AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #1 Skrevet 9. september 2013 Nei vent jeg beklager det er jo bare troende som kan være arrogante. Anonymous poster hash: 56d89...9bc
Mann 42 Skrevet 9. september 2013 #2 Skrevet 9. september 2013 Høh. Type, hjertesukk? Du finner vel ut av det. 4
Djungelvrål Skrevet 11. september 2013 #5 Skrevet 11. september 2013 Er det å være arrogant fordi jeg ikke tror på Gud og Jesus? Jeg nekter jo ingen andre å tro og jeg har full respekt for de som er religiøse. Hva er problemet ditt?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #6 Skrevet 11. september 2013 Er det å være arrogant fordi jeg ikke tror på Gud og Jesus? Jeg nekter jo ingen andre å tro og jeg har full respekt for de som er religiøse. Hva er problemet ditt? Jeg tror at problemet bygger seg på at "alle" tror på noen. TS er kanskje kristen og forstår ikke muslimer, men de "tror jo på gud". Ateister derimot fornekter alt det. Her er grunnen for hvorfor jeg ble oppfattet som arrogant: - Men du tror jo på noe? - nei,jeg har en fravær av tro - men det kan jo være at det er en kraft der ute? - det kan det,men jeg har ikke en overbevisning om det. - DU TROR AT DU VET ALT!!! jeg prøvde å forklare det med at bare fordi noe ikke er motbevist betyr det ikke at jeg må tro på det. feks det er ingen bevis for at enhjørninger ikke eksisterer, men jeg ser likevel på meg som ikke troende,men det falt ikke i god smak, da de trodde jeg sammenlignet gud med enhjørning. Anonymous poster hash: 47029...130 7
Djungelvrål Skrevet 11. september 2013 #7 Skrevet 11. september 2013 Jeg håper jo kanskje at det er noe etter døden, kjedelig at det bare skal ta slutt liksom men jeg har ingen overbevisning. Jeg har ikke sett Gud eller Jesus eller opplevd nærvær av de, jeg tror ikke på spøkelser heller for jeg har aldri sett noe. Jeg er en realist.
jabx Skrevet 12. september 2013 #8 Skrevet 12. september 2013 Nei vent jeg beklager det er jo bare troende som kan være arrogante. Hva er det med arrogante overtroiske som hele tiden skal snakke om at ateister er arrogante? Hvem i helvete bryr seg om noen er arrogante uansett? Det er ikke om man er arrogant eller ikke som avgjør om man har rett. Skjerpings, du som er mer arrogant enn alle andre. 2
jabx Skrevet 12. september 2013 #9 Skrevet 12. september 2013 Jeg håper jo kanskje at det er noe etter døden, kjedelig at det bare skal ta slutt liksom men jeg har ingen overbevisning. Jeg har ikke sett Gud eller Jesus eller opplevd nærvær av de, jeg tror ikke på spøkelser heller for jeg har aldri sett noe. Jeg er en realist. http://byavisa.no/2013/09/11/sykehusprest-mener-klarsynte-forherliger-selvmord/
Djungelvrål Skrevet 12. september 2013 #10 Skrevet 12. september 2013 http://byavisa.no/2013/09/11/sykehusprest-mener-klarsynte-forherliger-selvmord/ ?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #11 Skrevet 12. september 2013 Problemet jeg føler mange kristne har er at de kan "vite" at Gud finnes uten at det er arogant, men når jeg ikke tror er jeg så overlegen/besserwisser. De kan heller ikke ta et argument slik det er ment, f.eks det med alver og at de kan eksistere. Det er ikke snakk å sammenligne dem med gud, men sannsynligheten for deres eksistens er veldig lik den til gud. Anonymous poster hash: c076a...402
Lutetium 71 Skrevet 12. september 2013 #12 Skrevet 12. september 2013 http://byavisa.no/2013/09/11/sykehusprest-mener-klarsynte-forherliger-selvmord/ Jeg lurer veldig på hvorfor han presten er prest? Han høres mer ut som agnostiker egentlig. Det at kristne ikke sier at de vet, eller ikke er overbevist om at det kommer et liv etterpå, er en sannhet med modifikasjoner, han presten der er nok veldig liberal i så måte. Om ting er så usikkert, hvorfor har mange gravsteiner påført "På gjensyn", "Vi møtes igjen", "xxx hviler hjemme hos Gud" osv. og ikke "Håper på et gjensyn", "Håper vi møtes igjen, og "Håper xxx hviler hjemme hos Gud"?
jabx Skrevet 12. september 2013 #13 Skrevet 12. september 2013 ? Alternativere som forherliger et liv etter døden er mordere.
Teeny Skrevet 12. september 2013 #14 Skrevet 12. september 2013 Tror arroganse er et menneskelig trekk og alle folk kan ha det uavhengig av religion
AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #15 Skrevet 12. september 2013 Er det noen som er arrogante så er det de troende. Har du syndet så kan du be om tilgivelse... Anonymous poster hash: 6d4ae...fb1 1
Lutetium 71 Skrevet 12. september 2013 #16 Skrevet 12. september 2013 Tror arroganse er et menneskelig trekk og alle folk kan ha det uavhengig av religion Religion er jo også et slags menneskelig trekk, alt sånt er menneskeskapt. (Beklager om jeg trår noen på tærne her) 1
Teeny Skrevet 13. september 2013 #17 Skrevet 13. september 2013 Jo forsåvidt. Men det samme gjelder jo ateisme. Syns da man skal kunne respektere andre sin tro og meninger angående eksistensielle spørsmål. Alle har en egen liten verden med sin egen sannhet, eller med andre ord at man ser på verden ut i fra forskjellige perspektiver.
Gjest BettyBoop Skrevet 13. september 2013 #18 Skrevet 13. september 2013 Jeg tror at problemet bygger seg på at "alle" tror på noen. TS er kanskje kristen og forstår ikke muslimer, men de "tror jo på gud". Ateister derimot fornekter alt det. Her er grunnen for hvorfor jeg ble oppfattet som arrogant: - Men du tror jo på noe? - nei,jeg har en fravær av tro - men det kan jo være at det er en kraft der ute? - det kan det,men jeg har ikke en overbevisning om det. - DU TROR AT DU VET ALT!!! jeg prøvde å forklare det med at bare fordi noe ikke er motbevist betyr det ikke at jeg må tro på det. feks det er ingen bevis for at enhjørninger ikke eksisterer, men jeg ser likevel på meg som ikke troende,men det falt ikke i god smak, da de trodde jeg sammenlignet gud med enhjørning. Anonymous poster hash: 47029...130 av og til nytter det ikke å diskutere med troende. Blir ofte som å snakke med en vegg 1
jabx Skrevet 14. september 2013 #19 Skrevet 14. september 2013 Jo forsåvidt. Men det samme gjelder jo ateisme. Syns da man skal kunne respektere andre sin tro og meninger angående eksistensielle spørsmål. Alle har en egen liten verden med sin egen sannhet, eller med andre ord at man ser på verden ut i fra forskjellige perspektiver. De religiøse som hele tiden maser om at ateister er arrogante viser ikke akkurat respekt...
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #20 Skrevet 14. september 2013 Jeg tror at problemet bygger seg på at "alle" tror på noen. TS er kanskje kristen og forstår ikke muslimer, men de "tror jo på gud". Ateister derimot fornekter alt det. Her er grunnen for hvorfor jeg ble oppfattet som arrogant: - Men du tror jo på noe? - nei,jeg har en fravær av tro - men det kan jo være at det er en kraft der ute? - det kan det,men jeg har ikke en overbevisning om det. - DU TROR AT DU VET ALT!!! jeg prøvde å forklare det med at bare fordi noe ikke er motbevist betyr det ikke at jeg må tro på det. feks det er ingen bevis for at enhjørninger ikke eksisterer, men jeg ser likevel på meg som ikke troende,men det falt ikke i god smak, da de trodde jeg sammenlignet gud med enhjørning. Anonymous poster hash: 47029...130 Alt avhenger av hvilket begreper du benyttet når det gjelder tilnærmelsen til dette spørsmålet. Mennesket skaper Gud i sitt bilde, derfor vil gudsbegrepet ofte være forskjellig fra kultur til kultur. Det monoteistiske gudsbegrepet, som man bl.a finner i Bibelen, er et resultat av utviklingen far nomade samfunn til bofaste systemer.I et typisk bondesamfunn, er bonden sjøl gud på gården. For å finne hans overmann, eller den som velsigner bonddens funksjon, måtte man ty til det overnaturlige. Fra tidligere hadde de mange guder, med hvert sitt spesielle område. I den Hinduistiske modellen, som er mye eldre enn de tre store monoteistiske religionene, finner man i utgangspunktet en rekke personifiserte gude roller. Når man ser nærmere på dette, ser man at det er den "ene" som spiller alle rollene. De ene blir til de mange og de mange blir til den ene. Virkeligheten er et spill som den ene, gudene, spiller. Dette spillet,kalpa, varer i 400 millioner år. Det er nesten som gutten som sparker ball, og glemmer tiden mens leken pågår. Uendeligheten blir til et evig nå. Så blir gudene lei spillet, og ødelegger alt som er skapt. Så starter spillet på nytt. Og slik forsetter det i det uendelige. Alt som skapes dør, og alt som dør bærer i seg skapelsen. Hinduismens filosofiske oppfatning av virkeligheten, ligner mye på den kvantefysiske beskrivelsen av vårt fysiske univers. På dette nivået i naturvitenskapen, nærmer man seg i stor grad religion og filosofi, Muligens kan man tilnærme seg et gudsbegrep innenfor den kvantefysiske virkeligheten. På dette nivået opphører nemlig mange av de naturlover vi tar for gitt å eksistere. Bl.a forholdet mellom rom og tid. Problemet med å plassere Gud utenfor universet, eller de uendelige mange universer som finnes, er meningsløst. Det er lettere å tenke seg et skaperprinsipp, som en del av selve universet. Da kan vi lettere forstå hvorfor liv og bevisthet oppstår fra ikke organiske strukturer. SPØRSMÅLET om Gud er ond er ikke en relevant problemstilling. En skaperkraft, eller et minste felles multiplum , kan hverken være ond eller god. Den utfører bare sin oppgave. Nemlig å skape. Og siden denne kraften er en del av selve universet, finnes det heller ikke noe mystisk ved den. Troen på en personlig Gud finnes man i de monoteistiske religionene. Disse religionene oppstår i samfunn som ofte var utsatt for krig og plyndring. Derfor blir troen på en personlig Guddom viktig. Et sted man kan gå med sine plager.og be om hjelp. Mange vakre salmer av David(tilegnet han?), forteller mye om lidelse og savn, samt de å søke trøst hos en personlig Guddom Anonymous poster hash: ee5f0...4d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå