Gå til innhold

Er sønnen min bortskjemt i matveien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tvillinger på 16 år, men min mor mener tvilling A er bortskjemt i matveien.

Litt bakgrunnshistorie; jeg er født på 70-tallet og oppvokst på vanlig norsk kost med mye fisk (vi bor på Sørlandet med tilgang til fersk fisk) Jeg var veldig kresen som barn, likte få typer pålegg, likte for eksempel ikke biff, likte kun epler og plommer av frukt, og omtrent kun rå gulrot av grønnsaker. Mine foreldre var veldig strenge, så jeg måtte spise alt, enten jeg likte det eller ei. Jeg måtte for eksempel sitte ved bordet til alt var oppspist, selv om det kunne ta sin tid. Som voksen har jeg blitt bedre i matveien heldigvis, og spiser i dag det meste, selv om enkelte ting fremdeles byr meg i mot.

Mine sønner har alltid spist godt, og har alltid måtte smake på maten jeg har servert. De har derimot sluppet å spise mat som de ikke liker. Jeg kan legge til at jeg har fått de til å smake på mat mange ganger før jeg lar de slippe å spise. Jeg har aldri laget dobbelt middag, men har heller unngått å servere ting jeg vet de ikke spiser (som for eksempel lutfisk, baccalao osv)

Tvilling B spiser så og si alt, han spiser til og med det han ikke liker så godt, tvilling A derimot spiser for eksempel kun to typer frukt, kun grønn salat (agurk og issalat) han liker best hvitost, egg eller syltetøy på brødskiva (han spiser alle typer brød, også rugbrød) og er ikke så glad i kjøtt. Han spiser mye kylling og fisk. Krydder derimot er han glad i, og sterk mat er alltid velkommen.

Min mor mener jeg har skjemt vekk tvilling A siden han ikke spiser for eksempel biff eller kjøtt generelt. (Kan legge til at han smaker litt svinefilet, men det er så absolutt ikke favoritten) Hun påstår at han er ekstremt bortskjemt i matveien, og at jeg har skyld i at han er så kresen, hun mener at hennes oppdragelse ved matbordet gav bedre resultat.

Der godt mulig at jeg kunne vært strengere, men jeg husker fremdeles brekningene jeg hadde når jeg selv ble tvunget til å spise mat jeg ikke likte, og har latt tvillingene sluppet å spise mat etter at de har smakt (og da mener jeg smakt litt mer enn en bit)

Jeg vet at tvilling A er kresen og sær, men kjenner igjen meg selv så alt for godt, og synes jo at han spiser litt snevert, men så lenge han spiser fisk og kylling, noe frukt og grønt hver dag, så lar jeg han være. Så da er mitt spørsmål; er tvilling A bortskjemt og ødelagt av min slappe oppdragelse????

Anonymous poster hash: 0b764...d2e
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må lærlig innrømma at når jeg treffer folk som er over 16 år som er såpass kresne tenker jeg at det er utrolig dårlig gjort av foreldrene. Er selv oppdratt med at det er greit at vi ikke liker men vi må smake. Å dersom vi er på besøk spiser man uannsett hva man får..

• Liker 6
Skrevet

Syns ikke det var så ille jeg da.

• Liker 7
Skrevet

Trådstarter her:

Kan legge til at han spiser diverse grynblandinger til frokost og kvelds (får i seg melk på den måten) og spiser også litt kyllingpålegg,brunost og nugatti (sistnevnte har vi sjelden) I tillegg spiser han noe sesongfrukt som blåbær om høsten osv.

Skrevet

Jeg må lærlig innrømma at når jeg treffer folk som er over 16 år som er såpass kresne tenker jeg at det er utrolig dårlig gjort av foreldrene. Er selv oppdratt med at det er greit at vi ikke liker men vi må smake. Å dersom vi er på besøk spiser man uannsett hva man får..

Når vi er på besøk spiser han det han får servert, men i de aller fleste tilfeller forsyner han seg jo selv, og spiser litt skinkestek hos oldemor osv.

Skrevet

Jeg kjenner meg også igjen i sønnen din. Jeg spiser relativt snevert, men har blitt bedre med årene.

Er maten godt krydret, kan jeg spise det meste, men uten krydder synes jeg mye kan være smakløst og unngår det hvis jeg kan. Spiser det jeg får servert hos andre, men tar jeg på til meg selv, så tar jeg selvfølgelig på mindre av ting jeg ikke liker. Ser ikke helt hva som er så galt med det, så lenge man ikke høylytt deklarerer at "sånn, det liker jeg ikke!"

• Liker 3
Skrevet

Har en 16-åring selv som er kresen i matveien. Men så lenge hun spiser "skikkelig" mat så får hun bare være litt kresen. Lager aldri to middager, hun liker ikke ren fisk f.eks så da spiser hun bare tilbehøret. Fiskemat derimot liker hun.

Hun var verre da hun var mindre, men hun har faktisk blitt mindre kresen med årene (før spiste hun ikke biff, men nå elsker hun det)..

Tvang er jeg sterkt imot da jeg vokste opp med en far som nektet meg å gå fra bordet før alt var spist opp, selv ting jeg ikke likte. Har fortsatt friskt i minne da jeg tvang meg selv til å spise fettranden på en kotelett og kastet opp utover hele bordet......spiser den dag i dag ikke fett og flesk.

(lillesøsteren spiser alt, absolutt alt, og hun er vokst opp med samme matopplegget som storesøster).

Ikke hør på moren din, gjør det sånn som du har gjort til nå, du høres fornuftig ut:)

• Liker 7
Skrevet

jeg synes ikke han hørtes særlig bortskjemt ut, jeg synes du gjør det på beste måten når alle må smake på alt men at etter det er det greit å si at man ikke liker det. jeg synes ikke man bør tvinge noen til å spise mat de ikke liker, og jeg tror vertfall ikke tvang kommer til å gjøre at de begynner å like mer mat.

• Liker 4
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg har lest noe om at det er bra å oppfordre barnet til å smake på all mat, men å ikke tvinge det til å spise opp alt som er på tallerkenen. Ofte når de er små er det jo vi voksne som tar det oppå til dem.

Skrevet

Jeg har lest noe om at det er bra å oppfordre barnet til å smake på all mat, men å ikke tvinge det til å spise opp alt som er på tallerkenen. Ofte når de er små er det jo vi voksne som tar det oppå til dem.

Trådstarter her:

Han har alltid og må fremdeles smake, hvilket han gjør - han vil faktisk ikke være så kresen. Han proklamerer heldigvis ikke at han ikke liker ditt og datt ved matbordet, men lar heller være å forsyne seg.

• Liker 1
Skrevet

Har en 16-åring selv som er kresen i matveien. Men så lenge hun spiser "skikkelig" mat så får hun bare være litt kresen. Lager aldri to middager, hun liker ikke ren fisk f.eks så da spiser hun bare tilbehøret. Fiskemat derimot liker hun.

Hun var verre da hun var mindre, men hun har faktisk blitt mindre kresen med årene (før spiste hun ikke biff, men nå elsker hun det)..

Tvang er jeg sterkt imot da jeg vokste opp med en far som nektet meg å gå fra bordet før alt var spist opp, selv ting jeg ikke likte. Har fortsatt friskt i minne da jeg tvang meg selv til å spise fettranden på en kotelett og kastet opp utover hele bordet......spiser den dag i dag ikke fett og flesk.

(lillesøsteren spiser alt, absolutt alt, og hun er vokst opp med samme matopplegget som storesøster).

Ikke hør på moren din, gjør det sånn som du har gjort til nå, du høres fornuftig ut:)

Trådstarter her: jeg har opplevd det samme som deg ang tvang.... For meg var dette så ubehagelig at jeg aldri har tvunget mine barn til å spise opp mat. Jeg har kun fått de til å smake på maten (mer en en tungespiss på kjøttet altså, hehe)

Skrevet

Synes du har gjort det riktig jeg TS, så lenge barna smaker mer enn en gang og så lenge de ellers spiser variert, så er det ikke noe problem. Dette med å tvinge barn til å spise er 60-70 talls pedagogikk som er "gått av mote" for lenge siden, og pedagogene sier i dag at det riktig er å ikke tvinge.

Jeg ser heller ikke problem med at gutten ikke spiser kjøtt/biff, det er ikke bra for en allikevel etter hva ernæringsspesialister/leger sier

Anonymous poster hash: 90ed9...028
  • Liker 3
Skrevet

Jeg syns det er dumt at man blir stemplet som bortskjemt, og at det ses på som så fryktelig negativt å være litt kresen i matveien. Jeg er selv småspist, og har problemer med å i det hele tatt smake på enkelte konsistenser osv. Ting jeg ikke liker vokser i munnen, og jeg klarer ikke å spise ting jeg ikke liker. Tror folk er veldig forskjellig på dette, og det skal man respektere. Noen er mer sensitive på smaker og konsistenser, og vi trenger ikke at andre påpeker det hele tiden!

Anonymous poster hash: a5a0e...6d7

• Liker 2
Skrevet

Det finnes veldig mange sure gamle damer rundt om i verden som egenlig fortjener en skikkelig omgang grisebank. Og din mor er en av dem.

Smaksløkene våre er laget for å fortelle oss hva vi kan eller ikke kan spise, og de forandrer seg etter hvert som vi vokser opp. Når vi er barn, så er det mange for eksempel grønne planter. Som rett og slekk smaker GIFTIG, prøv å smake på noe gifteføy eller annet du vet at du ikke bør spise så skjønner du tegningen. Etter hvert som vi vokser opp, ca hvert 7. år forandrer smaksløkene seg.

Det er da vi begynner å like nye ting, det er i de fleste tilfeller ikke slik at vi bare magisk har vent oss til det. Selv om det er noen ting man må venne seg til for å like smaken, så gjelder ikke det for alt. Langt i fra!

Samtidig så er det svært vanlig ikke å utvikle smaksløkene etter hvert som vi vokser opp. Noen henger igjen, og liker derfor ikke det ene og det andre som "voksne" spiser. Helt normalt, fordi det faktisk ikke smaker godt i deres munn.

Så det å være streng hjelper ikke, og faktisk så er det å være streng det samme som å være ignorant ovenfor hvordan kroppen vår og smakene utvikler seg. Moren din er rett og slett ei dum gammel kjærring som kommer med dårlige råd fordi hun ikke vet bedre.

Anonymous poster hash: a9713...5bc
  • Liker 2
Skrevet

Er stor forskjell om barnet er 6 år eller 16 år. Har en vennine som er blitt samboer med en som er svært kresen, dette pga at han ikke "liker"/ har aldri smakt. Vi gidder ikke invitere de til middag pga eneste han liker er hvit pasta uten grønnsaker og ren kjøtteig... Kjempe kjedelig

Skrevet

Trådstarter:

Han spiser alle typer ris, poteter og pasta, alle sorter sauser, elsker krydder, men er ikke så glad i biff, viltkjøtt, kjøttdeig, karbonader, klippfisk eller lutfisk. Dessverre liker han ikke så godt grønnsaker, men forsyner seg alltid av salaten og spiser gulrot. Dvs at han spiser litt av det grønne han får servert. Hjemme har vi alltid en grønn salat.

Får han servert spagetti med kjøttdeig spiser han litt, likedan med biff og karbonader. Ørlite vilt kan han smake på, men rører ikke klippfisk eller lutfisk.

Skrevet

Trådstarter:

Han spiser alle typer ris, poteter og pasta, alle sorter sauser, elsker krydder, men er ikke så glad i biff, viltkjøtt, kjøttdeig, karbonader, klippfisk eller lutfisk. Dessverre liker han ikke så godt grønnsaker, men forsyner seg alltid av salaten og spiser gulrot. Dvs at han spiser litt av det grønne han får servert. Hjemme har vi alltid en grønn salat.

Får han servert spagetti med kjøttdeig spiser han litt, likedan med biff og karbonader. Ørlite vilt kan han smake på, men rører ikke klippfisk eller lutfisk.

Det spiser ikke jeg heller, og jeg ser ingen problem med det.

Hilsen voksen kvinne

Anonymous poster hash: 90ed9...028

• Liker 2
Skrevet

Er stor forskjell om barnet er 6 år eller 16 år. Har en vennine som er blitt samboer med en som er svært kresen, dette pga at han ikke "liker"/ har aldri smakt. Vi gidder ikke invitere de til middag pga eneste han liker er hvit pasta uten grønnsaker og ren kjøtteig... Kjempe kjedelig

Fy søren så dårlig gjort av dere! Tror du han syns det er gøy å være så kresen? For meg blir det det samme om du hadde droppet å be dem fordi han sitter i rullestol og da er det så kjedelig for da kan han ikke bli med på fjelltur.

Anonymous poster hash: a5a0e...6d7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...