landet, og har i det lengste forsøkt å bidra til det. Men, så er det sånn at kattehold er så mangt. Vi bor på landet, på gård, og her er kattene ikke bare kosekatter og barnas beste venner, men også et svært nyttig husdyr for oss. Vi er omgitt av både skog, dyrka mark og beitemark, og har husdyr, og det er klart det blir mye gnagere rundt her. I tillegg til gift i åtestasjoner hjelper kattene oss å holde gnagerbestanden nede,både i låve og stall, og i huset har vi aldri problemer, heldigvis. De første årene vi bodde her, og de første kattene kom i hus, har vi vært veldig flinke til å gjøre de riktige tingene, og sterilisert, chipet og vaksinert. De neste også, da de første gikk tapt. Den ene ble påkjørt av en bil nede i veien her, og den andre bare forsvant, antagelig tatt av rev eller gaupe, for det er flust av begge deler her. Her om dagen gikk den ene av de to nye med i treskeren til naboen. Den andre har vi fortsatt, sammen med en kattunge vi nettopp har fått i hus. Fy søren, så dyrt dette blir. Enda en ny katt som skal chipes, i tillegg til de 4 første, enda en kattunge som skal steriliseres og vaksineres. Det koster oss nesten 3000 kroner hos veterinæren her. Nå vurderer jeg å bare gi vaksine, og la det være med resten. Jeg har lest om p-piller til katt, men forstår at det kan være vanskelig å unngå svangerskap, fordi det er viktig å få gitt pille når man skal. Her er de jo ute når de vil, fra de er gamle nok til å gå ut, og kan være borte i et par dager av gangen, så jeg ser det kan bli problematisk. Dessuten har jeg ikke lyst til å utsette dem for risikoen for svulster osv. Hadde jeg boss et annet sted, hadde jeg ikke vært det minste i tvil om at kattene mine skulle både steriliseres og vaksineres, men her opplever vi at katter nærmest er forbruksvare, og da blir det så kostbart. Men katter må vi ha! Jeg vet det er billigere å kastrere hannkatter, men det er uinteressant. Jeg orker ikke markeringen og pisslukta det blir av dem, og dessuten er kastrerte hannkatter sjelden gode musejegere. Ja, jeg vet det finnes unntak, men gidder ikke ta sjansen). Det frister å bare la det stå til, og håpe at hannkattene i nærheten er kastrert, og heller ta de kattungene som eventuelt måtte komme, og få gitt dem bort etter hvert. Ikke ideelt, men hva søren gjør man? Anonymous poster hash: 371da...b43
miramis Skrevet 9. september 2013 #2 Skrevet 9. september 2013 Jeg har hatt 12 katter og de er bare sterilisert/kastrert.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #3 Skrevet 9. september 2013 Jeg har hatt 12 katter og de er bare sterilisert/kastrert. Det er jo også en stor kostnad. Her koster det 1800 for en sterilisering. Vaksine mener jeg vi må ha, og det koster rundt 400 pr. gang. Anonymous poster hash: 371da...b43
Frisørdama Skrevet 9. september 2013 #4 Skrevet 9. september 2013 (endret) Bare en liten kommentar til det at kastrater ikke er bra musejegere, jeg har to kastrater som daglig fanger både mus, frosk og fugl. Så det gjelder ikke alle kastrater hvertfall. Og det er ukastrerte hannkatter som markerer og stinker piss, kastrering tar bort den adferden. Når det gjelder økonomi/kastrere(sterilisere) eller ei. Så tenker jeg at der må du gå på magefølelse og samvittighet. Veie for og imot. Usterilisert hukatt= kull på kull på kull og ødlagt hukatte tilslutt. (Og når hun har kull blir det ikke så mye tid til musejakt) Ukastrert hannkatt= en katt som streifer (dvs lite musjakt hjemme) markerer inne, kommer i slosskamper som kan ende i dyr veterinærregninger. Og han vil bli årsak til mere kull. Kan dere ikke overta ferdig kastrerte/steriliserte katter da? Er drøssvis av katter som trenger nye hjem, de voksne er jo vanskelige å finne hjem til så det er ikke manko på de. Endret 9. september 2013 av Frisørdama 3
miramis Skrevet 9. september 2013 #5 Skrevet 9. september 2013 (endret) Det er jo også en stor kostnad. Her koster det 1800 for en sterilisering. Vaksine mener jeg vi må ha, og det koster rundt 400 pr. gang.Anonymous poster hash: 371da...b43 Man "må" ikke ha vaksine eller microchip. Eneste medisinen våre får er ormekur og flåttmiddel. Vi betale 1000kr for sterilisjon, men vi bestillte til flere samtidig (kanskje det gjorde det billigere). Ikke gi p-pille, de for dyr er ikke noe godt utviklet og kan gi alvorlige bivirkninger. Hvorfor ikke adoptere en katt? Endret 9. september 2013 av zazzles
Frisørdama Skrevet 9. september 2013 #6 Skrevet 9. september 2013 Jeg vet at dyrebeskyttelsen hedmark har hatt "gårdskatter" til omplassering. De er vant med nå bare være ute i låve/stall og de fanger det de kommer over tenker jeg. Da gjør man jo en god gjerning ved å gi en voksen katt et hjem 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #7 Skrevet 9. september 2013 Hvor gamle har disse kattene vært når de dør? Anonymous poster hash: e47c6...7c2
Berit Skrevet 9. september 2013 #8 Skrevet 9. september 2013 Ville i hvert fall kastrert mer enn noe annet.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #9 Skrevet 9. september 2013 Bare en liten kommentar til det at kastrater ikke er bra musejegere, jeg har to kastrater som daglig fanger både mus, frosk og fugl. Så det gjelder ikke alle kastrater hvertfall. Og det er ukastrerte hannkatter som markerer og stinker piss, kastrering tar bort den adferden. Når det gjelder økonomi/kastrere(sterilisere) eller ei. Så tenker jeg at der må du gå på magefølelse og samvittighet. Veie for og imot. Usterilisert hukatt= kull på kull på kull og ødlagt hukatte tilslutt. (Og når hun har kull blir det ikke så mye tid til musejakt) Ukastrert hannkatt= en katt som streifer (dvs lite musjakt hjemme) markerer inne, kommer i slosskamper som kan ende i dyr veterinærregninger. Og han vil bli årsak til mere kull. Kan dere ikke overta ferdig kastrerte/steriliserte katter da? Er drøssvis av katter som trenger nye hjem, de voksne er jo vanskelige å finne hjem til så det er ikke manko på de. Jeg har tenkt at vi kan forsøke en periode og se, ihvertfall. Hvis hannkattene i nærheten er kastrerte, så vil vi jo ikke få problemer med stadige kattungekull. Blir det fort unger er det jo ikke annet å gjøre enn å sterilisere. Som jeg også skrev, jeg vet det finnes unntak, og at enkelte kastrerte hannkatter er gode musejegere. Jeg gidder bare ikke ta sjansen på å bli sittende med en som bare ligger i sofaen, siden vi er nødt til å ha katt for å holde gnagerne borte. Jeg vet at det er mange katter som trenger et hjem, og vi har også sett etter omplasseringskatt. Problemet er at vi har to hunder, og vi har ikke lykkes i å finne omplasseringskatter som er vant med hunder. Hjemløse katter som tas inn av f.eks FOD aner man jo ikke bakgrunnen til heller. Vår erfaring er at for å få hund og katt til å fungere sammen (ihvertfall med våre hunder) må katten være hundevant. Det har vi erfart til og med med kattunger. Man "må" ikke ha vaksine eller microchip. Eneste medisinen våre får er ormekur og flåttmiddel. Vi betale 1000kr for sterilisjon, men vi bestillte til flere samtidig (kanskje det gjorde det billigere). Ikke gi p-pille, de for dyr er ikke noe godt utviklet og kan gi alvorlige bivirkninger. Hvorfor ikke adoptere en katt? Nei, chip kan vi la være, men jeg mener bestemt at det er uansvarlig å droppe vaksine. Jeg vil ihvertfall ikke være med på å spre sykdom blant katter. Hvor gamle har disse kattene vært når de dør? Anonymous poster hash: e47c6...7c2 Den yngste var ett år da vi mistet henne, den eldste tre. Anonymous poster hash: 371da...b43
Gjest Blubberella Skrevet 9. september 2013 #10 Skrevet 9. september 2013 Nei, chip kan vi la være, men jeg mener bestemt at det er uansvarlig å droppe vaksine. Jeg vil ihvertfall ikke være med på å spre sykdom blant katter. Anonymous poster hash: 371da...b43 Hvis du ikke vil være med på å spre sykdommer blant katter, bør du ihvertfall kastrere. Ukastrerte katter sprer mye mer smitte via slåssing enn kastrerte. Jeg hadde faktisk prioritert kastrering over alt annet i ditt tilfelle. Chip utgår lett siden kattene er "forbruksvare" hos dere. Vaksine er viktigst i områder med mange katter så jeg hadde lett prioritert kastrering foran vaksine i ditt tilfelle. Dersom du kutter chip og vaksine har du jo nesten halvert utgiftene. Jeg har forresten aldri hørt at kastrerte hannkatter er dårlige jegere. Vår kastrerte hannkatt vi hadde da jeg var liten er den verste drapsmaskinen jeg noengang har vært borti. Han tok mus og fugler i hopetall pluss frosker og til og med en røyskatt. Alle jeg kjenner med kastrerte hannkatter får stadig mus og fugler servert på døra. At kastrerte hannkatter er dårlige jegere er en like "sann" påstand som at alle kastrerte hunnkatter bytter personlighet etter inngrepet. Jeg vil påstå at en dårlig jeger er en dårlig jeger også om han får vokse opp med ballene i behold. Det kommer an på katten, ikke om den er kastrert eller ikke. 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #11 Skrevet 9. september 2013 Hvis du ikke vil være med på å spre sykdommer blant katter, bør du ihvertfall kastrere. Ukastrerte katter sprer mye mer smitte via slåssing enn kastrerte. Jeg hadde faktisk prioritert kastrering over alt annet i ditt tilfelle. Chip utgår lett siden kattene er "forbruksvare" hos dere. Vaksine er viktigst i områder med mange katter så jeg hadde lett prioritert kastrering foran vaksine i ditt tilfelle. Dersom du kutter chip og vaksine har du jo nesten halvert utgiftene. Jeg har forresten aldri hørt at kastrerte hannkatter er dårlige jegere. Vår kastrerte hannkatt vi hadde da jeg var liten er den verste drapsmaskinen jeg noengang har vært borti. Han tok mus og fugler i hopetall pluss frosker og til og med en røyskatt. Alle jeg kjenner med kastrerte hannkatter får stadig mus og fugler servert på døra. At kastrerte hannkatter er dårlige jegere er en like "sann" påstand som at alle kastrerte hunnkatter bytter personlighet etter inngrepet. Jeg vil påstå at en dårlig jeger er en dårlig jeger også om han får vokse opp med ballene i behold. Det kommer an på katten, ikke om den er kastrert eller ikke. Vi bor som sagt på landet, og på alle gårdene rundt her er det katter, så jeg mener fortsatt at vi uansett bør vaksinere. Man sprer vel ikke sykdommer hvis man har en vaksinert katt som sloss? Jeg skjønner at ukastrerte hannkatter sloss en del, men usteriliserte hunnkatter har vel ikke den tendensen? Anonymous poster hash: 371da...b43
Gjest Blubberella Skrevet 9. september 2013 #12 Skrevet 9. september 2013 Vi bor som sagt på landet, og på alle gårdene rundt her er det katter, så jeg mener fortsatt at vi uansett bør vaksinere. Man sprer vel ikke sykdommer hvis man har en vaksinert katt som sloss? Jeg skjønner at ukastrerte hannkatter sloss en del, men usteriliserte hunnkatter har vel ikke den tendensen? Anonymous poster hash: 371da...b43 Hvis det er katter rundt på alle gårdene er det desto større grunn til å kastrere. Det finnes også sykdommer som ikke man kan vaksinere mot og de spres jo da selvsagt lettere blant ukastrerte katter selv om de er vaksinerte. Ukastrerte hunnkatter kan slåss de også, enten for å holde unna andre katter fra reviret eller rett og slett for å beskytte seg mot andre katter (da spesielt ukastrerte katter). Jeg mener du burde prioritere kastrering i den situasjonen du er i. Jeg bor også ute på landet med gårder rundt og noe av det mest irriterende jeg vet er ukastrerte katter fra nabogårdene som streifer forbi her. Hannkattene er verst fordi de pisser og er ekstra ville etter å slåss med mine katter, men hunnkattene er ikke spesielt lette å ha med å gjøre heller. De drar ukastrerte hannkatter hit mens de oppholder seg her (mer pissing, gauling og ufred) og i tillegg prøver de å innta reviret her ved å slåss med mine katter. Så nei, ukastrerte gårdskatter er noe jeg ikke setter pris på. Spesielt siden gårdseiere flest har null kontroll på antall katter de setter til verden når de bare lar dem yngle på gården. Slett ikke alle blir værende på gården, mange streifer bort fra gården (spesielt hannkattene) og lever videre som hjemløs katt. Løsningen med ukastrerte katter er dårlig både for eiere, naboer og kattene selv. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå