AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #1 Skrevet 9. september 2013 Hei, sliter med en nabo som bor over meg som jeg synes bråker/støyer en del. Vanskelig å være objektiv oppi alt dette så ønsker tilbakemelding om det er jeg som er vanskelig eller om det er nabo som ikke tar nok hensyn. Bor i et sameie som består av flere leiligheter. Leilighetene er på ca. 80kvm og har 2 soverom. For 6 måneder siden flyttet det inn ny nabo i leiligheten over meg (han leier leiligheten, jeg eier). Naboen har tre barn som han har hos seg annenhver uke. Det er veldig dårlig lydisolert mellom leilighetene, selv om de er fra 2007. Allerede første uka han hadde barna var jeg oppe for å snakke med ham. Da hadde barna herjet i en god del timer med tramping, løping og hopping på gulvet og jeg forklarte at lyden gikk rett igjennom og ned til meg. Han tok da hensyn og sendte barna ut for å leke. Etter som månedene har gått har det bedret seg på lydnivået hos barna (de bråker noe, men har lekt mye ute pga. sommer), men det er dukket opp flere saker som gjør at vi har fått et anstrengt naboforhold. Gjester han får parkerer stadig feil som gjør det vanskelig for meg og andre å parkere våre biler. Dette har jeg og andre snakket med ham om rundt 5 ganger før en annen nabo kjeftet skikkelig på ham og siden har dette ikke vært noe problem. Han fikk i tillegg en katt for noen måneder siden. Denne katten er veldig oppmerksomhetssyk og klager og mjauer konstant. Den har prøvd flere ganger å hoppe inn til meg når jeg har soveromsvinduet oppe om natta og sitter utenfor vinduet og klager seg. Når han reiser vekk i helgene legger han ut en skål mat (som fort blir spist opp av andre katter/dyr), da trør andre naboer til og mater katten. I hele vår/sommer har han hatt fest i de helgene han ikke har barna. Tror han har misforstått litt, for han tror det er greit å ha fest så ofte så lenge han gir beskjed. Men dette gjør et vel ikke OK å ha fest både fredag og lørdag? Igjen er han vedig forståelsesfull hvis jeg sender mld om de kan dempe musikken, lukke vinduer/dører osv.. Men det skjer ikke før jeg gir beskjed. I tillegg ligger det sneiper og ølbokser utenfor leilighetene når søndagen kommer. Det er ikke "ville" fester det er snakk om, men det blir fort høy musikk. Nå har han fått seg kjæreste (så regner med festene avtar en god del) som har en "veskehund" som bjeffer og uler mye. Dette har nok fått begeret til å renne over. Lydnivået fra barna har som sagt dempet seg en del, men nå i det siste føler jeg det har tatt seg opp igjen siden nabo sikkert er lei av all klagingen og barna er mer inne på grunn av været. I helga sendte jeg mld igjen da jeg ble vekt av barnas løping/tramping kl.8 både lørdag og søndag og de holdt på av og på hele dagen. Fikk til svar at det måtte gå an å bo her. Jeg skrev da en lang sms tilbake at disse leilighetene ikke var ment for 3 barn, 2 voksne, 1 katt og 1 hund og at han måtte vise ekstra hensyn hvis han ønsket å "presse" så mye inn i en liten leilighet. Jeg kommer nå til å levere en klage til styret på ham. Jeg vet at jeg må belage meg på støy når jeg har valgt å bo i første etasje i et sameie. Men jeg tenker at det får være grenser for hvor mye, de som bodde der før hørte jeg ingenting til bortsett fra når de gikk over gulvet. De tidligere leietakerne hadde en baby i tillegg til en 4 år gammel jente. Føler denne naboen tar veldig stor plass! Er det feil å tenke at det er HAN som har ansvaret her og må passe ekstra på at barna er rolige når de er inne osv? Er det noen som har opplevd noe lignende eller har råd til hva jeg kan gjøre for å løse dette? Er ikke leiligheten altfor liten for 3 barn+voksne+dyr?? Eller er jeg bare vanskelig? :-P Anonymous poster hash: 32a7e...952 Anonymous poster hash: 32a7e...952
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #2 Skrevet 9. september 2013 Det med ungene må du regne med. Bråkete dyr, samt fester i helgene er derimot grunnlag for klage. Send mail til styret med klage på disse tingene. Men dom sagt - barnestøy må men regne med, og det er fint plass til en familie på 5 i en 80 kvm leilighetAnonymous poster hash: 257bd...e59 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå